banner nyheter

Tesla följer inte Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, trots att det förväntas av företag anslutna till Mobility Sweden.
ARN:s chef och M Sveriges juridiska rådgivare kommenterar frågan.

Hittills 2024 följs bara 70 procent av besluten i ARN:s motor-kategori. Näst sämst av alla tolv kategorier i ARN. Inom bank och försäkring följer i princip alla ARN:s beslut. Varför tror du att så många företag inom motorbranschen väljer att strunta i ARN:s beslut?

Med anledning av att Tesla hamnat på Råd & Röns Svarta listan och att branschorganisationen Mobility Sweden inte vill kommentera kring turerna, trots krav på medlemmarna att följa besluten i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har vi bett Marcus Isgren – ordförande och chef på ARN – och M Sveriges juridiska rådgivare Olle Haglund att kommentera frågan.

Marcus Isgren, ARN:
Rekommendationerna på motoravdelningen är riktade mot en mängd olika företag, som inte sällan är relativt små. Detta till skillnad från avdelningarna bank och försäkring som domineras av ett fåtal större bolag, som dessutom har utfäst att alltid följa ARN:s beslut.

Nämnden uppfattar en trend i motorbranschen med sämre lönsamhet. Ett litet företag, till exempel en ensamföretagare, som får en rekommendation mot sig som rör ett större belopp kan ha svårt att göra rätt för sig i en ekonomiskt svår situation. Det kan vara en förklaring till den sämre följsamheten. Vid den uppföljning som gjorts har det också visat sig att en del av företagen som inte följt ARN:s beslut på motoravdelningen har gått i konkurs eller sökts via Post- och Inrikes Tidningar för likvidationsföreläggande på grund av bristande bokföring samt av Kronofogden.

Marcus Isgren, ordförande och chef på ARN
Marcus Isgren, ordförande och chef på ARN

Olle Haglund, M Sverige:
– Vår erfarenhet är att eftersom ARN:s beslut endast är rekommendationer och inte juridiskt tvingande väljer ett antal bilhandlare medvetet att inte följa besluten då de inte riskerar direkta juridiska eller ekonomiska konsekvenser. Vi delar ARN:s uppfattning att bilbranschen är drabbad av sämre lönsamhet men att detta faktum inte ska behöva drabba bilhandelns kunder.

M Sveriges uppfattning är att den långa handläggningstiden i ARN och bristen på bindande påföljd för näringsidkare som inte följer ARN:s beslut medför att många konsumenter inte orkar eller förmår att driva sitt ärende vidare.

Olle Haglund, jurist Riksförbundet M Sverige
Olle Haglund, jurist Riksförbundet M Sverige

Många företag är med i branschförbund med krav att medlemmarna ska följa ARN:s beslut. Vi råder konsumenter att i första hand vända sig till sådana näringsidkare. Tycker du att det är ett bra råd?

Marcus Isgren, ARN:
Det är naturligtvis en fördel för konsumenter att kunna lita på att det företag man gör affärer med kommer att följa ARN:s beslut om de skulle hamna i en tvist. Det betyder ju att konsumenten kan göra en anmälan till ARN i förvissning om att företaget kommer att rätta sig efter beslutet. Förfarandet vid ARN är billigare och snabbare än att få tvisten prövad i domstol.

Olle Haglund, M Sverige:
Erfarenhetsmässigt har det varit ett bra råd att konsumenter i första hand vänder sig till företag som är med i branschförbund som kräver att deras medlemmar följer ARN:s beslut. Fördelarna för konsumenterna har erfarenhetsmässigt varit att branschanslutna företagare efterlever ARN:s beslut. Branschförbund som kräver att medlemmarna ska följa ARN:s beslut intar en seriös inställning till konsumenträttigheter vilket skapar en större trygghet för konsumenten. Vår förhoppning är att branschförbunden fortsätter med att kräva en strikt följsamhet av medlemmarna.

Hur tror du att förtroendet för ARN påverkas av att en konsument som handlat från ett företag som är anslutet till ett seriöst branschförbund – och där kunden fått rätt i en tvist hos ARN – ändå får betala ur egen ficka för ett fel?

Marcus Isgren, ARN:
ARN strävar efter att ha hög följsamhet till besluten. Det finns en mängd faktorer om påverkar både i vilken grad företagen följer ARN:s beslut och förtroendet för ARN. Det finns helt klart ett samband mellan förtroendet för ARN och att företag följer besluten. Det är naturligtvis allvarligt om ett företag som lämnar en utfästelse om att följa ARN:s beslut sedan inte gör det. Många branschförbund och marknadsplatser ställer krav på sina medlemmar och användare att följa ARN:s rekommendationer, vilket är bra.

Olle Haglund, M Sverige:
Det är allvarligt när en konsument som handlat av en bilhandlare ansluten till ett seriöst branschförbund får ett positivt beslut i ARN men ändå själv måste stå för kostnaden. Detta skadar förtroendet för både ARN och konsumenträttssystemet. ARN:s rekommendationer framstår då som verkningslösa och ARN tappar i trovärdighet som ett alternativ till domstol för konsumenter.

Kan ett branschförbund som inte värnar de egna villkoren om att medlemsföretagen ska följa ARN:s beslut utse ledamöter som sitter med i ARN:s sammanträden?

Marcus Isgren, ARN:
Det är regeringen som bestämmer vilka organisationer som får utse ledamöter i ARN. Inför ett sådant beslut görs en helhetsbedömning av olika omständigheter, där inte minst ARN:s behov av viss kompetens är viktigt. Ledamöterna företräder inte den enskilde konsumenten eller företaget utan ska vara opartiska. Min uppfattning är att ledamöterna är införstådda med sin roll och utövar uppdraget på ett korrekt sätt.

Olle Haglund, M Sverige:
M Sverige anser att branschförbund ska se till att medlemmarna följer ARN:s beslut. M Sverige menar att om ett branschförbund inte strikt kräver att medlemmar följer ARN beslut så bör dess representanter inte delta i ARN.  Det är viktigt att värna konsumenternas förtroende så regeringen som utser ledamöter i ARN bör överväga att utestänga sådana förbund från ARN. Allmänna reklamationsnämnden ska vara en opartisk instans för konsumentskydd och om ett branschförbund ignorerar överenskommelser så riskerar förtroendet för ARN att minska.

Skulle du vilja se att några åtgärder vidtas för att ARN:s beslut ska väga tyngre än vad som är fallet idag?

Marcus Isgren, ARN:
ARN:s beslut har redan i dag mycket stor betydelse för både konsumenter och företag. Konsu­ment­rätts­liga tvister är inte helt vanliga i de högre domstolsinstanserna och det tar ofta lång tid innan ny lagstiftning prövas där, men den prövas ofta i ARN kort tid efter att den bör­jat gälla. Det är därför ARN som i stor utsträckning skapar det som är gällande praxis på konsumenträttens område i Sverige. Branscher anpassar också i stor utsträckning sina villkor efter ARN:s beslut.

De allra flesta företagen följer också ARN:s beslut. Vi gör vår uppföljning ett par veckor efter att beslutet har fattats, men därefter följer ytterligare ett stort antal företag besluten, inte minst efter uppmärksamhet i media eller i samband med att tidningen Råd & Rön kontaktar dem under arbetet med den så kallade ”Svarta listan”. Regeringen har flera gånger utrett frågan om ARN:s beslut ska vara bindande men har varje gång landat i bedömningen att det nuvarande systemet fungerar bra och att nackdelarna med ett system med tvingande beslut skulle vara större än fördelarna. Det ska också sägas att inte ens alla tvingande beslut följs. Företag går i konkurs och hamnar i ekonomiskt trångmål även med ett sådant system, vilket också måste tas i beaktande.

Olle Haglund, M Sverige:
ARN fungerar väl och de flesta företag följer dess beslut men följsamheten inom motorbranschen har försämrats under det senaste halvåret 2024 till 70 % i jämförelse med helåret 2023 då följsamheten uppgick till 75 %. För att stärka ARN:s verksamhet och genomslagskraft anser vi att branschförbund ska agera kraftfullt mot medlemmar som ignorerar besluten. Om bristen på följsamhet fortsätter nedåt så menar M Sverige att det bör kunna bli aktuellt att införa sanktioner för företag som vägrar följa ARN:s beslut. Syftet är att ge bilhandlarna ett större incitament att rätta sig efter besluten utan att konsumenten behöver gå till domstol.