Test vinterdäck 205/55 R16
Årets test av nordiska vinterdäck är körda med en Volkswagen Golf. Dimensionen är 205/55 R16. Testet är pålitligt om du har något större fälgar än så här också, men om du har mycket större dimension på dina vinterdäck kan vi inte gå i god för att resultaten är desamma.
Alla åtta däck är godkända och håller sig runt åtta till nio av tio maximala poäng. Det skiljer 1,53 meter i bromssträckan mellan det bästa och det sämsta däcket på is: 14,10 meter för Continental och 15,63 för Vredestein, från 80 ner till 5 km/h.
Du kan känna dig trygg med vilket av dem du än väljer
På våt asfalt skiljer det 1,7 meter mellan det bästa och det sämsta däcket. 43,36 meter för Bridgestone och 45,06 för Vredestein. Sedan är Vredestein det näst bästa däcket vid inbromsning på snö. Kolla tabellerna och köp det däck som passar ditt körmönster bäst. Men alla åtta är godkända, så du kan känna dig trygg med vilket av dem du än väljer.
Så gjorde vi testet
- ACCELERATION PÅ IS
Accelerationstestet på is gjordes på en testbana i tunneltält i –7 °C. Accelerationstiden mättes när bilen gick från 5 till 25 km/h. - INBROMSNING PÅ IS
Bromstestet på is gjordes på en testbana i tunneltält i –7 °C. Bromssträckan mättes när bilen gick från 25 till 5 km/h. - KÖREGENSKAPER PÅ IS
Testades på en testbana utomhus i –5 °C. - ACCELERATION PÅ SNÖ
Testet på snö gjordes på en testbana utomhus i –22 °C. Accelerationstiden mättes när bilen gick från 5 till 40 km/h. - INBROMSNING PÅ SNÖ
Bromstestet på snö gjordes på en testbana utomhus i –22 °C. Bromssträckan mättes när bilen gick från 40 till 5 km/h. - KÖREGENSKAPER PÅ SNÖ
Gjordes på en utomhusbana i –18 °C. - INBROMSNING PÅ VÅT ASFALT
Testet gjordes i 4 °C. Bromssträckan mättes när bilen gick från 80 till 5 km/h. - KÖREGENSKAPER PÅ VÅT ASFALT
Testet gjordes på en våt bana i 6 °C. - INBROMSNING PÅ TORR ASFALT
Testet gjordes i 8 °C. Bromssträckan mättes när bilen gick från 80 till 5 km/h. - KÖREGENSKAPER PÅ TORR ASFALT
Testet gjordes på en torr vägbana i 8 °C. - LJUDNIVÅ
Däckens ljud mättes med decibelmätare i tre olika hastigheter (50, 80 och 100 km/h) i 6 °C
Testresultat – Alla åtta är godkända
Betyg: 8,7 | BRIDGESTONE BLIZZAK ICE
På is och snö
- Bra längledsgrepp på is
- Sämst bromsgrepp på snö
- Både under- och överstyrning på snö
På våt och torr asfalt
- Bäst bromsgrepp
- Bekväm på gupp
- Högsta ljudnivå
Betyg: 9,0 | CONTINENTAL VIKING CONTACT 8
På is och snö
- Bäst grepp på is
- Utmärkt snögrepp i längdled
- Bara medelbra i älgtest
På våt och torr asfalt
- Lätt att manövera på torr
- Bra grepp längdled
- Utmärkt i älgtest
Betyg: 8,5 | GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 3
På is och snö
- Medelbra greppnivå
- Lågt längledgrepp på snö
- Svag i älgtest
På våt och torr asfalt
- Bäst styrning
- Bra grepp på våt
- Obekväm på gupp
Betyg: 8,3 | HANKOOK WINTER I*CEPT IZ2
På is och snö
- Svagt längledsgrepp på is
- Medelbra bromsgrepp på snö
- Sämst i älgtest
På våt och torr asfalt
- Utmärkt sidogrepp på våt
- Bra bromssträcka på torr
- Sämst i älgtest
Betyg: 8,7 | MICHELIN X-ICE SNOW
På is och snö
- Säker körning
- Utmärkt greppnivå
- Bra i älgtest
På våt och torr asfalt
- Dåligt inbromsningsgrepp på torr
- Svagt sidogrepp på våt
- Logiskt understyrt beteende
Betyg: 8,8 | NOKIAN HAKKAPELIITTA R5
På is och snö
- Välbalancerat beteende
- Utmärkt grepp på snö
- Bäst i älgtest
På våt och torr asfalt
- Utmärkt i älgtest
- Exakt styrning
- Bäst i ljuddnivå
Betyg 8,2 | PIRELLI ICE ZERO ASIMMETRICO
På is och snö
- Svag greppnivå
- Tappar sidogrepp plötsligt
- Både under- och överstyrning på snö
På våt och torr asfalt
- Lång bromssträcka
- Både under- och överstyrning på våt
- Logiskt beteende på torr
Betyg 7,9 | VREDESTEIN NORD-TRAC 2
På is och snö
- Sämst grepp på is
- Tappar sidogrepp plötsligt på is
- Logiskt beteende på snö
På våt och torr asfalt
- Medelbra bromssträcka på torr
- Sämst grepp på våt
- Obekväm
Läs mer i tidningen Motor nr 5 2024 om att välja vinterdäck.