I början av 1950-talet ökade antalet dödsolyckor fortare än antalet nyregistrerade bilar.

Ett initiativ för att förhindra allvarliga skador togs av statliga Vattenfall, som tog fram ett säkerhetsbälte som företaget monterade in i sina anställdas bilar 1956.

M-selen var först

Motormännen propagerade tidigt för användandet av bilbälten och tog 1955 fram en variant, M-selen, den första trepunktsselen i landet. 

1960 presenterades en ambulans med säkerhetsbälten som "Sveriges modernaste".
Bilbältet blev standard i Volvos bilar

Säkerhetsbältet blev snart stilbildande inom Sverige och 1959 blev bilbälten standard i Volvos bilar med modellen Amazon i spetsen.

När bilbälten började krocktestas blev det tydligt hur viktiga de är.

1969 blev det lag på att bilar skulle ha bälten monterade i framsätet. Riksförbundet fortsatte då att uppmuntra sina medlemmar och Sveriges bilister att också börja använda dem.

 

I dag är det en självklarhet, men 1957 var bälten för barn ovanliga.

1975 blev det till slut obligatoriskt att ta på sig bältet vid körning men det dröjde ända till 1986 innan bältestvång infördes för vuxna i baksätet. Det senare var en förändring som Motormännen tillsammans med Barnmiljörådet krävt under flera år.

M Sverige fortsätter arbeta för ökad trafiksäkerhet

I dag är användning av bilbälte en självklarhet, oavsett var i bilen man sätter sig. Och utvecklingen mot säkrare fordon fortsätter, både gällande konstruktion och teknik. M Sverige kommer att fortsätta att agera blåslampa på fordonsproducenter, försäljare och lagstiftare för att utvecklingen mot ökad säkerhet ska fortgå.

Vill du läsa mer?

Du har just läst en nedkortad version av en artikel ur M Sveriges Jubileumsbok. Vill du läsa mer om bilismens och M Sveriges historia så kan du beställa boken här nedanför. Lös gärna vårt historiequiz också.

Testa dina kunskaper med våra quiz om M:s och bilismens historia!