M och miljön
I en artikel i tidningen Motor 1969 skrev Motormännens tekniska direktör Bertil Björkman: ”Elbilar går tyst och alstrar inga avgaser. Därför måste vi snarast få fram elbilar och förbjuda bensin- och dieseldrivna fordon ...”
Tidig förhoppning om elbilen
Under sextiotalet fanns fortfarande en förhoppning hos motorintresserade om en snabb utveckling av elbilen.
1983 ansåg Motors tekniska expert Staffan Ulvönäs att tekniken var på plats men efterlyste en fungerande laddinfrastruktur, då elbilens begränsade räckvidd krävde laddstolpar.
1988 tryckte Motormännen upp sitt nya miljöprogram. Riksförbundet menade att det måste bli billigare och enklare att byta till en bil med bättre och renare motor.
M uppvaktade även miljö-och energidepartementet med en begäran om stöd till bilindustrin för att utveckla ny motorteknik som
eliminerar problemet med koldioxid
Senare, 1997, samarbetade M och Naturskyddsföreningen för att Sverige skulle bibehålla sina tuffa hållbarhetskrav angående nya bilars avgasrening.
En närbesläktad fråga gällde bilindustrins ansvar för de delar av motorn som kan orsaka för höga avgasutsläpp. Riksförbundet drev frågan ända upp till Högsta domstolen och vann.
M stöder målet om en fossilfri fordonsflotta
När M nu firar hundraårsjubileum är elbilar inte längre en utopi utan en realitet. I M Sveriges remissvar på Trafikverkets inriktning de närmaste åren poängteras det som alltid varit organisationens prioritet, större anslag till vägar och trafiksäkerhet, samt att man står bakom riksdagens mål om en fossilfri fordonsflotta.
Vill du läsa mer?
Du har just läst en nedkortad version av en artikel ur M Sveriges Jubileumsbok. Vill du läsa mer om bilismens och M Sveriges historia så kan du beställa boken här nedanför.