banner laddstolpar

För sjunde året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har varit omfattande varje år, men med de nya kraven enligt EU:s AFIR-förordning hamnar många län plötsligt på en godkänd nivå.

Laddstolpar är en grundläggande förutsättning för att kunna köpa och köra en elbil. M Sverige har i årets genomgång dels beräknat hur många stolpar som satts upp länsvis, men även enligt kraven i AFIR, EU:s nya förordning om infrastruktur för alternativa bränslen.

– Energimyndigheten rapporterar bara uppgifter om Sveriges samlade publika infrastruktur till EU, därför är det som tidigare viktigt att bryta ner det och ta reda på vilka län och kommuner som är duktiga på laddinfrastruktur och vilka som inte gör tillräckligt, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.

Trots ett betydande tillskott finns fortfarande en stor brist – 22 000 laddstolpar saknas i hela landet

Enligt det tidigare sättet att räkna kräver dagens drygt 670 000 laddbara bilar en tiondel så många publika stolpar, 67 000. Trots ett betydande tillskott finns fortfarande en stor brist, 22 000 laddstolpar saknas i hela landet. Enligt det nya AFIR ser det däremot ljust ut, bara Stockholms län missar målet även om enskilda kommuner runt om i landet också behöver lägga större resurser på utbyggnaden.

– Risken med att plötsligt klara gällande krav är att utbyggnaden tappar fart. Men så länge en betydande del av nybilsförsäljningen är laddbar gäller det för alla aktörer att ligga i och fortsätta planera och sätta upp nya stolpar, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Det är som tidigare viktigt att bryta ner uppgifterna och ta reda på vilka län och kommuner som är duktiga på laddinfrastruktur och vilka som inte gör tillräckligt, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
– Det är som tidigare viktigt att bryta ner uppgifterna och ta reda på vilka län och kommuner som är duktiga på laddinfrastruktur och vilka som inte gör tillräckligt, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Nästan alla län klarar nya AFIR-krav

Det nya sättet att räkna laddinfrastruktur innebär en lättnadens suck för många län, enligt analyser från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI. Totalt har Sverige en kapacitet i laddinfrastrukturen på mer än 1 700 megawatt. Plötsligt uppfyller nästan hela landet miniminivån. I Stockholms län visar VTI:s kartläggning att kapaciteten i det publika nätverket är för låg, men det är inte alla kommuner som drar ner betyget.

Störst effektbrist i hela landet finns i Stockholms stad

– I Stockholms län klarar bland andra kommunerna Täby, Sollentuna, Järfälla, Salem och Huddinge rätt nivå, medan Solna, Danderyd, Vaxholm och Lidingö inte gör det, säger Carl-Erik Stjernvall.

Störst effektbrist i hela landet finns i Stockholms stad, där det saknas nästan 40 MW effekt. Det innebär att Stockholm stad skulle behöva uppföra till exempel drygt 530 snabbladdare på 150 kW.

– Senast i december 2024 gjorde Ellevio tillsammans med trafikborgarråd Lars Strömgren en stor sak av att man byggt 38 nya laddstationer, det är alltså inte i närheten av vad som krävs för att komma upp i en godkänd lägstanivå, säger Carl-Erik Stjernvall.

Andra kommuner i landet som har bland de största underskotten är Nacka -11,5 MW, Södertälje -8,9 MW, Lund -8,5 MW, Vellinge -1,2 MW och Vänersborg -1,0 MW.

M Sveriges undersökning

Riksförbundet M Sverige har även som tidigare jämfört antalet laddstolpar med antalet laddbara bilar, alltså laddhybrider och elbilar sammanräknat. I reda tal är bristen på laddstolpar störst i Stockholm och Skåne.

Västra Götalands län, som 2023 låg i botten tillsammans med Stockholm och Skåne, har sett en stor ökning av antalet laddstolpar i kombination med en blygsam ökning laddbara bilar. Det ger ett för i år godkänt antal laddstolpar.

Lägst antal laddstolpar i förhållande till de laddbara bilarna har Stockholm, Uppsala och Jönköpings län. De laddbara bilarna ökade mest i Stockholm och Jönköping.

Län 2024 2023     Ökning
Blekinge län 659  542 22 %
Dalarnas län  1 321 1 002 32 %
Gotlands län   440 500 -12 %
Gävleborgs län 1 080 765 41 %
Hallands län 1 518  1286 18 %
Jämtlands län  867 727 19 %
Jönköpings län  1078 777 39 %
Kalmar län   1 077 630 71 %
Kronobergs län 730 533 37 %
Norrbottens län  695 508 37 %
Skåne län  4 651 3 803  22 %
Stockholms län 13 402 8 857  51 %
Södermanlands län 757 472 60 %
Uppsala län  939 625 50 %
Värmlands län 932  657   42 %
Västerbottens län  704 578 22 %
Västernorrlands län 779 576 35 %
Västmanlands län 1 117 542 106 %
Västra Götalands län 10 577 7 451 42 %
Örebro län 808 648 25 %
Östergötlands län 1 417 1 126 26 %

Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe har under perioden mätts i det så kallade CPEV-talet, som enligt tidigare rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe. M Sverige har jämfört andelen laddbara bilar med det totala antalet personbilar länsvis, och räknat ut hur länen klarar målet om ett CPEV-tal på minst 0,1. Statistik länsvis har hämtats från Powercircle och nobil.no, statistik för respektive kommun går att se på info.nobil.no. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. I enlighet med EU:s klimatpaket Fit for 55 har mätvärdet CPEV ersatts av det så kallade AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation). AFIR tar inte hänsyn till antalet stolpar utan i stället den samlade mängden kapacitet i den publika infrastrukturen, räknat i kilowatt, kW. För varje elbil ska det totalt sett finnas 1,3 kW laddkapacitet, samt 0,8 kW för varje laddhybrid. En karta över AFIR-uppfyllnad finns hos Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI: https://drivmedla.vti.se/kartor-och-statistik/afir-kartan