Många är oroliga för att köra elbil på vintern. Ofta är de som inte äger en elbil oroligast. Människan är en överlevare och vi anpassar oss snabbt efter nya levnadssätt. De som kör elbil lär sig snabbt nya mönster.
Tester som vi på tidningen Motor har gjort (Motor 1, 2022) visar att räckvidden för en elbil kortas med upp till 26 procent på vintern jämfört med sommaren. Det är alltså annorlunda att köra en elbil än en förbränningsmotorbil på vintern. Vi listar vad du bör tänka på.
1 Räckvidden blir kortare. Du kan inte räkna med att ha samma räckvidd på vintern som du har på sommaren, våren och hösten. Hur mycket räckvidden kortas beror främst på ditt körmönster och yttertemperaturen. Enligt vårt test i Motor 1, 2022 kortas räckvidden med upp till 26 procent (Volkswagen ID.4) eller 14 procent (Hyundai Ioniq 5), när temperaturen sjunker från runt 20 grader till minus 7 grader. Då startade vi med uppvärmda bilar.
2 Se till att ha laddsladden inkopplad när du står parkerad, om det finns möjlighet till det, och förvärm elbilen. Ställ in tiden i infotainmentsystemet eller i den app som hör till elbilen. Om hela bilen är uppvärmd med el från elnätet, eller om den står i ett varmgarage när du påbörjar din resa, kommer du att ha betydligt längre räckvidd än om du startar med en kall elbil.
Ägare av Volkswagens ID-bilar rekommenderas att alltid ha laddsladden inkopplad
3 I instruktionsboken till Volkswagens ID-bilar står det att de inte bör stå mer än 24 timmar om det är 30 minusgrader eller kallare, utan att ha en laddsladd med el inkopplad. Volkswagen medger också att de inte kan kontrollera om bilen faktiskt har utsatts för just detta, men de rekommenderar ägare av ID-bilarna att alltid ha laddsladden inkopplad vid parkering i sträng kyla.
4 Tänk på att det drar mycket el att bara värma luft i kupén. Ha lite svalare i kupén och använd stol- och rattvärme i stället. Ha varma kläder på dig.
5 Stå inte på tomgång med öppna dörrar. Att värma luft som släpps ut är som att elda för kråkorna. När det inte spelar så stor roll med överskottsvärme i en förbränningsmotorbil, är det din räckvidd som du ger till kråkorna med en elbil.
Tips!
Med appen Bonnet laddar du för 8,20 kronor per kWh på Ionitys stationer. Appen har även erbjudanden som att din första laddning kan vara gratis och du får pengar att ladda för om du värvar vänner till medlemskap i appen.
6 Elbilar är vanligtvis tyngre än förbränningsmotorbilar, vilket kan ge längre bromssträcka. Men tyngden kan också ge bättre grepp vid körning på snö.
7 Kolla däcktrycket. Vid kallare temperatur kan man behöva pumpa i mer luft för att få det rekommenderade trycket. För lågt lufttryck ökar förbrukningen, kortar räckvidden och ger försämrade vägegenskaper.
Förvärm batteriet inför snabbladdning
8 Planera resan om du ska köra långt. Ta sikte på laddplatser längs vägen och räkna med en kortare räckvidd och längre laddtid än du är van vid sommartid. Se till att ta höjd för den extra tiden så att du kan använda den effektivt, som att jobba, äta eller läsa, så att du inte stressar.
9 Kan din bil förvärma batteriet inför snabbladdning är det en mycket bra funktion. Se till att aktivera den, vanligtvis genom att programmera in den snabbladdningsstation som du ska till i bilens navigationssystem.
10 Ladda när du kommer fram till din destination, då batteriet är varmt, och inte när du ska starta din resa och batteriet är kallt.
11 Ladda med god marginal. Se till att inte planera laddstoppen på gränsen av hur lång räckvidd du har. Ladda redan när du har god marginal kvar i batteriet, gärna minst 20 procent. Detta för att ta höjd för oförutsedda händelser: om det exempelvis sker en olycka framför dig, och vägen stängs av under flera timmar eller du måste ta en omväg. Du bör ha tillräckligt med batterikraft för att kunna sitta med värmen på en tid. Men du ska inte vara överdrivet orolig för detta eftersom det inte alls drar lika mycket ström att sitta still som det gör när man kör.
En elbil tappar 10 procents räckvidd med takbox
12 Ta av takboxen om du verkligen inte behöver använda den. Enligt norska elbilsföreningen tappar en elbil 10 procents räckvidd i 110 km/h med takbox, jämfört med samma bil utan takbox.
13 Kör du i djup snö eller om det är mycket snömodd på vägen ökar motståndet och du får räkna med ytterligare kortare räckvidd.
14 Ska du köra mycket i kalla temperaturer är det smart att välja tillbehöret uppvärmd vindruta, eftersom det annars går åt mycket varmluft för att hålla vindrutan fri från snö och is.
15 Använd Eco-läget om du är orolig för att räckvidden kan bli kritisk. Då använder elbilen mindre effekt ur elmotorn och klimatanläggningen går in i ett energisparläge.
16 Skulle du få slut på batteri längs vägen, har de flesta elbilstillverkare assistansservice. Med M Väghjälp får du alltid hjälp om du blir stående, även med urladdat batteri.
Räkna med längre snabbladdningsstopp när du kör långt i vinterkyla
17 Laddtiden blir längre i kyla. Vi har laddat elbilar i kyla många gånger under våra biltester, och framför allt snabbladdningen är betydligt långsammare vintertid. Det går i princip aldrig att komma upp i de utlovade effektsiffrorna. Men det är svårt att utröna om det är laddaren eller om det är bilen som sätter effektbegränsningen. Hur som helst får du räkna med längre snabbladdningsstopp när du kör långt i vinterkyla.
Med lite planering är en elbil fantastisk på vintern. Elbilar har inte samma tröghet med att starta i kalla temperaturer som förbränningsmotorbilar kan ha. Värmen till kupéfläkten kommer dessutom vanligtvis väldigt snabbt i en elbil. Gasresponsen är ofta intuitiv, så att det är lätt att känna av underlaget och dosera gaspådraget.
Med våra goda råd på vägen kommer du att ha en fin vinterresa utan överraskningar med din elbil.
Text: Erik Trulsson Foto: Getty Images
Vad kostar elbilen att köra på vintern?
- Räknar vi på ett elpris på 3 kronor/kWh och en förbrukning på 20 kWh/100 km så landar elkostnaden på 6 kronor per mil – att jämföra med en dieselbil som förbrukar 8,0 liter/100 km och ett dieselpris på 28 kronor/liter som då har en dieselkostnad på 22,40 kronor per mil.
- Betalar du på plats kostar det 8,70 kronor per kWh på Ionitys snabbladdningsstationer. Ladda på Ionity för 3,50 kronor/kWh. Har du abonnemanget Passport (bindningstid ett år) hos Ionity, som har en fast avgift på 190 kronor i månaden, kostar det 3,50 kronor per kWh att snabbladda på Ionitys snabbladdningsstationer.
- Stolpe längs gatan, 3 kronor/kWh. På de flesta destinationsladdare, alltså laddstolpar som står längs gator och på parkeringsplatser, kostar elen vanligtvis runt 3 kronor per kWh.
- De flesta laddstolpar och snabbladdnings-stationer har fasta priser.