Motivering:

”Genom att öppna världens första tankstation för vätgas som inte är inkopplad till elnätet och göra tankstationen tillgänglig för allmänheten, har Mariestads kommun skapat ett exempel på grön omställning för bilismen som är en förebild för samtliga kommuner i Sverige.

Vätgas som drivmedel är ett av flera alternativ för att kunna uppnå en fossilfri fordonsflotta. Genom att öppna denna tankstation har Mariestads kommun både skapat förutsättningar för en grön bilism och skapat ett exempel på hur man lokalt kan arbeta för att minska utsläppen från trafiken.”

 

Johan Abrahamsson, kommunstyrelsens ordförande i Mariestad vid den världsunika tankstationen i Mariestad. Den är unik eftersom den är ”off grid”, det vill säga att den är bortkopplad från elnätet och självförsörjande på energi.
Johan Abrahamsson, kommunstyrelsens ordförande i Mariestad vid den världsunika tankstationen i Mariestad. Den är unik eftersom den är ”off grid”, det vill säga att den är bortkopplad från elnätet och självförsörjande på energi.

– Jag är fruktansvärt stolt och glad. Priset betyder väldigt mycket för oss. Det är en bekräftelse på att vi som liten kommun kan göra stor skillnad, säger Johan Abrahamsson (M) som är kommunstyrelsens ordförande i Mariestad. Han får medhåll av kollegan Susanné Wallner, som är utvecklingsstrateg på Mariestads kommun.

– Det som står i motiveringen är precis det som vi har velat åstadkomma: Att kunna hjälpa andra kommuner och regioner och vara en förebild i miljöarbetet. Det är verkligen jätteroligt, säger Susanné.

Tankstation med energi från solen

Mariestads tankstation för vätgas är unik eftersom den inte är inkopplad till elnätet. I stället förlitar den sig helt på energin som solen ger, vilket innebär att kommunens bilar i princip drivs utan utsläpp.

– I dag tankas tolv av våra hemtjänstbilar vid stationen. Kommer vi upp ytterligare i volym så innebär det att vi kan lägga pengarna på exempelvis vård och omsorg – inte på drivmedel, säger Johan.

Från vänster:utvecklingschef Jonas Johansson, utvecklingsstrateg Susanné Wallner, kommunstyrelsens ordförande Johan Abrahamsson, kommunchef Kristofer Svensson.
Från vänster:utvecklingschef Jonas Johansson, utvecklingsstrateg Susanné Wallner, kommunstyrelsens ordförande Johan Abrahamsson, kommunchef Kristofer Svensson.

Grön omställning sätter Mariestad på den internationella kartan

Vätgasstationen har satt Mariestads kommun på kartan och blivit ett föredöme för det gröna omställningsarbetet. Över hundra grupper från svenska regioner och kommuner har kommit till deras föreläsningar.

De har bjudits in till Australien för att bistå vid liknande satsningar. De har fått besök från Indien och filmats av Österrikes handelskammare. I samband med miljöinitiativet Climate Week i New York 2020 sändes ett inslag från vätgasstationen i Mariestad – ett klipp som har setts av 8,4 miljoner människor världen över.

– Inte i min vildaste fantasi hade jag kunnat tro att vi skulle få detta genomslag, säger Johan Abrahamsson.

– Och sedan EU i somras gick ut med sin storsatsning på vätgas ringer det i telefonen varje vecka. Folk från alla möjliga länder frågar om högt och lågt, säger Susanné.

Kranvatten blir till vätgas med hjälp av energi från solcellerna som ligger intill stationen.
Kranvatten blir till vätgas med hjälp av energi från solcellerna som ligger intill stationen.

”Hoppas att fler tar efter” M Sveriges förhoppning är att fler kommuner ska uppmärksamma Mariestads arbete och följa kommunens exempel.

– Vi ger Årets hjulklapp till Mariestads kommun för att vi vill uppmärksamma det arbete de har gjort för miljön och bilismen. Bilen är en förutsättning för ett hållbart samhälle och måste följa med oss i omställningen från fossilberoende till klimatneutralt. Vägen framåt är att minska bilarnas miljöpåverkan. Detta är precis vad Mariestads tankstation gör och vi hoppas att många fler kommuner tar efter, säger Caroline Drabe, vd på M Sverige.

Vätgas vs andra fossila drivmedel

Johan Abrahamsson och Susanné Wallner drar sig för att jämföra fördelarna med olika fossilfria drivmedel. Bägge har sina styrkor, menar de. Men om de ändå tvingas sjunga vätgasens lov?

– Räckvidden, snabbheten att tanka och möjligheten att lagra solens strålar tills man väl använder energin. Ett vanligt batteri laddas ur även när du inte använder bilen. Sedan har den tunga industrin problem att frakta de batterier som krävs, säger Johan innan Susanné fortsätter:

– Bilindustrin har framför allt två argument som talar för vätgas. Att man inte har råd med mineralerna som krävs i elbilsbatterierna. Dessutom råder det mineralkrig i världen. Det är en skitig bransch som inte hänger ihop med de mål som vi har.

Vissa röster gör gällande att vätgas är ett ineffektivt sätt att lagra energi. Vad säger ni om det?

– Vi brukar skoja och säga att solen inte skickar någon faktura. Om du tappar lite i effekt med den här lagringsvarianten så spelar det ingen roll.

Vilka planer har ni för stationen i framtiden?

– Vi ska bygga ut stationen så att vi kan tanka kommunens bussar och lastbilar, samt traktorer. Vi kommer att uppgradera anläggningen för att möta de behov som kommer. Det händer mycket med vätgas nu, säger Johan Abrahamsson.


Vad är vätgas?

  • Vätgas är ett utsläppsneutralt drivmedel.

  • I en bil som tankas med vätgas drivs motorn av en elmotor där batterierna har ersatts av en gastank och en bränslecell.

  • I bränslecellen omvandlas energin i vätgasen till elektricitet.

  • Allt som släpps ut är rent vatten.