Hastighetsefterlevnaden utanför skolor blir allt bättre, visar en ny undersökning från Riksförbundet M Sverige. Närmare två tredjedelar av förarna höll skyltad hastighet när de passerade skolor, vilket är den högsta andelen som uppmätts under det senaste decenniet.

– Det är fortfarande alldeles för många som har för bråttom, men trafikanternas hänsyn utanför skolor har blivit bättre bara det senaste decenniet. Det är en positiv signal. Kanske har de senaste årens fokus på säkra skolvägar fått fler att tänka till kring sin körning, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Andelen fortkörare har gradvis sjunkit i undersökningarna

35 procent av förarna höll för hög hastighet när M Sveriges lokalklubbar kontrollerade hastigheten utanför 22 grundskolor på 16 orter över hela landet. Andelen fortkörare har gradvis sjunkit i undersökningarna, från de 59 procent som uppmättes 2016.

– Att visa extra hänsyn och sänka farten utanför skolor är viktigt, med tanke på den stora mängden fotgängare och cyklister som rör sig där. Barns riskmedvetenhet är lägre än vuxnas och en systematisk trafiksäkerhetsutbildning får unga först vid trafikskolorna när det är dags för körkort, säger Tony Gunnarsson.

– Hastigheten spelar roll. En oskyddad trafikant har goda chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/h. Vid 50 km/h är däremot chansen marginell, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
– Hastigheten spelar roll. En oskyddad trafikant har goda chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/h. Vid 50 km/h är däremot chansen marginell, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Totalt observerades 6 347 fordon, varav 5 570 personbilar, vid skoldagens början mellan klockan 07:30 och 08:30. 

– Hastigheten spelar roll. En oskyddad trafikant har goda chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/h. Vid 50 km/h är däremot chansen marginell. Bromssträckan blir dubbelt så lång och krockvåldet motsvarar att falla ned från ett trevåningshus, säger Tony Gunnarsson.

Det behövs fler polisiära hastighetskontroller, fler undervisningstimmar om trafik i grundskolan liksom fler säkra cykelpassager och friliggande cykelvägar

Omkring hälften av alla omkomna i svenska vägtrafikolyckor är oskyddade trafikanter som fotgängare, cyklister och motorcyklister. 

– Det finns en politisk ambition att öka cyklingen, inte minst bland unga. Ska detta ske måste samtidigt trafiksäkerheten öka. Det behövs fler polisiära hastighetskontroller, fler undervisningstimmar om trafik i grundskolan liksom fler säkra cykelpassager och friliggande cykelvägar, säger Tony Gunnarsson.

 

 

0-30 km/h

31-35 km/h

36-40 km/h

41 km/h <

Personbil

65%

24%

7%

4%

Taxi

57%

25%

9%

9%

Buss

67%

26%

6%

1%

Lastbil

51%

30%

12%

7%

MC

78%

13%

9%

0%

Moped

67%

24%

5%

5%

A-traktor

78%

7%

11%

4%

Övriga fordon

68%

19%

9%

4%

Totalt

65%

24%

7%

 4%

Böter hastighetsöverträdelse vid väg 30 km/h

  • 1-10 km för fort: 2 000 kr 
  • 11-15 km för fort: 2 400 kr 
  • 16-20 km för fort: 2 800 kr 
  • 21-25 km för fort: 3 200 kr + körkortsomhändertagande
  • 26-30 km för fort: 3 600 kr + körkortsomhändertagande
  • 31-35 km för fort: 4 000 kr + körkortsomhändertagande

Foto: davit85/iStock/Getty Images Plus via Getty Images