Inget stenskott är det andra likt men det finns två grundregler som gäller alla lackreparationer: det ska vara rent och fritt från rost. Följ våra steg här, oavsett om du bara vill hindra vidare skada på lacken eller om du vill få det riktigt snyggt.

All lös lack måste petas bort och eventuell rost slipas ner för att reparationen ska hålla.

Med lite tur har skadan inte gått igenom grundlacken – eller om bilen har plast eller kompositmaterial i fronten. Då är det bara att peta loss lös lack och rengöra med en avfettning som inte lämnar en fet hinna efter sig. Syntetisk förtunning eller exempelvis Turtles Prewash fungerar bra.

Är det ett litet hål med markerade kanter är det bästa att försiktigt fylla med färg med en tändsticka eller en tandpetare. Större skador lagas med en liten pensel. Är skadan så stor att man sprayar på färg kan man göra en mall i papper för att undvika färgstänk på övrig lack.

Kolla färgkoden för din bil så att du får rätt färg.

När lacken är på plats börjar ett arbete där det är du själv som sätter ribban. När väl skadan är förseglad med lack sprider den sig inte längre. Så bryr du dig inte om hur det ser ut räcker det så här.

Allt som behövs för en snygg stenskottslagning: sandpapper, grovlek: 200 och 2 000, en tändsticka, en liten stålborste på gul pinne och en morakniv. Du behöver även bättringsfärg med rätt färgkod, en burk rubbing och en burk avfettning.
Allt som behövs för en snygg stenskottslagning: sandpapper, grovlek: 200 och 2 000, en tändsticka, en liten stålborste på gul pinne och en morakniv. Du behöver även bättringsfärg med rätt färgkod, en burk rubbing och en burk avfettning.
1. Flera tillverkare säljer små satser med det som behövs. Volvos sats innehåller bättringsfärg med pensel i locket, rubbing i korken och klarlack samt en tydlig bruksanvisning.
1. Flera tillverkare säljer små satser med det som behövs. Volvos sats innehåller bättringsfärg med pensel i locket, rubbing i korken och klarlack samt en tydlig bruksanvisning.
2. Börja med att tvätta rent runt skadan med avfettning eller syntetisk förtunning. Döda flygfän och fett måste bort.
2. Börja med att tvätta rent runt skadan med avfettning eller syntetisk förtunning. Döda flygfän och fett måste bort.
3. Skrapa bort lös lack med kniven. All lös lack måste ovillkorligen bort.
3. Skrapa bort lös lack med kniven. All lös lack måste ovillkorligen bort.
4. Slipa bort all rost med sandpapper i grovlek 200. All rost måste bort. Det hjälper inte med speciell färg för rostiga ytor.
4. Slipa bort all rost med sandpapper i grovlek 200. All rost måste bort. Det hjälper inte med speciell färg för rostiga ytor.
5. Lägg försiktigt på lacken med den lilla penseln. Var noga med att inte bygga upp en vall med lack runt skadan. Tänk på att jobba snabbt och inte i stekande sol. Färgen torkar snabbt och blir trögflytande.
5. Lägg försiktigt på lacken med den lilla penseln. Var noga med att inte bygga upp en vall med lack runt skadan. Tänk på att jobba snabbt och inte i stekande sol. Färgen torkar snabbt och blir trögflytande.
6. En snygg lagning klar för slipning och polering.
6. En snygg lagning klar för slipning och polering.
7. Slipa med sandpapper i grovlek 2 000 när färgen torkat. Gärna med lite vatten på slipytan. Viktigast är att få ner eventuella ojämnheter. En liten kloss gör att ytan blir mer plan.
7. Slipa med sandpapper i grovlek 2 000 när färgen torkat. Gärna med lite vatten på slipytan. Viktigast är att få ner eventuella ojämnheter. En liten kloss gör att ytan blir mer plan.
8. Putsa med en klick rubbing och en mjuk trasa. Slutligen kan hela fronten, eller varför inte hela bilen, poleras upp med rubbing och polermaskin.
8. Putsa med en klick rubbing och en mjuk trasa. Slutligen kan hela fronten, eller varför inte hela bilen, poleras upp med rubbing och polermaskin.