Banner årets hjulklapp

Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2024 tilldelas Volvo Cars för deras projekt E.V.A.-initiativet, där kunskap från trafikolyckor delas fritt med alla, bland annat med andra aktörer inom fordonsindustrin.

Sedan 1970 har Volvo Cars haft en haverikommission som samlat in data från tiotusentals verkliga olyckor med Volvobilar i Sverige, med syfte att skapa kunskap om vad som händer och hur man skadas.

Den samlade kunskapen som Volvo Cars haverikommission byggt upp under de drygt 50 år de arbetat med analys av olyckor, delas sedan 2019 genom E.V.A.-initiativet med andra som forskar och utvecklar system och tekniker för säkrare bilar och ökad trafiksäkerhet.

– Genom att i decennier ha samlat in data från olyckor i trafiken, har vi lärt oss hur människor skadas och hur vi kan hjälpa till att skydda alla, kvinnor, män och barn. Inom E.V.A-initiativet finns i dagsläget över 160 forskningsrapporter om passagerarskydd och andra områden. Det är en ära för Volvo Cars att få ta emot det här priset som ett erkännande, förklarar Lotta Jakobsson, säkerhetsexpert på Volvo Cars Safety Centre.

Lotta Jakobsson, Senior Technical Specialist på Volvo Cars, disputerad i trafiksäkerhet och adjungerad professor på Chalmers Tekniska Högskola.
Lotta Jakobsson, Senior Technical Specialist på Volvo Cars, disputerad i trafiksäkerhet och adjungerad professor på Chalmers Tekniska Högskola.

Arkivet innehåller forskningsrapporter om analys av personskador, till exempel whiplashskador och ryggradsskador i olika typer av krocksituationer, samt skyddssystemsutveckling och nya metoder för krocksäkerhetsutveckling. Det innehåller också lång historik och aktuella frågor inom barnsäkerhet, ett område där Volvo Cars har varit tongivande sedan start. Arkivet utökas kontinuerligt med nya forskningsrapporter.

– Riksförbundet M Sverige har i över 100 år arbetat för ökad trafiksäkerhet, och det är fortfarande ett av organisationens viktigaste arbetsområden, säger Jan Sandberg, ordförande M Sverige.

Som en del av Nollvisionen beslutade regeringen år 2020 att antalet dödsolyckor ska halveras till år 2030. Men arbetet mot etappmålet ser ut att misslyckas. Antalet dödsolyckor i vägtrafiken har inte minskat alls de senaste fem åren.

– Antalet dödsolyckor minskar alldeles för sakta. Även gällande andra delmål ligger vi efter. Antalet allvarligt skadade i både vägtrafikolyckor och cykelolyckor har exempelvis ökat kraftigt sedan målen sattes. Detta måste anses vara ett stort misslyckande, säger Jan Sandberg.

Med anledning av de oroväckande olyckstalen i trafiken, och den avtagande trenden, är det med stor glädje Riksförbundet M Sverige kan presentera Volvo och deras viktiga arbete inom E.V.A.-initiativet som mottagare av Årets hjulklapp 2024.

Juryns motivering lyder:

Sedan Volvo 1959 introducerade trepunktsbältet som standard i sina bilar har den västsvenska biltillverkaren förknippats med säkerhet. I över 50 år, sedan 1970, har en haverikommission inom Volvo samlat data från verkliga olyckor, något som legat till grund för flera senare säkerhetssystem. Nu delar Volvo – genom E.V.A.-initiativet – med sig av den kunskap haverikommissionen hämtat från tiotusentals olyckor för andra att använda i sin forskning och utveckling, vilket kan bidra till säkrare bilar och räddade liv över hela världen.

Tidigare mottagare av Årets hjulklapp

2000: Maria Krafft, forskare om pisksnärtskador.

2001: Trafiksäkerhetsforskaren Thomas Thurbell.

2002: Lärarteam i Kristianstad som utvecklat skolans trafikundervisning.

2003: ”Trafikmagasinet”, Sveriges Television.

2004: Trafikpolisen i Örebro län.

2005: Gröna Bilister.

2006: Saab Automobile för alkolås.

2007: Volvo Personvagnar för trötthetsvarnare.

2008: Beatrice Ask, statsråd, för översyn av lag gällande beslagtagande av bilar.

2009: Linda Skugge, tydlig röst och opinionsbildare för vardagsbilismen.

2010: Vägarbetarna, trafikens hjältar.

2011: Reflexvästen.

2012: Trafikredaktionen, Sveriges Radio.

2013: Motorförarnas helnykterhetsförbund för alkobommarna.

2014: Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket.

2015: Terese Alstin och Anna Haupt för uppfinningen Hövding, en krockkudde för cyklister.

2016: Christina Lampe-Önnerud, för nytt, effektivt batteri.

2017: Topright Nordic och Brandkåren Attunda för deras arbete med att utforma en säkrare arbetsmiljö i trafiken.

2018: Journalisten Jonas Fröberg för hans granskning av bilindustrin.

2019: Trafikpolisen för det jobb de gör dygnet runt, året om, för att öka trafiksäkerheten.

2020: Mariestads kommun för öppnandet av världens första solcellsdrivna vätgasstation.

2021: Peter Carlsson på Northvolt, för hans bidrag i omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta.

2022: Fryshuset, med projektet ”Motorintresserad ungdom”.

2023: Andreas Seiler, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, för hans forskning om viltolyckor.

Om Årets hjulklapp

Riksförbundet M Sveriges utmärkelse "Årets hjulklapp" har delats ut varje år sedan år 2000 till någon som har arbetat med organisationens hjärtefrågor trafiksäkerhet, mobilitet, bilekonomi eller miljö.

Mottagare har varit forskare, opinionsbildare, organisationer, pedagoger, poliser, politiker och produktutvecklare.