Allt större brist på laddstolpar
Publicerad 15 februari 2023
För femte året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen blir värre för varje år eftersom antalet laddbara bilar ökar i mycket snabb takt. Bristen på laddinfrastruktur riskerar att få en stor påverkan på omställningen från fossila drivmedel.
Dagens drygt 450 000 laddbara bilar kräver enligt EUs målsättning en tiondel så många stolpar, 45 000. Men M Sveriges sammanställning av statistik från branschorganisationen PowerCircle visar att antalet publika laddstolpar är mindre än hälften av vad de borde vara, bara 18 000 i hela landet.
Antalet publika laddstolpar är mindre än hälften av vad de borde vara
– Laddinfrastrukturen behöver bli bättre överallt eftersom de laddbara bilarna ökar mest utanför storstäderna. I Stockholms län var ökningen av laddbara bilar minst i hela landet, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
I Uppsala och Norrbottens län har laddstolparna ökat mest, med 116 respektive 81 procent. Trots det gäller för samtliga län att laddstolparna ökar i alldeles för låg takt. Sämst utbyggnad var det i Jämtland och Södermanlands län, där stolparna ökat med endast 10–15 procent.
– Bristen på laddstolpar kan snabbt få konsekvenser, som att bilisten tvingas köra laddhybriden på bensin. Då uteblir klimatnyttan och de klimatfrämjande egenskaperna hos bilarna, som har frestat på miljön genom den mer omfattande råvaruåtgången i dess tillverkning och som dessutom kostat bilägaren mer i inköp jämfört med en vanlig bil, går om intet, säger Carl-Erik Stjernvall.
Satsningar i det publika laddnätet krävs också för att elbilar inte bara ska vara en möjlighet för dem som bor i eget hus och kan ladda hemma, eftersom utbyggnaden i allmännytta, bostadsrättsföreningar och samfälligheter också är mycket bristfällig.
Kommunens roll i utbyggnaden av laddinfrastruktur
I höstas presenterade M Sverige resultatet av en enkätundersökning som visade att landets kommuner behöver mer stöd i frågor som rör laddinfrastruktur. Många vet inte vad som gäller, vad de kan göra för att förbättra laddinfrastrukturen eller hur behoven ser ut.
Behovet av hjälp och stöd mer eller mindre skriande i landets kommuner
Konkurrensverket har nyligen aviserat en ny rapport om kommunernas roll vad gäller byggande av laddstolpar, som presenteras senare under 2023. Myndigheten ser problem i konkurrenshänseende med att vissa kommuner erbjuder gratis laddning samt att man möjligen försvårar för andra aktörer som vill nyttja kommunal mark.
Som M Sverige påpekat i och med resultatet av höstens enkätundersökning, är behovet av hjälp och stöd mer eller mindre skriande i landets kommuner. Det är förstås viktigt att alla förhållanden som bidragit till försämrad konkurrens måste bort så snart som möjligt.
– Kommunerna behöver klara besked som hjälper dem öka takten i utbyggnaden. Vi hoppas att Konkurrensverket kan bidra med råd och tips som ökar konkurrensen och förbättrar förutsättningarna så att det blir lättare för bilister att ladda sina bilar, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sveriges undersökning
I reda tal är bristen på laddstolpar störst i Stockholms, Skåne och Västra Götalands län. I Stockholm behövs fler än 13 000 nya laddstolpar bara för att täcka dagens behov. Redan förra året saknades 8 000 laddstolpar – och bara 843 nya stolpar har satts upp sedan M Sveriges förra kontroll.
Lägst andel laddstolpar i förhållande till mängden laddbara bilar har Stockholms och Jönköpings län.
Län | Publika laddstolpar | Laddbara bilar | CPEV* |
|||||||
2022 | 2023 | Ökning | 2022 | 2023 | Ökning | 2022 | 2023 | Skillnad | ||
Blekinge | 176 | 221 | 26% | 2913 | 4298 | 48% | 0,06 | 0,05 | -15% | |
Dalarnas | 453 | 589 | 30% | 5213 | 7872 | 51% | 0,09 | 0,07 | -14% | |
Gotlands | 166 | 212 | 28% | 1190 | 1618 | 36% | 0,14 | 0,13 | -6% | |
Gävleborgs | 448 | 558 | 25% | 4529 | 6825 | 51% | 0,10 | 0,08 | -17% | |
Hallands | 456 | 607 | 33% | 9560 | 13988 | 46% | 0,05 | 0,04 | -9% | |
Jämtlands | 536 | 597 | 11% | 2086 | 3193 | 53% | 0,26 | 0,19 | -27% | |
Jönköpings | 341 | 426 | 25% | 8792 | 13201 | 50% | 0,04 | 0,03 | -17% | |
Kalmar | 313 | 389 | 24% | 4002 | 6199 | 55% | 0,08 | 0,06 | -20% | |
Kronobergs | 185 | 278 | 50% | 4469 | 6457 | 44% | 0,04 | 0,04 | 4% | |
Norrbottens | 196 | 355 | 81% | 3337 | 5531 | 66% | 0,06 | 0,06 | 9% | |
Skåne | 2001 | 2472 | 24% | 43137 | 58696 | 36% | 0,05 | 0,04 | -9% | |
Stockholms | 3722 | 4565 | 23% | 137740 | 177546 | 29% | 0,03 | 0,03 | -5% | |
Södermanlands | 274 | 316 | 15% | 6227 | 8954 | 44% | 0,04 | 0,04 | -20% | |
Uppsala | 244 | 527 | 116% | 8810 | 12871 | 46% | 0,03 | 0,04 | 48% | |
Värmlands | 372 | 511 | 37% | 5103 | 7536 | 48% | 0,07 | 0,07 | -7% | |
Västerbottens | 286 | 403 | 41% | 5132 | 7791 | 52% | 0,06 | 0,05 | -7% | |
Västernorrlands | 284 | 382 | 35% | 3966 | 6298 | 59% | 0,07 | 0,06 | -15% | |
Västmanlands | 252 | 355 | 41% | 5893 | 8671 | 47% | 0,04 | 0,04 | -4% | |
Västra Götalands | 2873 | 3386 | 18% | 48966 | 72806 | 49% | 0,06 | 0,05 | -21% | |
Örebro | 251 | 344 | 37% | 5602 | 8431 | 50% | 0,04 | 0,04 | -9% | |
Östergötlands | 583 | 726 | 25% | 10733 | 15787 | 47% | 0,05 | 0,05 | -15% | |
Riks, snitt | 14412 | 18219 | 26% | 327400 | 454569 | 39% | 0,07 | 0,04 | -42% |
* Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. M Sverige har jämfört andelen laddbara bilar med det totala antalet personbilar länsvis, och räknat ut hur länen klarar målet om ett CPEV-tal på minst 0,1. Enligt rapporten RechargeEU (jan 2020) från Transport & Environment är det bara fyra länder i EU som inte klarar CPEV-målet, Sverige är ett av dem.
Foto: Marcus Lindstrom/iStock/Getty Images Plus via Getty Images