M Sverige Om Elbil Räckvidd Banner

Räckvidd är elbilsvärldens hetaste ämne. Alla frågar om räckvidden och biltillverkarna skryter med olika siffror. Men vilken räckvidd som verkligen gäller för en bilmodell är beroende av flera faktorer. Vi sammanfattar här på ett kort sätt vad som gäller för elbilars räckvidd.

10 tips för att maximera räckvidden med din elbil

  1. Håll hastigheten
  2. Ta bort takbox eller cykelhållare när de inte används
  3. Kör inte med sidorutorna öppna
  4. Förvärm bilen när den är kopplad till en laddstation
  5. Använd bilens Eco-läge
  6. Kör mjukt och använd motorbromsen
  7. Ha rätt lufttryck i däcken
  8. Se till att ha rätt fälgar och storlek på hjulen
  9. Använd däck framtagna för elbilar
  10. Håll dig till plogade vägar vintertid

DET MEST AVGÖRANDE för räckvidden på en elbil är batteriets kapacitet. Utöver den är luftmotståndet den absolut viktigaste faktorn. Biltillverkarna jobbar stenhårt för att ge sina elbilar så lågt luftmotstånd som möjligt. Luftmotståndet anges med en luftmotståndskoefficient, C med tillägget d (Drag Coefficient). Ju lägre siffra desto lägre luftmotstånd. Tesla Model S har ett luftmotstånd på 0,208 Cd och en Volvo XC40 har 0,329 Cd.

Långa motorvägsresor är elbilens svaghet jämfört med förbränningsmotorbilen

Anledningen till att luftmotståndet är mycket viktigare på en elbil än på en förbränningsmotorbil är att en elmotor har så hög verkningsgrad. Luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastigheten, så en liten ökning i hastighet ger stor procentuell ökning av elförbrukningen för en elmotor. Förbrukningen för en bensin eller dieselmotor ökar inte särskilt mycket procentuellt, på grund av den betydligt lägre verkningsgraden där en mindre del av den energi som frigörs från bränslet tillvaratas för att driva bilen.

Av denna anledning är långa motorvägsresor elbilens svaghet jämfört med förbränningsmotorbilen. Med bättre batterier, snabbare laddning och ett mer utbrett laddnätverk blir motorvägskörningen dock alltmer angenäm även med elbilar. Längre räckvidd parat med snabbare laddstopp minskar restiden till det vi har vant oss vid i förbränningsmotorbilar.laddning och ett mer utbrett laddnätverk blir motorvägskörningen dock alltmer angenäm även med elbilar. Längre räckvidd parat med snabbare laddstopp minskar restiden till det vi har vant oss vid i förbränningsmotorbilar.

WLTP

Det finns en officiell standard för att bland annat mäta räckvidden på elbilar, kallad WLTP, Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure.

Alla nya bilmodeller uppmäts på exakt samma sätt och får sedan WLTP-siffror för förbrukning och räckvidd. Detta för att man ska kunna jämföra olika bilmodeller med varandra på ett rättvist sätt.

WLTP-räckvidden är ingen garanti för hur långt du kan köra med din elbil, utan det beror helt och hållet på de faktorer vi beskriver i texten ovan. Kör du i motorvägshastighet kommer du att få kortare räckvidd än WLTP-siffran. Men kör du lugnt och mjukt en ljummen sommardag kan du få en längre räckvidd än WLTP-siffran.

Kartlägg dina möjligheter att ladda i närheten av din bostad.

VILL DU MAXIMERA räckvidden med din elbil bör du tänka på att hålla hastigheten, samt att inte försämra bilens aerodynamik genom att ha en takbox monterad (när du inte behöver den) eller köra med öppna fönster. Det finns även lättrullande däck och speciella fälgar till elbilar som ger lågt luftmotstånd. Tänk på att större fälgar ofta ger kortare räckvidd, och att en elbil kan marknadsföras med en räckvidd som gäller mindre fälgar än vad som sitter på just den version som du är intresserad av att köpa.

Elbilar har olika förbrukning beroende på storlek, motorstyrka och teknik i drivlinan

En annan faktor som påverkar elbilens räckvidd är temperatur. Ett batteri trivs, liksom vi människor, bäst i temperaturer mellan 20 och 30 grader. Blir yttertemperaturen varmare eller kallare än så måste batteriets kyl- och värmesystem jobba på hög effekt och det drar ström från batteriet, vilket kortar räckvidden. Är det väldigt kallt går det också åt en hel del energi för att värma upp luften i kupén, så att bilens räckvidd blir kortare.

VI PÅ MOTOR gjorde ett räckviddstest och körde två elbilar exakt samma sträcka i exakt samma hastighet på sommaren och vintern. Resultaten visade att räckvidden var upp till 26 procent kortare på vintern än på sommaren med en Volkswagen ID.4. Startar du med en ouppvärmd bil blir skillnaden ännu större. 

Motorstarka elbilar kan ändå ha en relativt låg förbrukning

Elbilar har olika förbrukning beroende på storlek, motorstyrka och teknik i drivlinan. Många elbilar är motorstarka men har ändå en relativt låg förbrukning. Det gäller förstås vid lugn körning. Är det så att du använder hela motorstyrkan sugs elen ur batteriet med en hög effekt och räckvidden blir betydligt kortare. Har du en motorsvagare elbil kan den inte plocka ut el med samma effekt ur batteriet, och räckvidden påverkas inte lika mycket.