Under 1950-talet svepte amerikanska vindar över världen och ”ungdomskultur” blev under den här tiden ett fenomen att räkna med.

Svenskarna blickade gärna utanför landets gränser även på andra sätt. Den 23 april 1955 landade de första svenska charterturisterna på Mallorca efter en resa som tog tio timmar och krävde fyra mellanlandningar.

Bertil Jerner med produktionen av tidningen Motor.

1958 var året då Ingvar Kamprad slog upp portarna till sitt första Ikeavaruhus i Älmhult. De första kvinnliga poliserna börjar tjänstgöra detta år med samma arbetsuppgifter som de manliga poliserna, de fick dock inte bära sabel utan fick nöja sig med batong.

Sveriges första motoväg invigs

När 1950-talet började fanns det bara 500 mil asfalts- eller stenbelagda vägar i Sverige men under åren som följde skedde en snabb utbyggnad. Den första motorvägen i Sverige, som gick mellan Malmö och Lund, invigdes 1953.

Motormännens vägpatruller.
M:s vägpatruller hjälpte förare i nöd

Bilen hade blivit folklig och familjer åkte gärna på bilsemester. Råkade man ut för något missöde på sin resa fanns Motormännens M-patruller som ett hjälpsamt inslag i trafiken. I dag är det M Väghjälp som ger trygghet på bilresan och gör att bilisten slipper bli stående vid vägkanten.

Utställningsmonter för M-selen.

Motormännen förespråkade tidigt bilbälten och i mitten av 1950-talet lät förbundet tillverka och sälja en egen variant, den så kallade M-selen. Kanske bidrog detta till den starka tillströmningen av medlemmar till förbundet. Under åren 1955–1958 ökade medlemsantalet med cirka 18 000 per år.

Medlemsavdelningen, kartoteket med 153 000 adresser.

Vill du läsa mer?

Du har just läst en nedkortad version av en artikel ur M Sveriges Jubileumsbok. Vill du läsa mer om bilismens och M Sveriges historia så kan du beställa boken här nedanför. Lös gärna vårt historiequiz också.

Testa dina kunskaper med våra quiz om M:s och bilismens historia!