Trots kritik från flera instanser införde regeringen en ny skrotningspremie. Nu ser vi att satsningen var felriktad och ett misslyckande, som förutsett.
Den 20 augusti 2024 infördes en skrotningspremie riktat till den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och byter till en elbil. Regeringen valde att gå vidare med den villkorade skrotpremien trots kritik från flera remissinstanser. De pengar som avsatts för 2024 räcker till ungefär 5 000 skrotbilspremier per månad. När den första månaden summeras noterar dock Boverket endast 24 färdiga ärenden.
– Skrotningspremien är ett monumentalt feltänk. Med tanke på den tokiga utformningen var det förutsebart att intresset skulle vara svalt. Det inte är samma konsumenter som skrotar en bil för att få 10 000 kronor till nästa bilköp, som de som köper en elbil för flera hundratusen kronor, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Det är inte en subvention värd namnet
Kritiker till den nu införda premien menar att stödet ligger på en så låg nivå att det knappt motsvarar värdet på en bil som, även om den kan vara i det närmaste skrotfärdig, skulle kunna brukas i trafik. Priserna på begagnade bilar har ökat stadigt de senaste åren och allt fler bilar exporteras från Sverige.
– Att villkora stödet med att den som skrotat sin bil måste köpa eller leasa en elbil gör upplägget svårt att förstå. 10 000 kronor är bara en bråkdel av priset på en elbil, det faller nästan inom prutmånen, eller motsvarande en rabatt på 277 kronor i månaden på en bil som kostar allt mellan 4 000 och 10 000 i månaden att privatleasa. Det är inte en subvention värd namnet, säger Carl-Erik Stjernvall.
Sedan klimatbilsbonusen försvann har försäljningen av elbilar till privatpersoner störtdykt, och marknaden är ”iskall” enligt branschorganisationen Mobility Sweden.
Ett billigt ineffektivt system kan aldrig minska vägtrafikens utsläpp
Riksförbundet M Sverige anser att skrotpremien på 10 000 kronor ska gälla utan villkor, och att en klimatbilsbonus i paritet med den förra måste återinföras för att skapa rätt förutsättningar för konsumenter som vill köpa en elbil.
– Ett billigt ineffektivt system kan aldrig minska vägtrafikens utsläpp på samma sätt som ett effektivt system. Problemet är att det man sparar in på subventioner nu kommer att kosta oss svenskar mångdubbelt mer sen, när kostnaderna för utsläppen ökar på grund av färre elbilar och högre efterfrågan på bensin. Det är dålig hushållsekonomi, säger Carl-Erik Stjernvall.