Förbrukning: Bensin, mildhybrid och riktig hybrid
I det här testet testar Motor mildhybriden Seat Leon 1,5 eTSI 150 DSG med bensinbilen Volkswagen Golf 1,5 TSi 150 och en riktig hybridbil: Toyota Corolla Elhybrid E-CVT.
Corollan är en bilmodell som vi har kört flera gånger tidigare och som vi vet är en bra referensbil i den här Golf-klassen. Corollan kördes med under hela testdagen, exakt samma sträcka och på exakt samma sätt som Leon och Golf.
Alla testförare turades om att köra de tre bilarna så att förarprestationerna inte påverkade bränsleförbrukningen
Under våra biltester mäter vi bränsleförbrukningen vid pumpen genom att fylla upp innan testkörningen, köra en lång teststräcka (minst 30 mil) och sedan fylla upp igen efteråt. Detta görs vid samma pump och med samma fyllningssätt (flera klick i munstycket med tidsintervall emellan) som innan körningen, så att vi får en så exakt siffra som möjligt.
Resultaten visar att vår testkörning ger en något lägre förbrukning än WLTP-siffrorna. Testrundan består av stadskörning, landsväg och motorväg.
Seat Leon | Volksvagen Golf | Toyota Corolla | |
Testförbrukning l/100 km | 5,0 | 4,9 | 4,3 |
Bränslekostnad | 14 000 | 13 720 | 12 040 |
Skatt per år, kr | 3 476 | 2 820 | 2 246 |
Mildhybriden Seat Leon är, precis som sina uppgivna siffror, törstigast, med en testförbrukning på 5,0 liter per 100 km.
Volkswagen Golf är aningen snålare med en förbrukning på 4,9 liter per 100 km. Toyota Corollas förbrukning landade på 4,3 liter per 100 km. Det är 14 procent lägre än Seat Leon och drygt 12 procent lägre än Volkswagen Golf.
Vid stadstrafik blir skillnaden ännu större. Corolla har även 23 procent mer effekt än de två andra (184 hk jämfört med 150 hk).
Kör man 2 000 mil per år har man en bränslekostnad på 14 000 kronor för Seat Leon, 13 720 kronor med Volkswagen Golf och 12 040 kronor för Toyota Corolla.