M Sverige agerar lokalt, genom att lyfta upp lokala trafikfrågor till exempel via lokala politiker eller genom insändare i lokalmedia. Vi kan även skapa lokal opinion genom att uppvakta polisen eller Trafikverket om t ex trafikfarliga vägavsnitt.
Aktiviteter 2022
7 september: Extra årsmöte
Vid extra årsmöte fastställdes beslutet att ombilda klubb Västervik till en Avdelning. Kontaktperson är också fortsättningsvis Bengt-Erik Nilsson
30 mars: Årsmöte
M Sverige lokalklubb Västervik har vid årsmötet den 30 mars beslutat att ombilda klubben till en avdelning under Riksförbundet M Sverige. Detta kommer formellt att fastställas vid ett extrainsatt årsmöte onsdag 7 september 2022. För dig som medlem, eller tänker bli medlem, innebär det inte någon skillnad i tillhörighet eller aktiviteter. Enda skillnaden är att M Sverige Västervik inte längre är en egen juridisk förening och att du som medlem inte längre har möjlighet att delta i något årsmöte.
Vi i M Sverige Västervik kommer att fortsätta med aktiviteter och opinionsarbete och ser fram emot att få träffas under kommande aktiviteter.
Aktiviteter 2021
25 mars: Årsmöte
Vad gör vi i klubb Västervik?
Som de flesta andra lokalklubbar hos Riksförbundet M Sverige jobbar vi med prioriterade riksviktiga frågor men också med frågor som är viktiga för oss på det regionala och lokala planet.
Exempel på ”riksviktiga frågor” är viltvarningskampanjer, reflexkampanjer, koll av blinkersanvändningen vid utfart från rondeller, hastighet på 30-väg utanför skolor, tyngre fordons hastighet på våra vägar, efterlevnaden av stopplikten med mera. Viktigt att notera här är att vi inte kollar fordonens hastigheter för att bötfälla dem. Det är polisens uppgift. Det vi gör här är att genom konkreta mätningar få en uppfattning om hur vi bilister sköter oss och om så inte är fallet genom t.ex. tidningsartiklar påtala det och peka på riskerna och konsekvenserna för andra trafikanter om något går fel samt nyttan av att vara ”laglydiga”.
Andra viktiga undersökningar som är återkommande varje år är rastplatsundersökningar och vägkvalitetsmätningar. Dessa görs alltid i kombination med vägombudsverksamheten. Du kan ha sett oss köra omkring i årets vägombudsbil – senaste sommaren var det en Peugeot 3008 laddhybrid och åren dessförinnan en Mitsubishi Outländer PHEV resp. Volvo S90. Längre ner på sidan kan du se konkreta exempel på den verksamhet vi bedriver.
På det regionala och lokala området ägnar vi oss dels åt i vårt tycke speciellt angelägna projekt för vårt område, dels även åt mer generella frågor som kontroll av ev. trafikfarliga platser, busshållplatser, placering av vägskyltar, bilisters beteende i trafiken etc. En fråga som vi i lokalklubb Västervik har drivit under många år handlat om att öka trafiksäkerheten på riksväg 35 (mer om detta nedan).
Om intresse finns kan vi ordna utbildnings- och informationsaktiviteter för medlemmar i för oss viktiga frågor. Studiebesök till intressanta verksamheter kan vi även planera in när behov uppstår.
Trafiksäkerhetsfrågor - lokala och regionala
Riksväg 35 mellan Gamleby och Linköping - En skamfläck i vårt riksvägnät.
Ett av lokalklubbens mest angelägna projekt under senare år har varit att verka för en större upprustning av Riksväg 35 mellan Gamleby och Åtvidaberg/Linköping.
Vägen är smal, krokig, backig, har skymd sikt på flera ställen och har mycket farliga in- och utfarter till fastigheter efter vägen. Det finns mycket vilt utefter och, alltför ofta, på vägen och dessutom saknas i allt väsentligt viltstängsel. Vägen trafikeras även av många tyngre fordon, ofta med släp. Hastigheten är under större delen av vägsträckan begränsad till 70 km/t, men det är få som håller denna. Tidigare var vägen gropig och i dåligt skick, varför man av den anledningen var tvungen att hålla någorlunda låg hastighet.
Efter man lagt på ny asfalt för några år sedan, så har hastigheterna kunnat skruvas upp rejält trots att samma hastighetsgränser gäller som tidigare. Även om man från trafikmyndigheternas sida knackat loss och sprängt bort en del stenblock nära vägen, finns många hinder och farliga passager kvar.
Vi från lokalklubben har i olika sammanhang verkat för och verkar fortfarande för att man satsar på en hållbar, permanent lösning, t.ex. genom att planera in en ny eller omgjord s.k. 2-1-väg. Visst skulle det kosta mycket, men samtidigt skulle man kunna spara många människoliv och även vilda djurs liv.
Integritetspolicy
För att kunna erbjuda produkter och tjänster och i övrigt bedriva vår verksamhet behöver vi, lokalklubb M Sverige Västervik, behandla dina personuppgifter och detta gör vi i enlighet med gällande lagstiftning samt med största möjliga hänsyn till din personliga integritet. Läs policyn här