M Sverige En Remissinstans Banner

Riksförbundet M Sverige har fått tillfälle att lämna remissvar gällande vissa åtgärder för att effektivisera Allmänna reklamationsnämndens verksamhet, diarienummer Fi2024/01706 (2024-12-02)

Sammanfattning

M Sverige avstyrker förslaget om att höja värdegränserna för prövning av tvister i Allmänna reklamationsnämnden men tillstyrker att en inkommen anmälan görs tillgänglig digitalt för berörd näringsidkare. M Sverige har inga synpunkter på övriga delar av promemorian.

Konsekvensanalys

M Sverige anser att om värdegränsen för ärenden i Allmänna reklamationsnämnden höjs så får det negativa konsekvenser för konsumenterna då det kommer att leda till att ett stort antal mindre ärenden inte längre kvalificerar sig för prövning. Förslaget riskerar att försämra konsumenternas möjligheter till prövning av tvister gällande mindre belopp. 

Den höjda värdegränsen innebär vidare att många konsumenter förlorar tillgången till en prövning som är anpassad för tvister mellan privatpersoner och näringsidkare. Detta kan leda till att oseriösa företag hålls mindre ansvariga och konsumenternas möjlighet till prövning av ärende försvagas väsentligt.

M Sveriges anser att motorärenden där reparationskostnader och köppriser varierar riskerar att inte längre kunna prövas i behövd omfattning.

I det fall att tvister inte kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden finns en stor risk att oseriösa näringsidkare utnyttjar läget genom att avvisa reklamationer avseende små belopp utan möjlighet till tvisteprövning.

Enligt M Sverige är det viktigt att konsumenter ska kunna få rätt i tvist mot näringsidkare utan stora ekonomiska risker. Om färre konsumenter har möjlighet att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden inträder en obalans mellan konsumenter och företag som inte är önskvärd.

Enligt Konjunkturinstitutet befinner sig den svenska ekonomien f.n. i en lågkonjunktur som förväntas fortgå under den närmaste tiden vilket gör att en redan införd avgift för anmälan till Allmänna reklamationsnämnden kan uppfattas som hög för ett stort antal hushåll. Den införda avgiften i kombination med en höjd beloppsgräns är negativ för en konsument med begränsade ekonomiska resurser som vill låta sin tvist prövas av myndigheten.

Riksförbundet M Sverige

Heléne Lilja                                                                                       
Chef kommunikation och samhälle   

Olle Haglund
Jurist kommunikation och samhälle