Läs mer om M Sveriges arbete för nollvisionen i trafiken

Vid ingången av 1946 hade Sverige 150 000 bilar. Bara under januari månad det året omkom 30 personer i trafikolyckor.

Regeringen beslöt sig för en riksomfattande trafiksäkerhetsupplysning. Motormännen tryckte upp broschyrer, annonserade, spelade in trafiksäkerhetsfilmer och höll föredrag.

En kampanj som räddade många liv

När kampanjen avslutades i oktober samma år hade antalet döda nästan halverats. Stolt lämnade M över siffrorna till kommunikationsministern.

1963: De båda bilkåristerna Ingrid Larhed och Elsa Iwanicki samt S-bolagens Kurt Holmgren (t v) och Jan Tingdahl från M i Helsingborg.
1963: De båda bilkåristerna Ingrid Larhed och Elsa Iwanicki samt S-bolagens Kurt Holmgren (t v) och Jan Tingdahl från M i Helsingborg.

Trafiksäkerhetsarbetet har från första början varit centralt hos Sveriges största motororganisation. ”Riskfria vägar” blev ett M-begrepp redan 1936, och 1944 bildades en trafiksäkerhetskommitté med uppgift att påverka myndigheterna.

Skolpoliser hjälpte barn i trafiken

Till 1953 introducerade riksförbundet skolpoliser, 1966 föreslog M provningsbanor för körkort och tio år senare krävde man halkbanor över hela landet. 

Skolpoliserna Christer Holmstrand och Tom Sibirzeff, båda 12 år, i koncentrerat arbete.
Skolpoliserna Christer Holmstrand och Tom Sibirzeff, båda 12 år, i koncentrerat arbete.

1982 föreslog man bälteslag i baksätet, 1988 sänkt promillegräns och 2018 lobbade man för kvinnliga krockdockor vid säkerhetstester. 

Test av bilbälte, 1960-tal.
Test av bilbälte, 1960-tal.
Rattsurfning förbjöds efter lång tids arbete

Under tidigt 1990-tal såg M riskerna med att använda mobiltelefon när man kör bil. 2009 krävde M förbud mot handhållen mobil vid bilkörning. När riksdagen till slut klubbade igenom förbudet 2013 var det en seger och ett bevis på att arbetet hade gjort skillnad.

Med mobiltelefonen kom ett nytt trafiksäkerhetsproblem.
Med mobiltelefonen kom ett nytt trafiksäkerhetsproblem.
Övergångsställe.
Övergångsställe.
Arbetet för ökad trafiksäkerhet fortsätter

Riksförbundet M Sverige har i hundra år arbetat med att förbättra trafiksäkerheten i Sverige. På senare år har M varit drivande för ökade satsningar på mötesseparerade vägar, säkrare kurvor och bättre vägunderhåll, liksom säkrare bilar, fler trafikpoliser och trygga förarbeteenden.

Vill du läsa mer?

Du har just läst en nedkortad version av en artikel ur M Sveriges Jubileumsbok. Vill du läsa mer om bilismens och M Sveriges historia så kan du beställa boken här nedanför.