Banner årets hjulklapp

Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet.
– Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.

Färdtjänst har utvecklats från lokala initiativ på 1960-talet till ett nationellt system som växte snabbt under 1970- och 80-talen med statligt stöd. Därefter infördes regionala och rikstäckande lösningar. I slutet av 1990-talet slogs det fast i lag att färdtjänst ska vara en del av trafikpolitiken.

– Vi ger hjulklappen till färdtjänstförare med förhoppningen att alla som kör för färdtjänst, men även andra, ska se det viktiga uppdrag man utför. Genom vår hyllning av föraren vill vi synliggöra alla människor som gör resandet möjligt, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.

Philip och Carina har kört färdtjänst i ett respektive tjugofem år och fick representera yrkesgruppen när Carl-Erik Stjernvall från Riksförbundet M Sverige delade ut hjulklappen.
Philip och Carina har kört färdtjänst i ett respektive tjugofem år och fick representera yrkesgruppen när Carl-Erik Stjernvall från Riksförbundet M Sverige delade ut hjulklappen.

Färdtjänsten utgör en viktig offentlig tjänst som gör det möjligt för personer med olika funktionsnedsättningar att ta sig runt och vara delaktiga i samhällslivet. 2024 hade enligt Trafikanalys drygt 320 000 personer ett giltigt färdtjänsttillstånd, och under samma år genomfördes mer än tio miljoner resor.

– Det här är ett yrke som är viktigt för samhället. Den som kör för färdtjänst ska ha arbetsförhållanden som gör det möjligt att känna stolthet så väl som möjlighet att vara den hjälpande hand som de åkande ibland kan vara i behov av, säger Heléne Lilja.

Samtidigt varierar möjligheterna att få färdtjänst mellan olika delar av landet, eftersom kommuner och regioner tolkar regelverket på olika sätt. Att samhället erbjuder stöd när individens förutsättningar kräver det borde vara en självklarhet. Med färdtjänst kan människor med funktionsnedsättning leva mer självständigt.

För att uppmärksamma färdtjänstförarna skänker Riksförbundet M Sverige 10 000 kronor till Läkare utan gränser.

Juryns motivering lyder:

Det landsomfattande uppdraget som färdtjänst, och att bistå alla som är i behov av hjälp och stöd i sin tillvaro, är mycket viktigt för den enskilda som ska ta del av vård, skola, samhällsservice, dagligverksamhet eller annan resa. Denna rätt till mobilitet garanteras av de förare som arbetar med att utföra körningar, i vått och torrt, sommar som vinter, från norr till söder. Ett hedervärt arbete som kan innebära utmaningar, tunga lyft, glädjeämnen och omsorg för enskilda.

Tidigare mottagare av ”Årets hjulklapp”

  • 2024: Volvo Cars för deras projekt E.V.A.-initiativet, där kunskap från trafikolyckor delas med andra
  • 2023: Andreas Seiler, för forskningen om viltolyckor och hur de kan förebyggas.
  • 2022: Fryshuset, för projektet MIU – Motorintresserad ungdom
  • 2021: Peter Carlsson på Northvolt, för arbetet inför en fossiloberoende fordonsflotta.
  • 2020: Mariestads kommun för världens första solcellsdrivna vätgasstation.
  • 2019: Trafikpolisen för det jobb de gör dygnet runt, året om, för att öka trafiksäkerheten
  • 2018: Journalisten Jonas Fröberg för hans granskning av bilindustrin där han alltid står på konsumenternas sida
  • 2017: TopRight Nordic och Brandkåren Attunda för deras arbete med att utforma en säkrare arbetsmiljö i trafiken
  • 2016: Christina Lampe-Önnerud, för nytt effektivt batteri
  • 2015: Terese Alstin och Anna Haupt för uppfinning Hövding, en krockkudde för cyklister.
  • 2014: Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket.
  • 2013: Motorförarnas helnykterhetsförbund för alkobommarna.
  • 2012: Trafikredaktionen, Sveriges Radio.
  • 2011: Reflexvästen.
  • 2010: Vägarbetarna, trafikens hjältar.
  • 2009: Linda Skugge, tydlig röst och opinionsbildare för vardagsbilismen.
  • 2008: Beatrice Ask, statsråd för översyn av lag gällande beslagtagande av bilar.
  • 2007: Volvo Personvagnar för trötthetsvarnare.
  • 2006: Saab Automobile för alkolås.
  • 2005: Gröna Bilister.
  • 2004: Trafikpolisen i Örebro län.
  • 2003: ”Trafikmagasinet”, Sveriges Television.
  • 2002: Lärarteam i Kristianstad som utvecklat skolans trafikundervisning.
  • 2001: Trafiksäkerhetsforskaren Thomas Thurbell.
  • 2000: Maria Krafft, forskare om pisksnärtskador.

Om Årets hjulklapp

Riksförbundet M Sveriges utmärkelse "Årets hjulklapp" har delats ut varje år sedan år 2000 till någon som har arbetat med organisationens hjärtefrågor trafiksäkerhet, mobilitet, bilekonomi eller miljö.

Mottagare har varit forskare, opinionsbildare, organisationer, pedagoger, poliser, politiker och produktutvecklare.