Test: Ford Focus Active, Kia Ceed Sportswagon och Volkswagen Golf Alltrack
Tre familjekombis i den mindre mellanklassen möts i Motors biltest där vi avgör vilken som är bästa köpet för dig.
Söker du en vettig familjekombi som ska vara säker, rymlig och trevlig att köra? Kanske vill du att din bil ska ha smart miljöteknik eller fyrhjulsdrivning. Vi har plockat fram tre alternativ för dig.
Från Ford hämtar vi en Focus Active som har ett enormt bagageutrymme, lite höjd markfrigång och två lösningar för miljösmartare körning. Kia ställer upp med en Ceed Sportswagon som har laddhybridteknik och generöst med standardutrustning. Från Volkswagens håll dyker en Golf Alltrack upp. Den är snabb, stabil, rymlig och bekväm. Det låter som en riktigt hård nöt för Ford och Kia att knäcka.
Följ med oss i ett biltest av familjekombis
Vi hoppar in och startar de tre bilarna för att testa dem i sex olika moment. Följ med oss i detta biltest av familjekombis för att finna ut vilken som är den bästa bilen för dig.
Ford Focus Active Kombi 1,0 EcoBoost mHEV E85
Hybrid på två sätt. Ford erbjuder ett par olika miljösmarta lösningar för Focusköparen. Dels är detta en mildhybrid, vilket betyder att den har en startgenerator på 16 hästkrafter som hjälper bensinmotorn en aning för att sänka förbrukningen. Elmotorn får sin energi från ett batteri som laddas när man släpper på gasen och frirullar eller bromsar. För det andra är detta, som namnet avslöjar, en etanolbil.
Det blir dyrare att köra på etanol än på bensin
Föraren kan alltså välja om vederbörande vill tanka och köra på bensin eller etanol. Rent ekonomiskt innebär det att Focusen får kraftigt sänkt fordonsskatt, och blir billigare att äga. Men räknar vi på den ökade förbrukning som etanolen medför (på grund av ett lägre energiinnehåll än bensin) blir det dyrare att köra på etanol än på bensin. Man får den lägre skatten hur som helst, och sedan är det upp till var och en vad man vill köra på för bränsle.
Vi tar plats bakom ratten i denna nyligen uppdaterade Focus. Med enkla medel och större pekskärm får man inredningen att kännas relativt modern. Infotainmentsystemet är lättöverskådligt och tämligen enkelt att använda. Klimatanläggningen har en separat rad längst ner på skärmen och framför växelväljaren finner vi ett volymvred. Mycket uppskattat. Ratten har rejäla knappar med tydliga symboler och stolarna samt inställningsmöjligheterna är bra.
Ute på landsvägar märks det att motorn är i klenaste laget
Under huven sitter det en trecylindrig maskin med turboladdning. Vid stadskörning känns den på hugget och den automatiska växellådan av dubbelkopplingstyp är smidig. Men oftast, när vi ska lägga i läge D, åker spaken ända bak till läge L, vilket är ett motorbromsläge för långa nedförsbackar. Ute på landsvägar, särskilt om vi har lastat Forden lite tyngre, märks det dock att motorn är i klenaste laget.
Det är stor skillnad upp till Golfen som känns mycket mer rejäl i maskineriet. Tilläggas bör att Focus även finns med 155-hästkraftersmotor eller en ST X-version med 280 hästar. Dock utan möjligheten att köra på etanol, eller få ner fordonsskatten för den delen.
Test-Forden är en så kallad Focus Active, vilket innebär 30 mm högre markfrigång och svart plast runt hjulhusen. Lite som Golfens Alltrack-version. Men Golfen har fortfarande högre markfrigång, fyrhjulsdrivning och högre dragvikt, vilket gör den överlägsen under tuffare förhållanden. Bagageutrymmet är enormt. Focus är tillsammans med Golf Alltrack rymligast i klassen, även om Golfen har ett bättre baksäte.
Ford Focus Active är för dig som vill ha en prisvärd och rymlig familjekombi med miljöprofilering
Det som utmärker Focusen i testet är att den upplevs som betydligt lättare än de två andra bilarna. Det skiljer visserligen över 100 kg i Focusens tjänstevikt jämfört med de övriga, men det spänstiga chassit gör att skillnaden känns ännu större. Fjädringskomforten är aningen stum, inte stötig som Kia men har inte alls samma långfärdskomfort som Golfen erbjuder. Det är trevligt att köra Focus aktivt och styrningen är bra även om den inte är lika finstämd som i de äldre Focus- och Mondeo-modellerna som har hydraulisk styrservo.
Ford Focus Active kombi är för dig som vill ha en riktigt prisvärd och rymlig familjekombi med miljöprofilering och en stor portion körglädje.
Kia Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid
Några billiga mil per dag kan man tänka sig att den som väljer laddbara Kia Ceed får. Kombin från Kia ligger i prisklass med de två andra testbilarna, men har ett batteri som man kan ladda för att sedan köra upp till fem mil på el. Kikar vi på kostnadskalkylen för testbilarna ser vi också att Kian är den billigaste bilen att äga. Då räknar vi med att man kör en tiomilsslinga och startar med fulladdat batteri. Men Kian är så snål även som hybrid – när du inte har laddat batteriet – att den fortfarande är billigare än de två andra bilarna att äga.
Det finns två anledningar till att Kia Ceed inte vinner testet
Alla rätt på pappret för Kian så här långt alltså. Men varför vinner den inte testet? Främst av två anledningar. Den är aningen mindre än Focus och Golf, och batteri samt sladdar stjäl plats i bagageutrymmet. Ceed har begränsade möjligheter att lasta barnvagn med tillbehör.
Den andra anledningen till att Kia snuvas på testvinsten är att vi i Motors testlag tycker om att köra bil. Det är inga problem att trivas bakom ratten i Kia, och den generösa standardutrustningen ger upplevelsen en glimt av premium. Men när man kör de tre testbilarna växelvis framstår Kias brister.
Vi kan leva med att Ceed känns seg att köra jämfört med Focus och Golf. Forden är lättare och Folkan har mycket starkare motor. Detta har du igen i Kians låga förbrukning.
Elmotorn borde lira bättre med bensinmotorn och växellådan
Men Kia är väldigt duktiga på att elektrifiera sina bilar, och vi förväntar oss därför mer av hybriddrivlinan. Elmotorn borde lira bättre med bensinmotorn och växellådan. Och elmotorbromsen samspelar inte med bromsarna på samma fina sätt som i Kias elbilar. Att man dessutom inte kan köra Ceed Plug-in Hybrid enbart på el trots att man har laddat batteriet känns väldigt omodernt. Bensinmotorn startar alltid ändå, så länge yttertemperaturen är under 22 grader.
Interiören är tydlig och lättarbetad. Exemplarisk på många håll med lättfunna funktioner. Pekskärmen kompletteras med separata knappar för klimatanläggning samt ratt och sätesvärme. Stolarna är bra och inställningsmöjligheterna goda, men ingen av testförarna sitter lika bra som i Golf.
Stötdämparna är onödigt hårda, vilket går ut över fjädringskomforten. Här är det stor skillnad mot Focus och Golf som är mjukare satta, trots att de är spänstigare vid aktiv körning än Kia. Vägbullret är också högst i Ceed.
Som vanligt i bilmodeller från Sydkorea är det mycket varningssignaler i kupén. Tyvärr kan de i många fall stjälpa mer än hjälpa en osäker förare. Trots att vi gör regelrätta omkörningar och filbyten ljuder varningssignaler högt i kupén, vilket skapar onödig oro. Exempelvis när vi i vänsterfilen blinkar ur en tvåfilig cirkulationsplats, eller återgår till höger körfält efter en omkörning på motorvägen.
Kia tilltalar många med sina elektrifierade familjebilar med låg förbrukning och hög kvalitet
Kia Ceed i laddbar kombiversion är för dig som vill ha en ekonomisk och användarvänlig bil. Körupplevelsen kan inte mäta sig med de två konkurrenterna, men Kia tilltalar ändå många kunder med sina elektrifierade familjebilar med låg förbrukning och hög kvalitet.
Volkswagen Golf Alltrack 2,0 TSI 4Motion
En rejäl kombi för familjen. Tidigare låg fokus på Passat när man ville finna en Volkswagenmodell som passade familjens alla behov. Men dagens Golf i kombiformat är så rymlig och kompetent att den gott och väl räcker till för de flesta. En Volkswagen Golf gör vanligtvis väldigt bra ifrån sig i biltester.
Den är rymlig, snabb och hyfsat snål för sitt pris, bekväm, fyrhjulsdriven och har bra dragvikt
Det ligger enorma utvecklingskostnader bakom modellen och man har i princip tänkt på allt. Den är rymlig för sin storlek, snabb och hyfsat snål för sitt pris, bekväm, fyrhjulsdriven och har en bra dragvikt. Chassit är fantastiskt bra och har en god fjädringskomfort samtidigt som bilen är mycket stabil, även vid tung last och hårdare körning. Bagageutrymmet är stort och flexibelt med baksätets ryggstöd fällbart i tre delar, samt en genomlastningslucka.
I sin uppdaterade version har Golf ett liknande infotainmentsystem som sitter i de eldrivna ID-modellerna. Pekytan under skärmen där man styr temperatur, sätesvärme och ljudvolym är fortfarande dålig. Att den dessutom inte är upplyst vid mörker är extra olyckligt. Detta har man verkligen inte tänkt igenom. Räddningen är dock att ratten har riktiga knappar och reglage vilka är lätta att använda, till skillnad från ratten i ID.3 som har svårbemästrade pekytor.
Stolarna i Golf är de bästa av de tre bilarna. Fram sitter man mycket bra och generösa inställningsmöjligheter gör att alla testförare finner sin optimala körposition. En genial funktion, som vi är förvånade över att inte fler biltillverkare kopierar, är det ställbara mittarmstödet. Det går att dra fram och upp i olika lägen på ett föredömligt sätt, så att man kan vila även höger arm vid långkörningar.
Golf Alltrack har högre markfrigång, svarta plastdetaljer runt hjulhusen och fyrhjulsdrivning
Som Alltrack har Golf högre markfrigång, tilltuffade svarta plastdetaljer runt hjulhusen och fyrhjulsdrivning som standard. Även test-Focusen är av sådan variant, men den saknar fyrhjulsdrivning och har inte lika bra markfrigång som Golfen. Inte heller Fordens dragvikt kan mäta sig med Golf Alltrack som får dra mest i sällskapet, 1 700 kg för den här bensindrivna versionen.
När du beställer en ny Golf Alltrack kan du välja fritt mellan bensin- och dieselmotor. De kostar exakt lika mycket. Dieselversionen har en starkare motor och därtill en lägre förbrukning. En "no brainer" kan tyckas. Det högre dieselpriset kompenseras av dieselmotorns lägre förbrukning, och skatten är dessutom densamma för de båda versionerna. Att dieseln får dra 300 kg mer, alltså 2 000 kg totalt, borde vara avgörande för en del.
Testbilen är bensindriven och både snabb och hyfsat snål. Dubbelkopplingslådan är effektiv vid vanlig körning, men på typiskt DSG-vis tvekar den från stillastående. Extra märkbart är det när man ska ut i en lucka i en cirkulationsplats och det dröjer innan man kommer iväg.
Under tiden vi testade bilen tog Volkswagen bort den från webben då de hade sålt slut årets tilldelning
Golf Alltrack har ett högt inköpspris men uppenbarligen är den värd det. Under tiden vi lånade bilen på test plockade Volkswagen bort modellen från sin webbplats eftersom de har sålt slut årets tilldelning. Det finns dock en del fina och lätt begagnade Golf Alltrack av senaste modell på marknaden. Då dessutom till ett aningen attraktivare pris.
Bilens styrka är de generösa innerutrymmena, det fina chassit, de smarta lösningarna och de bekväma sätena. Den är aningen dyr, och pekskärmen är långt ifrån marknadens bästa, men helheten gör att detta är den bästa mellanklasskombin du kan köpa i dag.
Bäst i test
I betygstabellen kan du se vilken bil som är bäst på vad, så att du enkelt kan hitta vilken familjekombi som är bästa valet för dig.
Testförbrukningen och bränslekostnaderna för Kia är beräknade på en tiomilsslinga där den startar fulladdad. Den använder alltså primärt den laddade elen de första milen tills batteriet är slut, sedan körs den som hybrid resterande sträcka upp till tio mil. I kostnadsposten för bränsle är både kostnaden för elen och bensinen inräknad. Fordens testförbrukning gäller bensin.
BÄST I TEST
I betygstabellen kan du se vilken bil som är bäst på vad, så att du enkelt kan hitta vilken familjekombi som är bästa valet för dig.
Ekonomiberäkningar
Ford | Kia | VW | ||
Inköpspris |
369 900 | 392 700 | 427 900 | kr |
Ägarkostnad | ||||
Värdeminskning |
48 200 |
47 100 |
47 300 |
kr/år 2 000 mil (i tre år) |
Bränsle: (testförbrukning) |
23 200 | 14 000 | 28 000 | kr 2 000 mil (22 kr/l) |
Skatt: (tre första åren) |
591 | 360 | 10 990 | kr/år |
Försäkring: |
3 972 (halv) |
3 996 (halv) |
5 436 (halv) |
kr/år |
Service: | 5 629 | 5 775 | 4 192 | kr/år |
Totalt: | 40,80 | 35,62 | 47,96 | kr/mil |
Kalkylen tar inte hänsyn till eventuella finansieringskostnader. |
Fakta
Ford | Kia | Volkswagen | |
Drivlina |
rak 3 |
rak 4 |
rak 4 190 hk vid |
Kaross |
längd 4 693 mm bredd 1 844 mm höjd 1 536 mm axelavstånd 2 700 mm bagagevolym 608–1 653 liter markfrigång 163 mm |
längd 4 605 mm markfrigång |
längd 4 639 mm |
Förbrukning (WLTP) Test |
angiven 5,8 l/100 km test 5,8 l/100 km |
angiven 1,5 l/100 km test 2,6 l/100 km |
angiven |
CO2 (WLTP) Test |
132 g/km, |
33 g/km, |
161 g/km, test 159 g/km |
Prestanda |
0–100 km/h |
0–100 km/h |
0–100 km/h |
Vikt |
tjänstevikt |
tjänstevikt |
tjänstevikt |
Tankvolym |
52 liter | 37 liter Batterikapacitet 8,9 kWh |
55 liter |
Pris | 369 900 kr | 392 700 kr | 427 900 kr |
Betyg
Ford | Kia | Volkswagen | |
Ekonomi/ utrustning |
4 |
5 | 3 |
Lägst inköpspris och likvärdiga kostnader för service och försäkring som de två andra. Dagens Focus är ingen ny modell och tappar i andrahandsvärde. |
Bra inköpspris, låg förbrukning och billig skatt ger en attraktiv kalkyl. Elektrifieringen gör att den har ett stabilt andrahandsvärde. | Dyrast i inköp men mycket bra andrahandsvärde. Låg servicekostnad, hög förbrukning. Skatten de tre första åren förstör kalkylen. | |
Motor/ växellåda |
3 | 3 | 4 |
Hyfsat pigg trots beskedlig motorkraft tack vare bilens låga vikt. Okej låda och motorrespons. Styrningen inte alls lika fin som på äldre Ford-modeller. | Riktigt seg i drivlinan jämfört med de två andra, både på el och som hybrid. Plus för elektrifineringen men minus för att den inte går på ren el. | Betydligt starkare och piggare än de två andra bilarna. Dubbel-kopplingslådan är effektiv vid körning men tvekar från stillastående. | |
Körning/ komfort |
4 | 3 | 5 |
Bra fjädringskomfort kombinerat med ett spänstigt chassi. Det känns att bilen är lättare än de två andra. Stolarna är helt okej och styrningen sådär. |
Hårdast fjädrings-komfort av de tre. Hjulen slår en aning vid skarvar och ojämnheter i vägen. Okej stolar, högst vägljud. |
Den överlägset bekvämaste bilen av de tre att åka längre sträckor med. Bäst fjädrings-komfort och minst vägljud. Sköna stolar, bra mittarmstöd. | |
Utrymmen | 4 | 3 |
5 |
Största bilen av de tre. Bra innerutrymmen men inte lika rymlig som Golfen i baksätet. Stort bagage-utrymme men bara fällbart ryggstöd i två steg | Godkända inner-utrymmen. Man sitter bra framtill och helt okej i baksätet. Märkbart mindre bagageutrymme än de två andra och sladdarna tar plats. |
Mindre yttermått än Ford Focus men rymligare i interiören. Storbilskänsla i framsätena, bäst baksäte och ett stort och flexibelt bagageutrymme. |
|
Säkerhet | 5 | 5 | 5 |
Testad av Euro NCAP år 2019 med fem stjärnor i totalbetyg. Testerna har blivit hårdare sedan dess men Focus är fortfarande en säker bil. |
Precis som Focus testad år 2019 med fem stjärnor i betyg. Men inte riktigt lika höga poäng i det passiva krockskyddet. |
Testad av Euro NCAP år 2022 med mycket bra poäng och fem stjärnor i totalbetyg. Bäst poäng för assistans-system. |
|
Miljö | 3 | 4 | 2 |
Snål och effektiv bensin-motor med mildhybrid-teknik som också går att köra på etanol. Många tankar dock bensin i sina etanolbilar. |
Hyfsat bra räckvidd på el och snål även när man kör den som hybrid. Riktigt dåligt att den inte går att köra utsläppsfritt trots att man har laddat. |
Starkast motor, tung bil och fyrhjuls-drivning gör naturligtvis avtryck i förbrukningen. Finns även som diesel för samma pengar. |
|
RESULTAT (MAX 30) |
23 |
23 |
24 |
Trevlig mellanklasskombi som fortfarande känns modern. Låg vikt ger låg förbrukning och hög körglädje. Stort bagage-utrymme, okej komfort. | Genomgående vettig bil med bra utrymmen och generöst med utrustning. Snål även om den inte laddats. Förnuftig men minst körglädje och charm | Högt inköpspris och dyr skatt. Störst utrymmen, bäst körupplevelse och överlägsen på vintern. Den bil som skapar mest habegär i testlaget. |
Text: Motors testlag Foto: James Holm