M Sverige stora test av sommardäck 185/65 R15 2022

2022 är det svårt att köpa dåliga däck. Av 16 testade sommardäck är 6 riktigt bra och 10 bra – inga däck i testet blev underkända. Här kan du läsa en nedkortad version av testet som finns i tidningen Motor 2/22. Tidningen Motor är en av alla fördelar med att vara medlem i M Sverige.

BARA BRA MED SOMMARDÄCK

Det här testet är genomfört med däck som passar småbilar.

Har du en aningen större bil kan du också förlita dig på detta test, men om du har mycket större dimension på dina hjul får du mer se resultaten som en rekommendation. Däckens egenskaper skiljer sig åt för olika storlekar.

Vi försöker variera storleken på däcken vi testar och förra året tittade vi på däck för familjekombier och för bilar i Golf-klassen. Även i år har vi testat däck för familjekombier, i storlek med Volvo V60, och resultaten av det testet kommer att presenteras i Motor 3 2022.

De redovisade priserna är från däckvaruhus på internet.

  • Testet är utfört i samarbete med tyska ADAC och flera europeiska motororganisationer, vilket gör att enorma resurser kan investeras för att göra det så omfattande som möjligt.

  • Innan däcken börjar utvärderas har de fått rulla 40 till 50 mil för att få en naturlig slitning. För att ta höjd för externa faktorer som skillnader i väder och vind körs alla tester med referensdäck, som visar om förutsättningarna skiljer sig åt.

  • Alla däck är körda både under normala förhållanden och under extrema hastigheter samt med upprepade hårda höghastighetsinbromsningar.

  • De är körda både på torr och våt asfalt upp till den gräns där de börjar tappa greppet. I väta är de testade i både 4 och 7 millimeters vattendjup.

  • Bullret från däcken är mätt i hastigheter mellan 30 och 80 km/h vid frirullning, för att utröna exakt vilket ljud som kommer från däcken och hur påfrestande det är. Bullret har mätts både inuti bilen och utanför.

  • Hur däcken påverkar förbrukningen har mätts under fem olika körningar i 100 km/h med avancerade mätinstrument.

  • När det kommer till däckens förslitning är detta testat på två olika sätt, för att avslöja däckens verkliga livslängd och hur slitaget påverkar prestandan. Dels körs de på rullar i 500 mil, dels på riktiga vägar i en konvoj i 1 500 mil.

  • Alla däck är inköpta från slumpmässigt utvalda däckhandlare.
Bromstesterna innebär full inbromsning från 100 km/h fem gånger direkt efter varandra på torrt underlag, både på asfalt och på betong. Detta görs två gånger för alla däck. Foto: ADAC
Bromstesterna innebär full inbromsning från 100 km/h fem gånger direkt efter varandra på torrt underlag, både på asfalt och på betong. Detta görs två gånger för alla däck. Foto: ADAC

Exempel på bilmodeller som har däckstorlek 185/65 R15:

Alfa Romeo: MiTo
Audi: A1
Citroën: C3, C-Elysée
Dacia: Dokker, Lodgy. Sandero
Fiat: Panda, Punto, Qubo
Hyundai: i20, i30
Kia: Ceed, Rio, Stonic
Mazda: 2
Mercedes: A-klass
Nissan: Micra, Note
Opel: Adam, Combo, Corsa
Peugeot: 207, 208, Bipper
Renault: Clio, Zoe
Skoda: Octavia Scout, Yeti
Seat: Ibiza
Toyota: Verso-S
VW: Polo

I år testade vi sommardäck för bilar i storlek med Volkswagen Polo och Skoda Karoq. Det andra testet med större dimensionen kommer i Motor 3. Foto: ADAC
I år testade vi sommardäck för bilar i storlek med Volkswagen Polo och Skoda Karoq. Det andra testet med större dimensionen kommer i Motor 3. Foto: ADAC
Det spelar ingen roll hur bra däck du har om du inte har rätt tryck. Då försämras däckets egenskaper drastiskt. Foto: ADAC
Det spelar ingen roll hur bra däck du har om du inte har rätt tryck. Då försämras däckets egenskaper drastiskt. Foto: ADAC
I årets däck test har vi valt ut däck från både premium- och lågpristillverkare. Foto: ADAC
I årets däck test har vi valt ut däck från både premium- och lågpristillverkare. Foto: ADAC

Totalpoäng: 2,0*

Poängskala:
0,5–5,5 där 0,5 är bästa poäng.

Cirkapris: 1 000 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(y = 240 km/h)
H
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
88
Däckmärkning C/A/69
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
SR

Torrt underlag 
20%

  2,3
Körbarhet
35 %
2,50
Stabilitet
35 %
2,13
Inbromsning
30 %
2,00

Regn 
40 %

  2,0
Inbromsning – ABS
30 %
2,13
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,00
Vattenplaning – lateral
10 %
2,00
Manöverbana
30 %
1,83
Cirkelkörning
10 %
2,00

Buller
10 %

  3,2
Buller – interiör
50 %
3,00
Buller – exteriör
50 %
3,3
   
Bränsleförbrukning 
10 %
2,2
Livslängd 
20 %
 1,0
   

Totalt 100 %

 2,0

   
* Observera att tidigare år har vi räknat om betygen så att 0,5 är sämst och 5,5 är bäst, då detta är en vanlig betygsättning i Sverige. Men eftersom ADAC nu använder två decimaler i sina betyg har vi använt samma skala som ADAC. Alltså där 5,5 är sämst och 0,5 är bäst.


Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare. Om ett däck får ett delbetyg över 4,4,får hela kategorin det sämsta betyget.

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något delbetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag för buller som inte nedgraderar slutbetyget. Avrundningar förekommer.

 

Goodyear EfficientGrip Performance 2 är däcket med längst räckvidd. Detta rekommenderas till dig som vill ha ett bra däck som räcker i många mil.

Totalpoäng: 2,1*

Poängskala:
0,5–5,5 där 0,5 är bästa poäng.

Cirkapris: 900 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(y = 240 km/h)
H
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
88
Däckmärkning B/A/70
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
SR

Torrt underlag 
20%

  1,8
Körbarhet
35 %
1,75
Stabilitet
35 %
1,75
Inbromsning
30 %
1,75

Regn 
40 %

  1,7
Inbromsning – ABS
30 %
1,75
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,25
Vattenplaning – lateral
10 %
2,25
Manöverbana
30 %
0,97
Cirkelkörning
10 %
2,00

Buller
10 %

  3,3
Buller – interiör
50 %
2,75
Buller – exteriör
50 %
3,8
   
Bränsleförbrukning 
10 %
1,9
Livslängd 
20 %
 2,5
   

Totalt 100 %

 2,1

   
* Observera att tidigare år har vi räknat om betygen så att 0,5 är sämst och 5,5 är bäst, då detta är en vanlig betygsättning i Sverige. Men eftersom ADAC nu använder två decimaler i sina betyg har vi använt samma skala som ADAC. Alltså där 5,5 är sämst och 0,5 är bäst.


Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare. Om ett däck får ett delbetyg över 4,4,får hela kategorin det sämsta betyget.

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något delbetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag för buller som inte nedgraderar slutbetyget. Avrundningar förekommer.

 

Bridgestone Turanza T005 är, liksom Pirelli Cinturato P1 Verde, däck för dig som vill ha bästa möjliga prestanda och grepp på både vått och torrt underlag.

Totalpoäng: 2,1*

Poängskala:
0,5–5,5 där 0,5 är bästa poäng.

Cirkapris: 900 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(y = 240 km/h)
H
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
88
Däckmärkning C/A/68
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
SR

Torrt underlag 
20%

  1,8
Körbarhet
35 %
2,00
Stabilitet
35 %
1,63
Inbromsning
30 %
1,75

Regn 
40 %

  2,0
Inbromsning – ABS
30 %
2,00
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,25
Vattenplaning – lateral
10 %
2,75
Manöverbana
30 %
1,53
Cirkelkörning
10 %
2,00

Buller
10 %

  2,9
Buller – interiör
50 %
2,75
Buller – exteriör
50 %
2,9
   
Bränsleförbrukning 
10 %
2,1
Livslängd 
20 %
 2,0
   

Totalt 100 %

 2,1

   
* Observera att tidigare år har vi räknat om betygen så att 0,5 är sämst och 5,5 är bäst, då detta är en vanlig betygsättning i Sverige. Men eftersom ADAC nu använder två decimaler i sina betyg har vi använt samma skala som ADAC. Alltså där 5,5 är sämst och 0,5 är bäst.


Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare. Om ett däck får ett delbetyg över 4,4,får hela kategorin det sämsta betyget.

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något delbetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag för buller som inte nedgraderar slutbetyget. Avrundningar förekommer.

 

Michelin Primacy 4 visar på en bra balans med goda betyg rakt igenom utan att vara bäst

Totalpoäng: 2,3*

Poängskala:
0,5–5,5 där 0,5 är bästa poäng.

Cirkapris: 850 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(y = 240 km/h)
H
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
88
Däckmärkning C/B/69
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
SR

Torrt underlag 
20%

  1,6
Körbarhet
35 %
1,50
Stabilitet
35 %
1,33
Inbromsning
30 %
2,00

Regn 
40 %

  2,3
Inbromsning – ABS
30 %
2,38
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,00
Vattenplaning – lateral
10 %
2,75
Manöverbana
30 %
2,31
Cirkelkörning
10 %
2,00

Buller
10 %

  3,2
Buller – interiör
50 %
2,75
Buller – exteriör
50 %
3,6
   
Bränsleförbrukning 
10 %
2,1
Livslängd 
20 %
 2,5
   

Totalt 100 %

 2,3

   
* Observera att tidigare år har vi räknat om betygen så att 0,5 är sämst och 5,5 är bäst, då detta är en vanlig betygsättning i Sverige. Men eftersom ADAC nu använder två decimaler i sina betyg har vi använt samma skala som ADAC. Alltså där 5,5 är sämst och 0,5 är bäst.


Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare. Om ett däck får ett delbetyg över 4,4,får hela kategorin det sämsta betyget.

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något delbetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag för buller som inte nedgraderar slutbetyget. Avrundningar förekommer.

 

Pirelli Cinturato P1 Verde är, liksom Bridgestone Turanza T005, däck för dig som vill ha bästa möjliga prestanda och grepp på både vått och torrt underlag

Totalpoäng: 2,5*

Poängskala:
0,5–5,5 där 0,5 är bästa poäng.

Cirkapris: 950 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(y = 240 km/h)
H
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
88
Däckmärkning B/A/67
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
SR

Torrt underlag 
20%

  2,0
Körbarhet
35 %
2,08
Stabilitet
35 %
2,0
Inbromsning
30 %
1,75

Regn 
40 %

  2,5
Inbromsning – ABS
30 %
3,00
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,00
Vattenplaning – lateral
10 %
1,75
Manöverbana
30 %
2,50
Cirkelkörning
10 %
2,50

Buller
10 %

  3,0
Buller – interiör
50 %
2,50
Buller – exteriör
50 %
3,4
   
Bränsleförbrukning 
10 %
2,3
Livslängd 
20 %
 2,5
   

Totalt 100 %

 2,5

   
* Observera att tidigare år har vi räknat om betygen så att 0,5 är sämst och 5,5 är bäst, då detta är en vanlig betygsättning i Sverige. Men eftersom ADAC nu använder två decimaler i sina betyg har vi använt samma skala som ADAC. Alltså där 5,5 är sämst och 0,5 är bäst.


Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare. Om ett däck får ett delbetyg över 4,4,får hela kategorin det sämsta betyget.

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något delbetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag för buller som inte nedgraderar slutbetyget. Avrundningar förekommer.

 

Dunlop Sport Blueresponse och Giti Gitisynergy H2 är bra på både torrt och vått underlag samt har en godkänd livslängd

Totalpoäng: 2,5*

Poängskala:
0,5–5,5 där 0,5 är bästa poäng.

Cirkapris: 900 kr

Betyg

4

Hastighetsindex
(y = 240 km/h)
H
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
88
Däckmärkning C/A/70
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
SR

Torrt underlag 
20%

  2,4
Körbarhet
35 %
2,75
Stabilitet
35 %
2,50
Inbromsning
30 %
1,75

Regn 
40 %

  2,3
Inbromsning – ABS
30 %
2,63
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,25
Vattenplaning – lateral
10 %
2,00
Manöverbana
30 %
1,89
Cirkelkörning
10 %
2,25

Buller
10 %

  3,2
Buller – interiör
50 %
2,75
Buller – exteriör
50 %
3,6
   
Bränsleförbrukning 
10 %
2,4
Livslängd 
20 %
 2,5
   

Totalt 100 %

 2,5

   
* Observera att tidigare år har vi räknat om betygen så att 0,5 är sämst och 5,5 är bäst, då detta är en vanlig betygsättning i Sverige. Men eftersom ADAC nu använder två decimaler i sina betyg har vi använt samma skala som ADAC. Alltså där 5,5 är sämst och 0,5 är bäst.


Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare. Om ett däck får ett delbetyg över 4,4,får hela kategorin det sämsta betyget.

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något delbetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag för buller som inte nedgraderar slutbetyget. Avrundningar förekommer.

 

Giti Gitisynergy H2 och Dunlop Sport Blueresponse är bra på både torrt och vått underlag samt har en godkänd livslängd

Totalpoäng: 2,6*

Poängskala:
0,5–5,5 där 0,5 är bästa poäng.

Cirkapris: 850 kr

Betyg

3

Hastighetsindex
(y = 240 km/h)
H
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
88
Däckmärkning D/B/70
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
SR

Torrt underlag 
20%

  2,4
Körbarhet
35 %
2,58
Stabilitet
35 %
2,08
Inbromsning
30 %
2,25

Regn 
40 %

  2,6
Inbromsning – ABS
30 %
2,50
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,00
Vattenplaning – lateral
10 %
2,00
Manöverbana
30 %
3,17
Cirkelkörning
10 %
2,25

Buller
10 %

  3,0
Buller – interiör
50 %
2,75
Buller – exteriör
50 %
3,1
   
Bränsleförbrukning 
10 %
1,8
Livslängd 
20 %
 2,5
   

Totalt 100 %

 2,6

   
* Observera att tidigare år har vi räknat om betygen så att 0,5 är sämst och 5,5 är bäst, då detta är en vanlig betygsättning i Sverige. Men eftersom ADAC nu använder två decimaler i sina betyg har vi använt samma skala som ADAC. Alltså där 5,5 är sämst och 0,5 är bäst.


Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare. Om ett däck får ett delbetyg över 4,4,får hela kategorin det sämsta betyget.

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något delbetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag för buller som inte nedgraderar slutbetyget. Avrundningar förekommer.

 

Totalpoäng: 2,8*

Poängskala:
0,5–5,5 där 0,5 är bästa poäng.

Cirkapris: 900 kr

Betyg

3

Hastighetsindex
(y = 240 km/h)
H
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
88
Däckmärkning A/A/70
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
SR

Torrt underlag 
20%

  2,5
Körbarhet
35 %
2,75
Stabilitet
35 %
2,25
Inbromsning
30 %
2,25

Regn 
40 %

  2,8
Inbromsning – ABS
30 %
2,50
Vattenplaning – longitudinell
20 %
3,25
Vattenplaning – lateral
10 %
4,25
Manöverbana
30 %
2,50
Cirkelkörning
10 %
2,25

Buller
10 %

  2,9
Buller – interiör
50 %
2,50
Buller – exteriör
50 %
3,2
   
Bränsleförbrukning 
10 %
1,2
Livslängd 
20 %
 1,5
   

Totalt 100 %

 2,8

   
* Observera att tidigare år har vi räknat om betygen så att 0,5 är sämst och 5,5 är bäst, då detta är en vanlig betygsättning i Sverige. Men eftersom ADAC nu använder två decimaler i sina betyg har vi använt samma skala som ADAC. Alltså där 5,5 är sämst och 0,5 är bäst.


Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare. Om ett däck får ett delbetyg över 4,4,får hela kategorin det sämsta betyget.

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något delbetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag för buller som inte nedgraderar slutbetyget. Avrundningar förekommer.

 

Continental Eco Contact 6 sticker ut med betydligt lägre förbrukning är de andra däcken. Detta är däcket för dig som vill spara på bränslet

Totalpoäng: 3,0*

Poängskala:
0,5–5,5 där 0,5 är bästa poäng.

Cirkapris: 850 kr

Betyg

3

Hastighetsindex
(y = 240 km/h)
H
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
88
Däckmärkning C/A/70
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
SR

Torrt underlag 
20%

  2,4
Körbarhet
35 %
2,50
Stabilitet
35 %
2,17
Inbromsning
30 %
2,25

Regn 
40 %

  2,8
Inbromsning – ABS
30 %
3,1
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,0
Vattenplaning – lateral
10 %
1,8
Manöverbana
30 %
3,8
Cirkelkörning
10 %
2,8

Buller
10 %

  2,9
Buller – interiör
50 %
2,8
Buller – exteriör
50 %
3,0
   
Bränsleförbrukning 
10 %
1,9
Livslängd 
20 %
 2,0
   

Totalt 100 %

 3,0

   
* Observera att tidigare år har vi räknat om betygen så att 0,5 är sämst och 5,5 är bäst, då detta är en vanlig betygsättning i Sverige. Men eftersom ADAC nu använder två decimaler i sina betyg har vi använt samma skala som ADAC. Alltså där 5,5 är sämst och 0,5 är bäst.


Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare. Om ett däck får ett delbetyg över 4,4,får hela kategorin det sämsta betyget.

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något delbetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag för buller som inte nedgraderar slutbetyget. Avrundningar förekommer.

 

Totalpoäng: 3,0*

Poängskala:
0,5–5,5 där 0,5 är bästa poäng.

Cirkapris: 800 kr

Betyg

3

Hastighetsindex
(y = 240 km/h)
H
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
88
Däckmärkning C/B/69
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
SR

Torrt underlag 
20%

  1,9
Körbarhet
35 %
1,83
Stabilitet
35 %
1,83
Inbromsning
30 %
1,75

Regn 
40 %

  2,6
Inbromsning – ABS
30 %
2,5
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,0
Vattenplaning – lateral
10 %
2,3
Manöverbana
30 %
3,2
Cirkelkörning
10 %
2,3

Buller
10 %

  2,7
Buller – interiör
50 %
2,5
Buller – exteriör
50 %
2,8
   
Bränsleförbrukning 
10 %
1,7
Livslängd 
20 %
 3,0
   

Totalt 100 %

 3,0

   
* Observera att tidigare år har vi räknat om betygen så att 0,5 är sämst och 5,5 är bäst, då detta är en vanlig betygsättning i Sverige. Men eftersom ADAC nu använder två decimaler i sina betyg har vi använt samma skala som ADAC. Alltså där 5,5 är sämst och 0,5 är bäst.


Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare. Om ett däck får ett delbetyg över 4,4,får hela kategorin det sämsta betyget.

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något delbetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag för buller som inte nedgraderar slutbetyget. Avrundningar förekommer.

 

BF Goodrich Advantage fick nedgraderat slutbetyg eftersom resultaten på både vått och torrt satte begränsningar

Falken Sincera SN110 Ecorun fick nedgraderat slutbetyg på grund av att det hade kort livslängd

Totalpoäng: 2,6*

Poängskala:
0,5–5,5 där 0,5 är bästa poäng.

Cirkapris: 850 kr

Betyg

3

Hastighetsindex
(y = 240 km/h)
H
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
88
Däckmärkning C/B/70
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
SR

Torrt underlag 
20%

  2,4
Körbarhet
35 %
2,58
Stabilitet
35 %
2,08
Inbromsning
30 %
2,25

Regn 
40 %

  2,6
Inbromsning – ABS
30 %
2,5
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,0
Vattenplaning – lateral
10 %
2,0
Manöverbana
30 %
3,2
Cirkelkörning
10 %
2,3

Buller
10 %

  3,0
Buller – interiör
50 %
2,8
Buller – exteriör
50 %
3,1
   
Bränsleförbrukning 
10 %
1,8
Livslängd 
20 %
 2,5
   

Totalt 100 %

 2,6

   
* Observera att tidigare år har vi räknat om betygen så att 0,5 är sämst och 5,5 är bäst, då detta är en vanlig betygsättning i Sverige. Men eftersom ADAC nu använder två decimaler i sina betyg har vi använt samma skala som ADAC. Alltså där 5,5 är sämst och 0,5 är bäst.


Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare. Om ett däck får ett delbetyg över 4,4,får hela kategorin det sämsta betyget.

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något delbetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag för buller som inte nedgraderar slutbetyget. Avrundningar förekommer.

 

Totalpoäng: 2,6*

Poängskala:
0,5–5,5 där 0,5 är bästa poäng.

Cirkapris: 850 kr

Betyg

3

Hastighetsindex
(y = 240 km/h)
H
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
88
Däckmärkning C/A/69
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
SR

Torrt underlag 
20%

  1,6
Körbarhet
35 %
1,50
Stabilitet
35 %
1,33
Inbromsning
30 %
2,00

Regn 
40 %

  2,3
Inbromsning – ABS
30 %
2,4
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,0
Vattenplaning – lateral
10 %
2,8
Manöverbana
30 %
2,3
Cirkelkörning
10 %
2,0

Buller
10 %

  3,2
Buller – interiör
50 %
2,8
Buller – exteriör
50 %
3,6
   
Bränsleförbrukning 
10 %
2,1
Livslängd 
20 %
 2,5
   

Totalt 100 %

 2,3

   
* Observera att tidigare år har vi räknat om betygen så att 0,5 är sämst och 5,5 är bäst, då detta är en vanlig betygsättning i Sverige. Men eftersom ADAC nu använder två decimaler i sina betyg har vi använt samma skala som ADAC. Alltså där 5,5 är sämst och 0,5 är bäst.


Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare. Om ett däck får ett delbetyg över 4,4,får hela kategorin det sämsta betyget.

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något delbetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag för buller som inte nedgraderar slutbetyget. Avrundningar förekommer.

 

Däcket med kortast räckvidd är Vredestein Ultrac som inte ens rullar halva sträckan, och fick därför lägre slutbetyg

Totalpoäng: 2,8*

Poängskala:
0,5–5,5 där 0,5 är bästa poäng.

Cirkapris: 800 kr

Betyg

3

Hastighetsindex
(y = 240 km/h)
H
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
88
Däckmärkning E/C/69
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
SR

Torrt underlag 
20%

  2,5
Körbarhet
35 %
2,75
Stabilitet
35 %
2,25
Inbromsning
30 %
2,25

Regn 
40 %

  2,8
Inbromsning – ABS
30 %
2,5
Vattenplaning – longitudinell
20 %
3,3
Vattenplaning – lateral
10 %
4,3
Manöverbana
30 %
2,5
Cirkelkörning
10 %
2,3

Buller
10 %

  2,9
Buller – interiör
50 %
2,5
Buller – exteriör
50 %
3,2
   
Bränsleförbrukning 
10 %
1,2
Livslängd 
20 %
 1,5
   

Totalt 100 %

 2,8

   
* Observera att tidigare år har vi räknat om betygen så att 0,5 är sämst och 5,5 är bäst, då detta är en vanlig betygsättning i Sverige. Men eftersom ADAC nu använder två decimaler i sina betyg har vi använt samma skala som ADAC. Alltså där 5,5 är sämst och 0,5 är bäst.


Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare. Om ett däck får ett delbetyg över 4,4,får hela kategorin det sämsta betyget.

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något delbetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag för buller som inte nedgraderar slutbetyget. Avrundningar förekommer.

 

Totalpoäng: 3,2*

Poängskala:
0,5–5,5 där 0,5 är bästa poäng.

Cirkapris: 800 kr

Betyg

3

Hastighetsindex
(y = 240 km/h)
H
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
88
Däckmärkning C/B/68
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
SR

Torrt underlag 
20%

  3,2
Körbarhet
35 %
3,58
Stabilitet
35 %
3,58
Inbromsning
30 %
2,25

Regn 
40 %

  3,2
Inbromsning – ABS
30 %
3,3
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,3
Vattenplaning – lateral
10 %
2,8
Manöverbana
30 %
3,9
Cirkelkörning
10 %
2,5

Buller
10 %

  3,0
Buller – interiör
50 %
3,0
Buller – exteriör
50 %
2,9
   
Bränsleförbrukning 
10 %
1,9
Livslängd 
20 %
 3,0
   

Totalt 100 %

 3,2

   
* Observera att tidigare år har vi räknat om betygen så att 0,5 är sämst och 5,5 är bäst, då detta är en vanlig betygsättning i Sverige. Men eftersom ADAC nu använder två decimaler i sina betyg har vi använt samma skala som ADAC. Alltså där 5,5 är sämst och 0,5 är bäst.


Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare. Om ett däck får ett delbetyg över 4,4,får hela kategorin det sämsta betyget.

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något delbetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag för buller som inte nedgraderar slutbetyget. Avrundningar förekommer.

 

Totalpoäng: 3,0*

Poängskala:
0,5–5,5 där 0,5 är bästa poäng.

Cirkapris: 900 kr

Betyg

3

Hastighetsindex
(y = 240 km/h)
H
Belastningsindex
(98 = 750 kg)
88
Däckmärkning C/B/70
Nya/Regummerade N
Året runt/
Vinter/Sommar
SR

Torrt underlag 
20%

  2,9
Körbarhet
35 %
3,00
Stabilitet
35 %
3,13
Inbromsning
30 %
2,25

Regn 
40 %

  3,0
Inbromsning – ABS
30 %
3,1
Vattenplaning – longitudinell
20 %
2,5
Vattenplaning – lateral
10 %
2,5
Manöverbana
30 %
3,4
Cirkelkörning
10 %
2,5

Buller
10 %

  3,2
Buller – interiör
50 %
3,0
Buller – exteriör
50 %
3,4
   
Bränsleförbrukning 
10 %
2,1
Livslängd 
20 %
 2,5
   

Totalt 100 %

 3,0

   
* Observera att tidigare år har vi räknat om betygen så att 0,5 är sämst och 5,5 är bäst, då detta är en vanlig betygsättning i Sverige. Men eftersom ADAC nu använder två decimaler i sina betyg har vi använt samma skala som ADAC. Alltså där 5,5 är sämst och 0,5 är bäst.


Gränsen för att få en stjärna är 4,5 till 5,5, för två stjärnor 3,5 till 4,4 och så vidare. Om ett däck får ett delbetyg över 4,4,får hela kategorin det sämsta betyget.

Om ett däck underkänns i någon kategori blir slutbetyget också underkänt. Är något delbetyg sämre än 2,5, kan slutbetyget inte bli bättre. Undantag för buller som inte nedgraderar slutbetyget. Avrundningar förekommer.

 

Även om alla de testade däcken blev genomgående godkända finns det ändå särskilda egenskaper som skiljer dem åt. Och det kan finnas anledningar till att du ska sortera ut vilka däck som passar just din körstil bäst.

Läs mer i tidningen Motor nr 2 2022 om våra rekommendationer när du ska välja sommardäck.