Delfiner är intelligenta och charmiga. Hur mycket av dessa egenskaper finner vi i den eldrivna kompaktbilen BYD Dolphin? Följ med när Mia Litström provkör.
BYD står för Build Your Dream och grundades i Kina redan på 90-talet. Deras styrka är att de har utvecklat ett eget litiumjärnfosfatbatteri, kallat blade batteri. Det har en bladkonstruktion med brickor som staplas bredvid varandra. Batteriet tar då mindre plats, är tåligare och klarar fler laddningar upp till 100 procent. Det innehåller inte heller någon kobolt.
Dolphin konkurrerar med modeller som MG4, Ora 300 Pro och Volkswagen ID.3..Dolphin konkurrerar med modeller som MG4, Ora 300 Pro och Volkswagen ID.3.
Nackdelen är att det inte kan ta emot lika hög laddeffekt. Däremot är det ett ganska bra erkännande för BYD att Tesla köper in batteriet till sin modell Y som byggs i Tyskland. BYD är också den elbilstillverkare som är den största konkurrenten till Tesla med stora globala försäljningssiffror.
Modellen Dolphin är i Golfstorlek och konkurrerar med modeller som MG4, Ora 300 Pro och Volkswagen ID.3. Man väljer mellan två batteristorlekar, 44,9 eller 60,4 kWh. Effekten vid DC-laddning (snabbladdning med direktström) ligger på föga 60 kW respektive 88 kW för det större batteriet. Att ladda 10–80 procent tar cirka 40 minuter. För AC-laddning (långsamladdning med växelström) är maxeffekten 11 kW för det stora batteriet. Instegsmodellen klarar endast av AC-laddning med enfas på 7,4 kW.
Dörrhandtagen är formade som en delfinfena
Delfintemat fångas upp interiört. Inredningen har mjuka böljande linjer i blå färg som gör att man refererar till havet, och dörrhandtagen är formade som en delfinfena. Materialet på paneler, ratt och säten har en behaglig struktur och allt är veganskt. Sätena är riktigt bekväma och ratt samt sätesinställningar fungerar bra även för längre personer. Baksätet har generöst med benutrymme för en bil i den här storleksklassen, men långa personer slår i taket med huvudet. Särskilt om man har valt panoramaglastak till sin Dolphin.
Bilen har en pigg gasrespons, en trevlig styrning samt komfortabel stötdämpning. Det hela hade gjort den till en trevlig och smidig bil för stadstrafik om det inte vore så att bromseffekten är svårdoserad. I början av inbromsning går det mjukt, men det är svårt att bromsa ner till stillastående utan att det blir ett tvärt och obekvämt stopp. Tillsammans med alla ihärdiga plingplongljud från de aktiva säkerhetssystemen raderas känslan av harmonisk körning.
Dålig röststyrning
En annan förunderlig detalj är röststyrningen till infotainmentsystemet. Vi lyckas inte en endaste gång läsa in ett enkelt kommando som en adress till navigationssystemet. Varken på svenska eller engelska. Annars är infotainment något man har satsat mycket på. Den stora, mittmonterade pekskärmen går att tilta så att man kan välja om man vill ha den i liggande eller stående format.
Sammanfattningsvis är BYD Dolphin en helt okej bil
Men att den inte ens förstår kommandot ”Stockholm” är inget annat än underkänt, med en extra anmärkning om att röststyrningen är usel. I stället får man använda sig av de etalerade funktionerna i Apple Carplay och Android Auto, då via usb-c-uttag.
Sammanfattningsvis är BYD Dolphin en helt okej bil. Den hade varit riktigt trevlig att köra om bromsarna hade varit bättre kalibrerade. Den stora pekskärmen hade också imponerat om man hade haft en fungerande röststyrning. Vi saknar även rattvärme, vilket inte ens verkar finnas som tillval. På motorvägen går Dolphin tyst och bekvämt och räckvidden är absolut godkänd för en elbil med ett batteri av den här storleken.
BYD Dolphin Design
Plus |
Komfortabla säten, charmig inredning, bra fjädringskomfort. |
|
Minus |
Låg effekt på snabbladdning. Enklaste versionen har endast enfasladdning för AC-laddning. Saknar rattvärme. Svårdoserade bromsar. |
Drivlina |
En elmotor fram |
|
Kaross |
Längd 4 290 mm |
|
Prestanda |
0–100 km/h 7,0 sek |
|
Euro NCAP |
5 |
|
Pris | 429 900 kronor |