M Sverige har fått tillfälle att lämna synpunkter på förslaget om ändring i Transportstyrelsens föreskrifter gällande bil ombyggd till traktor och bil ombyggd till motorredskap klass II.

Sammanfattning

M Sverige anser att samtliga föreslagna ändringar är bra. Dessa är tekniska krav på hastighetsbegränsande åtgärder för att förhindra manipulering av elektronisk hastighetsbegränsning eller åtminstone försvåra att manipulering sker utan synligt ingrepp, förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning, och skärpta krav på utrustning för avgasrening.

Det är även efterlängtat att förbättra för A-traktorer så att LGF-skylten bättre fyller sitt syfte, och på så sätt bidrar till ökad trafiksäkerhet. Att upphinnande trafik får bättre förutsättningar att identifiera A-traktorer så att trafikfarliga situationer kopplade till sämre synbarhet minskar.

Utred retroaktivt krav

En aspekt som av trafiksäkerhetsskäl bör övervägas är att tillämpa de nya kraven även på sådana fordon som registrerats tidigare, det vill säga att den nya regleringen även ska gälla retroaktivt. Det kan trots allt anses att Transportstyrelsen genom de tidigare och fram tills förändringens ikraftträdande gällande bestämmelserna möjliggjort för det fusk och den risk för kringgående av hastighetsbegränsande anordningar som den tidigare regleringen inneburit, genom det nu konstaterat bristfälliga funktionskravet. Även om det strider mot generell praxis är det M Sveriges åsikt att myndigheten ändå bör utreda konsekvenserna av en sådan åtgärd.

Trots allt förefaller det vara så som framgår av bilagd registrerings-statistik att den stora ökningen av registrerade fordon som tillkommit de senaste åren mattats av, och att de fordon som redan registrerats även framgent kan tänkas utgöra en betydande del av de fordon som finns tillgängliga för ungdomar att köpa. Eftersom fordonet används under en begränsad period under ägarens tonår byter fordonen ofta ägare. Det kan av det skälet vara särskilt viktigt att garantera nästkommande ägare att det tidigare registreringsbesiktade fordonet genomgår ytterligare en ombyggnation för att anses säkert att färdas med eftersom det trots allt handlar om ungdomar som saknar tidigare trafikvana. Personer som ännu inte uppnått 18 års ålder och som inte genomgått någon särskild utbildning avseende riskmedvetenhet eller de risker som finns med högre hastigheter ska inte behöva riskera att färdas i en fart som vida överstiger fordonets konstruktiva hastighet, och därmed utsätta sig själv eller andra för fara.

Riksförbundet M Sverige

Heléne Lilja