Volvos nya lilla elbil är här. Är den tillräckligt bra för att du bör välja den framför storsäljarna Volvo EX40 och Kia Niro EV?

Bäst i test

Volvos nya lilla elbil möter storsäljarna Volvo EX40 och Kia Niro EV. Vårt test avslöjar vilken modell som är bäst på vad.

Betyg

  Kia Niro EV Volvo EX30 Volvo EX40
Ekonomi/
utrustning

4

4 4



Kaxigt prissatt på premiumbils-nivå. Något högre värde-minskning än Volvo och dyrare service. Annars jämförbar i kostnad med EX30.

Billigaste bilen i testet att äga, även om marginalen till Kia inte är särskilt stor. Lägre försäkrings- och service-kostnader avgör. Bra andra-handsvärde. Markant dyrare än de två andra bilarna. Men upplevs också som en lyxigare och mer välbyggd bil. Gratis service i tre år och bra andrahands-värde.
Motor/
växellåda
4 4 5
  Inte lika stark motor som i Volvobilarna, men pigg för att vara en Niro. Lättanvänt växelreglage, och gas samt broms är bra kalibrerade. Stark motor och lättanvänd växelväljare. Men gas- och broms-respons är inte lika bra som i EX40, eller Niro för den delen. Svår att köra riktigt mjukt med. Stark elmotor som är väldigt lättdoserad med gaspedalen. Även enpedalsläget är mjukare och bättre kalibrerat än i EX30.
Körning/
komfort
3 5 5





Lättkörd och godkänd ljudkomfort. Fjädrings-komforten är inte alls i nivå med de två andra. Riktigt långsam snabb-laddning, vilket gör långa resor långa. Riktigt bekväm för två vuxna. Bra stolar, dämpat vägbuller och fin fjädrings-komfort. Mycket bra chassi och fin känsla i styrningen. Mycket sköna stolar och bra fjädrings-komfort. Bra buller-dämpning och mycket bra kalibrerad respons i gas samt broms.
Utrymmen 4 2

4



Niro har ett mycket smart format som ger generösa innerutrymmen. Rymlig fram, stort baksäte och störst bagage-utrymme av de tre. Bra frunk. Fram sitter två vuxna bra. Men baksätet är förvånansvärt litet och ingen över 170 sitter bra där. Bagage-utrymmet är också i minsta laget. Liten frunk.

Bra utrymmen fram och i baksätet. Likvärdiga utrymmen med Niro. Bra baksäte och bagage-utrymme. Mycket bra frunk för laddsladdar.

Säkerhet 5 4 5
  Testad av Euro NCAP 2022 med fem stjärnor i betyg. Bra skydd för vuxna, och lite bättre skydd för barn än XC40. Bra assistanssystem.

Ej testad av Euro NCAP än. Allt annat än fem stjärnor vore förvånande. Vi ger fyra stjärnor tills vidare. Pekskärmen och förar-systemen distraherar.

Testad av Euro NCAP 2018 med fem stjärnor som resultat. Oerhört bra skydd för vuxna. Bra resultat även för barn och assistans-system.
Miljö 5 5 4


Kia är duktiga på att ha låg elförbrukning i sina bilar. Rimlig batteristorlek.

Hyfsad energiförbrukning och rimlig storlek på batteriet.

Betydligt högre förbrukning än de två andra, och aningen större batteri. En suvkaross är inte smart på en elbil.
RESULTAT
(MAX 30)

25

24

26

  Niro EV är en genom-vettig bil som dessutom har ett visst mått körglädje. Rymlig och praktisk, men känns inte lika dyr som den är. EX30 tilltalar många med sin design och nya teknik. Men när man granskar den i sömmarna är den inte lika genomtänkt som EX40. Betydligt högre förbrukning än de två andra, och aningen större batteri. En suvkaross är inte smart på en elbil.

 

En ny Volvo är alltid stort i Sverige. Även om Volvo ägs av ett kinesiskt företag och bilen byggs i Kina är det en speciell känsla och väcker mycket uppmärksamhet när en ny Volvomodell rullar på de svenska vägarna. Nya EX30 är Volvos minsta modell och den är framtagen just bara för att vara eldriven. Den innehåller också en hel del andra nyheter och nya sätt att tänka på som vi inte riktigt är vana vid i en Volvo.

Ett attraktivt pris och kostnadseffektiv att bygga

Till viss del handlar det om att den ska ha ett attraktivt pris och därför måste vara kostnadseffektiv att bygga. I Sverige kostar den ungefär lika mycket som en av landets mest sålda elbilar, nämligen Niro EV från koreanska Kia. Är Volvos varumärke och utstrålning tillräckligt starka för att den nya EX30 ska vara mer åtråvärd än Kian, trots att den saknar en del funktioner som vi har vant oss vid?

Alla tre är bra på olika saker

För att ta reda på detta ställde vi dem mot varandra i ett biltest, och för att ytterligare avslöja styrkorna och svagheterna med nytillkomna EX30 tar vi också med den populära EX40: Volvos andra elbil i det populära suvsegmentet. Alla tre är bra på olika saker. 

Läs om vilken som är bäst för dig.

Kia Niro EV

Kia Niro är rakt igenom en vettig bil. Den har ett mycket praktiskt format där den är smidig och hanterbar i storleken, men riktigt rymlig på insidan. Det är nog flera familjer som tror att de behöver en större bilmodell som skulle klara sig rätt bra med en Niro.

Den är inte i närheten så snabb som Volvobilarna

Men Kia har blivit kaxiga och tar numer lika mycket betalt för sina bilmodeller som premiumtillverkare gör. Faktum är att Volvo EX30 är billigare att köpa och äga än en Niro EV, även om det inte är jättestor skillnad. Möjligtvis kan sju års nybilsgaranti med Kian locka, men är du beredd att betala mer för en Kia än en Volvo?

Niro EV är framhjulsdriven, och i helelektriskt format som här är den ganska pigg att köra också. Den är inte i närheten så snabb som Volvobilarna, men tillräckligt snabb för att man ska få lite GTI-känsla, för den som söker sådant. I övrigt är förnuftet i fokus.

Kia Niro är en bil i Golfstorlek, men har riktigt rymliga innerutrymmen.
Kia Niro är en bil i Golfstorlek, men har riktigt rymliga innerutrymmen.

Framför ratten finner vi en tydlig skärm som visar instrumentering med hastighet och räckvidd. I mittkonsolen finner vi den sedvanliga pekskärmen för infotainmentsystemet, och har du kört Kia förut är det ganska enkelt att hitta rätt här.

De flesta funktioner finns här

Systemet känns aningen omodernt för oss som kör alla bilvärldens nya modeller med avancerade infotainmentsystem, men de flesta funktioner finns här. Skärmen kompletteras med två vred och en lång radda pekknappar på en panel undertill. Här väljer du om knappanelen ska hantera klimatanläggningen eller ljudanläggningen. Det är en liten pil som växlar mellan de två och den kräver visst fokus för att finna.

Men med stora knappar för sätesvärme, fönsterhissar, ytterbackspeglar och ett bra vred till växelväljaren är det här en interiör som vem som helst med körkort kan sätta sig i och börja manövrera utan större betänksamhet. Att instrumenteringen dessutom kompletteras med en head up-display gör Kian utomordentligt lätt att köra säkert och tryggt med.

Det är en bra bit kvar till komforten som Volvostolarna erbjuder

Man sitter bra både bak och fram, utan att vare sig stolar eller baksäte utmärker sig som särskilt bekväma. Det är en bra bit kvar till komforten som Volvostolarna erbjuder. Utrymmena är det dock inget fel på, men man märker att det är en elbil eftersom golvet är aningen högt för att ge plats åt batteriet.

Tydlig instrumentering och en något daterad pekskärm som kompletteras med mycket knappar och vred. Lättanvänt.
Tydlig instrumentering och en något daterad pekskärm som kompletteras med mycket knappar och vred. Lättanvänt.

Långsam laddning

Kia är duktiga på att bygga elbilar och har många års erfarenhet av elektrifiering. Därför kan de bygga effektiva elbilar, och Niro EV har betydligt lägre förbrukning än de två Volvosarna. Det är bra, och tacksamt för den som pendlar och laddar hemma. Men för oss som tycker om att åka på långresor med bilen har Niro EV ett riktigt stort aber.

Man kan lätt bli stående en timme

Den så kallade snabbladdningen är riktigt långsam. Laddeffekten är sällan över 50 kW och när man nått 50 procent av batterinivån går det ännu långsammare. Man kan lätt bli stående en timme vid en snabbladdningsstolpe om man ska få ut tillräckligt många mil för att fortsätta. Detta är det sämsta med Niro EV.

Det är ingen bil för den som kör riktigt långt och vill att det ska vara effektivt. Det är snarare en elbil för den som kör lagom långt i sin dagliga pendling och vill ha en vettig bil med lättanvända funktioner och låg elförbrukning. Och dessutom är beredd att betala mer för det än vad en betydligt nyare Volvo kostar.

Kia Niro har gott om plats i baksätet. Inte lika bra bredd och höjd som EX40, men benutrymmet är generöst.
Kia Niro har gott om plats i baksätet. Inte lika bra bredd och höjd som EX40, men benutrymmet är generöst.

Volvo EX30

Det handlar om att få fram en bra elbil till ett lågt pris, och Volvo har effektiviserat produktionen så att de har högre marginal på EX30 än på EX40. I Kina börjar EX30 på ett pris under 300 000 kronor, men den tillverkas också där.

Att inspirationen är hämtad från Tesla är tveklöst. Precis som i Model 3 och Y finns all information, inklusive instrumentering, samlad på den stora mittmonterade skärmen. Menysystemet påminner en hel del om den amerikanska billtillverkarens, trots att Volvos Sensussystem (det som sitter i EX40) fungerar utmärkt. På detta sätt känns EX30 inte lika mycket som en Volvo.

Det är några saker som fallerar

Att ha hastighetsmätaren i mittskärmens överkant vänjer man sig vid. Men det är några saker som fallerar. Uppmärksamhetsvarningen, som ljuder när man inte riktar uppmärksamheten på vägen, aktiveras när vi tittar på skärmen ett par sekunder för att byta radiokanal. Men den varnar också när vi tittar i backspegeln, på hastighetsmätaren, på räckvidden och så vidare.

Designen är tydlig och man ser direkt att det är en Volvo. Bilen är ganska kort, betydligt mindre än en Kia Niro.
Designen är tydlig och man ser direkt att det är en Volvo. Bilen är ganska kort, betydligt mindre än en Kia Niro.

Systemet är alltså inte kalibrerat för normal bilkörning och varför sitter instrumenteringen i mittskärmen om man inte ska kunna ta del av den under körning?

Rattreglagen är också diffusa och svåra att trycka rätt på. Det behöver inte vara så här eftersom det finns många andra bilar där det fungerar bra, även med pekytor. De riktiga knapparna på ratten i EX40 är så mycket enklare att använda.

Programmeringen och kalibreringen av körfunktionerna är inte lika finstämda i EX30 som i EX40. Det är som att man inte alls har lagt samma resurser på att finjustera körupplevelsen, så att den hamnar på den höga nivå man förväntar sig i en bil från en premiumtillverkare. Främst handlar det om känslan i gasen och bromsen.

I den lilla nykomlingen sker fartändringarna mycket ryckigare

Gasresponsen är mycket oroligare i EX30 än i EX40. Det är enklare att köra den större mjukt, och justera hastigheten med gaspedalen. I den lilla nykomlingen sker fartändringarna mycket ryckigare när man justerar gaspedalsläget. På samma sätt är stoppet ner till noll ganska abrupt.

Särskilt med den adaptiva farthållaren. Här stannar både Volvo EX40 och Kia Niro EV mjukt och fint, alltså att bromsen släpper successivt den där sista halvmetern ner till helt stillastående. Men EX30 stannar tvärt och hårt.

Körglädje

Styrningen är bra i EX30. Tillsammans med det spänstiga chassit bidrar den till bilens höga körglädje när man kör aktivt. Fjädringskomforten är också bra. Kort axelavstånd och hög kaross är alltid en utmaning för att skapa ett lugnt flyt i stötdämpningen och karossrörelserna.

Volvo EX30 är förarens bil

Uppe i högre hastigheter sköter sig EX30 mycket bra; både väghållning och fjädringskomfort är på topp här. Volvo EX30 är förarens bil. Den utmärker sig med en mycket trevlig körupplevelse, främst på större vägar. I stadstrafik önskar vi en bättre kalibrerad gasrespons och bromskänsla.

Det tekniska framsteg som EX30 egentligen ska vara, blir aningen mindre imponerande av att säkerhetssystemen inte är anpassade för att du ska kunna använda mittskärmen för att exempelvis titta efter hastighetsmätaren.

Mia som är 168 cm lång får knappt plats i baksätet på EX30. Här är det väldigt trångt.
Mia som är 168 cm lång får knappt plats i baksätet på EX30. Här är det väldigt trångt.

Volvo EX40

Fram tills nyligen hette den här modellen XC40 med tillägget Recharge för elbilsversionen, men numera heter elbilen kort och gott EX40. Förutom namnbytet har det inte skett några uppdateringar. När EX30 är framtagen som en renodlad elbil finns XC40 både med förbränningsmotor och som elbil. Detta medför alltid vissa kompromisser, men i EX40 är de väl maskerade.

En sådan sak kan vara att bilar som är byggda för bensin- och dieselmotorer inte har en frunk (främre bagageutrymme under motorhuven), men en sådan har EX40 – med marginal störst i testgänget dessutom. Här lägger man med fördel laddkablarna så att de är lätta att komma åt även när bagageutrymmet är fullpackat.

Kia Niro EV och Volvo EX40 är rätt lika utrymmesmässigt

En annan kompromiss kan vara innerutrymmena. Men utrymmena i EX40 är bra för storleksklassen. Faktum är att Kia Niro EV och Volvo EX40 är rätt lika utrymmesmässigt, men många kanske tror att Volvon är större bara för att den är högre och har en mer distinkt suvdesign, när Niron mer är en crossover.

Den höga suvkarossen, som tilltalar många köpare eftersom det är vanligt att man vill sitta lite högre, är dock riktigt dålig ur räckviddssynpunkt. Det kompenseras av att EX40 har ett betydligt större batteri än de två andra testbilarna.

Den snabbladdar snabbt

Trots den höga förbrukningen kan därför EX40 erbjuda lika lång riktig testräckvidd som den betydligt snålare Kian. Och när vi ändå är ute på långkörning kommer Volvons ess i rockärmen. Den snabbladdar nämligen snabbt. I alla fall i det här gänget. Den kan naturligtvis inte mäta sig med mer avancerade elbilar med 800-voltsteknik. Men en maxeffekt på över 200 kW är bra.

Denna effekt är dock kortvarig. Redan när batteriet har nått 10 procent sjunker effekten, som för många elbilar, men totalt sett kan man snabbladda cirka 25 mil på en halvtimme. Något som tar en timme i Kian.

Det är lätt att trivas bakom ratten i EX40. Här är gas- och bromsrespons mycket väl kalibrerat och det är enkelt att köra mjukt trots den höga motoreffekten. Att köra i enpedalsläge är en fröjd och gör stadskörning både nöjsam och smidig. 

Premiumkänsla

Interiört finner vi mycket premiumkänsla. EX40 känns betydligt lyxigare än de andra två. Tygklädseln med ullblandning är mjuk och fin, men nog inget för småbarnsfamiljer. Stolarna är riktigt sköna och ger bra stöd, aningen bättre En riktig Volvo Volvo EX40 än i EX30, och har mycket bra inställningsmöjligheter.

I EX40 är dämparna hårdare

Fjädringskomforten är bra, men uppe i högre hastigheter är chassit en gnutta mjukare satt i den mindre EX30. I EX40 är dämparna hårdare för att avsluta karossrörelserna snabbare. Det gör färden lite mer fast.

EX40 har en klassisk och genomtänkt Volvointeriör. Tydlig instrumentering och tydlig pekskärm.
EX40 har en klassisk och genomtänkt Volvointeriör. Tydlig instrumentering och tydlig pekskärm.

Interiören är tydlig. En stor skärm för instrumentering framför ratten, och pekskärmen med Volvos Sensussystem i mittkonsolen. Eftersom systemet är Googlebaserat är både kartfunktioner och röststyrning mycket bra jämfört med de flesta andra bilar. Ett stort vred med en on/off-knapp kompletterar skärmen tillsammans med andra snabbvalsknappar.

Det är tryggt, säkert, rejält och lättanvänt

Volvo EX40 är för den som söker en bil med de egenskaper som varumärket Volvo har utlovat, fram tills i dag. Det är tryggt, säkert, rejält och lättanvänt. Den mindre EX30 lockar säkert innovationsbenägna, men den större och äldre EX40 erbjuder ganska mycket mer bil och känns framför allt betydligt mer påkostad.

EX40 har gott om plats och skön sits. Bra med utrymme både för knäna och för huvudet. Klädseln med ullblandning känns lyxig.
EX40 har gott om plats och skön sits. Bra med utrymme både för knäna och för huvudet. Klädseln med ullblandning känns lyxig.

 

 

Text: Motors testlag Foto: James Holm

Ekonomiberäkningar

  KIA NIRO EV VOLVO EX30 VOLVO EX40  
Inköpspris
521 900 529 000 655 000 kr
         
Ägarkostnad        
Värdeminskning

 
62 600

58 000

71 500

kr/år 2 000 mil
(i tre år)
El:
(testförbrukning)

10 740 13 080 14 280 kr 2 000 mil
(22 kr/l)
Skatt:
(tre första åren)
360 360 360 kr/år

Försäkring:

9 084
(halv)
8 628
(halv)
10 536
(halv)
kr/år

Service: 3 242 2 148 0 kr/år i tre år, 2 000 mil/år
Totalt:  43,01 41,11 48,34 kr/mil
         

Kalkylen tar inte hänsyn till eventuella finansieringskostnader.

 

Fakta

  KIA NIRO EV VOLVO EX30 VOLVO EX40
Drivlina









Elmotor fram
204 hk, 255 Nm

1-växlad automat

Framhjulsdrift

Maximal laddeffekt
72 kW DC
11 kW AC

Elmotor bak
272 hk, 343 Nm

1-växlad automat

Bakhjulsdrift

Maximal laddeffekt
175 kW DC
11 kW AC
(22 extrautrustning)

Elmotor bak
252 hk, 420 Nm

1-växlad automat

Bakhjulsdrift

Maximal laddeffekt
200 kW DC
11 kW AC

Kaross



Längd
4 420 mm

Bredd
1 825 mm

Höjd
1 570 mm

Axelavstånd
2 720 mm

Bagagevolym
475–1 392
(frunk 20) liter

Längd
4 233 mm

Bredd
1 838 mm

Höjd
1 549 mm

Axelavstånd
2 650 mm

Bagagevolym
318–904
(frunk 7) liter

Längd
4 440 mm

Bredd
1 873 mm

Höjd
1 647 mm

Axelavstånd
2 702 mm

Bagagevolym
443–1 295
(frunk 31) liter

Förbrukning (WLTP)
Test


Angiven
15,7 kWh/100 km

Test
17,9 kWh/100 km

Angiven
17 kWh/100 km

Test
21,8 kWh/100 km

Angiven
17 kWh/100 km

Test
23,8 kWh/100 km

Räckvidd WLTP
Test

460 km
403 km

475 km
370 km

563 km
402 km
Prestanda



0–100 km/h
angivet 7,8 s

Toppfart
167 km/h

0–100 km/h
angivet 5,3 s

Toppfart
180 km/h

0–100 km/h
angivet 7,3 s

Toppfart
180 km/h

Vikt



Tjänstevikt
1 814 kg

Maxlast
386 kg

Max dragvikt
1 400 kg

Tjänstevikt
1 850 kg

Maxlast
390 kg

Max dragvikt
1 400 kg

Tjänstevikt
2 075 kg

Maxlast
445 kg

Max dragvikt
1 500 kg

Tankvolym

68 kWh/64,8 kWh 69 kWh/64 kWh 82 kWh/79 kWh
Pris 521 900 kr 529 000 kr 655 000 kr