Vi testar tre av marknadens mest prisvärda bilar. Honda Jazz Crosstar möter Renault Clio och Volkswagen T-Roc.

Tre småbilar som vi har varit nyfikna på länge gör upp om vilken som är det bästa köpet.
Renault Clio är en kompetent och prisvärd liten bil som både bjuder på körglädje och design.
Honda Jazz är en hybrid med en pigg och snål drivlina, samt flera smarta lösningar som underlättar det vardagliga livet. Testbilen är en Honda Jazz Crosstar, som har crossover-stuk och högre sittposition.
Volkswagen T-Roc har nyligen fått sig en uppdatering med ny interiör och mer avancerade assistanssystem. Med en trecylindrig bensinmotor och manuell växellåda är instegspriset lägre än för Hondan.

Ska man välja låg vikt och körglädje, präktighet och hybridteknik eller en större och rymligare crossover?

Vilken av de tre är det man bör satsa på? Är det den prisvärda Renaulten med sin körglädje och låga vikt, den genompräktiga Hondan med sin hybriddrivlina och smarta baksäte eller bör man satsa på en lite större crossover från Volkswagen med generösare utrymmen och bäst dragvikt? 

HONDA JAZZ CROSSTAR HYBRID

Otroligt genomtänkt

Den vettigaste bilen vi har kört på väldigt länge. Så kan man sammanfatta Honda Jazz med hybriddrift. Alla testförare säger samma sak efter några mil bakom ratten. Den här bilen är väl genomtänkt och väldigt bra på mycket. För sin storlek upplevs den som rymlig, förarmiljön är luftig och sikten är mycket bra. Det är till stor del tack vare den långa, sluttande vindrutan – som på en mpv – tillsammans med de uppdelade a-stolparna som ger god sikt även snett framåt.

Bagageutrymmet är lättillgängligt med låg lasttröskel och stor öppning. Även om storleken är begränsad är det lättlastat. Bakdörrarna öppnas i en vid vinkel vilket gör insteget enkelt, eller så kan man använda det smarta baksätet för att lasta.

Det höga priset kan verka avskräckande, men när vi ser till hela ägandet framstår Jazz plötsligt som mest ekonomisk

Jazz säljs endast som icke laddbar vanlig hybrid. Vår testbil är en Crosstar-version, vilket innebär att den är tre cm högre än en vanlig Jazz. Men framför allt sitter man högre i bilen. I Crosstar-versionen ingår även takräcken och vattenavvisande klädsel.

Det höga priset kan först verka avskräckande. Nästan 300 000 kronor för en liten bil. Men när vi benar ut kostnaderna och ser till hela ägandet framstår Jazz plötsligt som det mest ekonomiska köpet. Låg förbrukning, billigast försäkring och service samt lägst skatt gör att man snabbt sparar in det högre priset.

Jazz Crosstar är tre cm högre än vanliga Jazz. Finns bara som hybrid.
Jazz Crosstar är tre cm högre än vanliga Jazz. Finns bara som hybrid.

Crosstar säljs bara i Executive­utförande vilket betyder att den har rikligt med utrustning redan från start. Men Jazz är redan i sitt grundutförande full med smarta lösningar och finesser.

En smart bil om man till exempel vill lasta höga krukväxter eller barncyklar

Baksätet är det fiffigaste som finns på marknaden. Antingen fäller man fram ryggstödet, sitsen åker då med ner vilket skapar ett nästintill platt lastgolv tillsammans med bagageutrymmet. Men det finns även ett annat alternativ, nämligen att fälla upp sitsen mot ryggstödet, så att det skapas ett lastutrymme från baksätets golv hela vägen upp till taket. Smart om man till exempel vill lasta höga krukväxter eller barncyklar.

Att köra Jazz Crosstar är en ytterst behaglig och bekymmersfri upplevelse. Gasresponsen är direkt och motorn är tyst vid lugn körning. Accelerationen är även överraskande snabb, jämfört med de två andra testbilarna.

Fjädringen är komfortabel och chassit uppför sig städat och fint över ojämnheter, även när vi utmanar det med högt tempo på kurviga landsvägar. Vändcirkeln är mycket bra, och tillsammans med den goda sikten gör det Jazz Crosstar till en mycket bra stadsbil.

I interiören finner man två handskfack. Mellan framstolarna finns det ytterligare fack samt mugghållare. Man finner även en mugghållare på var sin sida uppe på panelen framför fläktutblåsen. På så vis hålls varm dryck varm om vintern och kall om sommaren, när man använder klimatanläggningen. I mittkonsolen finns två USB-­uttag framtill och två till baksätespassagerarna. På baksidan av framstolarna finns även praktiska fickor för mobiltelefoner.

Honda har det absolut bästa baksätet. Både rymligt och bekvämt. Sitsen går att fälla upp så att man kan lasta på golvet.
Honda har det absolut bästa baksätet. Både rymligt och bekvämt. Sitsen går att fälla upp så att man kan lasta på golvet.

Honda Jazz är en otroligt praktisk och genomtänkt bil som är snål och ytterst behaglig att köra. Tyvärr är den inte godkänd för drag. Men det är nog det enda som är opraktiskt med denna smarta bilmodell. 

RENAULT CLIO

Spänstig och prisvärd

Clio är sig lik. En kompakt, charmig liten bil med en god portion körglädje. Dagens modell har funnits i ett par år men gör inte bort sig gentemot konkurrenterna. Denna version med manuell låda och minsta motorn är en trevlig vägvagn.

Den kombinerar komfort med ett alert väguppträdande, bäst av de tre bilarna. Och då ska man veta att de två andra testbilarna också är mycket bra på detta. En förklaring är att Clio inte är en höjd crossover-version som de två andra. Den är lägre att kliva i och ur, men en lägre tyngdpunkt ger stabilare väghållning.

Clio är en smidig liten stadsbil som vi också gärna tar ut på längre turer.
Clio är en smidig liten stadsbil som vi också gärna tar ut på längre turer.

Clio finns även som hybrid men är då ganska dyr med ett startpris på 281 900 kronor. Bensinversionen börjar på strax under 200 000 kronor och har hyfsat med standardutrustning som bland annat LED-strålkastare och filhållningssystem.

Testbilen är en Techno och startar på 223 900 kronor. Men då måste man fortfarande betala extra om man vill ha bilen i en annan färg än vit.

När man tar plats bakom ratten känns det som om man sitter i en av de större Renault-modellerna. Det är tämligen rymligt, man sitter bra och vi finner flera funktioner från dyrare modeller.

För den som vill kosta på sin Clio mer finns även en stor pekskärm på 9,3 tum

I grundutrustningen ingår en 7-tums pekskärm, och denna duger gott. Infotainmentsystemet har tydliga symboler och menyer, dessutom finns en rad snabbvalsknappar under skärmen. För den som vill kosta på sin Clio mer high tech finns det även en stor pekskärm på 9,3 tum till den högsta utrustningsnivån RS-Line.

Funktionerna i systemet är desamma, men med RS-Line får du en hel del både yttre och inre designattribut.

Clio är minst av de tre testbilarna men med ett långt axelavstånd är innerutrymmena tillfredsställande. Bagageutrymmet är rymligt för bilens storlek men lasttröskeln är hög. Bagagerumsgolvet går att justera i två höjder så att man kan få ett plant lastgolv när man fäller baksätets ryggstöd. Insynsskyddet går att stuva under lastgolvet vilket är briljant.

Clio är den minsta av de tre testbilarna men har lika långt axelavstånd som T-Roc. Minst baksäte, men bra för bilens storlek.
Clio är den minsta av de tre testbilarna men har lika långt axelavstånd som T-Roc. Minst baksäte, men bra för bilens storlek.

Från utrustningsnivån Techno ingår en automatisk klimatanläggning med de tjusiga vreden i räfflad, aluminiumliknande plast. Strax under dem finner vi två USB-uttag, ett 12-voltsuttag och även en AUX-kontakt.

Förarstolen har bra inställningsmöjligheter och det är lätt för alla i testlaget att hitta en bra körposition, även om det skiljer en hel del i längd mellan oss. Stolarna är sköna och växelspaken härligt nära ratten. Mittarmstödet är, från Techno och uppåt, dessutom justerbart och mjukt vilket är mycket uppskattat vid långkörningar.

Clio är en utrymmeseffektiv liten bil som är bekväm, prisvärd och användarvänlig

Tillsammans med en hyfsat låg ljudnivå gör det Clio till en överraskande bra långfärdsbil. Alla tre testbilarna är så bekväma och välbyggda att vi gärna tar dem på längre turer. Känslan vid växlingarna och samspelet med kopplingen är inte lika fast och precis i Clio som i T-Roc. Motorn är aningen seg på låga varvtal och behöver högre varv för att vakna till liv.

Clio är en utrymmeseffektiv liten bil som är bekväm, prisvärd och användarvänlig. Den är trevlig att köra och har en modern interiör.

VOLKSWAGEN T-ROC 1,0 TSI

Tryggare kan ingen VWara

En bil blir aldrig så bra som när den är på väg att bytas ut. Då har modellen rullat länge och barnsjukdomarna är åtgärdade. Ansiktslyfta modeller bjuder ofta också på mer standardutrustning, bättre teknik och attraktivare erbjudande. Det som nu säljs som nya T-Roc är en uppdaterad version av den modell som kom 2017.

Uppdateringen innebär ett modernare utseende med stående LED-varselljus och ny grill. I standardutrustningen ingår även uppvärmda spolarmunstycken och inställbart svankstöd i stolarna, vilket inte är en självklarhet ens på dyrare bilar.

Hur mycket mer bil får man egentligen av att kliva upp en storleksklass?

T-Roc är en modell större än de två andra testbilarna, som snarare motsvarar den mindre T-Cross, men eftersom modellen är ny och går att få till ett pris som är lägre än för Honda Jazz tyckte vi att den platsade i testet. Vi ställer oss också frågande till hur mycket mer bil man egentligen får av att kliva upp en storleksklass.

Clio har ju lika långt axelavstånd som T-Roc, och om man väljer en fyrhjulsdriven Folka får man inte ens större bagageutrymme. 445 liter gäller bara för denna framhjulsdrivna version, vill du ha 4WD minskar bagageutrymmet till 395 liter med uppfällda ryggstöd i baksätet, vilket är samma storlek som Clio.

Som vanligt i Volkswagens bilar sitter vi bra. Reglage och sittposition är genomtänkta och förarmiljön användarvänlig. Nya T-Roc har fått nya plastmaterial i inredningen vilket ger en mer påkostad känsla. I testbilen sitter det en multifunktionsratt med riktiga knappar vilket vi föredrar framför de blanka pekytorna som är mer diffusa att använda, särskilt under körning.

Instrumenteringen presenteras på en skärm men är lättöverskådlig och lättavläst. Pekskärmen kompletteras med volymvred och snabbvalsknappar vilket underlättar handhavandet en hel del. Även klimatanläggningen manövreras med fysiska reglage i den här enklare versionen vilket gör den lättanvänd. Inredningen i nya T-Roc är därmed modern, men fortfarande användarvänlig, särskilt i basversionen som har mer knappar än pekytor.

Som T-Roc-förare och -passagerare bör man ha uppdaterat sina sladdar till USB-c

De dyrare versionerna har pekytor på ratten, för infotainmentsystemet och klimatanläggningen, vilket kanske ser modernare ut men är sämre ur användarperspektiv.

Som T-Roc-förare och -passagerare bör man ha uppdaterat sina sladdar eftersom Volkswagen har satsat på de nyare kontakterna som heter USB-c. Två fram och två bak.

Stolarna är enkla men sköna. Långa sitsar ger bra stöd för benen. Mittarmstödet är i vanlig VW-ordning briljant och går både att skjuta fram och ställa in i höjdled. Mycket uppskattat vid långkörning.

Den trecylindriga motorn behöver, precis som i Clio, lite högre varv för att leverera den utlovade prestandan. Vid lugn körning är den smidig och det är lätt att finna rätt växel med den manuella växellådan. Stegen känns naturliga utan att ge någon direkt närvarande känsla, precis som styrningen.

Trots att T-Roc är den största av de tre testbilarna har den bara näst bäst baksäte, efter Jazz.
Trots att T-Roc är den största av de tre testbilarna har den bara näst bäst baksäte, efter Jazz.

Ljudnivån är bäst av de tre testbilarna i motorvägshastighet. T-Roc är stabil och trygg att köra. Köregenskaperna påminner mycket om den kompetenta storsäljaren Golf. Detta är också det bästa med bilen.

Den är praktisk och lättanvänd, som många av Volkswagens storsäljare. Det är bara att hoppa in och köra i väg, antingen det är till den lokala matbutiken eller på en långresa. T-Roc med sitt kompakta format är smidig i stadsmiljö men upplevs ändå som en lite större bil och är bekväm på långturer. 

 

Text: Motors testlag Foto: Simon Hamelius

BÄST I TEST

Tre vettiga bilar i den kompakta kassen gör upp om vilken som är det smartaste köpet.

Honda Jazz Crosstar Executive Hybrid, Renault Clio TCe 90 Techno och Volkswagen T-Roc 1,0 TSI

Ekonomiberäkningar

  Honda Renault VW  
Inköpspris
287 400 232 900 271 900 kr
         
Ägarkostnad        
Värdeminskning

 
31 600

30 277

32 600

kr/år 2 000 mil
(i tre år)
Bränsle:
(testförbrukning)

19 800 22 880 23 320 kr 2 000 mil
(22 kr/l)
Skatt:
(tre första åren)
4 105 4 854 7 162 kr/år

Försäkring:

3 924
(halv)
4 104
(halv)
4 632
(halv)
kr/år

Service: 3 035 3 557 3 056 kr/år
Totalt:  31,23 32,84  35,39 kr/mil
         

Kalkylen tar inte hänsyn till eventuella finansieringskostnader.

 

Fakta

  Honda Renault Volkswagen
Drivlina









rak 4
bensin
1 498 cm3

97 hk vid
5 500–6 400 r/min

131 Nm vid
4 500–5 000 r/min

elmotor 109 hk
och 253 Nm
systemeffekt 109 hk
253 Nm

steglös automatlåda
framhjulsdrift

rak 3
bensin, turbo
999 cm3

90 hk vid
5 000 r/min

160 Nm vid
2 000 r/min

6-växlad manuell
framhjulsdrift

rak 3
bensin, turbo
999 cm3

110 hk vid
5 000 r/min

200 Nm vid
2 000–3 000 r/min

6-växlad manuell
framhjulsdrift

Kaross



längd 4 092 mm
bredd 1 725 mm
höjd 1 556 mm

axelavstånd
2 520 mm
bagagevolym
298–1 199 liter

längd 4 063 mm
bredd 1 728 mm
höjd 1 437 mm

axelavstånd
2 589 mm
bagagevolym
391–1 069 liter

längd 4 251 mm 
bredd 1 819 mm
höjd 1 584 mm

axelavstånd
2 590 mm
bagagevolym
445–1 290 liter

Förbrukning (WLTP)
Test
angiven
4,8 l/100 km
test
4,5 l/100 km
angiven
5,2 l/100 km
test
5,2 l/100 km

angiven
6,0 l/100 km
test
5,3 l/100 km

CO2
(WLTP)

Test 

110 g/km
test 103 g/km

117 g/km
test 117 g/km

136 g/km
test 120 g/km
Prestanda



0–100 km/h
angivet 9,9 s
toppfart 173 km/h

0–100 km/h
angivet 12,2 s
toppfart 180 km/h

0–100 km/h
angivet 10,8 s
toppfart 185 km/h

Vikt



tjänstevikt
1 325 kg
maxlast
385 kg
ej godkänd
för drag

tjänstevikt
1 082 kg
maxlast
527 kg
max dragvikt
900 kg

tjänstevikt
1 347 kg
maxlast
453 kg
max dragvikt
1 300 kg

Tankvolym

40 liter 42 liter 50 liter
Pris 287 400 kr 232 900 kr 271 900 kr 

 

Betyg

  Honda Renault Volkswagen
Ekonomi/
utrustning

5

4 3



Återigen visar vår test-mall att man inte ska stirra sig blind på bilens pris. Dyrast i inköp men billigast att äga. Generösast standard-utrustning i Crosstar.

Clio har lägst inköps-pris men aningen högre milkostnad än Honda. Dyrast service drar upp kostnaden en aning. Hyfsat med utrustning i Techno. T-Roc är en storleks-klass större än de två andra, men har lägre inköps-pris än Honda. Förbrukning och skatt gör den dyrast att äga.
Motor/
växellåda
5 3 3
  Hybriddriften i Jazz är både mjuk och pigg i gas-responsen. Accelerationen sker sömlöst, komfortabelt, och snabbt om man vill. Otroligt behaglig. Motorkaraktären är mjuk men det behövs varv för att få fart på bilen. Vi hade önskat oss aningen mer distinkta lägen i den manuella lådan.
Motorn känns stark för sin måttliga storlek, men den släpar på en lite tyngre bil. Växel-lådan och kopplingen är tydliga och lättanvända.
Körning/
komfort
4 4 4





Bäst fjädrings-komfort. Hyfsade inställnings-möjligheter för föraren men enklast stolar. Motorn är tyst vid måttlig acceleration.
God fjädrings-komfort trots chassits alerta uppförande och snabba reaktions-förmåga. Godkänd sittkomfort och inställnings-möjligheter.
Bra fjädrings-komfort och bäst inställnings-möjligheter för förar-positionen. Aningen mer kaross-rörelser över ojämnheter än de två andra.
Utrymmen 4 3

5



Ljus och rymlig kupé. Med marginal bäst baksäte, inte bara att sitta i utan för att det även erbjuder lastmöjlighet. Litet bagageutrymme.
Testets minsta bil, men med ett långt axelavstånd har man skapat bra inner-utrymmen. Minst baksäte och bara godkänt bagage-utrymme.

T-Roc är en storlek större än de två andra test-bilarna. Bra inner-utrymmen. Störst bagage-utrymme, så länge det är 2WD-versionen.

Säkerhet 5 5 5
  Fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Dock med en anmärkning om skyddet kring förarens bål. 87 procent för vuxna och 83 för barn.

Mycket bra betyg hos Euro NCAP. 96 procent i betyg för vuxna och testets högsta betyg för barn, med 89 procent.

Toppbetyg i Euro NCAP:s krocktest. 96 procent i betyg för vuxna och 87 procent för barn.
Miljö 4 2 2


Hybriddrivlinan är snål och effektiv. Vid lugn landsvägs- och motorvägskörning ligger den på runt 3,8 l/100 km. Clio finns som hybrid men testbilen har ingen elektrifiering. Den här versionen kunde ha varit snålare med tanke på bilens låga vikt. Hyfsat snål med tanke på bilens storlek och vikt. Men utan elektrifiering eller bio-bränsle är vi inte imponerade.

RESULTAT
(MAX 30)

27

21

22

  Överlägset det smartaste bilköpet. Bra utrymmen, klyftiga last-lösningar, snål hybrid-drivlina och bra kör-egenskaper gör Jazz till självklar test-segrare. En vettig småbil med hyfsade utrymmen och mycket hög säkerhet som bjuder på en trevlig kör-upplevelse. Kika även på Clio som hybrid. Nya T-Roc är fortfarande en vettig kompakt-bil, nu ännu lite modernare. Vinner på större utrymmen, förlorar på högre kostnader.