Fyra bilar med olika fyrhjulsdrivning som vi plockat ut på en testanläggning för att se vad de kan. Hur de beter sig i tuffast möjliga terräng ska vi nu avslöja i årets test av fyrhjulsdrivna bilar. Nu kör vi!

MITT I EN SPÄNNANDE tid av övergång från förbränningsmotorbilar till elektrifierade diton säljs modeller med helt lika tekniker för fyrhjulsdrivning sida vid sida. Biltillverkarna kallar dem alla för fyrhjulsdrivna, men kan man alltid lita på att en bil med tillägget AWD har en kompetent fyrhjulsdrivning?

I vårt test av fyrhjulsdrivning tar vi med oss en intressant palett av olika tekniker. Det handlar om olika typer av elektrifierad fyrhjulsdrivning. Två av bilarna är helt eldrivna och de två andra är hybrider med så kallad elbakaxel, där en av dem är laddbar. Ingen av bilarna har kardanaxel eller mekaniska kopplingar som kopplar i och ur fyrhjulsdrivningen.

Av Motors testlag Foto: Simon Hamelius

Så gjorde vi testet

För att undersöka hur de testade bilarnas fyrhjuls-drivningssystem fungerar i praktiken har vi kört dem i flera olika moment. Först och främst har vi kört dem på vanliga asfalterade vägar i trafik, både i stadstrafik och på landsväg och motorväg.

Sedan har vi hyrt in oss på en terrängbana där vi har utmanat fyrhjulsdrivningen på flera olika sätt. Vi har kört testbilarna på breda grusvägar, smala skogsstigar och på lös sand i olika lutningar.

Dessutom har vi kört alla bilarna med dragvikt på löst underlag. Detta för att simulera att exempelvis dra upp en båttrailer på en hal slip eller dra loss en husvagn i snö eller lera. Toyotan och Kian hade inte dragkrok utan fick i stället bogsera.

Vi har även testat alla fyra bilar med rullar under två hjul, både uppdelat per axel fram respektive bak och diagonalt. Detta ger en fingervisning om hur fyrhjulsdrivningen arbetar, men det ger inte en särskilt bra bild av hur bilen beter sig i riktiga situationer eftersom det är onaturligt att två hjul har fullt grepp och två nästintill obefintligt. Vi har därför fokuserat på hur testbilarna presterade under verkliga förhållanden. 

KIA EV6 AWD

KIAS FLAGGSKEPP, den helt eldrivna familjebilen EV6 med supersnabb laddning och rejält med pulver, är välkommen in i testet. EV6 finns som bakhjulsdriven med 228 hk eller som fyrhjulsdriven, då med 325 hk. Detta utöver prestandaversionen EV6 GT, men mer om den i nästa nummer av Motor.
2WD kostar från 569 900 kronor efter bonus och 4WD 604 900 kronor (om du hinner få dem innan årsskiftet då bonusen för elbilar under 700 000 kronor sänks från 70 000 kronor till 50 000 kronor). Förutsättningarna för elbilsbonus har dock ändrats efter pressläggning.

Kian börjar med att briljera

Vi tar den koreanska stoltheten i supertjusig matt silverlack och rullar ut den på vår skoningslösa testbana. Kian börjar med att briljera. Den tar sig uppför hela vår branta backe där underlaget är förrädisk sand och grus. En otrevlig miljö för en tung och sportig elbil som bemästras med bravur utan tveksamheter. Både däcken och fyrhjulsdrivningen greppar mycket bra.

Kias flaggskepp i tjusig lack får bekänna färg på vår tuffa testanläggning.
Kias flaggskepp i tjusig lack får bekänna färg på vår tuffa testanläggning.

Gasresponsen är bra programmerad och det är lätt att dosera den väl tilltagna kraften för att ta sig fram över det lösa underlaget. Kian har ett körläge för hala förhållanden som heter Snow. Testbilen har ingen dragkrok men vi skruvar i dragöglan och låter EV6 jobba med tung draglast. Även då visar den sig från sin fyrhjulsdrivnings bästa sida och tar sig en bra bit uppför backen med lös sand. Imponerande.

Vi stänger av den förvirrade koreanen och låter den vila

Vi kör upp bilen på rullarna och möts av ett helt annat beteende. Efter att EV6 har stått ett tag och låtit det hjulpar som står på rullarna spinna tänds julgransbelysningen i instrumenteringen upp. Fem varningssignaler om att lika många system är ur funktion börjar lysa. Vi stänger av den förvirrade koreanen och låter den vila en stund. När vi sedan kör den snällt fungerar allt som det ska återigen.

Det är dock ingen fara på taket eftersom vi inte fäster särskilt stor vikt vid rulltesterna, då de säger föga om bilens förmåga i verkliga förhållanden. Vi har mest med rullarna för att utläsa hur bilarnas programmering för fyrhjulsdrivning beter sig. Vi kan alltså återigen slå hål på myten om att rullar skulle ge en rättvis bild av en bils fyrhjulsdrivningskompetens.

Kians fyrhjulsdrivning går att lita på

Kian är, precis som Skodan, motorstark och snabb. Fyrhjulsdrivningen är främst till för att ge bästa möjliga grepp när man använder en större mängd av hästkrafterna vid körning på asfalterad väg. Men den visar sig vara överraskande kompetent i terrängen. Kians fyrhjulsdrivning går att lita på, även för den som vill dra tungt.

Toppmodern men lättanvänd interiör i Kia EV6.
Toppmodern men lättanvänd interiör i Kia EV6.
Full pott för Kian i testmomentet grepp på löst underlag med dragvikt.
Full pott för Kian i testmomentet grepp på löst underlag med dragvikt.

SKODA ENYAQ COUPÉ RS iV

SEDAN VOLKSWAGEN KÖPTE Skoda har märket gjort en otrolig klassresa, vilket Enyaq Coupé RS iV tydligt gestaltar. Inredningen känns riktigt lyxig med smakfull design, exklusiva material och gedigen känsla. Vad gäller exteriören är det ingen som tror att detta är en Skoda. Färgen gör säkert sitt men uppmärksamheten som den här bilen drar till sig är på Lamborghini-nivå.

Vardaglig körglädje i kombination med förnuftiga lösningar

Den coupéformade familjeelbilen med sportiga ambitioner från det tjeckiska märket lever alltså upp till det tilltagna priset. Är vardaglig körglädje i kombination med förnuftiga lösningar din grej är Enyaq bilen för dig. Om du dessutom tycker om uppmärksamhet är den här giftgröna RS-coupén ett säkert kort.

En Skoda Enyaq Coupé i Mamba Green väcker uppmärksamhet i Lamborghiniklass.
En Skoda Enyaq Coupé i Mamba Green väcker uppmärksamhet i Lamborghiniklass.

Det känns mer än aningen malplacerat att rulla ner denna slipade asfaltsätare i den ruffiga grusgropen. Första utmaningen med start i backe på löst underlag är relativt lättbemästrat av eltjecken. När vi kopplar på ett tungt släp skönjas aningen olikheter i beteendet jämfört med den andra elbilen, Kia EV6.

Chassisättningen gör att hjulen inte är konstant planterade i underlaget

Skodan har inte riktigt lika bra grepp i sanden med sina Pirellidäck, som Kian med sina Continental. Den aningen sportigare chassisättningen gör att hjulen inte är lika konstant planterade i underlaget som de är på Kian. Trots att vi även testkör Skodan i läge Individual med stötdämpningen satt i det mjukaste läget.

Fyrhjulsdrivningen är effektiv och framkomlighets-förmågan bra. Men hjulen kan få för sig att spinna diagonalt, alltså höger fram och vänster bak, eller vänster fram och höger bak. Vi märker även när vi bromsar nedför backen i lös sand att däcken inte har samma grepp som de på Kian.

I stora drag tar Skodan sig fram nästan lika bra som Kian. Men den kräver lite offensivare körning. Fyrhjulsdrivningen är inte lika konsekvent i sin kraftfördelning i den lösa sanden. På rullarna briljerar dock Skodan. Vi upplever det som att Enyaq är mest finjusterad i programmeringen för att fördela kraften mellan axlarna på bästa sätt i teorin, men Kian är den som lyckas driva bäst i praktiken i terrängen.

Enyaq är definitivt ingen terrängbil

Skoda har ett körläge som heter Traction, vilket ska optimera kraftfördelningen vid körning på halare väglag. Enyaq är definitivt ingen terrängbil. Tjeckens fyrhjulsdrivnings-system är framför allt avsett för att ge föraren tillgång till alla de 299 hästkrafterna, även ut ur en regnvåt kurva, mer än att vara ett arbetsredskap. Men den duger utmärkt som dragbil och den kommer att ta dig längre ut i terrängen än du förväntar dig.

Skodan får jobba en del men lyckas bra med att dra upp det tunga släpet för den sandiga backen.
Skodan får jobba en del men lyckas bra med att dra upp det tunga släpet för den sandiga backen.

TOYOTA YARIS CROSS AWD-i

TOYOTA ÄR NOGA med att påpeka att Yaris Cross inte är ett terrängfordon. Men den lilla bilens tuffare format, med höjd kaross och rejäla hjulhus, kan annars lätt få betraktare att tro att den gör bra ifrån sig vid sidan av vägen. Särskilt eftersom Toyota har ett grundmurat rykte om att bygga några av världens mest kompetenta terrängfordon, såsom Land Cruiser och Hilux. Yaris Cross är i stället en Yaris med lite mer attityd och utrymmen.

Man har en extra elmotor på bakaxeln

Den säljs som framhjulsdriven eller som AWD, alltså All Wheel Drive, vilket betyder fyrhjulsdrivning. AWD-i, där ”i” står för intelligent, består av att man har adderat en elmotor som driver bakhjulen. Det är alltså samma hybriddrivlina, med en bensinmotor och en elmotor framtill, men sedan har man en extra elmotor på bakaxeln. Fram- och bakhjulen är inte sammankopplade av en kardanaxel, utan de drivs separat och bakhjulen drivs endast av el.

Toyota Yaris Cross AWD-i
Toyota Yaris Cross AWD-i

Detta koncept, med så kallad elbakaxel, har flera gånger varit ett ämne för diskussion huruvida det är kompetent eller inte. Vi har i tidigare fyrhjulsdrivningstester (Volvo XC60 T8 i Motor 8 2017 samt Toyota Rav4 i Motor 8 2019) bevisat att det är ett ytterst kompetent system. Volvo XC60 och Toyota Rav4 var några av de bästa fyrhjulsdrivna bilarna vi körde i våra tuffa tester.

Bakhjulsdrivningen är knappt märkbar

Vi har alltså relativt högt ställda förväntningar på Yaris Cross, men vi har ett stort frågetecken. Den bakre elmotorn ger blott fyra hästkrafter. Och det visar sig snabbt att detta är så lite som det låter. Så när utmaningens grad stiger en aning, beter sig Yaris Cross AWD-i mer som en framhjulsdriven bil än en fyrhjulsdriven. Både vid körning på grusväg, i sandfållan, med dragvikt och på rullarna.

Bakhjulsdrivningen är knappt märkbar, på grund av den svaga elmotoreffekten. Synd tycker vi, eftersom fyrhjulsdrivning med elbakaxel är ett väldigt smart koncept. Och när Toyota ändå har kostat på Yaris Cross finessen, borde man ha valt en starkare elmotor. AWD-i kommer på sin höjd att hjälpa dig att komma i väg lättare vid ett trafikljus på en isig gata, men du kan inte räkna med fyrhjulsdrivningens effekt vid tuffare utmaningar än så.

Elbakaxel är ett smart sätt att ge en hybridbil 4WD. Men i Toyota Yaris Cross är den bakre elmotorn för svag.
Elbakaxel är ett smart sätt att ge en hybridbil 4WD. Men i Toyota Yaris Cross är den bakre elmotorn för svag.

Med AWD-i får Yaris Cross också mindre bagageutrymme. 397 liter för den framhjulsdrivna jämfört med 320 liter för AWD-i. Detta, tillsammans med den tveksamma effekten av fyrhjulsdrivningen, gör att vi avråder dig från att köpa AWD-i.

Spara 17 000 kronor och köp den framhjulsdrivna

Yaris Cross är en kanonbil på många sätt, och vi kan rekommendera dig att köpa den om du är ute efter en liten crossover med låg förbrukning och hög driftssäkerhet. Men spara 17 000 kronor och köp den framhjulsdrivna. De båda har ändå samma låga dragvikt på 750 kg.

Toyota Yaris Cross svaga elmotor bak lyckas tyvärr inte driva bilen av rullarna. Testlaget får rycka in.
Toyota Yaris Cross svaga elmotor bak lyckas tyvärr inte driva bilen av rullarna. Testlaget får rycka in.

VOLVO XC60 T8 RECHARGE AWD

”ÄH, DET DÄR ÄR INTE riktig fyrhjulsdrift.” ”När bilen inte är laddad är den bara framhjulsdriven.” Detta är två myter som sprids om hybridbilar som har fyrhjulsdrivning med så kallad elbakaxel.
Precis som Toyota Yaris Cross har Volvo XC60 Recharge elbakaxel, alltså en separat elmotor som driver bakhjulen. Volvon har dock ingen hybridisering av bensinmotorn fram. För att testa de två nämnda myterna kör vi Volvon genom alla testmomenten två gånger. Först med laddat batteri och sedan med helt urladdat batteri.

Med ett Offroad-körläge menar Volvo allvar med terrängegenskaperna i XC60.
Med ett Offroad-körläge menar Volvo allvar med terrängegenskaperna i XC60.

Volvon är den enda av de fyra testbilarna som har ett Offroad-körläge. Testbilen har dessutom luftfjädring och kan variera markfrigången från 189 till 249 mm. Dessutom aktiveras ett så kallat Hill Descent Control-system som hjälper dig att bromsa och stabilisera bilen i nedförsbackar på svåra underlag.

Volvon imponerar vid start i backe på löst underlag med släp

Testresultaten är enastående. Däcken, markfrigången och fyrhjulsdrivningen är överlägsna i Volvon. Mest imponerar den vid momentet start i backe på löst underlag med släp. Alla fyra hjulen driver på harmoniskt.

Testresultaten utan att vi har laddat bilen är precis lika bra som när vi har laddat. Vi kör Volvon på rullarna, alltså under exakt samma förhållanden, både med och utan laddad ström i batteriet, med samma resultat.

Volvon är dyrast, men har också lyxigast interiör. Ny klädsel för i år, med inslag av ylle.
Volvon är dyrast, men har också lyxigast interiör. Ny klädsel för i år, med inslag av ylle.

Det stämmer alltså inte att fyrhjulsdrivningen påverkas av huruvida du har laddat din fyrhjulsdrivna laddhybrid eller inte. Precis som en vanlig hybrid (icke laddbar) med fyrhjulsdrivning medelst elbakaxel, ger XC60 Recharge fullgod fyrhjulsdrivning i alla lägen. Bensinmotorn genererar tillräckligt med kraft för att både driva framhjulen och ge ström till den bakre elmotorn.

Volvon är bäst både i teorin och i praktiken

Det märks att Volvo har lagt mycket möda och stort besvär på att utveckla och programmera ett system som kombinerar hybridens effektivitet med terrängbilens framkomlighetsförmåga. Men XC60 är inte bara bra på att ta sig fram i den eländiga terrängen, den gör det även med bravur med ett tungt släp på kroken. Och den äter rullarna till frukost. Bäst alltså både i teorin och i praktiken.

En bensinmotor driver framhjulen och en elmotor driver bakhjulen.
En bensinmotor driver framhjulen och en elmotor driver bakhjulen.

Det enda vi har att anmärka på är att eftersom bilen endast är bakhjulsdriven i elläget, och bensinmotorn som driver framhjulen är så kraftfull, så kan körbeteendet skifta när det är halt. Antisladdsystemet hanterar denna utmaning bra, och den som kör lugnt och inte är insatt i hur man utvärderar kördynamik kommer troligtvis aldrig att märka av de här egenskaperna.

Hysteriskt mycket pengar för en familjebil

XC60 Recharge är ett lyckat helhetspaket. Men priset är därefter, hysteriskt mycket pengar för en familjebil i mellanklassen. XC60 T8 Recharge är fortfarande laddbar och fyrhjulsdriven men har ett 100 000 kronor lägre instegspris.

Volvon visar att elbakaxel kan vara en otroligt kompetent lösning för 4WD.
Volvon visar att elbakaxel kan vara en otroligt kompetent lösning för 4WD.

Toyota Yaris Cross AWD-i, Kia EV6 AWD, Skoda Enyaq Coupe RS iV och Volvo xc60 t8 Recharge AWD

Fakta

  Kia Skoda Toyota Volvo
Drivlina









Permanentmagnet
synkron elmotor
fram 101 hk
bak 224 hk

Systemeffekt
325 hk, 605 Nm
1-växlad automat
Fyrhjulsdrift

Laddningseffekt
DC 239, AC 11 kW

Asynkron elmotor
fram 109 hk
synkron elmotor
bak 204 hk

Systemeffekt 299 hk
460 Nm
1-växlad automat
Fyrhjulsdrift

Laddningseffekt
DC 135, AC 11 kW

Rak 4, bensin
1 490 cm3,
92 hk vid
5 500 r/min
120 Nm vid
3 600–4 800 r/min

Elmotor fram
80 hk 141 Nm

Elmotor bak
4 hk 52 Nm

Systemeffekt 116 hk Steglös automatlåda

Fyrhjulsdrift

Rak 4, bensin
1 969 cm3,
310 hk vid
6 000 r/min
400 Nm vid
2 200–5 400 r/min

Elmotor bak
146 hk 309 Nm

Systemeffekt
456 hk, 709 Nm

8-stegad
automatlåda

Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd
4 680 mm
Bredd
1 880 mm
Höjd
1 550 mm

Axelavstånd
2 900 mm

Bagagevolym
480–1 290 liter

Markfrigång
178 mm

Längd
4 653 mm
Bredd
1 879 mm
Höjd
1 607 mm

Axelavstånd
2 768 mm

Bagagevolym
570–1 610 liter

Markfrigång
173 mm

Längd
4 180 mm
Bredd
1 765  mm
Höjd
1 595 mm

Axelavstånd
2 560 mm

Bagagevolym
320–1 097 liter

Markfrigång
170 mm

Längd
4 708 mm
Bredd
1 902 mm
Höjd
1 651 mm

Axelavstånd
2 865 mm

Bagagevolym
486–1 395 liter

Markfrigång
189–249 mm
(luftfjädring)

Bränsle-
förbrukning
(WLTP)
Angiven
18,0 kWh/100 km

Test
20,7 kWh/100 km
Angiven
17,2 kWh/100 km

Test
19,5 kWh/100 km

Angivet
106–115 g/km

Test
135 g/km

Angiven
1,0–1,3 liter/100 km

Test
3,0 liter/100 km

CO2
(WLTP)


0 g/km

0 g/km

Angivet
106–115 g/km

Test
135 g/km

Angivet
22–30 g/km


Test
70 g/km

Prestanda



0–100 km/h
angivet 5,2 s

Toppfart
188 km/h

0–100 km/h
angivet 6,5 s

Toppfart
180 km/h

0–100 km/h
angivet 11,8 s

Toppfart
170 km/h

0–100 km/h
angivet 4,9 s

Toppfart
180 km/h

Vikt



Tjänstevikt
2 185 kg

Maxlast
425 kg

Max dragvikt
1 600 kg

Tjänstevikt
2 255 kg

Maxlast
560 kg

Max dragvikt
1 400 kg

Tjänstevikt
1 419 kg

Maxlast
356 kg

Max dragvikt
750 kg

Tjänstevikt
2 150 kg

Maxlast
491 kg

Max dragvikt
2 500 kg

Tankvolym
batterikapacitet
77,4 kWh
netto
82/77 kWh
brutto/netto
36 liter 71 liter
18,8/14,9 kWh
Pris 604 900 kr (efter bonus) 621 700 kr (efter bonus) 290 800 kr 750 000 kr
         
Start på löst underlag 4 4 1 5
  Både däcken och systemet för fyrhjulsdrivnings ger bilen överraskande bra grepp upp för sandbacken. Misslyckas totalt på rullarna dock. Kompetent trots att det främst är en asfaltsbil. Bra drivgrepp och effektiv fyrhjulsdrivning, men inte lika bra på lös sand som Volvo och Kia. Tyvärr en besvikelse. Elmotorn på bakaxeln är för svag för att driva på bilen och få loss den ur sanden. Knappt godkänd på rullarna. Bäst i test. Med en stark elmotor på bakaxeln visar Volvo att fyrhjulsdrivning med elbakaxel kan ge utomordentliga 4WD-egenskaper.
         
Grepp med släpvagn 5 4 1 5
  Mycket bra drivgrepp. Även med tung last biter Kian sig fast om underlaget och tillryggalägger terräng som vore den en terrängbil. Bra som dragbil och klarar de flesta situationer med tungt lastat släp. Kan få för sig att spinna med hjulpar diagonalt. Elmotorn är för svag redan för bilens vikt. Med adderad vikt blir den låga effekten ännu mer påtaglig. Otroligt bra drivgrepp även med draglast. Start i backe på lös sand med ett tungt släp är inga problem för Volvon.
         
Vardagskörning 5 5 4 4
  Som bäst i vardagen med sitt trygga uppförande. Säkra köregenskaper trots mycket kraft. Strålande bra grepp på vägen. En underbar bil att köra i vardagen. Mycket bra grepp på vägen och en fantastiskt fin-justerad gasrespons ger både komfort och körglädje i världsklass. Det är i vardagskörning som hybriddrivlinan är bäst. Tryggt uppförande och sänkt förbrukning. Lätt att köra mjukt med. Eldrift endast på bakaxeln och en stark bensinmotor som driver framaxeln kan
ge aningen inkonsekvent
beteende på halt väglag.
         

RESULTAT
(MAX 15)

14

13

6

14

  Imponerande grepp i däck och fyrhjulsdrivning. Man kan verkligen lita på kraftöverföringen i EV6, så länge du inte hamnar på två rullar. Bra framkomlighet och grepp på löst underlag, även med dragvikt. Tappar en poäng då diagonalt hjulspinn i extrema situationer förekom. Yaris Cross är en fantastisk bil på många sätt. Men vi skulle inte kalla AWD:n fyrhjulsdriven. Spara 17 000 kronor genom att köpa den framhjulsdrivna. Man behöver inte kardanaxel för att erbjuda bästa fyrhjulsdrivningen. En stark elmotor och bra programmering visar sig vara bästa lösningen.

 

Ekonomiberäkningar

  Kia Skoda Toyota Volvo  
Inköpspris

604 900
(efter bonus)

621 700
(efter bonus)

219 900


750 000


kr


           
Ägarkostnad          
Värdeminskning

58 400

59 000

24 100

84 200

kr/år
tre första åren
Bränsle:

12 420
(el)
11 700
(el)
26 220
(bensin)
21 718
(bensin + el)
kr
23kr/l, 3 kr/kWh
Skatt:
(tre första åren)
360

360

3 035

360

kr/år

Försäkring:

6 780
(halv)
6 756
(halv)
4 920
(halv)
10 440
(halv)
kr/år

Service: 7 818 3 564 5 573 12 770 kr/år
Totalt:  42,89 40,69 31,92 64,47 kr/mil
           

Kalkylen tar inte hänsyn till eventuella finansieringskostnader.