M Sverige En Remissinstans Banner

Riksförbundet M Sverige har fått tillfälle att lämna remissvar gällande Transportstyrelsens remiss: Ny föreskrift om avgifter 2025, diarienummer TSF 2024-48 (2024-10-17)

M Sverige har fått tillfälle att lämna synpunkter på förslaget om nya avgifter 2025. Våra svar avser enbart området vägtrafik.

M Sveriges synpunkter

Det remitterade förslaget visar för andra året i rad på stora avgiftsökningar gällande tillstånd för utbildningsverksamhet. Transportstyrelsen föreslår avgiftshöjningar för en lång rad tillstånd som behövs för att bedriva förarutbildning liksom tillsyn av utbildningsorganisationer. Detta kommer att göra det dyrare att bedriva, och i förlängningen, genomgå förarutbildning.

Som exempel kan nämnas tillstånd att bedriva riskutbildning del 2 vilket föreslås kosta 28 500 kronor. Jämfört med nivån 2023 på 14 800 kronor motsvarar det en ökning på närmare 100 procent. Trafikskoletillståndet föreslås kosta 16 000 kronor 2025, jämfört med 6 600 kronor 2023. I remissutskicket saknas dessutom redogörelse för eller ens antydan till varför avgifterna behöver öka.

Prisökningarna kommer att göra det dyrare att ta körkort.

Avgiftshöjningar i sig är inget anmärkningsvärt, med tanke på ökat pris- och löneläge, och är inte sällan befogade. Däremot finns anledning att ifrågasätta avgiftshöjningarna mot bakgrund av de av Transportstyrelsen framförda principerna för avgifter och myndighetens oförmåga att leva upp till dessa.

Som Riksrevisionen konstaterat i sin nyligen genomförda granskning RiR 2022:24 Transportstyrelsens tillsyn så tar Transportstyrelsen redan in betydligt mer avgifter än vad verksamheten kostar att bedriva. Transportstyrelsen har över tid tagit in 78 miljoner kronor mer i avgifter för tillsynen än vad tillsynen har kostat och överskottet ligger huvudsakligen inom vägtrafiken och järnvägen.

Transportstyrelsen har underförbrukat anslaget från tillsynsavgifter under 2019–2022, vilket innebär att myndigheten i fråga redan tar in mer pengar i avgifter än vad den haft i kostnader. Riksrevisionen konstaterar i granskningen att det för vägtrafik och järnväg saknats ekonomiska hinder för att bedriva mer tillsyn. Tillsynsobjekten har redan betalat och det har funnits utrymme i anslaget för mer tillsyn, ändå har tillsyn inte levererats.

Innan Transportstyrelsen kunnat redovisa att de genomfört åtgärder för att komma till rätta med den svaga motprestationen i förhållande till dagens avgiftsuttag liksom de av Riksrevisionen påtalade primära bristerna i verksamheten är ytterligare avgiftshöjningar olämpliga.

Riksförbundet M Sverige avstyrker därför förslaget till ändring av Transportstyrelsens föreskrifter. 

Riksförbundet M Sverige anser dessutom att Transportstyrelsen i högre grad bör fokusera på serviceinriktad myndighetsutövning, effektivisering genom digitalisering, förbättrad målstyrning av tillstånds- och tillståndsverksamheten med närmare koppling till Nollvisionen och att införa efterhandsdebitering i delar av tillsynen för att stärka relationen mellan avgift och tillsyn.                                       

Riksförbundet M Sverige

Heléne Lilja                                                                                       
Chef kommunikation och samhälle   

Carl-Erik Stjernvall
Hållbarhetsansvarig