M Sverige Carl Erik Stjernvall Om Dacktast Sommardack Banner

Riksförbundet M Sverige har testat årets sommardäck. Alla klarade testet, men bara tre däck är riktigt bra. ”Det går att spara åtskilliga tusenlappar på att välja rätt däck”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Att välja nya däck till bilen kan vara svårt. Riksförbundet M Sveriges medlemstidning Motor har testat sommardäck. Testet har genomförts i samarbete med M Sveriges systerorganisation ADAC i Tyskland och visar tydligt att det är viktigt att satsa på hög kvalitet. Alla 16 testade däck når upp till ett godkänt resultat, men bara tre är riktigt bra. Förutom vägegenskaper visar testet på stora skillnader i ekonomi.

Dimensionen 215/55 R17 är en storlek som passar många vanliga familjebilar

– Billiga däck slits snabbare. Det går att spara åtskilliga tusenlappar på att välja rätt däck, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Sommardäckstestet har denna gång genomförts med däck i dimensionen 215/55 R17, en storlek som passar många vanliga familjebilar. Däcken är gediget testade för att utreda kör- och säkerhetsprestanda samt komfort, ekonomi och livslängd.

– Självklart ska man först och främst prioritera däckets trafiksäkerhetsegenskaper. Men däckbranschen är en djungel där det gäller för konsumenten att vara påläst och ta del av oberoende testresultat, standardmärkningar som EU:s däckdekal ger inte hela facit, säger Carl-Erik Stjernvall.

Många bilister känner sig också tveksamma och tycker det är svårt att ta ställning till däckhandlarens rekommendationer. Företagen kan förstås ge korrekta och relevanta råd, men vilka däck man helst säljer kan lika gärna bero på vilken marginal man har på produkterna. Att säljaren tipsar om ett billigare alternativ är sällan av ren välgörenhet.

 – Billiga däck slits snabbare. Det går att spara åtskilliga tusenlappar på att välja rätt däck, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
– Billiga däck slits snabbare. Det går att spara åtskilliga tusenlappar på att välja rätt däck, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

M Sveriges råd om sommardäck

  • Byt till sommardäck. Kör inte med dubbfria vinterdäck, de ska inte användas på sommaren. Bromssträcka och övriga köregenskaper försämras avsevärt.
  • Spara pengar – strunta i däckhotellet.
  • Det är viktigt både för trafiksäkerheten, ekonomin och miljön att välja bra däck med rätt egenskaper som håller länge.
  • Ta del av oberoende däcktester när du ska välja däck.

Så har vi räknat: Tidningen Motor har i ett exempel jämfört kostnaden att köpa och använda fyra nya däck. Goodyear Efficient Grip Performance 2 kostar 2 000 kronor styck, en totalkostnad på 8 000 kronor.

Baserat på den uppmätta avnötningen i testet går det som mest att köra 6 500 mil med däcken. Laufenn S Fit EQ+ kostar 1 700 kronor styck, men presterar märkbart sämre och är nedslitna efter endast 2 530 mil. Dessutom ökar bränsleförbrukningen med 0,1 liter per 100 kilometer.

Under 6 500 mil kostar det extra bränslet drygt 1 200 kronor och för att ersätta de nedslitna däcken behövs ytterligare två omgångar Laufenn-däck. Räknat på totalt 2,6 omgångar Laufenn-däck blir totalkostnaden 18 880 kronor jämfört med 8 000 kronor för Goodyear-däcken. Däckverkstadens kostnad för att skifta däck på bilens fälgar tillkommer.