Vi testar åtta dubbfria nordiska vinterdäck.

Årets test av nordiska vinterdäck är körda med en Volkswagen Golf. Dimensionen är 205/55 R16. Testet är pålitligt om du har något större fälgar än så här också, men om du har mycket större dimension på dina vinterdäck kan vi inte gå i god för att resultaten är desamma. 

De testade däcken är inköpta hos däckhandlare så att däckföretagen inte har kunnat påverka vilka däck som är med i testet.
De testade däcken är inköpta hos däckhandlare så att däckföretagen inte har kunnat påverka vilka däck som är med i testet.

Alla åtta däck är godkända och håller sig runt åtta till nio av tio maximala poäng. Det skiljer 1,53 meter i bromssträckan mellan det bästa och det sämsta däcket på is: 14,10 meter för Continental och 15,63 för Vredestein, från 80 ner till 5 km/h.

Du kan känna dig trygg med vilket av dem du än väljer

På våt asfalt skiljer det 1,7 meter mellan det bästa och det sämsta däcket. 43,36 meter för Bridgestone och 45,06 för Vredestein. Sedan är Vredestein det näst bästa däcket vid inbromsning på snö. Kolla tabellerna och köp det däck som passar ditt körmönster bäst. Men alla åtta är godkända, så du kan känna dig trygg med vilket av dem du än väljer.

Vinterdäck måste ha goda egenskaper på alla fyra underlag för att vara bra: snö, is samt torr och våt asfalt.
Vinterdäck måste ha goda egenskaper på alla fyra underlag för att vara bra: snö, is samt torr och våt asfalt.
Lagkravet är minst 3 millimeters mönsterdjup på vinterdäck.
Lagkravet är minst 3 millimeters mönsterdjup på vinterdäck.

Så gjorde vi testet

  • ACCELERATION PÅ IS
    Accelerationstestet på is gjordes på en testbana i tunneltält i –7 °C. Accelerationstiden mättes när bilen gick från 5 till 25 km/h.

  • INBROMSNING PÅ IS
    Bromstestet på is gjordes på en testbana i tunneltält i –7 °C. Bromssträckan mättes när bilen gick från 25 till 5 km/h.

  • KÖREGENSKAPER PÅ IS
    Testades på en testbana utomhus i –5 °C.

  • ACCELERATION PÅ SNÖ
    Testet på snö gjordes på en testbana utomhus i –22 °C. Accelerationstiden mättes när bilen gick från 5 till 40 km/h.

  • INBROMSNING PÅ SNÖ
    Bromstestet på snö gjordes på en testbana utomhus i –22 °C. Bromssträckan mättes när bilen gick från 40 till 5 km/h.

  • KÖREGENSKAPER PÅ SNÖ
    Gjordes på en utomhusbana i –18 °C.

  • INBROMSNING PÅ VÅT ASFALT
    Testet gjordes i 4 °C. Bromssträckan mättes när bilen gick från 80 till 5 km/h.

  • KÖREGENSKAPER PÅ VÅT ASFALT
    Testet gjordes på en våt bana i 6 °C.

  • INBROMSNING PÅ TORR ASFALT
    Testet gjordes i 8 °C. Bromssträckan mättes när bilen gick från 80 till 5 km/h.

  • KÖREGENSKAPER PÅ TORR ASFALT
    Testet gjordes på en torr vägbana i 8 °C.

  • LJUDNIVÅ
    Däckens ljud mättes med decibelmätare i tre olika hastigheter (50, 80 och 100 km/h) i 6 °C

Testresultat – Alla åtta är godkända

Betyg: 8,7 | BRIDGESTONE BLIZZAK ICE

På is och snö

  • Bra längledsgrepp på is
  • Sämst bromsgrepp på snö
  • Både under- och överstyrning på snö

På våt och torr asfalt

  • Bäst bromsgrepp
  • Bekväm på gupp
  • Högsta ljudnivå

Viktat slutbetyg: 8,7

Betygskala: 1–10

Cirkapris: 1 500 kr

På is  
Körkänsla på is, subjektivt
Vikt 10
8,8
Köregenskaper på is
Vikt 10
8,4
Acceleration på is
Vikt 10
8,7
Inbromsning på is
Vikt 10
9,0
  8,7
På snö
Körkänsla på snö, subjektiv
Vikt 7,5
9,2
Köregenskaper på snö
Vikt 7,5
9,5
Acceleration på snö
Vikt 7,5
8,9
Inbromsning på snö
Vikt 7,5
9,0
  9,2
På våt asfalt
Körkänsla på våt asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,0
Köregenskaper på våt asfalt
Vikt 5
7,5
Inbromsning på våt asfalt
Vikt 5
8,4
På torr asfalt
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,0
Inbromsning på torr asfalt
Vikt 5
7,5
Ljudnivå och komfort
Vikt 5
9,3
  8,1

 

Betyg: 9,0 | CONTINENTAL VIKING CONTACT 8

På is och snö

  • Bäst grepp på is
  • Utmärkt snögrepp i längdled
  • Bara medelbra i älgtest

På våt och torr asfalt

  • Lätt att manövera på torr
  • Bra grepp längdled
  • Utmärkt i älgtest

Viktat slutbetyg: 9,0

Betygskala: 1–10

Cirkapris: 1 700 kr

På is  
Körkänsla på is, subjektivt
Vikt 10
9,0
Köregenskaper på is
Vikt 10
9,0
Acceleration på is
Vikt 10
9,0
Inbromsning på is
Vikt 10
9,0
  9,0
På snö
Körkänsla på snö, subjektiv
Vikt 7,5
8,9
Köregenskaper på snö
Vikt 7,5
9,4
Acceleration på snö
Vikt 7,5
9,4
Inbromsning på snö
Vikt 7,5
9,5
  9,3
På våt asfalt
Körkänsla på våt asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,6
Köregenskaper på våt asfalt
Vikt 5
8,6
Inbromsning på våt asfalt
Vikt 5
8,9
På torr asfalt
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Vikt 5
9,0
Inbromsning på torr asfalt
Vikt 5
8,6
Ljudnivå och komfort
Vikt 5
9,3
  8,8

 

Betyg: 8,5 | GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 3

På is och snö

  • Medelbra greppnivå
  • Lågt längledgrepp på snö
  • Svag i älgtest

På våt och torr asfalt

  • Bäst styrning
  • Bra grepp på våt
  • Obekväm på gupp

Viktat slutbetyg: 8,5

Betygskala: 1–10

Cirkapris: 1 500 kr

På is  
Körkänsla på is, subjektivt
Vikt 10
7,8
Köregenskaper på is
Vikt 10
8,2
Acceleration på is
Vikt 10
8,2
Inbromsning på is
Vikt 10
8,3
  8,1
På snö
Körkänsla på snö, subjektiv
Vikt 7,5
8,4
Köregenskaper på snö
Vikt 7,5
9,1
Acceleration på snö
Vikt 7,5
8,7
Inbromsning på snö
Vikt 7,5
8,8
  8,8
På våt asfalt
Körkänsla på våt asfalt, subjektiv
Vikt 5
9,0
Köregenskaper på våt asfalt
Vikt 5
8,8
Inbromsning på våt asfalt
Vikt 5
8,7
På torr asfalt
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,8
Inbromsning på torr asfalt
Vikt 5
8,0
Ljudnivå och komfort
Vikt 5
9,1
  8,7

 

Betyg: 8,3 | HANKOOK WINTER I*CEPT IZ2

På is och snö

  • Svagt längledsgrepp på is
  • Medelbra bromsgrepp på snö
  • Sämst i älgtest

På våt och torr asfalt

  • Utmärkt sidogrepp på våt
  • Bra bromssträcka på torr
  • Sämst i älgtest

Viktat slutbetyg: 8,3

Betygskala: 1–10

Cirkapris: 1 300 kr

På is  
Körkänsla på is, subjektivt
Vikt 10
8,0
Köregenskaper på is
Vikt 10
8,0
Acceleration på is
Vikt 10
7,1
Inbromsning på is
Vikt 10
7,8
  7,7
På snö
Körkänsla på snö, subjektiv
Vikt 7,5
8,0
Köregenskaper på snö
Vikt 7,5
8,8
Acceleration på snö
Vikt 7,5
8,6
Inbromsning på snö
Vikt 7,5
9,1
  8,6
På våt asfalt
Körkänsla på våt asfalt, subjektiv
Vikt 5
9,0
Köregenskaper på våt asfalt
Vikt 5
9,0
Inbromsning på våt asfalt
Vikt 5
8,6
På torr asfalt
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,0
Inbromsning på torr asfalt
Vikt 5
8,6
Ljudnivå och komfort
Vikt 5
9,0
  8,7

 

Betyg: 8,7 | MICHELIN X-ICE SNOW

På is och snö

  • Säker körning
  • Utmärkt greppnivå
  • Bra i älgtest

På våt och torr asfalt

  • Dåligt inbromsningsgrepp på torr
  • Svagt sidogrepp på våt
  • Logiskt understyrt beteende

Viktat slutbetyg: 8,7

Betygskala: 1–10

Cirkapris: 1 500 kr

På is  
Körkänsla på is, subjektivt
Vikt 10
8,8
Köregenskaper på is
Vikt 10
8,4
Acceleration på is
Vikt 10
8,7
Inbromsning på is
Vikt 10
9,0
  8,7
På snö
Körkänsla på snö, subjektiv
Vikt 7,5
9,2
Köregenskaper på snö
Vikt 7,5
9,5
Acceleration på snö
Vikt 7,5
8,9
Inbromsning på snö
Vikt 7,5
9,0
  9,2
På våt asfalt
Körkänsla på våt asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,0
Köregenskaper på våt asfalt
Vikt 5
7,5
Inbromsning på våt asfalt
Vikt 5
8,4
På torr asfalt
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,0
Inbromsning på torr asfalt
Vikt 5
7,5
Ljudnivå och komfort
Vikt 5
9,3
  8,1

 

Betyg: 8,8 | NOKIAN HAKKAPELIITTA R5

På is och snö

  • Välbalancerat beteende
  • Utmärkt grepp på snö
  • Bäst i älgtest

På våt och torr asfalt

  • Utmärkt i älgtest
  • Exakt styrning
  • Bäst i ljuddnivå

Viktat slutbetyg: 8,8

Betygskala: 1–10

Cirkapris: 1 600 kr

På is  
Körkänsla på is, subjektivt
Vikt 10
8,5
Köregenskaper på is
Vikt 10
8,5
Acceleration på is
Vikt 10
8,4
Inbromsning på is
Vikt 10
8,3
  8,4
På snö
Körkänsla på snö, subjektiv
Vikt 7,5
9,5
Köregenskaper på snö
Vikt 7,5
9,5
Acceleration på snö
Vikt 7,5
9,5
Inbromsning på snö
Vikt 7,5
9,3
  9,5
På våt asfalt
Körkänsla på våt asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,8
Köregenskaper på våt asfalt
Vikt 5
8,6
Inbromsning på våt asfalt
Vikt 5
8,3
På torr asfalt
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,9
Inbromsning på torr asfalt
Vikt 5
8,2
Ljudnivå och komfort
Vikt 5
9,4
  8,7

 

Betyg 8,2 | PIRELLI ICE ZERO ASIMMETRICO

På is och snö

  • Svag greppnivå
  • Tappar sidogrepp plötsligt
  • Både under- och överstyrning på snö

På våt och torr asfalt

  • Lång bromssträcka
  • Både under- och överstyrning på våt
  • Logiskt beteende på torr

Viktat slutbetyg: 8,2

Betygskala: 1–10

Cirkapris: 1 600 kr

På is  
Körkänsla på is, subjektivt
Vikt 10
7,5
Köregenskaper på is
Vikt 10
7,9
Acceleration på is
Vikt 10
7,6
Inbromsning på is
Vikt 10
8,3
  7,8
På snö
Körkänsla på snö, subjektiv
Vikt 7,5
8,3
Köregenskaper på snö
Vikt 7,5
8,5
Acceleration på snö
Vikt 7,5
8,9
Inbromsning på snö
Vikt 7,5
8,9
  8,6
På våt asfalt
Körkänsla på våt asfalt, subjektiv
Vikt 5
7,8
Köregenskaper på våt asfalt
Vikt 5
8,0
Inbromsning på våt asfalt
Vikt 5
8,2
På torr asfalt
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,5
Inbromsning på torr asfalt
Vikt 5
8,1
Ljudnivå och komfort
Vikt 5
9,0
  8,2

 

Betyg 7,9 | VREDESTEIN NORD-TRAC 2

På is och snö

  • Sämst grepp på is
  • Tappar sidogrepp plötsligt på is
  • Logiskt beteende på snö

På våt och torr asfalt

  • Medelbra bromssträcka på torr
  • Sämst grepp på våt
  • Obekväm

Viktat slutbetyg: 7,9

Betygskala: 1–10

Cirkapris: 1 300 kr

På is  
Körkänsla på is, subjektivt
Vikt 10
7,0
Köregenskaper på is
Vikt 10
7,5
Acceleration på is
Vikt 10
6,8
Inbromsning på is
Vikt 10
7,5
  7,2
På snö
Körkänsla på snö, subjektiv
Vikt 7,5
8,6
Köregenskaper på snö
Vikt 7,5
8,5
Acceleration på snö
Vikt 7,5
8,8
Inbromsning på snö
Vikt 7,5
9,4
  8,8
På våt asfalt
Körkänsla på våt asfalt, subjektiv
Vikt 5
7,0
Köregenskaper på våt asfalt
Vikt 5
7,4
Inbromsning på våt asfalt
Vikt 5
8,0
På torr asfalt
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Vikt 5
8,1
Inbromsning på torr asfalt
Vikt 5
8,4
Ljudnivå och komfort
Vikt 5
9,0
  8,0

 

Läs mer i tidningen Motor nr 5 2024 om att välja vinterdäck.