Högertrafikomläggningen
Söndagen den 3 september 1967 inträffade Dagen H – Sverige gick över till högertrafik.
1923 bestämdes att trafikanter skulle hålla sig på vänster sida, men i samma stund startade paradoxalt nog även debatten om att gå över till högertrafik. Argumenten för högertrafik gick ut på att trafiksäkerheten skulle bli bättre eftersom ratten satt på vänster sida i svenska bilar.
Men vid folkomröstningen 1955 blev det ändå ett rungande nej till högertrafik.
Till slut skulle Sverige få högertrafik
Högertrafikanhängarna gav sig dock inte. 1957 bildades Föreningen för högertrafik i Sverige, där bland andra Motormännen ingick. Kören för ett byte växte sig stark igen och 1963 togs slutligen beslutet att Sverige skulle få högertrafik.
Statens högertrafikkommission, där Motormännen ingick, bildades för att förbereda övergången. Uppgifterna var många men framför allt skulle bilisterna upplysas och utbildas.
M utbildar i högertrafik
M drog sitt strå till stacken. Tillsammans med ABF anordnade man studiecirklar – ”Högertrafikskolan” – över hela landet. Praktisk utbildning skedde på bland annat M:s egna manövergårdar. Huvudkontoret organiserade speciella M-patruller som skulle hjälpa trafikanterna runt om i landet.
Den 3 september 1967 bytte vi sida
I augusti 1967 intensifierades insatserna som kulminerade på lördagskvällen den 2 september i form av en tv-vaka, radiosändningar och tidningsannonser med samma budskap: ”I morgon …” På söndagsmorgonen strax före femsnåret fick alla rullande bilar stanna på vänster sida, försiktigt köra över till höger, lyssna till nedräkningen i radion och prick 05.00 köra vidare. Sverige hade därmed fått högertrafik.
Vill du läsa mer?
Du har just läst en nedkortad version av en artikel ur M Sveriges Jubileumsbok. Vill du läsa mer om bilismens och M Sveriges historia så kan du beställa boken här nedanför.