Är en dyrare elbil billigare i längden jämfört med en laddhybrid? Låt oss räkna på det! För att göra det så överskådligt som möjligt jämför vi två populära bilar i segmentet: Kia Niro Plug-In Hybrid och Kia e-Niro.

I exemplet här kostar en Kia e-Niro Advance Plus 512 800 kronor (priserna i vår text utgår från Kias produktblad hösten 2021). Den här bilen omfattas även av regeringens klimatbonus, som är 70 000 kronor för denna modell. I praktiken innebär detta att du som kund betalar 442 800 kronor.

Laddhybriden Kia Niro Plug-In Hybrid 1,6 DCT Advance Plus kostar 374 800 kronor, och omfattas också av klimatbonus, 26 927 kronor i detta fall, enligt Kias prislistor. Det här ger oss ett pris på 347  873 kronor.

Och mellanskillnaden? 94  927 kronor. Man skulle kunna se denna summa som priset du betalar för ”tillvalet” renodlad elbil. Och vid vilken punkt kan man ”rättfärdiga” den extra kostnaden?

Att tjäna in inköpet av en elbil kan ta upp till 15 år.
Att tjäna in inköpet av en elbil kan ta upp till 15 år.

Genväg till ditt beslut

LADDHYBRID

 

ELBIL

Elmotor och förbränningsmotor

+

Utsläppsfri
Bonusberättigad Bonusberättigad
Behöver inte stanna och ladda  Låga servicekostnader
Dyrare än en vanlig hybrid

 -

Högt inköpspris
Dyrare skatt och försäkring Planerad körning vid långresor
Har du inte möjlighet att ladda din laddhybrid är en vanlig hybrid eller gasbil ett smartare alternativ. En
vanlig hybrid går inte att ladda, utan återvinner en del av rörelseenergin under tiden du kör.

!

Elbilen är avsevärt dyrare i inköp och lönar sig egentligen inte jämfört med om du kör en laddhybrid mycket på el.

Räkna på genomsnittlig förbrukning hos laddhybriden

Till att börja med behöver vi fastställa en genomsnittlig förbrukning hos laddhybriden. Vi utgår från ett schablonbelopp: laddhybriden kör halva tiden på el och halva tiden på bensin i detta fall.

För att förenkla anger vi en bensinförbrukning på 0,5 liter per mil, och en elförbrukning på 1,59 kWh per mil – samma snittförbrukning som elbilen i detta exempel. Vi behöver även ha en körsträcka per år och utgår då från Trafikanalys statistik, som anger 1 100 mil i genomsnitt för år 2020. Och till sist behöver vi ett bensinpris: optimistiska 17,50 kronor per liter.

Detta tillsammans ger en årskostnad på 6 046 kronor (257 liter bensin och 874,5 kWh el). Baserat på detta skulle det ta 15 år och 8 månader bara för att ”köra in” mellanskillnaden på 94 927 kronor, alltså de extra pengarna du betalar för en elbil. I sträcka handlar det om drygt 17 000 mil. Men elbilen har kört lika långt, därmed är brytpunkten inte inom räckhåll på ytterligare några år.

Räckvidd och kostnad att ladda elbil hemma

Elbilen i exemplet har en batterikapacitet på 64 kWh och förbrukar i snitt 1,59 kWh per mil (WLTP). År 2020 låg snittkostnaden för 1 kWh på 1,41 kronor, enligt Konsumenternas Energimarknadsbyrå. Detta ger oss en kostnad av 90,24 kronor för varje uppladdning på garageuppfarten.

Kias produktbroschyr förtäljer vidare att räckvidden ligger på 455 km (WLTP). Milpriset hamnar då på 1,98 kronor (90,24 delat på 45,5). Och baserat på hur mycket den genomsnittlige svensken kör hamnar årskostnaden på 2 181,63 kronor. Denna summa multiplicerat med 15 år och 8 månader ger 34 253 kronor. Detta innebär ytterligare cirka sex år med laddhybriden för att köra ”ikapp” den högre kostnaden för elbilen.

Men när blir elbilen billigare?

Somna inte än, vi är snart i hamn. Vägen dit är däremot lång, drygt 17 000 mil och över 15 år lång. Då har vi inte tagit höjd för service, skatt, varierande el- och bensinpris samt andrahandsvärde. Men även om alla dessa kostnader är lägre för elbilen är prisskillnaden för stor för att spara in. Svaret på ursprungsfrågan är att de extra pengarna som elbilen kostar att köpa rimligtvis inte går att ”köra in” under tiden som du äger den, jämfört med om du köper en laddhybrid och kör den mycket på el.