M Sverige tipsar om vintercamping

Några tar husbilen till Medelhavet, men de flesta som pratar om vintercamping drömmer om kyla och massor av snö. Det är sådan vintercamping det här ska handla om: tips och goda skäl att använda husbilen eller husvagnen när sommaren är som mest avlägsen.

Det är nästan exotiskt med riktig vinter, i vart fall i de mest tätbefolkade delarna av Sverige. Visst händer det att SMHI varnar för snökaos, men snart är snön grå och tinar bort igen. Lite längre norrut är bilden annorlunda. Redan Dalafjällen är snösäkra och från Jämtland och Härjedalen kan du räkna med en lång vinter och fantastisk vårskidåkning.

Använd husvagn och husbilen!

De stora skidorterna bygger allt fler stugbyar och hotell, men varför ska den som redan äger ett fritidsfordon hyra en stuga? Det är både billigare och mysigare att gosa i vagnen eller husbilen på en fin camping. Dessutom bjuder fritidsfordon på samma frihet på vintern som på sommaren. Skulle det vara bättre väder i Trysil än i Åre är det bara att skriva in en annan adress på GPS:en.

Caravan Club Tandådalen ligger 17 km från Sälen, i anslutning till Tandådalens och Hundfjällets anläggningar.
Caravan Club Tandådalen ligger 17 km från Sälen, i anslutning till Tandådalens och Hundfjällets anläggningar.

Många vintersportorter har också välutrustade campingplatser. Vanligast är att gästerna stannar hela säsongen. De kör upp husvagnen på hösten, bygger ett stabilt förtältsgolv, reser ett välsytt vinterförtält eller en förstuga med träväggar och väntar sedan in den första snön hemma.

Fler vinteröppna campingplatser

När vintervädret kommer blir det sedan många bilresor till campingen där värmen i vagnen slås på via internet eller genom ett telefonsamtal till campingvärden. I dag är det inte bara de stora vintersportorterna i fjällen som har campingplatser öppna vintertid.

Även längre söderut i landet finns det möjlighet att ha husvagnen eller husbilen säsongsuppställd på camping för att komma nära naturen. Vintern kan vara fin även utan snö. Vinteröppna campingplatser har normalt bra serviceanläggningar och mycket av det som skulle kunna vara svårt att göra i husvagnen på grund av kylan kan ske inomhus.

Vi har till exempel campat i Ramundberget i en hembyggd husbuss utan isolerade vattentankar. Det blir lite mer komplicerat, men när servicebyggnaden är lättillgänglig är det enkelt att gå dit och duscha, diska och laga mat.

Tips! Snön ser mysig ut, men skotta bort det mesta. När det börjar töa blir det många kilo på taket!
Tips! Snön ser mysig ut, men skotta bort det mesta. När det börjar töa blir det många kilo på taket!

Högre standard i husbilar och husvagnar

Moderna husbilar har betydligt högre standard än vår gamla husbuss, men bland både dem och husvagnarna finns det stora skillnader i utrustning. Det bör man vara medveten om innan man testar vintercamping.

Det går alltid att campa på vintern. Bergsklättrare sover i tält på Himalaya och en husvagn eller husbil räcker långt även utan formella vintermeriter.

Men fritidsfordon som faktiskt konstruerats för användning året runt har bra isolering, dubbelglas i fönstren, vattenburen värme och isolerade vattentankar. Det är nästan lika bekvämt som hemma, bara lite mer kompakt. 

Det finns många varianter på vintertäcken till husbilar. De flesta täcker fram- och förarhyttsfönster och minskar kallraset inne i bilen.
Det finns många varianter på vintertäcken till husbilar. De flesta täcker fram- och förarhyttsfönster och minskar kallraset inne i bilen.

Sju bra argument för vintercamping

  1. Barnvänligt 
    Barnen älskar vintercamping. Även om vuxna ibland tycker att det blir lite för trångt för en familj att dela på 13–16 kvadratmeter tycker många ungar att det är underbart att leva på det sättet. Och många föräldrar vittnar om den pedagogiska vinsten: Under vinterveckorna i husvagnen lär sig barnen vikten av såväl hänsyn som ordning och reda.

2. Tid över

För att få en trevlig vintersemester i en husvagn eller husbil går det åt en del tid att planera vad som egentligen kommer att behövas. Det kräver lite tankearbete, eller sökningar på internet efter tips från andra som har gjort samma resa. Varför uppfinna hjulet på nytt?

Väl på plats innebär det att vi bara har med de prylar som verkligen behövs och får mer tid över. Det blir mindre att hålla reda på och då alla ytor är mindre än vi är vana vid använder vi inte så mycket utrustning när vi ska laga mat och äta.

Disken går fortare och detsamma gäller städningen. Dessutom är det lätt att organisera arbetet eftersom det sällan finns plats för mer än en i taget att utföra det som ska göras.

3. Goda samtal 

De flesta som vintercampar har säsongsplats på en camping. Där finns det rika möjligheter att lära känna nya människor. Nästan överallt är bastun den givna mötesplatsen efter en dag i skidbacken eller -spåren.

I de flesta fall är bastun jättestor, men det kan ändå bli trångt under de mest intensiva vinterveckorna, som sportlovsperioderna och under påsken.

Dessutom lever du lika nära dina grannar som på sommarcampingen. Det innebär många fler chanser att lära känna dem än hemma i villaområdet eller hyreshuset. Om inte i bastun träffas ni i det gemensamma köket, torkrummet eller vallaboden … När vintervinden viner utanför finns det alltid rika möjligheter att fundera över förbättringar. Det kan handla om ett bättre vintertäcke till fronten på husbilen, varmare sängkläder eller en ny grill.

För på campingen sker en hel del av umgänget utomhus även på vintern.

Det blir ofta trångt i garderoberna. Montera en klädstång i husbilens garage så kan skidkläderna hänga luftigt efter dagen i backen. Ett billigt verktygsställ kan förvandlas till skidhållare.
Det blir ofta trångt i garderoberna. Montera en klädstång i husbilens garage så kan skidkläderna hänga luftigt efter dagen i backen. Ett billigt verktygsställ kan förvandlas till skidhållare.

4. Spontaniteten

Vintercamping i storstäder blir allt vanligare i takt med att fler börjar åka husbil året runt. Nu kan du spontant ta husbilen och åka för att se på teater eller gå på konsert.

Ibland är det svårt att hitta vinteröppna ställplatser, men ofta räcker både gas och batterier för enstaka nätter utan anslutning till el.

5. Perfekt vid Vasaloppet

Vid stora vinterarrangemang, som Vasaloppet och andra skidtävlingar, upptäcker allt fler att det fungerar perfekt att bo i husbil vid starten.

Det blir en lugn uppladdning och en sen frukost för den som har stannat över natten vid Vasaloppsstarten, jämfört med den som kommer stressande från Mora i buss eller bil. Det blir 3–4 timmar mer sömn för den som har valt husbil.

Det finns fler fördelar: Övernattar du vid starten har du bättre koll på snö och temperatur. I garaget finns plats för både ett vallaställ och all valla du har så att du snabbt kan anpassa dig till vilket väder som helst.

 

6. Riktiga vintrar

I stora delar av Sverige är det brist på den vita varan även vintertid. Det finns barn som aldrig får chansen att bygga en snölykta, en snögubbe eller att lära sig åka skidor.

Vintercamping bjuder på oändliga möjligheter, inte bara för att det finns snö utanför husvagnen eller -bilen, utan också för att det finns tid över för hela familjen att leka ute i snön.

Och glöm inte pulkorna – det är inte mycket som slår ett pulkarace med hela familjen vad gäller både fartkänsla och underhållningsvärde.

När det blir för halt för däcken är AutoSock det enklaste hjälpmedlet att montera.
När det blir för halt för däcken är AutoSock det enklaste hjälpmedlet att montera.

7. Priset

Ofta kostar en säsongsplats på en camping mindre än 1–2 veckor i en fjällstuga. På campingen har du tillgång till din vagn eller bil hela säsongen.

Du kan vara på plats redan när den första pisten öppnar. Sedan är det bara en fråga om tid och möjligheter. Många säsongscampare tillbringar nyårshelgen, sportlovet och påsken i sina fritidsfordon. Redan det ger 20–30 skiddagar. Lägg sedan till nästan varje helg …

Det är ingen slump att många framgångsrika elitskidåkare har lagt grunden till sin karriär genom att en stor del av sin barndom bo i husvagn på en camping bara några meter från backar och längdskidspår.

Lägg inte elkabeln direkt på marken eller i snön. Risken är stor att kabeln fryser fast. Många vintercampingplatser har speciella linor där du kan hänga upp elkabeln.
Lägg inte elkabeln direkt på marken eller i snön. Risken är stor att kabeln fryser fast. Många vintercampingplatser har speciella linor där du kan hänga upp elkabeln.

Smarta tips för en lyckad vintercamping

Det är inte speciellt besvärligt att vintercampa, men du måste förbereda dig och ditt fordon. Snö och kyla ställer hårda krav på utrustningen. Testa grejerna i förväg. Även om du har skaffat en fin husbil, bra skidor, vinterkläder och utrustning för alla förhållanden är det klokt att kolla att allting fungerar innan det blir skarpt läge.

Bäst är kanske om du låter en verkstad kontrollera och serva husvagnen eller husbilen, men det finns en hel del som du själv måste ta ansvar för.

Dessutom är det bra om du har tittat igenom ditt fordon så att du känner det. Läs igenom alla bruksanvisningar, då har du bättre förutsättningar att felsöka och kanske få i gång grejerna om någonting börjar krångla.

Checklista med viktiga kontrollpunkter

  • Värmesystemet måste fungera perfekt. I ett vattenburet värmesystem måste glykolhalten klara rejäl kyla. Om värmepannan slocknar under resan riskerar du annars att komma fram med en djupfryst vagn. Då är det bara att vända hem igen.

  • Batteriet ska vara i gott skick. Kontrollera syrahalten och vätskenivån i batteriet, och se till att det är väl laddat. Om det har några år på nacken kan du testa funktionen på en bilverkstad eller en bensinstation.

  • Vinterresor kräver friktionsdäck eller dubbdäck på både bil och husvagn. Om dragbilen har dubbdäck, måste det sitta dubbdäck på vagnen också. Kontrollera datummärkningen på däcken, gamla däck går lättare sönder.

  • Även husbilar med totalvikt över 3,5 ton måste numera ha vinterdäck. Framhjulsdrivna husbilar kan ha svårt att ta sig fram om det blir besvärligt väglag. Det kan vara klokt att satsa på ett par snökedjor. Åker ni utomlands är det faktiskt lag på snökedjor på en del håll.

  • Se till att gasolflaskorna är fyllda. Om det är rejält kallt och du inte är ansluten till el går det åt mycket gasol. Ofta tar gasen slut mitt i natten. För att slippa gå ut i kylan kan du låta montera en automatisk omkopplare, som skiftar från den tomma till den fulla flaskan. Det finns elektrisk fjärrindikering som tillval. Då kan du inifrån husvagnen eller husbilen se när omkopplaren har slagit om.
Tips! Skotta inte upp snö mot fordonets väggar. Snövallen kan hindra lufttillförseln till fordonets ventilationssystem.
Tips! Skotta inte upp snö mot fordonets väggar. Snövallen kan hindra lufttillförseln till fordonets ventilationssystem.

Tips på campingplatsen

När du har kommit fram till din vintercamping är det några saker kvar att tänka på:

  • Lägg plankstumpar under stödben och hjul, annars riskerar vagnen att frysa fast.

  • Dra inte åt handbromsen. Bromsar kan frysa fast så hårt att du blir tvungen att lämna kvar fordonet tills det blir mildare väder.

  • Har reduceringsventilen vid gasolflaskorna ett ventilationshål? Vänd det nedåt, så minskar risken att ventilen fryser.

  • Sätt aldrig igen takluckor eller andra ventilationsöppningar. Ventilationen måste vara öppen för att det ska vara säkert att övernatta i husvagnen eller husbilen. Skotta alltid taket efter snöfall.

  • Tänk på den ökade brandrisken. Skaffa en brandsläckare, brandfilt och annan utrustning som behövs för att snabbt kunna rädda situationen om det börjar brinna. Montera minst en brandvarnare i vagnen/bilen.