
Remissvar gällande LI2025/00051 – betänkandet Mot en effektiv elektrifiering av transportsystemet, SOU 2024:97
2025
M Sverige har fått tillfälle att lämna synpunkter på betänkandet Mot en effektiv elektrifiering av transportsystemet (SOU 2024:97). Utredningen ska identifiera hinder och föreslå åtgärder för att påskynda elektrifieringen av vägtransporter. (2025–05–14)
M Sveriges synpunkter
För att nå målet om nettonollutsläpp till 2045 krävs omfattande elektrifiering av vägtransporterna. Betänkandet fokuserar på hur samhället, genom lagstiftning, styrmedel och infrastrukturplanering, kan främja en snabb och effektiv elektrifiering.
Utredaren lyfter vissa områden särskilt, men utelämnar samtidigt en del annat. Det är inte helt uppenbart vad skälet till detta är. Ett område utredaren fokuserar på och som Riksförbundet M Sverige återkommande uppmärksammat och visat har haft en avgörande effekt på den enskildas möjlighet att använda en elbil är problemen som gäller de som parkerar på en gemensamhetsyta, eller samfällighet.
Delvis är problematiken kopplad till praktiska frågor och kostnader för samfälligheten som sådan, men Lantmäteriets ställningstagande att laddning av bil inte ingår i ett anläggningsbeslut avseende parkering är den avgörande och mest kostsamma faktorn som hindrat många från att köra elbil.
Som M Sverige återkommande påpekat skulle det vara åtskilligt mycket enklare för myndigheten att själva se mer nyanserat på vad för sorts bilar som säljs idag avseende drivmedel, för att med detta kunna fastslå att laddning helt enkelt kan anses ingå i vad som omfattar en parkering. Det hade inte behövt bli svårare än så. Lantmäteriets ovilja att anpassa sig efter samhällets utveckling har i hög grad bidragit till att det tagit så lång tid att komma tillrätta med problemet.
Möjligheten att ladda billigt där bilen oftast står parkerad är för många en avgörande pusselbit för att få ekonomin att gå ihop, beaktat elbilens ofta högre inköpspris.
Flera aspekter i utredningen handlar om att skapa undantag för fordon som kan framföras utan utsläpp vid färd. Det är förstås positivt men det finns också viktiga parametrar att titta närmare på som också kunde vara en del av utredningen. Ett bekymmer för omställningen är att fördelarna med att äga en elbil på vissa sätt avtar i takt med att bilen blir äldre. Det vet vi också eftersom elbilar exporteras i större utsträckning än bilar som drivs av andra drivmedel.
Om vi på den fria marknad som EU innebär ska öka möjligheten att hålla kvar elbilar i Sverige måste vi även utreda möjligheten för kommuner och myndigheter att införa diversifierade avgifter baserat på exempelvis bilarnas utsläpp. Det skulle kunna innebära att en kommun exempelvis kan införa billigare parkering för fordon med låga utsläpp. Det är ett exempel på en enkel åtgärd som inte alltid innebär en stor kostnad, men som innebär ett stort signalvärde. Det är den typen av styrmedel som kan innebära att fler vill äga en elbil.
Ett annat område vi vill lyfta fram är vår plan för hur elbilar ska kunna bistå Svenska Kraftnät med en lastbalanserande effekt. Ersättningsmodell för att främja eldrivna fordon som balanseringsfunktion i kraftnätet presenterades av oss i juni 2024 och finns tillgänglig i sin helhet på M Sveriges hemsida. För att skapa förutsättningar för att detta i framtiden ska bli möjligt behöver myndigheter och branschaktörer se nyttan med att skapa långsiktiga regelverk och vara tydliga med att det skulle vara möjligt för bilägare att ta del av samma intäkt de får från aktörer idag för att balansera elnätet, alltså vad husägare idag tvingas betala för genom elnätsavgifter och andra kostnader. Även denna åtgärd kan tänkas innebära att fler ser nyttan med att äga en elbil, vilket också skulle gynna elbilen på begagnatmarknaden.
Slutsatsen är att M Sverige ser förslagen utredningen presenterar som rimliga lösningar, men vill samtidigt uppmana att inte missa enkla åtgärder som kan göra stor skillnad.
Riksförbundet M Sverige
Heléne Lilja
tf vd
Carl-Erik Stjernvall
Teknisk expert