Medlemskap med många fördelar

Om man verkligen vill påverka beslutsfattarna räcker det inte med att gilla ett inlägg på Facebook, man måste organisera sig. Riksförbundet M Sverige är den enda organisation som oberoende bevakar intresset för alla de som behöver bilen för arbete och fritid. 

Det här innebär inte att vi får allt precis som vi vill. Det är inte vi som fattar besluten, men vi är med och påverkar dem. Utan våra medlemmar hade vårt arbete varit omöjligt, och ju fler vi är desto starkare blir vår röst.

Hjälp oss att föra bilisternas talan i maktens korridorer – och skaffa dig fördelar på köpet. Teckna digital medlemskap nu för 250 kronor och bli en del av M Sverige igen.

Bli medlem för 250 kr

Med ett digitalt medlemskap får du alla fördelar med ett medlemskap i M Sverige, som personlig rådgivning av jurister, tekniker och reserådgivare, du har tillgång till alla rabatter och förmåner samt kan teckna försäkringar och beställa internationella körkort till medlemspriser. Tidningen Motor kommer du kunna läsa digitalt, i stället för att få den hem i brevlådan.

Läs om hur M Sverige påverkar politiken

Innan regeringen lämnar in ett lagförslag ber de om bland annat M Sveriges synpunkter. Läs om hur vi arbetar som remissinstans här.

Regeringen och de olika departementen har många sakkunniga inom sina olika områden. Men innan de lämnar ett förslag på ny lagstiftning till riksdagen för beslut, kontaktar de berörda myndigheter, organisationer och kommuner för att höra vad de tycker om förslagen.

M Sverige bevakar intresset för de som behöver bilen

När de rör frågor som trafikpolitik, infrastruktur, fordon, bränslen och liknande, så är Riksförbundet M Sverige en sådan remissinstans. Liksom exempelvis Cykelfrämjandet, Naturvårdsverket, Motorbranschens riksförbund och liknande bevakar sina intressen, så lämnar vi kommentarer ur vår synvinkel. M Sverige är den enda av dessa remissinstanser som oberoende bevakar intresset för alla de som behöver bilen för arbete och fritid.

För att sakligt, korrekt och trovärdigt kunna besvara remisser har vi sakkunniga inom trafikpolitik och trafiksäkerhet, konsument- och teknikfrågor samt juridik.

Vi besvarar mellan 20 och 25 remisser per år, du kan läsa många av dem här.


M Sverige tar debatten
med politiker och beslutsfattare. Vårt opinionsarbete sker bland annat genom debattinlägg i media. Här kan du läsa om vårt påverkansarbete.

M Sverige tar debatten med politiker och beslutsfattare i frågor som berör och påverkar bilistens vardag. Vårt opinionsarbete sker bland annat genom debattinlägg i media, kontakt med makthavare och genom samarbeten i olika organisationer. Våra experter inom trafiksäkerhet, bilteknik, juridik och bilresor är flitigt återkommande gäster hos såväl de rikstäckande och lokala tidningarna som i radio och tv.

De vet att M Sverige är en seriös och kunnig organisation

Vårt mediegenomslag kan på årsbasis räknas i tusental. Anledningen till att vi så ofta tillfrågas av medierna, varför våra pressmeddelanden och debattexter blir publicerade och varför makthavarna lyssnar på oss, är för att de vet att M Sverige är en seriös, kunnig och ansvarstagande organisation.

Mycket av det vi får publicerat i media hittar du här, i vårt pressrum hittar du också alla pressmeddelanden.


Vi arbetar för ökad trafiksäkerhet
genom påverkan, samarbeten med andra organisationer och egna trafiksäkerhetsundersökningar. Läs om vårt arbete här.

Arbetet för ökad trafiksäkerhet har alltid varit viktigt för Riksförbundet M Sverige. Det började faktiskt redan för 100 år sedan och har via förarutbildningar, folkbildningskampanjer, krav på bilbälten och förbud mot rattsurfning – för att nämna några exempel – pågått till i dag.

Runt om i landet utför våra lokalklubbar trafiksäkerhetsundersökningar

Aktuella frågor nu är bland andra de alltför många viltolyckorna, avsaknaden av alkobommar i hamnarna, bristen på poliser i trafiken och det försummade vägunderhållet som alla gör trafiken mer osäker.

Runt om i landet utför våra fantastiska lokalklubbar regelbundet trafiksäkerhetsundersökningar, där de mäter sådant som förekomsten av rattsurfning och trafikanters vilja att stanna vid rött ljus och stoppskyltar. Resultaten av dessa undersökningar ligger sedan till grund för vårt påverkansarbete.

Du kan läsa om några av de trafiksäkerhetsfrågor vi driver här.


M Sverige har en plan
för hur bilismen kan fortsätta vara en viktig del i ett mobilt och hållbart samhälle. Läs om vårt niopunktsprogram för framtidens bilism.

Här och nu finns det många viktiga frågor som berör alla de som behöver bilen för att få arbete och privatliv att gå ihop. I dag sker nio av tio resor med bil, och ännu har det stora flertalet en bensin- eller dieselbil. Vi arbetar för att alla de ska ha möjlighet till en så trygg, säker och ekonomiskt hanterbar bilresa som möjligt.

Vi har ett 9-punktsprogram för framtiden

Samtidigt ser vi en framtid som till stora delar kommer att se annorlunda ut för morgondagens bilister. Bilismens negativa påverkan på klimat och miljö måste hanteras, och vi står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta. Men det är inte bara tekniken som kommer att ändras, vi ser också helt nya brukarformer där det personliga ägandet av en bil inte är självklar – något som även leder till nya frågor för vår tekniska och juridiska rådgivning som är en av medlemsförmånerna.

M Sverige har en plan för hur bilismen kan fortsätta vara en viktig del i ett mobilt och hållbart samhälle. I vårt niopunktsprogram visar vi vägen mot framtidens bilism.

Som medlem får du även:

Och framför allt, du stöttar vårt arbete för trafiksäkerhet, hållbarhet och tillgänglighet. Läs om några av de frågor vi driver.