
Remissvar gällande L12023/01169
2025
Riksförbundet M Sverige har fått tillfälle att lämna remissvar på L12023/01169 – EU-kommissionens förslag till revidering av det s.k. besiktningspaketet; förslag om ändring av direktiv 2014/45/EU om periodisk provning av motorfordons och tillhörande släpvagnars trafiksäkerhet och direktiv 2014/47/EU om tekniska vägkontroller av trafiksäkerheten hos nyttofordon i trafik i unionen samt förslag till nytt direktiv om fordons registreringsbevis. (2025-08-15)
M Sverige har fått tillfälle att lämna synpunkter på det så kallade besiktningspaketet, som innebär ändringar i direktiven 2014/45/EU (periodisk kontroll av personbilar och släpvagnar) och 2014/47/EU (tekniska vägkontroller av nyttofordon), samt ett nytt direktiv om digitala registreringsbevis och fordonsregister. Syftet är att uppdatera besiktningskraven för att inkludera elfordon, moderna förarstödssystem, förbättrad miljökontroll, motverka manipulation och möjliggöra digitala handlingar och gränsöverskridande besiktningar.
M Sveriges synpunkter
M Sverige anser att förslagen till stora delar överensstämmer med svenska nu gällande besiktningsföreskrifter, och att eventuella justeringar i kontroller är relativt väl avvägda i syfte att kontrollera nyare fordon med moderna trafiksäkerhets- och utsläppsteknik.
Samtidigt finns det utmaningar med en del av förslagen och vi vill särskilt belysa vikten av att regeringen tar del av remissvaren från Polismyndigheten samt Trafikverket.
Polismyndigheten varnar för att EU-förslaget skulle innebära stora operativa och ekonomiska konsekvenser, med krav på ett markant ökat antal fordonskontroller, ny mätutrustning, specialfordon och omfattande utbildning, särskilt för el- och hybridfordon. Det skulle innebära en kraftig resursomfördelning från annan polisverksamhet, och myndigheten anser att många kontroller bör automatiseras eller utföras av andra aktörer.
M Sverige menar att det i och med ett införande av nya kontroller inte får finnas risk att polisens viktiga arbete med trafiksäkerhet tappar fokus eller nedprioriteras.
Även Trafikverket ser utmaningar i införandet av nya kontrollmoment—särskilt gällande elsäkerhet i el- och hybridfordon, samt krav på fjärranalys för minst 30 % av fordonsflottan— De menar att en risk med det kvantitativa kravet är att det skulle kunna bli mindre träffsäkert än ett urval koncentrerat på riskmiljöer, vilket skulle kunna försvåra kostnadseffektiv och ändamålsenlig identifiering av manipulerade eller högemitterande fordon.
Riksförbundet M Sverige
Heléne Lilja
Chef kommunikation och samhälle
Carl-Erik Stjernvall
Teknisk expert


