Elbilar behöver service precis som bilar med förbränningsmotor. Men det är lite andra komponenter som kräver extra uppmärksamhet på en elbil. Vi går igenom de viktigaste servicepunkterna på nya elbilar.
En av de bästa sakerna med elbilar är deras enkla mekaniska konstruktion. När en förbränningsmotorbil har en massa komplexa komponenter som ska tygla bränslets explosioner och omvandla dem till rörelseenergi, har en elbil bara en enkel elmotor som består av roterande magneter.
Serva elbilen regelbundet
Men att en elbil skulle vara servicefri stämmer inte. Den har fortfarande livsviktiga komponenter som bromsar, däck och hjulupphängningar som slits med milen. Det kan även vara bra att låta professionella tekniker hålla koll på högspänningsbatteriets status och uppdatera bilens funktioner om det behövs.
Därför bör man serva en elbil ungefär lika frekvent som en förbränningsmotorbil. Skillnaden är bara att elbilsservicen är mindre tids- och arbetskrävande, vilket vanligtvis gör den betydligt billigare.
Håll koll på bromsvätskan och kupéfiltret
Precis som på förbränningsmotorbilar har elbilar olika serviceintervaller där underhållet de första åren oftast består av enklare kontroller. Man kan tro att elbilar inte har några vätskor som behöver underhållas och fyllas på, men det är inte riktigt hela sanningen. Naturligtvis fungerar spolarvätskan precis likadant på en elbil som på en förbränningsmotorbil, men den kan du fylla på själv. De vanligaste lite större underhållsarbetena på elbilar innefattar vanligtvis byte av bromsvätska. Det är extremt viktigt att bromsvätskan inte blir för gammal eller innehåller vatten. Det slutna systemet får inte heller innehålla luft om det ska fungera som det är tänkt.
En annan detalj som måste bytas på elbilar precis som på förbränningsmotorbilar är kupéfiltret. Detta är extra viktigt om du bor i ett storstadsområde och tillbringar mycket tid i bilen i en trafikerad miljö. Men det är även viktigt att byta filtret av andra orsaker än utsläpp, exempelvis filtrerar det bort pollen.
Elbilar har en sorts växellåda, en reduktionsväxel, som anpassar elmotorns varvtal till den drivande hjulaxeln. Det finns även elbilar som har växellådor med växelsteg. Dessa växellådor innehåller vätskor eller oljor som måste bytas med lämpliga intervall.
Slitdelar på elbilen
Utöver vätskorna är vanliga slitdelar bromsklossar och skivor, eller bromsbackar på elbilar med trumbromsar. Elbilar är tyngre än motsvarande förbränningsmotorbilar, vilket ställer höga krav på bromsarna. Att elbilar dessutom till största delen använder elmotorn vid inbromsningar medför att elbilens bromsar inte används lika mycket men när de väl behövs utsätts de för ännu större påfrestningar. Flera nya elbilar, även i premiumsegmentet, har därför trumbromsar baktill – eftersom skivbromsar åldras mer när de inte används i samma utsträckning som på en förbränningsmotorbil.
Elbilen sliter mer på däcken
Däcken är nästa viktiga punkt vid elbilsservicen. En elbil ställer andra krav på däcken än motsvarande förbränningsmotorbil. Om vi exempelvis jämför en Volkswagen ID.4 GTX med en Volkswagen Passat 2,0 TDI 4Motion så har elbilen 100 hästkrafter mer och är dessutom över ett halvt ton tyngre. Den snabba gasresponsen i en elbil, där fullt vridmoment finns tillgängligt direkt, utsätter dessutom däcken på elbilen för större påfrestningar betydligt oftare.
Service på elbilens mjukvara
En sista viktig del i elbilens service är mjukvaran. Elbilar blir alltmer datorstyrda och alla funktioner som är kopplade till körningen styrs av bilens dator. Även högspänningsbatteriet och dess tillhörande avancerade värme- och kylsystem är datorstyrt. Därför är det viktigt att man har rätt mjukvara installerad och att den uppdateras på rätt sätt.
Service av elbilar är i regel billigare än service av förbränningsmotorbilar. Tillsammans med låga kostnader för drivmedel sparar man in en del av det dyrare inköpspriset för en elbil jämfört med motsvarande bil med bensin- eller dieselmotor.