Beg Elbil Huvud

Flera stora elbilstillverkare har sänkt priserna på utvalda modeller. Det har inte bara satt press på hela nybilsmarknaden av elbilar, utan även begagnatpriserna har gått ner kraftigt. Eftersom den stora kostnaden för elbilar är finansierings-kostnaderna för bilens höga pris, är de också extra känsliga för höga räntor.

Det kan alltså mycket väl vara läge för att köpa en begagnad elbil nu den kommande tiden. Enligt marknadsplatsen Wayke har snittpriserna på elbilar tydligt vänt nedåt under 2023. Priset på elbilar faller också tre gånger snabbare än priset för bensin- och dieselbilar. Den som har tänkt sälja sin bensin- eller dieselbil för
att köpa en begagnad elbil kan mycket väl ha goda förutsättningar för en bra affär nu.

Men innan du börjar titta på annonser på begagnade bilar ska du ha följande i åtanke. Annonspriserna på de elbilar som såldes i februari 2023 var endast 3 procent lägre än de priser man fick betalt för samma elbilsmodeller i januari samma år. Men det faktiska priset som betalades var 8 procent lägre. Säljarna har alltså inte hängt med i prisnedgången, eller vägrar acceptera den, och försöker fortfarande få ut höga priser för elbilarna. Prutmånen är högre än någonsin och du kan spela ut flera olika säljare mot varandra eftersom de har svårt att få i väg sina begagnade elbilar.

Antalet elbilar som är ute till försäljning har dessutom trefaldigats på två år, så utbudet är större än någonsin. Det är köparens marknad och det är nu du har möjlighet till att göra en bra elbilsaffär.

Checklista köpa begagnad elbil – tänk på det här:

  • Finns det ett test på hur mycket kapacitet batteriet har kvar?

  • Hur länge gäller garantin för batteriet?

  • Ingår batteriet eller är det hyrt? (Exempelvis Renault Zoe och Nio)

  • Kontrollera att laddkablar följer med bilen.

  • Kolla vad elbilen kostar att försäkra.

Vad bör man då tänka på när man ska köpa en begagnad elbil? Precis som med bilar med förbränningsmotor är det komplexa produkter med mycket och dyr teknik. Här på webben finnes guider till hur du bör gå till väga vid köp av begagnad bil, vare sig du ska köpa en elbil eller en annan bil. Och det finns två olika guider beroende på om du köper en begagnad bil av en bilförsäljare eller en privatperson. Det handlar om att du ska kolla efter en varudeklaration om du köper av en handlare. Köper du av en privatperson är det viktigt att kolla upp vem som är ägare av fordonet och att bilen inte är belagd med några skulder.

Den viktigaste komponenten i en elbil är högspänningsbatteripaketet. Och med paketet menar vi hela inpackningen med styrning och temperaturreglering. Det hela är en mycket avancerad historia och det vill till att det håller och fungerar. Det är också alla elbilägares skräck att något ska krångla med batteripaketet. Men hur berättigad är rädslan egentligen?

Studier på begagnade elbilar visar att batterierna har bättre livslängd än vad man trott från början. De har högre kapacitet efter ett visst antal körda mil och använda år än vad man befarade. Det är framför allt i början som batteriet tappar en del av sin kapacitet; efterhand går kapacitetsminskningen allt långsammare. Alla elbilstillverkare har också tämligen generösa garantier på batteripaketet. Och när dessa garantier går ut, finns det försäkringar att teckna som täcker kostnader som kan uppstå om högspänningsbatteripaketet krånglar.

Ett batteri laddat med omsorg

Batteriet slits, alltså tappar en del av sin kapacitet, mer av höga temperaturer och stora temperaturskillnader. Om det snabbladdas mycket och ofta och om det värms upp och kyls av konstant kommer kapaciteten sjunka snabbare. När man tidigare pratade om begagnade bensin- och dieselbilar ville man gärna undvika de som var ”hårt körda” och kallvarvade.

Man ville ha en begagnad bil som var väl omhändertagen och alltid hade fått gå varm. I dag vill man på samma sätt köpa en begagnad elbil av en ägare som har laddat den med omsorg.

Gärna långsamt över natten och till max 80 procent. Att fylla ett högspänningsbatteri upp till 100 procent anstränger nämligen batteriet extra mycket och det är därför snabbladdningen går så långsamt när batteriet börjar bli fullt. I dag finns det gedigna tester som visar exakt hur mycket av kapaciteten som finns kvar i batteriet.

I ÖVRIGT SKILJER det sig inte så mycket mellan att köpa en begagnad elbil och att köpa en begagnad förbränningsmotorbil. Det handlar mycket om juridik där man ska ha ett välskrivet kontrakt mellan säljare och köpare. För den som köper av en privatperson finns sådana kontrakt att ladda ner från M Sveriges webbplats. Annars kan det finnas riktigt bra privatleasingkontrakt för elbilar att ta över nu.

De har den gamla bonusen på 70 000 kronor inkluderade i priset, och även om räntan har gått upp är de ofta betydligt billigare än att teckna ett nytt privatleasingkontrakt. Eftersom det står i kontrakten att bilen måste hållas i gott skick, annars riskerar man påläggsavgifter, är bilarna ofta väl omhändertagna.

Det finns flera saker. Det gäller att kontrollera att garantin för batteri och högvoltsdelar gäller – ofta sträcker de sig upp till åtta år – då måste servicehistoriken vara rätt. Sen kan det vara bra att till exempel kontrollera däcken extra noga; däck till elbilar kan vara dyrt. Och det finns förstås en större risk för att en reparation kan bli ohemult kostsam, som ifall just batteriet går sönder.

En bil med förbränningsmotor kan ofta tas isär och repareras, men ett batteri till en elbil är fortfarande något som ofta måste bytas i sin helhet, och det kan bli väldigt dyrt.

Ofta har bilen en viss garanti och batteriet samt även högvoltsdelar, som exempelvis växelriktaren, en egen separat garanti.

Sen är det skillnad på garanti och försäkring. En garanti kan vara bättre, eftersom en försäkring kräver att det uppstått ett plötsligt och oförutsett fel som inte beror på ett slitage. Batteriet till en elbil kan försämras med åren; till viss del får man leva med det.

Man kan till exempel förvänta sig att batteriets kapacitet sjunker något i takt med att bilen blir äldre. En garanti innehåller ofta en generell gräns för vad man kan förvänta sig, till exempel att batteriet ska hålla minst 70 procent SOC. SOC står för State Of Charge, alltså ungefär vilken kapacitet det har.

Går det bara att ladda upp till 65 procent SOC skulle det kunna bytas ut enligt garantivillkoren, men inte nödvändigtvis på en försäkring eftersom det inte inträffat något plötsligt fel.

Text: Motors testlag