Krockskadade och trafikfarliga bilar som har ”skrotats” i USA säljs vidare till ovetande svenska bilister. Trots att Transportstyrelsen vet vilka bilarna är berättar myndigheten inte det för svenska konsumenter. Nu får Transportstyrelsen kritik för att den inte gör mer för att stoppa bilarna som kan vara livsfarliga.

Krockskadade och trafikfarliga bilar som har ” skrotas” i USA säljs vidare till ovetande svenska bilister. Trots att Transportstyrelsen vet vilka bilarna är berättar myndigheten inte det för svenska konsumenter. Nu får Transportstyrelsen kritik för att den inte gör mer för att stoppa bilarna som kan vara livsfarliga. 

En del av bilarna har varit inblandade i olyckor, andra kan ha skadats i samband med de omfattande stormar och översvämningar som har drabbat USA under senare år. Gemensamt för samtliga fordon är att de av amerikanska försäkringsbolag bedöms så skadade att det inte har varit lönt att laga dem. Men i stället för att destrueras säljs bilarna till köpare i bland annat Europa.
– Transportstyrelsen skulle kunna bidra till att vi får hejd på den här verksamheten. Men det gör man inte, säger Dan Falconer, motorspecialist på försäkringsbolaget
If. Han säger att myndigheten ganska enkelt kan underlätta för konsumenterna.
– Från försäkringsbranschens bilförsäkringskommitté vill vi att Transportstyrelsen i samband med ursprungskontroll även gör en slagning mot Carfax för att ta reda på om bilen har varit inblandad i en allvarligare krock, om den varit registrerad som skrotad eller liknade. Det är uppgifter som sedan bör läggas in i vägtrafikregistret.

– Det skulle underlätta mycket för potentiella köpare av begagnade bilar, försäkringsbolag, polis och många andra om det genom en enkel kontroll mot vägtrafikregistret gick att se om en bil har varit krockskadad. Stefan Brala, specialist på motorförsäkringar på försäkringsbolaget Trygg-Hansa, berättar att det även för en expert kan vara svårt att med blotta ögat avgöra om en bil varit inblandad i en kollision.

– Har bilen varit med om någon av de stora översvämningarna i USA och hamnat under vatten är det ännu svårare. Elektronikskadorna kan komma långt senare.
– Det borde vara mycket enklare för den som ska köpa en begagnad bil att ta reda på bilens historik. Kjell-Åke Sjödin, expert på Transportstyrelsens vägtrafikregister, säger att Transportstyrelsen i samband med ursprungskontroll av en USA-importerad bil bland annat kontrollerar vilka uppgifter Carfax har om
bilen och dess historia.
– Vi överlämnar därefter informationen till det besiktningsföretag som ska besikta bilen i Sverige i samband med inregistreringen. Samma sak gäller de uppgifter vi får fram genom att exempelvis googla bilens chassinummer. Har vi uppgifter om bilen som vi vill att besiktningsföretaget kontrollerar lite extra, meddelar vi även det.
– Vid registreringsbesiktningen kan besiktningsföretagets personal, som ju faktiskt är de som ser bilen, sedan kontrollera om exempelvis reparationer har gjorts på ett bra sätt.


Genom att röntga svetsar eller liknande?
– Nej, det tror jag inte. De gör nog bara det man kan göra visuellt eller med enkla medel.


Om jag är spekulant på en USA-importerad bil, kan jag då hos er få information om bilen varit exempelvis krockskadad?
– Nej. Det har till och från diskuterats om man skulle registrera sådana uppgifter. Men hittills har svaret blivit nej.
– Man ska komma ihåg att det inte är fult att reparera en bil, bara man gör det på ett bra och professionellt sätt.

Eftersom ni redan har informationen kan ni väl lika gärna lägga in den i vägtrafikregistret?

– Men bilen kan ju vara professionellt reparerad. Hur ska man då informera om det? Informationen i Carfax kan dessutom vara tio år gammal.

– Men får vi in ett registreringsdokument från USA där det står ”junk” eller motsvarande godkänner vi inte bilen i samband med ursprungskontrollen. Då är det stopp redan där. Kjell-Åke Sjödin berättar att det direktimporteras drygt 20 000 bilar per år till Sverige.
– De flesta kommer från andra EU-länder, framför allt Tyskland och Italien, men även från de baltiska staterna. 550 fordon per år stoppas för att de inte har rätt dokument och för att vi inte vill att de ska komma in i Sverige.

Läs även Så säljs bluffbilarna i Sverige 

och M Sverige kräver bättre kontroller