Den mycket efterlängtade Hyundai Ioniq 5, med toppmodern elbilsteknik, går en hård match mot storsäljaren från Volkswagen, ID.4.

Nu är tiden här. Tiden då det finns rymliga, praktiska och prisvärda elbilar för familjen. Omställningen går fort och utbudet breddas i samma takt som biltillverkarna försöker bräcka varandra i bäst teknik, häftigast funktioner, längst räckvidd och snabbast laddning.

Volkswagen ID.4 är en av Sveriges mest sålda bilar och vi förstår varför. Den är både rymlig, trevlig att köra och har lång räckvidd.

Men få elbilar har blivit så omskrivna som Hyundai Ioniq 5. Det är den första folkliga elbilen med 800-voltsteknik. Den har klassledande dragvikt och en massa häftig utrustning som kommer att sätta en ny standard. Som att du kan ladda andra batterier med din Ioniq 5.

Hur står sig den omåttligt populära el-Folkan mot det tekniska underverket från Hyundai? Vi testar och avslöjar vilken som är bäst på vad.

Hyundai Ioniq 5 – Bäst på pappret

HYUNDAI IONIQ 5

DET ÄR MED HÖGA förväntningar vi hämtar ut nya Hyundai Ioniq 5 för ett biltest. Det första intrycket som slår oss är att bilen är stor. I sin design ser den ut som en bil i Golf-­klassen, men i verkligheten är det en stor bil. Lika stor som Volkswagen ID.4.

Det är framför allt de korta överhängen som får den att se kompakt ut, och den långa hjulbasen som gör att den är stor. För det andra är det här den första elbilen i mellanklassen som har 800-voltsteknik. Det innebär att den kan ladda otroligt snabbt. Troligtvis kommer allt fler elbilar att få denna teknik framöver men Hyundai Ioniq 5 är först, efter Porsche Taycan och Audi e-tron GT. Ett laddstopp behöver inte ta mer än 20 minuter. (5 till 80 procent på 21 minuter.)

En tredje egenskap som sticker ut är dragvikten. 1 600 kg är ovanligt mycket för en elbil. På pappret imponerar alltså Ioniq 5 stort.

Ioniq 5 har en riktigt intressant design. Den ser ut som en bil i Golf-klassen men man slås av hur stor den är när man ser den i verkligheten.
Ioniq 5 har en riktigt intressant design. Den ser ut som en bil i Golf-klassen men man slås av hur stor den är när man ser den i verkligheten.

Men hur är den att leva med? Vi tar plats i de lounge-liknande fåtöljerna och måste säga att trots deras påkostade konstruktion sitter vi betydligt bättre i ID.4. Man sitter för högt i Hyundai, även med stolen i lägsta läget, och det är svårt att hitta en perfekt sittställning i förhållande till ratten och pedalerna.

Vad gäller inredningen har den en god kvalitetskänsla utan att kännas premium, som vanligt i Hyundai. Förarmiljön är tydlig och lätt att förstå sig på. Pekskärmen och infotainmentsystemet är användarvänliga, men röststyrningen är riktigt dålig.

Vi uppskattar en separat panel för klimatanläggningen och ett riktigt vred för högtalarvolymen. Mittkonsolen är skjutbar i längdled vilket kan ge extra utrymme vid fötterna fram. Det finns även gott om stuvfack och USB-uttag.

Stolarna i Ioniq 5 är läckra och har utfällbart lårstöd. Tyvärr är de inte lika sköna som i ID.4 och man sitter för högt.
Stolarna i Ioniq 5 är läckra och har utfällbart lårstöd. Tyvärr är de inte lika sköna som i ID.4 och man sitter för högt.

Utrymmen är det gott om och det skjutbara baksätet är mycket rymligt. Men även här sitter vi bekvämare i ID.4.

Den enorma hjulbasen på tre meter ger generösa innermått. Bagageutrymmet är stort men inte så högt.
Den enorma hjulbasen på tre meter ger generösa innermått. Bagageutrymmet är stort men inte så högt.

Bagageutrymmet är stort men lastgolvet känns högt. Elmotorn sitter baktill och bilen är bakhjulsdriven. Innerhjulet kan släppa vid acceleration i kurvor men bilen beter sig bra över lag. Fjädringskomforten är god, men sorterar inte bort hårda ojämnheter lika bra som det ställbara chassit i ID.4.

Ionic 5 är en genomtänkt elbil och har som sådan en så kallad frunk, front trunk. Här lägger man enkelt sladden när man har bagage i bagageutrymmet.
Ionic 5 är en genomtänkt elbil och har som sådan en så kallad frunk, front trunk. Här lägger man enkelt sladden när man har bagage i bagageutrymmet.

Man kan ställa in motorbroms i flera steg eller välja enpedalskörning vilket vi i testlaget uppskattar. Detta finns inte till ID.4. Styr- och pedalkänsla är godkända, men körglädje finns det betydligt mer av i ID.4. I stället är Ioniq 5 en tuff och praktisk elbil som erbjuder avancerad teknik till ett attraktivt pris.

Tydlig och lättarbetad interiör med två stora skärmar. Skjutbar mittkonsol.
Tydlig och lättarbetad interiör med två stora skärmar. Skjutbar mittkonsol.
Volkswagen ID.4 – Bäst bakom ratten

VOLKSWAGEN ID.4

ÄR DET HÄR EN SUV eller en mpv? Volkswagen hävdar att det är en suv men det är troligen mest av imageskäl eftersom ID.4 har tydliga mpv-drag, som en lång, sluttande vindruta och mycket välutnyttjade innerutrymmen.

Bilen är stor, både hög och lång. Och det märks när man kliver in i den. Det är spatiöst och riktigt gott om plats för fyra vuxna. Både framstolarna och baksätet är mycket bekväma. Det är lätt att hitta en idealisk förarställning, både för långa och korta testförare. Och de nedfällbara armstöden på framstolarna adderar känslan av att sitta i en riktigt skön fåtölj.

Långa förare kan välja att sitta lågt i bilen och dra ratten nära sig trots att stolen är tillbakaskjuten. Man sitter perfekt.

Volksvagen menar att ID.4 är en suv, men vi tycker att den påminner om en mpv. Bara på gott.
Volksvagen menar att ID.4 är en suv, men vi tycker att den påminner om en mpv. Bara på gott.
Otroligt sköna komfortstolar i ID.4 med bra justermån för alla testförare.
Otroligt sköna komfortstolar i ID.4 med bra justermån för alla testförare.

ID.4 har elektroniska dörrhandtag men de fungerar bra att använda i vardagen. Handtagen på Ioniq 5 måste tryckas ut, som på en Tesla Model 3. Detta ger slankare sidolinje och mindre luftmotstånd, men kan upplevas som onödigt krångligt när man ska öppna dörren.

Den lilla, digitala instrumenteringen är enkel att läsa av och visar bara det mest relevanta. Resten manövreras via pekskärmen i mitten och även om vi har börjat vänja oss vid den så är vi inte förtjusta i den. Samma sak gäller pekytorna till volym, klimatkontroller och stolsvärme samt sidospeglar och fönsterhissar. Pekytorna i ratten är inte heller lika bra som riktiga reglage och röststyrningen fungerar nästan lika uselt som i Hyundai.

Växelväljaren är tydlig och lättanvänd. Man kan inte välja enpedalskörning men ändock ett b-läge som lägger på mer motorbroms, vilket gör stadskörningen smidig. Styrningen är sådär lagom kommunikativ utan att vara för sportig eller direkt. Den känns naturlig. Gasresponsen är också bra, även om den inte är lika finjusterad som i exempelvis Polestar 2 eller Audi e-tron. Vändcirkeln är mycket bra för en så lång bil tack vare stor styrvinkel.

Testbilen vi kör har tillbehöret ställbart chassi, och detta gör ID.4 magnifik att köra. Fjädringskomforten är utomordentlig, både på knaggliga stadsgator och på stora, ojämna högfartsvägar. Att köra och åka i ID.4 är en mycket angenäm upplevelse. Tur då att räckvidden är lång, över 50 mil. Och även i motorvägshastighet kommer man längre än i många andra elbilar. 

Liten skärm för instrumentering fungerar bra. Men mittskärmen och pekytorna är vi fortfarande inte riktigt vänner med.
Liten skärm för instrumentering fungerar bra. Men mittskärmen och pekytorna är vi fortfarande inte riktigt vänner med.

Snabbladdningen är dock inte imponerande. Som mest 125 kW, men när batteriet har över 80 procent går det långsamt. Det är godkänt men känns långsamt bredvid Ioniq 5 som har 800-voltsteknik. ID.4 har som de flesta elbilar 400 volt.

Dragvikten är en annan detalj där ID.4 får stå i skuggan av Ioniq 5. Är detta värdefulla egenskaper för dig bör du kika närmare på den koreanska bilen. Annars är ID.4 en bil som du inte kommer ångra ett köp av.

ID.4 har störst och mest lättlastat bagageutrymme. Bara att lyfta in barnvagnen.
ID.4 har störst och mest lättlastat bagageutrymme. Bara att lyfta in barnvagnen.

HYUNDAI IONIQ 5 och VOLKSWAGEN ID.4

Vem bygger bästa och smartaste elbilen för familjen?

 

  Hyundai Volkswagen  
Inköpspris 469 900 385 000 kr (efter bonus)
       
Ägarkostnad      
Värdeminskning  46 000

44 000

kr/år 2000 mil
(i tre år)
Bränsle  (testförbrukning) 5 370

5 100

kr 2 000 mil
(14 kr/l)
Skatt: 360 360 kr/år
Försäkring: 6 168 (halv) 7 392 (halv) kr/år
Service: 3 694 2 500 kr/år
Totalt:  30,80 29,68 kr/mil

 

 

  Hyundai Volkswagen
Drivlina





Synkron elmotor
bak 217 hk,
350 Nm

1-växlad
Bakhjulsdrift

Snabbladdning
220 kW

Permanentmagnet
synkron elmotor
bak 204 hk,
310 Nm

1-växlad
Bakhjulsdrift

Snabbladdning
125 kW

Kaross



Längd 4 635
bredd 1 890
höjd 1 605 mm

Axelavstånd
3 000 mm

Bagagevolym
527–1 587
+ 57 fram liter

Längd 4 584
bredd 1 852
höjd 1 640 mm

Axelavstånd
2 771 mm

Bagagevolym
543–1 575 liter

Räckvidd
(WLTP)

Angiven
16,8 kWh/100 km

test
17,9 l/100 km.

Angiven
17,3 kWh/100 km

test
17 kWh/100 km

Prestanda

0–100 km/h
angivet 7,8 s

Toppfart
185 km/h

0–100 km/h
angivet 8,5 s

Toppfart 160 km/h

Vikt

Tjänstevikt
2 097 kg

maxlast
333 kg

max dragvikt
1 600 kg

Tjänstevikt
2 140 kg

maxlast
536 kg

max dragvikt
1 000 kg

Batterikapacitet
brutto/netto

77,1/72,6 kWh

54 liter.
Pris (efter bonus) 469 900 kr 444 900 kr

 

 

  Hyundai Volkswagen
Ekonomi/
utrustning






Marginellt dyrare än ID.4, men mer standard-utrustning och 800-voltsteknik redan från start vilket ger en extra stjärna. 
4

Samma milkostnad som Kia Stonic som kostar under 200 000 kr (Motor nr 6). Det adaptiva chassit kostar extra men är en god investering.
4
Motor/
växellåda





Bra med kraft. Gas- och bromsrespons är bra men har inte lika naturlig och snabb reaktion som ID.4. Extra plus för enpedals-körning
4
Bättre känsla i både gas- och bromspedal än Ioniq 5. Men inte samma toppklass som exempelvis Polestar 2. Tyst elmotor och tydlig växelväljare.
4
Körning/
komfort






Volvo har fått till chassit bra på XC40 och komforten lider inte särskilt mycket av den  upphöjda markfrigången. Bra väghållning och komfort.
5
Oerhört trevlig familje-bil att köra. Mycket bra komfort i både stolar och chassi, samtidigt som den är stabil på vägen och har bra grepp.
5
Utrymmen






Enorm hjulbas ger generösa innerutrymmen. Baksätet är mycket stort och finns med elinställning. Extra plus för lastutrymme fram.
5
Upplevs som rymlig både fram och bak. Mycket generöst med plats i baksätet och bagage-utrymmet är störst och mest lättlastat.
5
Säkerhet







Inte krocktestad av Euro NCAP än. Kan verka orättvist att dra av en stjärna eftersom Ioniq 5 har mycket säkerhets-utrustning. Men vi kan inte gissa. 
4
Krocktestad av Euro NCAP 2021 med fem stjärnor och mycket goda omdömen för det passiva krockskyddet.
5
Miljö






Elbilen Ioniq 5 har toppmodern elbilsteknik vilket gör utsläppsfri mobilitet lättillgänglig.
5
Volkswagen ID.4 har batterier tillverkade av LG Chemi Polen, men med öronmärkt grön el.
5
RESULTAT
(MAX 30)

26

28

  Tappar på att den inte är krocktestad och att den inte kan mäta sig med ID.4:ans köregenskaper. En toppenbil med mycket teknik för pengarna. En otroligt trevlig bil att köra. Följsam, tyst och bekväm, men samtidigt underhållande. Rymlig och lätt att använda i vardagen.