Vad betyder WLTP, HVO, RME och PHEV? Här har vi samlat vanlig begrepp inom klimat och hållbarhet kopplade till bilen.

Benämning för alla drivmedel utom bensin eller dieselbränsle.

Bil för två bränslen; t.ex. gas och bensin. Har en tank för gas och en för bensin och samma motor för båda. Ofta automatisk omkoppling mellan bränslena.

Drivmedel för gasfordon, består mest av metan – precis som naturgas - men tillverkas av förnybar råvara.

Förnybar råvara för bränsle, bestående av biologiskt material som till exempel halm, energiskog, träflis och matavfall.

Bil med bränsleceller som drivs med vätgas. Den kan tankas direkt med vätgas eller med metanol som omvandlats till vätgas. Utsläppen består mest av vattenånga, om vätgas används.

Naturgas i komprimerad form (compressed natural gas), består mest av metan (CH4).

Dimetyleter. Drivmedel för anpassade dieselmotorer, finns ännu ej på marknaden som fordonsbränsle. Hör till andra generationens drivmedel. Vid rumstemperatur är det en gas.

En relativt ny benämning för vanlig bensin, innehållande 5 procent etanol.

Bensin med en inblandning av 10 procent etanol. Drivmedlet som var på väg att introduceras redan 2010 säljs i ett fåtal europeiska länder. En större andel förnybart drivmedel än i vanlig bensin ska ge lägre utsläpp. Kan tankas i merparten av de bilmodeller som rullar på våra vägar. Biltillverkarna har information i de fall en bilmodell eller motor inte tål den högre inblandningen av etanol.

Bränsleblandning med 85 % etanol och 15 % bensin. Används i dagens etanolbilar. Vintertid kan blandningen vara 25 procent bensin och 75 procent etanol.

Etanolbränsle för tunga transporter så som lastbilar och bussar. Bränslet innehåller 95 procent etanol samt tändförbättrare, smörjmedel och korrosionsskydd.

Många tror att el är framtidens energibärare. En elmotor har betydligt högre verkningsgrad än en konventionell förbränningsmotor. El kan produceras på olika sätt. Förnyelsebar elproduktion kan komma från vattenkraft, biobränsle och vindkraft. Men även fossila källor kan användas, med betydligt lägre miljönytta.

Miljömässigt är det här idag det bästa alternativet. Även sett ur en så kallad livscykel-analys - där både tillverkningens och användandets utsläpp räknats in – är elbilen bättre än en motsvarande dieselbil. En nackdel kan vara osäkerheten kring bilens räckvidd, samt ett relativt högt inköpspris.

Fordon med två drivsystem – en eller flera elmotorer och en förbränningsmotor. Kan ge lägre koldioxidutsläpp. Se också Plug-in-hybrider.

Vanligaste motoralkoholen. Förnyelsebart bränsle (bioetanol) om den tillverkas av biomassa. Låginblandas i all 95-oktanig bensin i Sverige (5 %). Finns som 85 %-blandning i bensin (E85) för personbilar, och 100 % för (etanol-) bussar.

Minskar avgasernas miljöpåverkan. ETBE framställs ur etanol i en process som kräver isobuten. De totala volymerna antas bli relativt låga då tillgången på isobuten är begränsad.

Drivmedel som tillverkas syntetiskt ur exempelvis naturgas eller bioråvara. Exempel är DME, syntetisk diesel (FTD, BTL).

Drivmedel som inte bygger på fossila energikällor så som kol, naturgas, olja eller torv.

Som RME men med ospecificerad olja från bioråvara, inte bara rapsolja.

Bil för körning med E85 eller bensin och alla blandningar där emellan. Känner av etanolhalten och ställer in motorn rätt. En tank och en motor.

Fisher-Tropschdiesel alternativt FTdiesel eller GTL-bränsle (Gas to Liquid). Syntetisk dieselbränsle som kan användas i konventionella dieselbilar. De ger då lägre utsläpp av hälsofarliga emissioner. Framställs idag ur stenkol och naturgas men kan på sikt bli förnyelsebart, kan då också kallas BTL (Biomass to Liquid).

Bil som drivs med metangas (naturgas eller biogas), se Bi-fuel-fordon. Kan också vara vätgasdrivet fordon, men då skrivs det i allmänhet ut.

Bilar som drivs av fordonsgas (natur eller biogas, metan) är vanligt förekommande hos kommun och landsting samt i taxi-verksamhet. Även bussar och renhållningsfordon kör på CNG (Compressed Natural Gas). Alla länder i Europa använder inte CNG-fordon.

  • CNG, Compressed Natural Gas, är det vi använder i Sverige, tank-processen är enkel. Utsläppen blir lägre oavsett om det handlar om naturgas - som är fossilt - eller biogas, som är förnybart.
  • LNG = CNG i flytande (Liquid) form. Idag finns bara ett fåtal bilar och tankställen, och drivmedlet används uteslutande i tunga transporter, lastbilar.
  • LPG, Liqiud Petrolium Gas, används inte i Sverige men är betydligt vanligare i Centraleuropa. Kräver helt annan teknik i bilarna och det är således inte möjligt att förväxla de två gas-typerna.

HVO (hydrerade vegetabiliska oljor) kallas också för syntetiska dieselbränslen och är baserade på förnybara råvaror. Blandas även i "vanlig" diesel som säljs på alla stationer.

I ren form heter bränslet HVO100. Detta kvalar inte in i klassen för vanlig diesel, EN590, men vissa biltillverkare (Peugeot, Citroën, Nissan) har ändå godkänt det för användning i sina bilar.

Klimatklivet är ett investeringsstöd som administreras av Naturvårdsverket. Det ges till åtgärder som minskar utsläppen av koldioxid på lokal nivå. Exempelvis företag, kommuner, landsting och bostadsrättsföreningar kan söka stödet. Åtgärden kan handla om exempelvis laddstolpar, framställning av biogas eller klimatförbättrande infrastrukturinsatser.

Är antingen en ”ren batteribil”, dvs en bil med batteri som laddas från nätet och som saknar förbränningsmotor, eller en Plug-in-hybrid.

Naturgas i flytande form. LPG Gasol. Finns knappt i Sverige idag som bränsle för vanliga vägfordon.

Låg halt av alternativt bränsle i bensin eller diesel. Om bränslet ska godkännas som bensin respektive diesel inom EU får inblandningen av alternativt bränsle vara högst 7 resp 10 % (10 % etanol i bensin och 7 % RME i diesel).

Mindre vanlig motor-alkohol. Mer giftig och korrosiv än etanol.

Som det låter, en mild form av hybrid. Ofta mindre effektiv än en vanlig hybridbil så som exempelvis Toyota Prius. En mildhybrid innebär ofta att bilen utrustas med en kraftigare generator, som i vissa körlägen omvandlas till en elmotor som hjälper till med en mindre mängd extra kraft till bilmotorn.

Drivmedel för gasfordon som mest består av metan. Naturgas är fossilt men minskar utsläpp av koldioxid på grund av det höga energiinnehållet.

Den kemiska beteckningen för kväveoxider. Fick mycket uppmärksamhet i och med Volkswagens stora utsläppsskandal 2015. Vissa större städer har problem med att halterna av NOx vissa dagar är högre än det fastställda gränsvärdet. Detta försöker en del städer lösa med olika typer av miljözoner och förbud.

En vanlig råvara till HVO. Restprodukt från palmoljeframställning. Omstridd då det anses bidra till skövling av regnskog. Av den HVO som såldes i Sverige 2017 kom 39 procent från PFAD.

Förkortning av plug-in hybrid electric vehicle.

Kallas också laddhybrid. Ett elhybridfordon som kan laddas i eluttag. Behöver inte alltid använda förbränningsmotorn om resan är kort. I marknadsföring anges bränsleförbrukningen som "viktad", ett resultat av en särskild körcykel. Den verkliga förbrukningen kommer att bero på hur ofta bilen laddas.

RapsMetylEster, producerat av rapsolja och metanol, delvis förnybart. Kan användas i anpassade dieselmotorer men också låginblandas upp till 10 % i diesel. 

Kan framställas av till exempel naturgas, metanol, biomassa eller elektrolys (sönderdelning med hjälp av elektricitet) av vatten. Används som drivmedel till bränsleceller eller förbränningsmotor. Utsläppen = vattenånga. 

Förbrukning och utsläpp från bilar mäts i en körcykel, bland annat för att kunna jämföra olika bilar i samband med köp.

År 2020 ersatte 
körcykeln WLTP den tidigare körcykeln NEDC.