Så här lagar du stenskott
Inget stenskott är det andra likt men det finns två grundregler som gäller alla lackreparationer: det ska vara rent och fritt från rost. Följ våra steg här, oavsett om du bara vill hindra vidare skada på lacken eller om du vill få det riktigt snyggt.
All lös lack måste petas bort och eventuell rost slipas ner för att reparationen ska hålla.
Med lite tur har skadan inte gått igenom grundlacken – eller om bilen har plast eller kompositmaterial i fronten. Då är det bara att peta loss lös lack och rengöra med en avfettning som inte lämnar en fet hinna efter sig. Syntetisk förtunning eller exempelvis Turtles Prewash fungerar bra.
Är det ett litet hål med markerade kanter är det bästa att försiktigt fylla med färg med en tändsticka eller en tandpetare. Större skador lagas med en liten pensel. Är skadan så stor att man sprayar på färg kan man göra en mall i papper för att undvika färgstänk på övrig lack.
Kolla färgkoden för din bil så att du får rätt färg.
När lacken är på plats börjar ett arbete där det är du själv som sätter ribban. När väl skadan är förseglad med lack sprider den sig inte längre. Så bryr du dig inte om hur det ser ut räcker det så här.