Ska du göra som många andra och köpa en suv, är inte en kombi smartare, eller varför inte en elbil? Vi har testat Ford Kuga ST-line plug-in hybrid FWD, Renault Megane e-tech plug-in hybrid eller Volkswagen ID.3.

BILAR I MELLANKLASSEN bjuder vanligtvis på smarta lösningar, bra utrymmen och ny teknik till överkomliga priser. Men vilken bil vill man ha och vilken fyller flest behov? Följ med på vårt test av tre helt olika bilar, men som är jämförbara ur storleks- och ägarkostnadsperspektiv.

Till höger finner vi en laddbar suv som erbjuder bra utsikt och en elektrisk räckvidd på 56 km. Den får möta en prisvärd kombi till vänster, med god komfort och en elektrisk räckvidd på 50 km. Och i mitten finner vi Volkswagens storsäljande elbil som erbjuder en elektrisk räckvidd på 420 km. Alla tre testbilarna har olika egenskaper och karaktärer.

Vi hoppas att du får insikt om vilken bilmodell som passar dina behov bäst. Och vi avslöjar vad en suv är bättre och sämre på, samt vad det egentligen kostar att äga en elbil.

Höjdaren i gänget

FORD KUGA ST-LINE PLUG-IN HYBRID FWD

SUV-HYSTERIN ÄR ENORM. Alla biltillverkare spottar ur sig nya modeller med högre karosser och lite mer markfrigång. Kuga har varit lite av en favorit hos oss i testlaget tidigare eftersom den bjudit på både körglädje och komfort till en rimlig peng. Därför är förväntningarna höga när vi nu kör nya Kuga, dessutom som laddbar hybrid med en elektrisk räckvidd på över fem mil.

Att Kuga är en större bil (högre och bredare) än de två andra testbilarna märks inte i innerutrymmena. Baksätet är inte större i Ford-suven än i Renault Megane eller Volkswagens elbil. Takhöjden är aningen högre men bredden och benutrymmena är likvärdiga. Bagageutrymmet är däremot större i Kuga. Det är högre, vilket kan underlätta om man ska lasta stora barnvagnar eller montera en större hundbur. Dock saknar vi en genomlastningslucka och baksätets ryggstöd är bara delbart i två steg.

Vi uppskattar att köra Kuga, både på el och som hybrid. Men något man totalt missat är styrkänslan. Ratten är tung att vrida, vill bara tillbaka till mittläget och man har ingen kontakt med vägen. När det kommer till komforten har mindre suvar och suvar i mellanklass oftast sämre komfort än motsvarande kombi.

De flesta kanske tror att en suv har bättre komfort eftersom de är stora och tunga, men detta gäller främst premiummodeller som har avancerade stötdämpare. När tyngdcentrum höjs men axelavståndet bibehålls är det svårare att få bilen att gå lugnt över ojämnheter. För att stabilisera den upphöjda karossen och längre fjädringsvägen måste man kompensera med hårdare dämpare. Suvar har vanligtvis mer karossrörelser över ojämnheter, alltså en struttigare gång och sämre komfort. Kuga har en grundläggande god fjädringskomfort, men lider delvis av dessa suv-typiska egenskaper.

Megane har en betydligt lugnare gång över ojämnheter. Och ID.3 är i en helt annan liga med sitt låga tyngdcentrum tack vare det tunga batteripaketet som är placerat under golvet.

Bekväma stolar med mjuk stoppning i Ford Kuga.
Bekväma stolar med mjuk stoppning i Ford Kuga.

Man köper alltså inte en suv för utrymmena eller komforten. Då återstår den högre sittpositionen som många motiverar sina suv-köp med. Och det är lättare att kliva i och ur en bil där stolen befinner sig i en mer naturlig höjd, än att sätta sig ner och dra sig upp ur en lägre bil. Vi på Motor vill uppmuntra dig till att köpa den bil du vill ha. Bilägandet ska vara roligt.

Men vi vill också med det här testet slå hål på myter om att en suv är bekvämare och visa dig hur mycket mer det faktiskt kostar att köpa en suv i stället för motsvarande kombi-modell. Ford Kuga bygger på samma plattform som Ford Focus, men Focus finns inte som laddhybrid i dagsläget. Är du beredd att betala mer för en suv är Kuga ett bra alternativ, särskilt som laddhybrid eftersom den går att köra utsläppsfritt. Men du ska vara medveten om vad du gör avkall på och hur mycket mer du får betala för suven. 

Kuga vinner bagagerumsronden eftersom det högre utrymmet ger fler liter. Ingen genomlastningslucka.
Kuga vinner bagagerumsronden eftersom det högre utrymmet ger fler liter. Ingen genomlastningslucka.
Rakt igenom trivsammast

RENAULT MEGANE E-TECH PLUG-IN HYBRID

DU VILL HA EN PRISVÄRD, rymlig och komfortabel kombi som går att köra utsläppsfritt men som ändå oproblematiskt klarar en långresa. Därför har vi tagit med en laddbar Renault i det här testet. Megane Sport Tourer, som kombin heter, lanserades nyligen i laddbar version och har en räckvidd på fem mil på ren eldrift. Och då går den att köra på bara el i verkligheten också. Vi laddade Meganen under våra testdagar och körde den utsläppsfritt trots att temperaturen var under tio grader.

Vid något tillfälle startade bensinmotorn en stund men enligt Renaults experter beror detta på att bilen stått och behövde ladda 12-voltsbatteriet. I regel kör man alltså bara på el och bränner inte någon bensin som exempelvis Volvo och Kia gör med sina laddhybrider. På tal om det får du en Kia Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid för 17 000 kronor mindre än Megane Sports Tourer E-Tech. Men då är Kian mindre, har en klenare drivlina och stötigare chassi. Seat Leon Sportstourer är en annan laddhybrid-kombi för 320 000 efter bonus. Vad är det med alla dessa bilfabrikanter att kalla sina kombier för Sport förresten?

Renault har lång erfarenhet av att bygga elbilar men laddhybriderna är nya.
Renault har lång erfarenhet av att bygga elbilar men laddhybriderna är nya.

Renault erbjuder också en laddbar suv i form av Captur E-Tech. Men precis som vi har beskrivit i testmallens ekonomirond och i texten om Ford Kuga betalar du då mer pengar för en mindre bil. Renault Captur bygger på samma plattform som den betydligt mindre modellen Clio, men är samtidigt dyrare än Megane med laddhybridteknik

Megane E-Tech imponerar på oss med sin komfort. Chassit är mycket väl avstämt och uppför sig lugnare över ojämnheter än Ford Kuga. Som med de flesta laddhybrider är bilen som bäst att köra på el. Den går tyst och ryckfritt. Elmotorn har tillräcklig kraft för den mesta vardagskörningen. Övergången mellan bensin och el sker mjukt, men inte lika obemärkt som i Kuga.

Ganska enkla men sköna stolar i Megane. Skjutbart mittarmstöd.
Ganska enkla men sköna stolar i Megane. Skjutbart mittarmstöd.

Man kan märka av stegen i den sexstegade automatlådan men för det mesta sköter den sig fint. Vad vi inte gillar är bromskänslan. Renault har inte fått till samspelet mellan det att elmotorn bromsar, alltså fungerar som en generator och laddar batteriet, och de riktiga skivbromsarna. Bromskraften från elmotorn är för kraftig till en början och det kan lätt bli ryckiga inbromsningar innan man har vant sig vid att vara väldigt lätt med bromstrycket. Styrningen är dock betydligt trevligare än i Kuga, men de båda laddhybriderna måste se sig brädade i alla körronder av Volkswagens elbil.

Testbilen från Renault var utrustad med ett bagagerumsskydd som är mycket smart om man ska lasta lortiga grejer.
Testbilen från Renault var utrustad med ett bagagerumsskydd som är mycket smart om man ska lasta lortiga grejer.

Förarmiljön i Megane är trivsam och lätt att ta till sig. Infotainmentskärmen är stor och har tydliga menyer. Dessutom har klimatanläggningen en egen panel och stolsvärmen har rediga knappar. Ljudanläggningen sköts enkelt med knappar på rattens baksida.

Renault Megane Plug-in Hybrid är en bil som växer på oss och ju mer vi kör den, desto bättre trivs vi med den. Vi får känslan av att det här är en bil som man kommer att bli nöjd med i både det korta el-loppet och det långa hybrid-loppet. 

Körglädje i en annan liga

VOLKSWAGEN ID.3

FÖRST DET VIKTIGASTE: Volkswagen har byggt en fantastisk bil med ID.3 och om framtiden är så här körglad ser vi mycket fram emot den omställning av fordonsflottan som vi befinner oss i början av. Det här ska vara elbilen för folket och den ska så småningom ersätta Golf. Och kliver du från en vanlig instegsmodell av Golf in i ID.3 är det en enorm resa i körupplevelse. ID.3 har otroligt bra komfort och är samtidigt riktigt underhållande att köra. Det här är den bil vi testförare slogs om att få köra under de dagar vi hade bilarna på test. Man flyter fram i lugn och ro i stadstrafiken. Den adaptiva farthållaren gör kökörning till en avstressande upplevelse och den tysta och komfortabla framfarten gör hela körningen behaglig.

Den långa, sluttande vindrutan ger en känsla av stora innerutrymmen.
Den långa, sluttande vindrutan ger en känsla av stora innerutrymmen.

På landsvägar njuter man av en mycket fin chassibalans och en styrkänsla som är direkt utan att bli nervös. I alla lägen är ID.3 med stor marginal den bästa bilen att köra av de tre testbilarna. Förutom möjligtvis på en långresa, sett ur räckvidds- och tidsperspektiv. Snabbladdning går upp till 100 kW, vilket är godkänt men inte särskilt imponerande. Enligt uppgift ska ID.3 uppdateras under året och få snabbare snabbladdning vilket kommer att göra laddstoppen under långresan aningen kortare.

Infotainmentsystemet är vi fortfarande inte överens med. Det är för många funktioner och menyer i en för liten skärm. Pekytorna under skärmen är inte intuitiva och även om man vänjer sig efter ett tag inser man ändå att vred för volym och kupétemperatur är så mycket bättre.

Stolarna i ID.3 ser enkla ut men är sköna att sitta i. Extra plus för stora och fällbara mittarmstöd.
Stolarna i ID.3 ser enkla ut men är sköna att sitta i. Extra plus för stora och fällbara mittarmstöd.

Vi har tidigare kritiserat panelen för ljusvredet som sitter till vänster om ratten. Den är otydlig, ger ingen haptisk feedback (klick) när man tryckt på den och den blandar även in bak- och vindrutevärmaren bland ljusreglagen. Men den har en väldigt bra finess, och det är att autoläget för ljusen alltid är inställt, till skillnad från ett vred där man måste vrida ur av-läget manuellt. Detta innebär att det är färre som kommer att åka med släckta bakljus på kvällen och i tunnlar.

Knapparna för sidorutorna har vi också avhandlat i provkörningsrapporten och alla testförare i testlaget tycker att de är sämre än vanliga fönsterhissknappar där det är en knapp för varje ruta. Vredet för sidospeglarna likaså, de är mer komplicerade att använda än tidigare. Utvecklingen till mer avancerade funktioner måste vara användarvänlig, annars utvecklas funktionerna åt fel håll. Röststyrningen fick vi inte heller att fungera.

Man måste bekanta sig med funktionerna i skärmarna. Och de är inte felfria. Men körupplevelsen är fantastisk!
Man måste bekanta sig med funktionerna i skärmarna. Och de är inte felfria. Men körupplevelsen är fantastisk!

Utrymmesmässigt är ID.3 överlägset effektivast och smartast planerad. Trots att den är betydligt kortare än de två andra testbilarna erbjuder den liknande kupéutrymmen. Den smarta plattformen och det platta batteripaketet gör att man kan maximera innerutrymmena.

Sittpositionen på förarplatsen är också bäst i ID.3 av de testade bilarna. Justermånen i stol och ratt är generös och det är lätt att hitta en bra sittställning. Instrumenteringen på den lilla skärmen framför ratten följer med rattinställningen och fungerar bra. ID.3 är en fantastisk bil att köra och åka i, men har krångliga pekytor.

Justerbart lastgolv. Smart om man ska lägga undan laddsladden. Bra storlek trots att ID.3 är minst av de tre.
Justerbart lastgolv. Smart om man ska lägga undan laddsladden. Bra storlek trots att ID.3 är minst av de tre.

AUTOMATLÅDA I EN ELBIL? Vi har fått frågan av läsare om en elbil kan ha en automatlåda. Och svaret är faktiskt att elbilar har en växellåda. Vanligtvis innehåller den en reduktionsväxel som sitter efter elmotorn. Det finns även lösningar med planetväxlar integrerade i motordelen, och också tvåväxlade automatlådor.

Volkswagen ID.3 har en rak reduktionsväxel som sitter i en egen låda efter elmotorn, alltså en 1-växlad automatlåda. Audi RS e-tron GT (sid 100) har en tvåväxlad växellåda.

Ford Kuga ST-line plug-in hybrid FWD, Renault Megane e-tech plug-in hybrid eller Volkswagen ID.3

Ford Kuga ST-line plug-in hybrid FWD, Renault Megane e-tech plug-in hybrid och Volkswagen ID.3.
Ford Kuga ST-line plug-in hybrid FWD, Renault Megane e-tech plug-in hybrid och Volkswagen ID.3.

Ekonomiberäkningar

  Ford Renault Volkswagen  
Inköpspris
(efter bonus)
394 556

330 224

409 900

kr

         
Ägarkostnad        
Värdeminskning

 
51 300


42 900


44 200


kr/år
2000 mil

(i tre år)
Bränsle:

8 960


8 000


4 830


kr
2 000 mil

(1,5 kr/kWh)
Skatt:
(tre första åren)
360

360

360

kr/år

Försäkring:

5 208
(halv)
4 452
(halv)
5 016
(halv)
kr/år

Service: 4 200 11 552 2 114 kr/år
Totalt:  35,01 33,63 28,26 kr/mil
         

Kalkylen tar inte hänsyn till eventuella finansieringskostnader.

 

Fakta

  Ford Renault Volkswagen
Drivlina









Rak 4, bensin,
2 488 cm3,
166 hk vid 5 500 r/min Systemeffekt 225 hk
370 Nm.
Steglös automatlåda.
Framhjulsdrift

Rak 4, bensin,
1 598 cm3,
91 hk vid 5 600 r/m
144 Nm vid 3 200 r/m
Elmotor 67 hk,
205 Nm.
Systemeffekt 158 hk.
6-stegad automatlåda.
Framhjulsdrift

Permanentmagnet
synkron elmotor
fram 204 hk,
310 Nm.
1-växlad.
Framhjulsdrift
Snabbladdning 100 kW.
Kaross



Längd 4 614
bredd 1 882
höjd 1 690 mm.
Axelavstånd
2 710 mm
Bagagevolym
645–1 530 liter
Längd 4 626,
bredd 1 814,
höjd 1 449 mm.
Axelavstånd
2 712 mm.
Bagagevolym
447–1 621 liter
Längd 4 261
bredd 1 809
höjd 1 552 mm
Axelavstånd
2 765 mm
Bagagevolym
385–1 267 liter.
Förbrukning (WLTP)
Angiven
17,2 kWh/100 km
Angiven
16,4 kWh/100 km

Angiven
17,7 kWh/100 km

Förbrukning
(WLTP)

Test 

Angiven
1,4 l/100 km,
test
2,8 kg/100 km.

Angiven
1,3 l/100 km
test
2,5 l/100 km.

Angiven
16,1 kWh/100 km
test
17,6 kWh/100 km.
Prestanda
Räckvidd
(WLTP)



0–100 km/h
angivet 9,2 s
Toppfart
200 km/h.
Räckvidd på el:
56 km

0–100 km/h
angivet 9,8 s.
Toppfart
183 km/h.
Räckvidd på el:
50 km.

0–100 km/h
angivet 7,3 s.
Toppfart
160 km/h
Räckvidd:
420 km.

Vikt



Tjänstevikt
1 844 kg
maxlast 476 kg
max dragvikt
1 200 kg

Tjänstevikt
1 603 kg
maxlast
528 kg
max dragvikt
750 kg.

Tjänstevikt
1 794 kg
maxlast 466 kg
max dragvikt -.

Tankvolym

42,7 liter
14,4 kWh batteri.
39 liter
9,8 kWh batteri
58 kWh
batterikapacitet
Pris 394 556 kr 330 224 kr 409 900 kr

 

BÄST I TEST: Många vill ha suvar, men är inte en kombi smartare? Eller rent av en elbil kanske?

Betyg

  Ford Renault
Volkswagen
Ekonomi/
utrustning



Du får inte mer bil när du köper en suv, men suvar är i princip alltid dyrare. Högt inköpspris och högre förbrukning gör Kuga till den dyraste bilen.
2

Megane är en prisvärd laddhybrid som går att köra billigt på el. En fjärde service vid 6 000 mil gör att servicekostnaderna blir ovanligt höga.
3
Vi ser tydligt i ekonomikalkylen att en elbil som är dyrast i inköp är billigast att äga. Bättre andrahandsvärde, billigare service och hemmaladdning.
5
Motor/
växellåda





Sömlös övergång mellan hybridläge med bensinmotorn i gång och el-läget. Bra körbarhet på ren el. Lite otydlig växelväljare.
3

Bra körbarhet på ren el, även när det är kallt ute. Pigg och smidig i hybridläget. Elmotorbromsen är dåligt kalibrerad och tar för mycket i början.
3
Här har förbränningsmotorbilarna inte en suck i jämförelse med Volkswagens elbil. Enastående i körsmidighet och körglädje.
5

Körning/
komfort







God komfort men den höga karossen ger kaross rörelser över ojämnheter. Dålig och onödigt tung styrkänsla i ratten. Relativt lättanvänd förarmiljö.
3
Mycket bra fjädringskomfort. Mjuk dämpning över ojämnheter utan att bilen blir svajig. Stor pekskärm med tydliga snabbvalsmenyer.
4
Oslagbar väghållning och fjädringskomfort. Överlägset bästa bilen att köra. Men krångliga funktioner i förarmiljön drar ner den från toppbetyget.
4
Utrymmen







Kuga är bredare och högre än Megane, men innerutrymmena är likvärdiga. Bara bagageutrymmet är större i Kuga.
4

Megane är i Golf-storlek och som kombi är den rymlig. Bra plats för fyra vuxna, baksätet är lika stort som i Kuga. Okej bagageutrymme.
3
ID.3 är betydligt kortare än de två andra testbilarna, men smart disponerad med lång hjulbas vilket ger generösa innerutrymmen. Minst bagageutrymme.
3
Säkerhet







Krocktestad av Euro NCAP
2019 med mycket goda resultat. Bra skydd mot whiplashskador och ett autobromssystem som fungerar bra.
4
Krocktestad av Euro NCAP 2015 med fem stjärnor i betyg. Testet har blivit hårdare sedan dess men Megane har moderna förarstödsystem.
3
Krocktestad av Euro NCAP 2020 med mycket goda resultat. Extra beröm för whiplashskydd och e-Call-system som anger bilens position.
5
Miljö






Mycket bra att köra på ren eldrift. Även värme till kupén utan att bensin-motorn startar. Något högre förbrukning än Megane.
3
Bra körbarhet på el även i svalare temperaturer. Går inte riktigt lika långt på ren el som Kuga, men har lägre förbrukning som hybrid.
4
En elbil i smart format med modest batteristorlek. Batterierna tillverkas av LG Chem i Polen av öronmärkt grön el.
5

RESULTAT
(MAX 30)

20

22

27

  Vårt test visar återigen att en suv inte är ett lika klokt val som en kombi. Är det värt det för att sitta lite högre? Kuga tappar på ekonomi och körning. En kombi är nästan alltid billigare, har lägre förbrukning och bättre komfort än motsvarande suv. Megane är bekväm, rymlig och prisvärd. En elbil är överlägsen i körning och miljö. Men även billigare att äga trots att den har ett högre pris. ID.3 är smart förpackad men har krånglig skärm.