Tre stora familjebilar som rymmer sju personer. Men hur rymliga är de egentligen? Motor testar tre sjusitsiga suvar.

Tre suvar för sju. Men hur blev det så här? Förr vände man sig mot bilmodeller som familjebussar eller MPV (Multi Purpose Vehicle) när man ville ha en rymlig familjebil för fler än fem resenärer. Men de här kategorierna är utrotningshotade när den stora marknaden efterfrågar suvar alltmer. Därför har Renault också, tyvärr, fallit för marknadstrycket och nu när nya Espace, som tidigare var en mycket omtyckt och rymlig familjebuss, nylanseras är det som en suv.

Tre sjuhelsikes familjebilar

För att bjuda nya Espace på motstånd bjuder vi in två andra suvar med plats för sju. Från Nissan har vi nyligen lanserade X-Trail. En rymlig suv med en toppmodern hybriddrivlina och fyrhjulsdrivning. Volkswagen ställer upp med sin mellanklass-suv i förlängd version, Tiguan Allspace. Här är det en klassisk dieseldrivlina med dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrivning som gäller. Vilken av de tre är snålast, billigast, säkrast och rymligast? Och vilken är det vi helst åker till fjällen i?

Följ med på vårt biltest så reder vi ut alla dessa frågetecken, och några till.

Nissan X-Trail e-4orce 4wd

En elbil som går på bensin. Så kan man beskriva Nissans nya hybriddrivlina där en bensinmotor kopplad till en generator förser ett batteri och två elmotorer med ström. Det hela kan låta onödigt komplicerat, men resultatet är elbilens respons och kvickhet parat med bensinbilens räckvidd och användarvänlighet.

Oj, detta hade jag inte förväntat mig av en Nissan!

Vi öppnar dörren och tar en titt in i den stora Nissanbilen. I den testade toppversion, Tekna, som vi kör är inredningen mycket exklusiv. Läderklädsel, sömmar som löper över panelerna och panoramaglastak ger riktig premiumbilskänsla. En biträdande extraförare, som till vardags kör BMW, utbrister ”oj, detta hade jag inte förväntat mig av en Nissan”, och syftar på den förnämliga inredningen.

Nissan X-Trail e-4orce drivs av två elmotorer som får ström av en bensinmotor. Det finns även en mildhybridversion.
Nissan X-Trail e-4orce drivs av två elmotorer som får ström av en bensinmotor. Det finns även en mildhybridversion.

Den breda infotainmentpekskärmen är tydlig och lättanvänd. Men som vanligt på japanska bilar är den inbyggda navigatorn tämligen omodern. Man använder med fördel Apple Carplay (trådlöst) eller Android Auto (kräver sladd).

Sammantaget känns inredningen exklusiv

Den digitala instrumenteringen är stor, tydlig och enkel att anpassa efter önskemål. På ratten sitter riktiga knappar för den adaptiva farthållaren, färddatorn och infotainmentsystemet. Klimatanläggningen har separata knappar och tydliga displayer. Sammantaget känns inredningen exklusiv, samtidigt som reglagen är tydliga och lättanvända. Ratt och förarstol erbjuder exemplariskt generös justermån och det är lätt att hitta en bra körställning.

Utrymmena för fyra, eller upp till fem, vuxna är utomordentliga. Därtill är bagageutrymmet rymligt, men det överraskar föga om man beaktar bilens omfång. Dörrarna till baksätet öppnas på vid gavel och det är lätt att montera bilbarnstol eller babyskydd. Baksätet är justerbart, både i längdled och ryggstödets lutningsvinkel. Här kan man sitta riktigt bra. Förutom vid de tillfällen man vill använda den tredje sätesraden och måste skjuta fram baksätet, då det kan bli snålt med benutrymme.

Vuxna av normallängd göre sig icke besvär

Precis som i de två andra testbilarna är den tredje sätesraden avsedd endast för barn. Vuxna av normallängd göre sig icke besvär här, ty vederbörandes knä och huvud kommer inte att få plats. Med tredje sätesraden uppfälld är bagagevolymen 177 liter och med den nedfälld är volymen 485 liter.

Stor och tydlig pekskärm, men grafiken känns inte så modern. Den digitala instrumenteringen är exemplariskt lättavläst.
Stor och tydlig pekskärm, men grafiken känns inte så modern. Den digitala instrumenteringen är exemplariskt lättavläst.

Den sjusitsiga versionen av X-Trail har högre tillåten maxlast, men samtidigt en lägre släpvagnsvikt ( 1 650 kg) än den femsitsiga (1 800 kg).

Körupplevelsen är det som testlaget uppskattar mest

Att köra X-Trail är en fröjd. Två elmotorer sköter drivningen av bilen. De får sin ström från ett batteri och en generator som är kopplade till bensinmotorn. Man kör alltså en elbil som går på bensin. Detta ger direkt gasrespons i kombination med en mjuk och lättkörd drivlina, samtidigt som man får smidigheten hos en bensinbil att bara tanka och köra. Men det medför också bensinförbrukning och utsläpp. X-Trail e-4orce är lätt att köra snålt med i stadstrafik, men på motorväg vill den stora bilen ha ordentligt med soppa.

Körupplevelsen i X-Trail är det som testlaget uppskattar mest. Detta är bilen vi helst vill behålla när testet är slut. Den är bekväm, rymlig, smart, lyxig, användarvänlig och hyfsat snål när du kör lugnt. Med ett körläge för snö är den också perfekt för svenska förhållanden. En vinnarbil!

Renault Espace E-tech fullhybrid 200

Mindre familjebuss, mer attityd. Det är vägen som Renault har valt med Espace. Synd tycker vi. Franska biltillverkare har ofta brytt sig mindre om trender och mer fokuserat på sina egna grejer.

Renault har haft flera familjebilar i MPV-format som har fått blomma ut med panoramavindruta och luftiga interiörer. Men på en fri marknad bestämmer köparna och eftersom Renault också vill sälja bilar har man nu gjort om Espace till en suv. Marknaden verkar inte kunna få nog av suvar.

Renault Espace har blivit en suv. Familjebussens generösa innerutrymmen är ersatta med högre markfrigång och plastskärmar runt hjulhusen.
Renault Espace har blivit en suv. Familjebussens generösa innerutrymmen är ersatta med högre markfrigång och plastskärmar runt hjulhusen.

Det innebär kompaktare kaross, svarta plastskärmar runt hjulhusen och höjd fjädring. Nya Espace är faktiskt mindre på alla håll än förra generationen. Kortare, smalare och till och med lägre, trots att markfrigången har ökat från 160 till 180 mm.

Tyvärr medför det sistnämnda att stötdämparna måste styvas upp för att hålla kontroll på den högre bilen, vilket ger en stötigare gång.

Espace kan inte mäta sig med de två andra bilarna när det kommer till långfärdskomfort

Den hårda fjädringen beror också på att Espace är den lättaste bilen av de tre, men ska kunna ta lika mycket last. Utan justerbara stötdämpare blir stötdämpningen för hård när bilen är olastad. Espace är inte obekväm, men den kan inte mäta sig med de två andra bilarna när det kommer till långfärdskomfort. Detta trots att stolarna är sköna att sitta i och interiören är exklusivt trivsam.

Ett stort handstöd att vila handleden på inför pekövningar på skärmen. Modern interiör med lyxkänsla och ett briljant Googlesystem.
Ett stort handstöd att vila handleden på inför pekövningar på skärmen. Modern interiör med lyxkänsla och ett briljant Googlesystem.

Renault har verkligen lyxat till inredningen i nya Espace. Förutom att vårt testexemplar är utrustat med ljus läderklädsel och mörka träpaneler ger designen och reglagen ett tjusigt intryck. På mittkonsolen finner vi ett brett handstöd som påminner om gasreglaget i ett flygplan.

Den har marknadens bästa röststyrning

Framför finner vi en stor, stående pekskärm. Naturligtvis innehåller den Googles operativsystem, som i de andra nya modellerna från Renault. Det har inte bara snygg grafik och är lättöverskådligt, det har också marknadens bästa röststyrning. Instrumenteringen är, som sig bör i nya bilar med premiumambitioner, också skärmbaserad. Den är enkel och tydlig, utan att imponera med sin grafiska formgivning.

De tre spakarna på rattens högersida förvillar till en början. Men efter ett par dagar med bilen slutar man att försöka lägga i backen när man egentligen vill aktivera vindrutetorkarna. Framstolarna är bekväma, men man sitter bäst i baksätet. Här är sätena riktigt lyxiga och man kan få mjuka huvudkuddar på nackstöden. Den tredje sätesraden är dock ingen plats man vill vara på som vuxen. Barn kan tycka att det är mysigt här bak med läslampor och mugghållare. Men utrymmet är ytterst begränsat både för knä och huvud.

Går att köra hyfsat snålt

Hybriddrivlinan, med en trecylindrig bensinmotor och elmotor, går att köra hyfsat snålt. Men våra testdata hamnar ovanligt långt ifrån WLTP-siffrorna.

Drivlinan i Espace är inte heller så mjuk som en del konkurrenters hybridlösningar, även om det är få som kan mäta sig med Nissans eldrivning. Gasresponsen är dock bra, men växlingar och bensinmotorns i- och urkopplingar sker ibland på ett sätt som inte känns lika lyxigt som bilens interiör.

Renault Espace har mycket bekvämt baksäte men också mycket trångt på tredje raden.
Renault Espace har mycket bekvämt baksäte men också mycket trångt på tredje raden.

Volkswagen Tiguan Allspace 2,0 TDI SCR 4MOTION

Det har precis lanserats en ny Volkswagen Tiguan. Men den nya modellen kommer inte att finnas som Allspaceversion med möjlighet för sju sittplatser. Därför kommer den här versionen också fortsätta att byggas fram till och med i höst.

Som Allspace är Tiguan över 20 cm längre än vanliga Tiguan-versionen. De flesta centimetrarna har förlagts till bagageutrymmet där man kan fälla upp två extra säten. Precis som i de två andra testbilarna är den tredje sätesraden främst avsedd för barn.

Dörrarna till baksätet kan vara en utmaning på smala parkeringar

Är du upp till 170 cm kan du sitta här, så länge du skjuter fram andra radens baksäte så att du får utrymme för benen. Men det är fortfarande ganska dålig takhöjd, även om den är bättre här än i Espace. För att underlätta instegen till den tredje sätesraden är dörrarna till baksätet långa. Det kan vara en utmaning på smala parkeringar, men det ger enormt bra sikt åt sidorna från baksätet.

Tiguan är en väldigt användarvänlig bil som är lätt att ta till sig. Interiören bjuder på bra stolar med generösa inställningsmöjligheter, många fack och förvaringsutrymmen. En lagom stor infotainmentskärm visar symboler för de funktioner som finns tillgängliga. Instrumenteringen är naturligtvis även den skärmbaserad – tydlig och lätt att modifiera efter vilken information du vill få redovisad.

Pekytorna som är svåra att använda med precision

Man sitter bra och materialvalen känns rejäla. Det sämsta med interiören är pekytorna som är svåra att använda med precision. Klimatanläggningen har en egen display med tydliga siffror. Men det här att man ska svepa ett finger över en yta för att öka eller sänka temperaturen är bara besvärligt. Samma sak gäller volymjusteringen. Rattens pekytor är inte bättre, utan snarare ännu svårare att styra med precision.

Interiören är tydlig och lättanvänd, förutom pekytorna som är onödigt svåra att använda med precision.
Interiören är tydlig och lättanvänd, förutom pekytorna som är onödigt svåra att använda med precision.

Under skalet finner vi en klassisk drivlina. En stark fyrcylindrig dieselmotor, dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift via en kardanaxel och bakre differential. Tiguan är över lag en väldigt trevlig bil att köra. Styrningen är fin, chassit stabilt och bekvämt samtidigt som långfärdskomforten är riktigt god.

Förbrukningen är lägst av de tre testbilarna

Motorvägen är Tiguans hemmabana. Den starka dieselmotorn skjuter på även med tung last och i högre farter. Förbrukningen är lägst av de tre testbilarna och det blir extra tydligt vid motorvägskörning där dieselmotorn kan arbeta på hög växel och låga varvtal. Detta är också den bästa dragbilen av de tre.

Bra och rejäla stolar bådar för god komfort på långresan.
Bra och rejäla stolar bådar för god komfort på långresan.

På sedvanligt DSG-vis finner vi ett tvekande vid start från stillastående. Extra tydligt blir det när du ska ut i en lucka i trafiken i en cirkulationsplats.

Det ställbara chassit är fenomenalt

Det blir fritt, du trycker på gasen, det händer inget, du trycker mer, motorn varvar upp och slutligen tar din Volkswagen ett skutt ut. Det är ett irritationsmoment i en i övrigt kompetent drivlina. Men det måste inte vara så. Varken Audi eller Porsche har samma tvekan i sina bilar med dubbelkopplingslåda.

Det ställbara chassit är fenomenalt. Stötdämparnas hårdhet kan justeras genom att ventiler reglerar oljeflödet i dem. I det mjukaste läget är komforten utsökt, utan att chassit blir mjukt eller svampigt. Sportläget är egentligen onödigt, men finns för den som vill åka stötigt. Precis som i Nissan finns ett speciellt snöläge som alternativ bland körlägena.

Tiguan är för den som vill ha en praktisk, rymlig och användarvänlig bil som klarar tunga släp och långa resor utan problem.

 

Text: Motors testlag Foto: Simon Hamelius

Sjusitsig familjebil

Alla tre bilar har skjutbart baksäte och mycket liten tredje sätesrad.

Ekonomiberäkningar

  Nissan Renault VW  
Inköpspris
447 400 469 900 515 900 kr
         
Ägarkostnad        
Värdeminskning

 
49 200

50 600

52 600

kr/år 2 000 mil
(i tre år)
Bränsle:
(testförbrukning)

27 540 24 480 24 141 kr 2 000 mi
Skatt:
(tre första åren)
9 010 3 891 15 362 kr/år

Försäkring:

4 008
(halv)
7 440
(halv)
8 112
(halv)
kr/år

Service: 5 434 2 882 5 480 kr/år i tre år, 2 000 mil/år
Totalt:  47,60 44,65 52,85 kr/mil
         

Kalkylen tar inte hänsyn till eventuella finansieringskostnader.

 

Fakta

  Nissan Renault Volkswagen
Drivlina









Rak 3
Bensin turbo
1 497 cm3

213 hk
Elmotor fram
204 hk & 330 Nm

elmotor bak
130 hk & 195 Nm

Systemeffekt
213 hk & 525 Nm 
1-växlad automatlåda (eldrift)

Fyrhjulsdrift

Rak 3
Bensin turbo
1 199 cm3

131 hk vid
4500 r/min
230 Nm vid
1 750 r/min

Elmotor 68 hk
Systemeffekt 200 hk

Multiläge
automatlåda

Framhjulsdrift

Rak 4
Diesel turbo
1 968 cm3

200 hk
400 Nm vid
1 750–3 500 r/min

7-växlad dubbel-koppling-automatlåda

Fyrhjulsdrift

Kaross



längd 4 680 mm
bredd 1 840 mm
höjd 1 725 mm

axelavstånd
2 705 mm
bagagevolym
485–1 752 liter

längd 4 722 mm
bredd 1 843 mm
höjd 1 645 mm

axelavstånd
2 738 mm
bagagevolym
477–1 818 liter

längd 4 726 mm 
bredd 1 859 mm
höjd 1 673 mm

axelavstånd
2 789 mm
bagagevolym
700–1 775 liter

Förbrukning (WLTP)
Test
angiven
6,3–6,7 l/100 km
test
8,1 l/100 km
angiven
4,6–4,8 l/100 km
test
7,2 l/100 km

angiven
6,7 l/100 km
test
7,1 l/100 km

CO2
(WLTP)

Test 

143–152 g/km
test 184 g/km

105–108 g/km
test 164 g/km

176 g/km
test 187 g/km
Prestanda



0–100 km/h
angivet 7,2 s
toppfart 180 km/h

0–100 km/h
angivet 8,8 s
toppfart 175 km/h

0–100 km/h
angivet 7,8 s
toppfart 216 km/h

Vikt



tjänstevikt
1 961 kg
maxlast
649 kg
max dragvikt
1 650 kg

tjänstevikt
1 804 kg
maxlast
556 kg
max dragvikt
1 500 kg

tjänstevikt
1 947 kg
maxlast
453 kg
max dragvikt
2 500 kg

Tankvolym

55 liter 55 liter 58 liter
Pris 447 400 kr 469 900 kr 515 900 kr 

 

Betyg

  Nissan Renault Volkswagen
Ekonomi/
utrustning

2

3 1



Relativt prisvärd i inköp, men något hög förbrukning drar ner kalkylen. Även hög malusskatt för att vara en hybrid.

Dyr i inköp. Hyfsat låg testförbrukning men framför allt låg förbrukning i WLTP-cykeln, vilket ger låg skatt. Billig service bidrar också till lägst totalt-kostnad. Dyr i inköp och mycket hög malus-skatt de tre första åren drar ner kalkylen rejält. Ganska bra andra-handsvärde och låg förbrukning tröstar en aning.
Motor/
växellåda
5 3 4
  Fantastiskt smidig och mjuk drivlina. Drivs av två elmotorer. Bensin-motorn kan vara surrig vid gaspådrag och motorvägs-körning. Liten trecylindrig turbo-motor som kan knattra en del. Hybrid-drivlinan kan vara ryckig vid gaspådrag och växlingar. Mjuk och smidig vid lugn körning. Stark och dragvillig diesel-motor som är perfekt vid tung last, körning av släp eller på motorväg. DSG-lådan tvekar vid start.
Körning/
komfort
5 4 5





Mycket god fjädrings-komfort trots att chassit inte är ställbart. Både trygg och underhållande att köra. Låg buller-nivå i kupén. Sköna säten och hyfsat låg ljudnivå. Uppträder tryggt på vägen. Tyvärr för hård fjädring och stöt-dämpning för att ge riktigt god komfort. Testbilen har ställbart chassi, vilket ger en mycket god fjädrings-komfort. Stabil och trygg på vägen. Låg ljudnivå och bra sittställning.
Utrymmen 4 3

5



Fem vuxna med bagage ryms utan problem. Högst takhöjd gynnar huvud-utrymmet på tredje sätesraden. Stort bagage-utrymme. Espace är inte längre en MPV utan en suv. Det innebär mindre inner-utrymmen och lägre takhöjd. Den trängsta av de tre bilarna, men fem vuxna åker bra.

Fem vuxna får gott om plats. Bäst utrymme på tredje sätesraden, även om det är begränsat även här, och störst bagage-utrymme.

Säkerhet 5 5 5
  Testad av Euro NCAP 2021 med mycket höga delbetyg och fem stjärnor i total-betyg. Extra beröm för krockskydd och assistans-system.

Inte testad av Euro NCAP än, och vi kan tyvärr inte gissa och ge den fem stjärnor i betyg då. Renaults nya bilar har vanligtvis hög bevisad säkerhet.

Testad av Euro NCAP år 2016 med fem stjärnor i totalbetyg. Denna generation Tiguan är utgående och testerna är hårdare i dag.
Miljö 2 3 2


Snål i stadstrafik med tanke på sin storlek och fyrhjuls-drivning. Men törstig vid motorvägs-körning, vilket drar upp test-förbrukningen. Hybridlösningen gör Espace effektiv utan att imponera. Det är svårt att komma i närheten av WLTP-siffrorna. Hyfsat snål med tanke på sin motorstyrka, fyrhjuls-drivning och bilens storlek. Diesel har högre koldioxid-utsläpp än bensin.

RESULTAT
(MAX 30)

23

21

22

  Nissan X-Trail är en prisvärd och lyckad modell. Den är rymlig, säker och bekväm. Som hybrid erbjuder den dessutom mycket körglädje. Renault Espace är inte vad den en gång var, rymlig. Den är däremot säker, snål och har fin interiör. Aningen för hård fjädring dock. Volkswagen Tiguan Allspace är rymligaste bilen av de tre. Snål, trygg, säker och fantastisk komfort med ställbart chassi.