
Billigast att ladda elbilen på natten
Publicerad 6 februari 2025
Att el kan vara ett jämförelsevis mycket billigt drivmedel är kanske den största fördelen med att köra elbil, förutom frånvaron av miljöskadliga avgaser. Riksförbundet M Sverige har jämfört timpriser 12 månader bakåt, och kan konstatera att den som kan styra sin laddning med fördel borde ladda på nätterna.
– Timpriserna under det senaste året visar att det är bäst pris mellan klockan 23 fram till 06. Dagtid på vardagar är priserna högre, och onsdag sticker ut som den veckodag när priserna oftast toppar, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
Det finns absolut pengar att spara på att styra sin laddning
Även helger är ofta bra tillfällen att ladda. Den som laddar hemma gör bäst i att ordna med ett smart system som automatiskt styr laddningen och tar hänsyn till när priserna är bra, både för att undvika att ladda när det är som dyrast och för att slippa ha ständig koll på timpriserna.
– På vardagar är snittpriset mellan klockan 06-23 ungefär det dubbla jämfört med klockan 23-06, så det finns absolut pengar att spara på att styra sin laddning, säger Carl-Erik Stjernvall.

Förutom fördelar i pris finns det även andra fördelar med att styra sin laddning. Priset på el baseras på tillgång och efterfrågan. Att ladda klockan 08-09 en vardagsmorgon blir kostsamt eftersom samhället i stort efterfrågar mycket el den tiden. Nya effekttariffer senast 2027 och ökad skatt på el bidrar till att allt fler får upp ögonen för hur elanvändningen i ett hushåll skulle kunna anpassas, inklusive laddning av elbil.
Kapaciteten i bilens batteri gör elbilar mycket väl lämpade som lastbalans i elnätet
Men trots fördelarna med att styra laddningen nyttjas endast en del av elbilens potential. Kapaciteten i bilens batteri gör nämligen elbilar mycket väl lämpade som lastbalans i elnätet. Att dela sitt batteri kan innebära att det går att lagra mer vindkraft och att överföringsförlusterna i elnätet inte skulle behöva vara så stora.
– Vi vill att det skapas tydliga subventioner för att gynna elbilar som lastbalans. Bilar står stilla en stor del av tiden, kan de då agera stödtjänst i elnätet blir nyttan av vad det ändå frestat på miljön att bygga elbilen betydligt större, likt ett hembatteri, menar Carl-Erik Stjernvall.

M Sveriges jämförelse omfattar perioden 22 januari 2024 – 19 januari 2025, baserat på priserna i elområde 3. Statistiken baseras på timpriset på den nordiska elbörsen, Nord Pool Spot. Timpriserna på Nord Pool Spot omfattar inte kostnad för elcertifikat, påslag, energiskatt, moms och elnätskostnader.