Tidningen Motor reder ut för- och nackdelarna med att abonnera och leasa bil. I dag finns det ungefär lika många sätt att ha tillgång till bil som det finns alternativ till vanlig mjölk.

Flexibla sätt att ha bil

Tidningen Motor tittar på två valen som du kan göra för att flexibelt få tillgång till bil. Förutom mobilabonnemanget kanske du prenumererar på en streamingtjänst, internetuppkoppling och strumpor.

Nu kan du även abonnera på din bil – ett modernt bilägande som i själva verket är ett ”bilnyttjande”. Du äger inte bilen utan betalar en kostnad varje månad. Vad är då skillnaden jämfört med privatleasing, kanske du undrar. 

Skäl att välja bilprenumeration

I grunden finns det förstås likheter. Det är dock skillnaderna som är intressanta: Du kan välja ett bilabonnemangssavtal som går att avsluta när det passar dig, och få service och försäkring på köpet. Dessutom är du oftast inte begränsad av en maximal körsträcka. Care by Volvo, Schysst, Imove och Lynk & Co är de stora på marknaden just nu.

Beroende på behov och livssituation kan det ena eller det andra alternativet passa dig bättre.

Och det samtliga trycker på är just flexibiliteten. Du som kund kan i de flesta fall prenumerera på tjänsten en månad i taget – alltså inga privatleasingavtal som oftast binder upp leasingtagaren i tre år. Inbakat i tjänsten är som nämnt oftast helförsäkring och service, och i vissa fall assistans med bland annat däckbyte.

Ett bilabonnemang, även kallat bilprenumeration, är mer överskådligt och förutsägbart kostnadsmässigt då kostnader för försäkring och service hamnar på samma faktura. Några av aktörerna erbjuder även byte till en större eller mindre bil under avtalstiden.

Bilprenumerationen har  ingen bindningstid, men en  högre månadskostnad.
Bilprenumerationen har ingen bindningstid, men en högre månadskostnad.

Skäl att välja privatleasing

Privatleasing är inte alls lika flexibelt och svårt att ta sig ur om livssituationen skulle ändras, exempelvis vid en sjukskrivning. Dock kan det gå att överlåta leasingavtalet, vilket oftast är den mest ekonomiska lösningen.

Privatleasing har funnits på marknaden under större delen av 2000-talet och är ett fortsatt populärt alternativ. Här binder du som kund upp dig på ett leasingavtal, oftast på 36 månader till en bestämd månadskostnad. Beroende på tillval och kringtjänster blir månadskostnaden anpassad.

Vid avslutad avtalstid lämnas bilen tillbaka till leasingföretaget. Viktigt att hålla koll på då är hur mycket bilen slits. Vad som räknas som normalt och onormalt slitage står beskrivet i avtalet. Här är det dessvärre snarare regel än undantag att leasingtagaren åker på extraavgifter till följd av onormalt slitage.

Reglerna för detta kan vara svävande och leder allt som oftast till reparationskostnader som leasingtagaren själv måste stå för. Liknande regler gäller även i en bilprenumeration. I en privatleasing ingår även en maximal körsträcka. Exempelvis 4 500 km i ett treårigt avtal. Utöver det blir du som leasingtagare ersättningsskyldig för alla ”övermil” – en kostnad som kan sträcka sig från några få kronor till över 20 kronor per mil utöver vad som ingått i avtalet.

Genväg till ditt beslut

Bilprenumeration

 

Privatleasing

Ingen bindningstid

+

Bekvämt bilägande

Fast månadskostnad

Service och försäkring ingår
Byt bil under avtalstiden
Högre månadskostnad

 -

Långa avtal

Begränsad körsträcka

Oftast dyrare i slutändan

   
En prenumeration har ett högre grundpris jämfört med en privat-leasing och kan ses som en form av privat-leasing med ”all inclusive” då service och försäkring också ingår. Är även mer flexibel då bindningstid saknas.

!

Innebär ett större åtagande då du binder upp dig på ett avtal som sträcker sig över flera år. Försäkring får du oftast teckna själv. Här kan leasing-företagets eget bolag oftast ge en mer fördelaktig premie.

 

Bilabonnemang eller privatleasing

Vi lever i en tid där spontanitet värderas högt. Här är bilabonnemanget ett attraktivt val: avsluta i princip när du vill, slipp stressen av en begränsad körsträcka och lämna in på service utan extra kostnad.

Viktigt att beakta är att månadskostnaden oftast är högre. Bilprenumerationerna som erbjuds i dag börjar på cirka 5 000 kr i månaden. En privatleasing kan däremot börja så lågt som cirka 2 000 kr i månaden. Beroende på val av bil och kringutrustning kan kostnaderna naturligtvis bli högre, både för bilabonnemang och privatleasing.