Hippie Caviar Hotel Baserad På Renault Traffic Banner

Vi är mitt uppe i elbilsomställningen, även om den inte går i den fart som en del av oss kanske trodde eller rent av önskade. Men hur ser det ut för eldrivna husbilar?

Körkortsbehörighet för tung husbil

På papperet borde en husbil vara den perfekta utgångspunkten för ett fordon med eldrift: gott om utrymme för ett batteri och inget behov av hiskelig prestanda.

Elhusbil är en fordonsteknisk ekvation som är svår att få ihop

Men verkligheten visar en annan bild. Här finns en naturlig motsättning när det kommer till lastvikt som följd av elteknikens vikt: att erbjuda en adekvat lastvikt för en familj ute på husbilssemester, och samtidigt inte överskrida en totalvikt på 3 500 kg är en fordonsteknisk ekvation som är svår att få ihop, vilket krävs för att du ska få köra fordonet med B-behörighet.

Undantag om förhöjd totalvikt diskuteras på EU-nivå

Undantag om förhöjd totalvikt diskuteras på EU-nivå. Förslaget är en totalvikt på 4 250 kg under förutsättning att husbilen drivs på alternativa drivmedel. Än så länge är det gällande regler som tillämpas.

– Den som vill köra en husbil med en totalvikt på 4 250 kg oavsett om den är eldriven eller inte måste ha rätt körkortsbehörighet för att köra fordonet, förklarar Hans Cassepierre, samordnare på Transportstyrelsen. Antingen ett B-körkort utfärdat före den 1 juli 1996, och som från detta datum aldrig varit återkallat. Det ger föraren rätt att köra en personbil klass II, oavsett totalvikt. Alternativt ska föraren ha lägst C1-behörighet i körkortet.

EQT Marco Polo från Mercedes-Benz. Foto: Mercedes.
EQT Marco Polo från Mercedes-Benz. Foto: Mercedes.

Handfull eldrivna modeller

Det som framför allt erbjuds är ombyggda skåpbilar, så kallade campers: transportbilar utrustade med sovplatser och anpassade för rekreationella utflykter.

Campingbilen Volkswagen ID California är en av få eldrivna modeller på marknaden

I detta segment finns en handfull eldrivna modeller redan på marknaden, samt fler på gång. Campingbilen Volkswagen ID California är en av dem. Den får bland annat två sängplatser, gasolkök och bord. Mercedes-Benz erbjuder modellen EQT Marco Polo redan i år – en campingbil med taktält, kök och andra anpassade förnödenheter. Renault har likaså en egen framtidsvision, Hippie Caviar Hotel – en campingbil baserad på transportbilen Renault Trafic. Andra eldrivna campers är XBUS – med beräknad leverans under årets andra hälft – Fiat e-Ducato och Opel Zafira-e Life Crosscamp Flex.

Campers är alltså de bilar där den största aktiviteten sker för dig på jakt efter ett eldrivet alternativ till bilsemestern. Det spekuleras även om hybridlösningar, men här är marknaden ännu svag.

Den första halvintegrerade husbilen dök upp 2019, när tyska Iridium Wohnmobile visade upp Iridium E-Mobil på CMT-mässan i Stuttgart. Här erbjuds en räckvidd på omkring 300 km och en totalvikt på 4 200 kg.

Elektriska husvagnar utan gasol

När det kommer till elektriska husvagnar skiljer sig säljargumenten något från en eldriven husbil. Här handlar det mer om tekniken som driver apparaterna på insidan. Exempelvis elförsörjning i stället för gasol. En av säljpunkterna här är att man får loss ytterligare förvaringsutrymme i gasolkofferten, plus att husvagnens eget batteri kan fungera som ett komplement till dragbilen: är den eldriven kan den toppas upp med energi från husvagnens batteripack.  

Hippie Caviar Hotel – en campingbil baserad på transportbilen Renault Trafic. Foto: Renault
Hippie Caviar Hotel – en campingbil baserad på transportbilen Renault Trafic. Foto: Renault