Test: Ny Dacia Jogger eller en begagnad Subaru Outback
Ska man köpa nytt och billigt eller begagnat och slitstarkt? Båda valen har sina för- och nackdelar. Följ med i vårt test av en ny Dacia mot en begagnad Subaru.
Hur får man ett så billigt bilägande som möjligt? Vi har tittat på två potentiella lösningar för att ringa in hur man kan få mest bil för pengarna. Det handlar om en ny bil och en begagnad. Den nya bilen kommer från lågprismärket Dacia. De bygger användarvänliga och stryktåliga bilar som är förnuftiga på många sätt, men som saknar den senaste säkerhetstekniken. Men om man inte är ute efter den senaste tekniken kan man lika gärna köpa begagnat.
Följ med i vårt biltest där vi kör en begagnad Subaru Outback mot en ny Dacia Jogger
Med en begagnad bil slipper man den stora värdeminskningen som nya bilar har, men man riskerar att få desto högre verkstadsnotor om bilen behöver repareras. Därför har vi valt en begagnad bil från Subaru, som har ett rykte om sig att bygga driftssäkra bilar. Modellen är en Outback, en stor och fyrhjulsdriven familjekombi. Vilken av dessa två är det smartaste köpet? Följ med i vårt biltest där vi kör en begagnad Subaru Outback mot en ny Dacia Jogger.
DACIA JOGGER TCe 110
EN STRYKTÅLIG BIL att köra ungar till och från träningen i. Eller en familjebil där tonåringarna kan träna på att köra med manuell växellåda. Nya Dacia Jogger duger åt båda scenariona. Karossen är utformad som en stor familjekombi, inredningen är flexibel som en MPV och de yttre attributen påminner om en crossover. Och priset börjar under 200 000 kronor.
Är Jogger verkligen allt man vill ha till ett väldigt låg pris?
Men är Jogger verkligen allt man vill ha till ett väldigt låg pris? Nej, så enkelt är det inte. I vanlig ordning får du vad du betalar för. Det du får är utrymmen i en flexibel kaross. Det går att sitta sju vuxna i Jogger, även om insteget till den tredje sätesraden kräver att man är rörlig i lederna. I de fall sju sittplatser inte behövs kan man enkelt fälla fram de två bakersta stolarna och bilda ett stort bagageutrymme. Alternativt kan man lyfta ur stolarna och få ett enormt bagageutrymme.
Joggers interiör är enkel, men ändå lite trivsam. Förarställningen är bra, även om framstolarna är enkla. Längre resor går bra, även om bullret från däck och fartvind är påtagligt. Pekskärmen är ytterst enkel, på gott och ont. Den har de flesta funktioner, som navigering och Apple Carplay. Menyerna är simpla och lätta att navigera bland. Vi saknar volymvred men på rattens baksida sitter, den från Renault kända, joysticken som man lätt lär sig att styra ljudanläggningen med.
Bensinmotorn på tre cylindrar är varvvillig men behöver också komma upp i varv för att få fart på bilen. Jogger känns överraskande pigg, vilket beror på den, med dagens mått, nätta vikten. Detta gör även gott för förbrukningen.
Jogger är säker som en bra begagnad bil
Ett stort aber är att Jogger endast finns med manuell växellåda, i en tid när de flesta har vant sig vid automatisk dito. Vill man tvunget ha en Jogger med automat hänvisas man till den nyligen lanserade hybridversionen. Men denna har ett startpris på 100 000 kronor över instegs Joggern. Den summan kommer man aldrig att ”köra in” med den lägre förbrukningen.
Anledningen till att Dacias bilar är så billiga är att man använder gammal Renaultteknik och fabriksutrustning. Detta gör att de är daterade när det kommer till säkerhetsteknik. Autobromsen bromsar bara för bilar, inte oskyddade trafikanter, och filhållningssystem finns inte. Eftersom bältesvarnare saknas på tredje sätesraden plockar Euro NCAP bort ytterligare en stjärna och Jogger får underbetyget en stjärna. Den passiva säkerheten är dock bra. Jogger är säker som en bra begagnad bil.
Subaru Outback 2,0 4WD Lineartronic
EFTER EN REJÄL sondering av begagnatmarknaden kom vi fram till följande: Subaru Outback erbjuder mest familjebil för pengarna. Det är en pålitlig och rymlig bil med mycket utrustning, hög säkerhet för sin tid samt fenomenala vinteregenskaper. Med Subarus goda kvalitet borde väl detta vara en no-brainer?
Att kliva in i Outback, när man kommer från Jogger, är som att sätta sig i en lyxbil
För att göra begagnatköpet till en utmaning köper vi en Outback av en icke nogräknad handlare. Bilens backkamera är ur funktion, däcken är blankslitna och tutan glappar. Ändå är bilen nybesiktad med blankt papper. Kan det ha ett samband med att besiktningen ligger vägg i vägg med bilfirman? Hoppas inte. Bilförsäljaren vet knappt vad en varudeklaration är.
Men serviceboken är fullstämplad och bilen är i överraskande gott skick trots sina 24 000 mil. Den har mycket långresor bakom sig under sina år som tjänstebil. Eftersom den dessutom har motorvärmare har den säkerligen levt ett snällt liv med varma vätskor och låga varvtal. Subaru-verkstaden Torvalla Bil byter backkamera och styrring (för tutan). När sedan motorlampan tänds undrar vi om Subarus kvalitetsrykte mest är ett rykte.
Det visar sig vara ett glödstift som måste bytas. Detta sitter så hårt att Torvalla Bil måste borra upp det, med risk för att spräcka hela topplocket. De lyckas dock med borrningen och att sätta ett nytt glödstift på plats. Priset för alla delar och arbete landar på över 20 000 kronor.
Vi känner stort förtroende för bilen, och för den auktoriserade verkstaden, men de vet att ta betalt för sig.
Att kliva in i Outback, när man kommer från Jogger, är som att sätta sig i en lyxbil. Vi har ljus läderklädsel, elstyrd förarstol, automatlåda, dubbel klimatanläggning och ett riktigt bra högtalarsystem. Boxerfyran knattrar högt vid kallstart men den går mjukt och fint tillsammans med den steglösa automatlådan. Bilen känns kraftfull och stabil. Dock hade vi önskat att stötdämpningen var mjukare i de små arbetsrörelserna. I de större, uppe i högre hastighet, jobbar den bättre och bjuder på en god långfärdskomfort.
Vi kör båda testbilarna i djupsnö, och även om Joggers markfrigång och vinterdäck från Michelin ger den bra vinteregenskaper gör Outbacks fyrhjulsdrivning Subarun helt överlägsen. Den är i princip lika trygg året om.
Just tryggheten är det som genomsyrar Outback. Det är en bil vi kan lita på i vått och torrt. Under ett års tid har den inte krånglat, förutom glödstiftet. Den fick toppbetyg av Euro NCAP, och köper du en ansiktslyft Outback från 2014 och framåt får du dåtidens bästa autobromssystem. Detta är en bil som har många säkra och bekymmersfria år framför sig. Värdeminskningen är minimal, men service och reparationer är dyra hos Subaru.
Text: Motors testlag Foto: James Holm
Dacia | Subaru | ||
Inköpspris | 232 900 | 89 000 | kr |
Ägarkostnad | |||
Värdeminskning | 26 800 |
9 000 |
kr/år 2000 mil (i tre år) |
Bränsle (testförbrukning) | 24 360 |
33 120 |
kr 2 000 mil (21/23 kr/l) |
Skatt: | 3 970 | 4 533 | kr/år |
Försäkring: | 4 500 (halv) | 7 200 (halv) | kr/år |
Service + reparationer: | 2 424 | 8 761 + 9 000 | kr/år |
Totalt: | 31,03 | 35,81 | kr/mil |
Dacia | Subaru | |
Drivlina |
Rak 3, bensin, |
Boxer 4, diesel, |
Kaross |
Längd 4 547 mm |
Längd 4 775 mm |
Bränsle- förbrukning |
Angiven |
Angiven |
CO2 |
Angivet 127 g/km |
Angivet 166 g/km |
Prestanda |
0–100 km/h |
0–100 km/h |
Vikt |
Tjänstevikt |
Tjänstevikt |
Tankvolym |
50 liter |
64 liter |
Pris | 232 900 kr | 89 000 kr |
En ny Dacia eller en långmilad Subaru. Vilken är bästa köpet?
Dacia | Subaru |
|
Ekonomi/ utrustning |
5 |
4 |
I det här fallet är nybilen ännu billigare än begagnat-köpet. Lågt inköpspris och billig service gör den till ett mycket ekonomiskt köp. |
Mycket attraktivt inköps-pris. Väldigt mycket bil för pengarna. Generöst med utrustning som läder och 4WD. Dyr service och dyra reparationer. | |
Motor/ växellåda |
3 | 4 |
Förvånansvärt pigg för sin blygsamma kraftkälla, tack vare låg vikt. Den manuella växel-lådan är lätt att sköta. Finns ej med automat-låda. |
Boxerdieseln knattrar ganska högt men bjuder på bra med kraft. CVT-växellådan har snabb respons och håller varv-talet nere vid körning. |
|
Körning/ komfort |
3 | 4 |
Ganska stötig så länge den inte är tungt lastad. Stolar och bullernivå går att leva med även om man inte njuter av lång-resor. | För stötig dämpning i låga farter. I högre hastigheter bjuder Outback på en god långfärds-komfort. Trevlig att köra. Fantastisk i vinter-väglag. | |
Utrymmen | 5 | 4 |
Innerutrymmet är väl utnyttjat och kan rymma upp till sju vuxna, alternativt massivt med last i det stora bagage-utrymmet. | Outback har plats för max fem resenärer, men utrymmena är generösa. Bra baksäte med ställ-bart ryggstöd och ett mycket stort bagage-utrymme. | |
Säkerhet | 2 | 3 |
Endast en stjärna hos Euro NCAP eftersom Jogger saknar bältes-varnare på tredje sätes-raden och vissa aktiva säkerhets-system. God passiv säkerhet. | Outback har alltid fått toppbetyg av Euro NCAP. 2014 kom facelift med marknads-ledande autobroms, ej på denna bil. Strålkastar-spolning standard. | |
Miljö | 3 | 3 |
Att bilen är så lätt gör den både pigg att köra och snål med bränslet. | Hyfsat låg förbrukning även om den inte imponerar. Bilen är ganska tung. Att köpa begagnat är dock miljö-smart och ger en extra stjärna. | |
RESULTAT (MAX 30) |
21 |
22 |
Utrymmesmässigt mest nybil för pengarna du kan köpa i dag. Billig att äga, rymlig och rejäl. Helt okej att köra men inga aktiva säkerhets-system. | En robust familjebil med mycket utrustning och utrymmen. Subaru har god kvalitet och krånglar sällan, men service och reparationer är dyra. |
Läs mer i tidningen Motor nr 3 2023.