Trots att det varma vädret hängt med längre än vanligt kommer tiden för vinterdäck närmare. Som bilägare är det viktigt att fundera på om det går att köra vidare på de gamla däcken eller om det är dags för nya.

Under perioden den 1 december till den 31 mars ska personbilar, tunga fordon och släpvagnar vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när det råder vinterväglag. I år är fokus också på den nya alptopp-snöflinge-märkningen som krävs på dubbfria vinterdäck, så kallade 3PMSF, från den 1 december.

Det kan vara komplicerat att välja rätt däck

– Det gäller att kolla att vinterdäcken har rätt märkning, annars måste man köpa nya, säger Carl-Erik Stjernvall.

Det kan vara komplicerat att välja rätt däck. Ett vinterdäck som presterar bra på snö eller is är sällan det bästa på våt asfalt. Vinterklimatet brukar också skilja sig kraftigt mellan norra och södra Sverige. Därför bör du välja däck efter det underlag du oftast kör på.

– Det gäller att kolla att vinterdäcken har rätt märkning, annars måste man köpa nya, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
– Det gäller att kolla att vinterdäcken har rätt märkning, annars måste man köpa nya, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

– Innan man köper nya vinterdäck är det viktigt att ta del av oberoende vinterdäckstester med tanke på att EU:s däckdekal inte tar hänsyn till våra nordiska eller arktiska förhållanden, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Vanligen är det däckets mönsterdjup som avgör om det krävs nya däck på bilen. Lagkravet är minst 3 millimeters mönsterdjup på vinterdäck. Ett däckbyte kan också bli nödvändigt om dubbarna är kraftigt nedslitna eller till stor del har försvunnit.

En enkel besparing är att skippa däckhotellet

En annan vanlig fråga gäller priset på däck. Skillnaden kan vara stor mellan priser på internet och ute på däckverkstäderna. Det finns pengar att spara på att jämföra priser för den som vill minska sina däckkostnader.

– En annan enkel besparing är att skippa däckhotellet. Men att låta en verkstad utföra själva hjulskiftet för några hundralappar kan förstås ändå kännas som en bra affär, säger Carl-Erik Stjernvall.

M Sveriges tips om vinterdäck:

  • Byt i tid! Var inte ute i sista minuten.
  • Kontrollera så dina vinterdäck har den alptopp-snöflinge-märkning som krävs från den 1 december i år.
  • Ta reda på hur däcken presterar i oberoende tester.
  • Välj dubbade eller dubbfria däck baserat på väglaget där du oftast kör.
  • Håll koll på däckens skick och mönsterdjup, minsta lagliga djup är 3 millimeter, särskilt om du har lämnat dem till ett däckhotell. Däckverkstäder vill ofta byta ut däck som börjar bli slitna ”när du ändå är där”, trots att det kan vara möjligt att köra flera hundra mil till utan att säkerheten eller greppet försämras.