Vi testar tre elektrifierade familjebilar för att se vilken som är det bästa och mest ekonomiska köpet. Vilken vinner, Honda CR-V Hybrid, Nissan Qashqai e-POWER eller Toyota Corolla Cross Elhybrid?  

DEN OMÅTTLIGT POPULÄRA kategorin mellanklasscrossovers för familjen växer och utvecklas hela tiden. I dag är utbudet av praktiska, bekväma och elektrifierade familjebilar bredare än någonsin.

Ska man köpa den äldre Hondan eller satsa på ny teknik från Nissan eller Toyota?

Vi har samlat tre av de mest intressanta crossover-modellerna för att ta reda på vilken som är bäst på vad. Storsäljaren Qashqai kom nyligen i helt nytt format, och nu finns den med en sprillans ny drivlina som faktiskt gör den till en typ av elbil. Toyota hakar naturligtvis på crossover-trenden och erbjuder en förhöjd Corolla i storleksgapet mellan Rav4 och Yaris Cross.

För samma pengar kan du få den lite större Honda CR-V, även den med elektrifierad drivlina. Kan det vara smart att köpa den lite äldre och rymligare Hondan eller är det bättre att satsa på ny teknik från Nissan eller Toyota? Vi reder ut allt detta i vårt biltest av tre familjehybrider.

HONDA CR-V HYBRID 2.0 AWD CVT

EN BILMODELL BLIR ALDRIG så bra som när den slutar byggas. Sägs det. Då är alla barnsjukdomar åtgärdade och produktionslinan har trimmats in så att varje bil byggs med perfektion. Honda CR-V kommer under året att ersättas av en ny version, där den nya kommer att finnas som hybrid och laddhybrid.

Inte ett bilköp för den som värdesätter informationsteknologi i sin bil

Att vi kör den utgående modellen är för att den går att få till samma peng som de två övriga modellerna. Dock inte den testade, fyrhjulsdrivna versionen. Men med framhjulsdrift börjar CR-V på 354 900 kronor. Och då kan man fråga sig om man behöver fyrhjulsdrivningen, eftersom dragvikten ändå är på blygsamma 750 kg. Visserligen har AWD-versionen riktig kardanaxel som bådar för pålitlig framkomlighet.

Det som märks tydligast med att CR-V är en utgående modell är infotainmentsystemet. Detta har aldrig tidigare varit Hondas grej, men de nya modellerna (Civic, HR-V och elbilen e) har riktigt bra system. Därför framstår pekskärmen i HR-V som omåttligt opedagogisk och gammaldags. Det är svårt att hitta runt bland menyerna och både skärmen, grafiken och funktionerna känns omoderna.

Detta är inte ett bilköp för den som värdesätter informationsteknologi i sin bil.

De starka sidorna är i stället körupplevelsen och utrymmena. CR-V säljs för tillfället bara som hybrid i Sverige. Hybridversionen går inte att få med sju säten, som annars finns till övriga versioner som säljs på andra marknader.

Förbrukningen är för hög, det är svårt att köra snålt

Körupplevelsen är det bästa med bilen. Hybriddrivlinan är mjuk och fin, med en direkt och bra gasrespons och naturlig känsla i bromspedalen när bilen motorbromsar. Motorn gör inget större oväsen av sig och kupén känns ombonad. Hybridsystemet är inte lika modernt som i Civic och HR-V, och är därför inte lika effektivt heller.

Förbrukningen är för hög tycker vi. Det är svårt att köra snålt, även om vi utan problem lyckades komma under WLTP-siffran på vår testrunda med blandad körning.

Assistanssystemen känns moderna och välkalibrerade. Funktionerna är lättanvända via tydliga knappar på ratten. Styrningen är fin och framstolarna är riktigt bekväma. Baksätet är överlägset rymligast i testet och man sitter bekvämt.

Dörrarna öppnar i en vid vinkel, vilket gör det enkelt att kliva i och ur, bra även med barnstol. Bagageutrymmet är störst av de tre testade bilarna, men ingen av dem har genomlastningslucka eller fällbart baksätesryggstöd i tre delar.

Kanske kan du göra ett klipp hos din Honda-handlare som väntar på den nya modellen

På sedvanligt Honda-manér finns det en del fiffiga funktioner i CR-V. Glasögonfodralet i taket går att fälla ner i ett första steg, där en vidvinkelspegel ger föraren full överblick över baksätets aktiviteter. Facket i mittkonsolen går att justera efter olika behov.

Dagens Honda CR-V är en bilmodell på väg att fasas ut. En törstig hybriddrivlina och ett omodernt infotainmentsystem ligger den i fatet. Komforten och utrymmena är dess styrkor. Kanske kan du göra ett klipp hos din Honda-handlare som väntar på den nya modellen. Annars bör du göra detsamma.

Honda CR-V är den största bilen och har också det absolut mest generösa baksätet. Bekvämt och gott om utrymme.
Honda CR-V är den största bilen och har också det absolut mest generösa baksätet. Bekvämt och gott om utrymme.
Qashqai e-Power är elbilen för dig som inte vill ladda.
Qashqai e-Power är elbilen för dig som inte vill ladda.

NISSAN QASHQAI e-POWER

DET HÄR ÄR EGENTLIGEN en elbil. En elbil med en räckvidd på 1 038 km och som man kan fylla på några minuter. Grejen är bara att man fyller den med bensin och inte med el. Som e-Power drivs nämligen Qashqai av en elmotor, som får sin ström från ett batteri. Detta batteri är bara på 2,1 kWh och fylls därför ständigt på med ström som genereras av en bensinmotor. Den trecylindriga bensinmotorn driver alltså aldrig hjulen, som på de flesta vanliga hybrider, utan används bara för att förse batteriet med ström.

Poängen med detta är enligt Nissan att även de som inte kan ladda, ska få en elbilskänsla med e-Power. Eftersom bensinmotorn optimerats för att arbeta på effektivast möjliga varvtal, i stället för att vara kopplad till en axel, ska också förbrukningen vara låg. I det här testet kan vi delvis bekräfta Nissans påstående. Eftersom bilen endast drivs av elmotorn får man också viss elbilskänsla, då framför allt i gasrespons och motorbroms.

Qashqai e-Power kör ibland överraskande länge bara på el

Man kan även välja ett enpedalsläge, även om detta inte längre bromsar hela vägen ner till stillastående som det gjorde i Nissan Leaf. Qashqai e-Power kör ibland överraskande länge bara på el, alltså utan att starta bensinmotorn. Det är naturligtvis uppskattat, men vi kan ibland ifrågasätta beteendet vid kallstarter då det tar en liten extra stund att få värme i kupén när det dröjer innan kyl vattnet i bensinmotorn värmts upp.

Gasresponsen och accelerationen är inte så där blixtsnabb som i många elbilar; det känns aningen mer dämpat. Men Qashqai är fortfarende en snabb bil. Och jämför man med förra generationen av Qashqai är denna nya modell ett stort lyft.

Inredningen känns riktigt fin, på sina håll som om den hade suttit i en bil från en premiumtillverkare. Mjukare material och fina knappar och vred är bidragande orsaker till detta.

Infotainmentsystemet är bra. Det är lättöverskådligt, har snabbvalsknappar och ett stort volymvred. Även på ratten finner vi tydliga och lättanvända knappar och reglage, till infotainmentsystemet på vänstersidan och assistanssystemen på höger sida. Nissan har bra assistanssystem som hjälper och avlastar dig som förare utan att störa.

Riktigt bra sittposition fram i nya Qashqai. Till skillnad från förra modellen där man inte sitter lika bra.
Riktigt bra sittposition fram i nya Qashqai. Till skillnad från förra modellen där man inte sitter lika bra.
Nissans baksäte är ganska rymligt, men sitsen är för låg i förhållande till golvet, vilket ger en obekväm knävinkel.
Nissans baksäte är ganska rymligt, men sitsen är för låg i förhållande till golvet, vilket ger en obekväm knävinkel.

En bra säkerhetsdetalj är att ljusvredet inte ens har ett Off-läge; ingen Qashqai-förare riskerar att köra med släckta bakljus i mörker. Utrymmena framtill är bra, och baksätet är okej.

Elbilskänslan förtas av att bensinmotorn surrar rått och högt

Det man framför allt kan anmärka på är att sittdynan i baksätet är för låg i förhållande till golvet. Det man har missat lite med Qashqai är ljudisoleringen.

Elbilskänslan förtas ibland ganska kraftigt av att bensinmotorn surrar rått och högt, beroende på dess belastning.

Vi hade även önskat mer ljudisolering i hjulhusen för att dämpa vägljudet i motorvägsfart på vår grova svenska asfalt, för att hörseln ska få samma premiumupplevelse som synen och känseln. 

Corolla Cross är en lite rejälare och fyrhjulsdriven Corolla med ny teknik.
Corolla Cross är en lite rejälare och fyrhjulsdriven Corolla med ny teknik.

TOYOTA COROLLA CROSS ELHYBRID 2,0 AWD-i

NÄR COROLLA ÄR FÖR LITEN men Rav4 för stor, då finns numera Corolla Cross. En Crossover-version av Corolla som har fått lite ny teknik. Storleksmässigt är Corolla Cross jämförbar med Nissan Qashqai.

Det Toyota kan skryta med är fyrhjulsdrivning. Det sker medelst elbakaxel, alltså att en elmotor driver bakhjulen. I Corolla Cross är denna på 41 hk och det är tillräckligt för att ge det extra grepp man behöver i svårare vägförhållanden. Framhjulen drivs av en elmotor på 113 hk och en bensinmotor på 152 hk.

Corolla Cross är den starkaste och snabbaste bilen i testet

Det märks att Toyota kan det här med hybridteknik. Corolla Cross är den starkaste och snabbaste bilen i testet, samtidigt som den är snålast. Ändå erbjuder den fyrhjulsdrivning. Och fråga vilken taxifirma som helst som har kört Toyota-hybrider så kommer du att känna dig trygg med att äga en i många år. Driftsäkerheten är oslagbart hög.

Hybridtekniken fungerar så att elmotorerna driver bilen vid lätt belastning och i låga hastigheter, därefter är det mest bensinmotorn som sköter drivningen, hela tiden assisterad av elmotorerna. En steglös CVT-växellåda ger inte någon sportig upplevelse, men är ack så effektiv och ger en snabb gasrespons i vardagskörning. Och det är ju detta man sysslar med i den här typen av bilar.

Nytt infotainmentsystem i Toyota. Mycket bättre än det förra, men fortfarande inte bäst.
Nytt infotainmentsystem i Toyota. Mycket bättre än det förra, men fortfarande inte bäst.

Toyotas nya infotainmentsystem som nu löpande hittar ut i de nya modellerna är betydligt bättre än tidigare. Man gör lite samma resa som Honda och Nissan. En stor och tydlig skärm ger bra grafik och snabb respons, men vi tycker att Nissans (och Hondas nya) system är aningen lättare att överskåda. Toyota har heller inget volymvred, men detta förlåtes en aning av tydliga och lättanvända knappar på ratten.

Toyota har en ny app där man kan ställa in förvärmning av bilen

Befriande är att dessa japanska bilar inte har fallit offer för pekyts-trenden utan fortfarande har rejäla knappar för klimatanläggning samt ratt- och stolsvärme. Toyota har en ny app där man kan ställa in förvärmning av bilen och kolla grundläggande information som bränslenivå.

Utrymmesmässigt känns Corolla Cross som en fullgod familjebil. Visst, bagageutrymmet är inte jättestort men det är lättlastat och smart konstruerat. Vi saknar dock genomlastningslucka och tredelat, fällbart ryggstöd, precis som i de andra bilarna. Baksätet är fullgott för två vuxna och man sitter bekvämt.

Detta är en bil att känna sig trygg med

Utrymmet för huvudet räcker till även i testbilen som har glastak. Kikar vi på ekonomin är Toyotan den billigaste av de tre att äga, med liten marginal mot Nissan. Ett gott andrahandsvärde och en låg förbrukning kompenserar den lite dyrare servicen och försäkringen. Detta är en bil att känna sig trygg med. Hög bevisad krocksäkerhet och lika hög bevisad driftsäkerhet bådar för få överraskningar.

Corolla Cross hybrid erbjuder en vardagskörglädje där man utan problem kan njuta av att köra bränslesnålt. Komforten är överraskande bra. Den här typen av höjda bilar kan annars lida av onödigt mycket karossrörelser över ojämnheter, men Corolla Cross sköter sig bra här. Den nya infotainmenttekniken är långt ifrån marknadsledande, men den är långt mycket bättre än tidigare. Toyota tar försiktiga steg framåt samtidigt som man värnar om sina kärnvärden. 

Toyotas baksäte är det minst rymliga, men man sitter bekvämt. Normallånga vuxna har tillräckligt med utrymme.
Toyotas baksäte är det minst rymliga, men man sitter bekvämt. Normallånga vuxna har tillräckligt med utrymme.

Text: Motors testlag Foto: James Holm

Bäst i test

Tre hybrider för familjen gör upp om vilken som är den bästa bilen totalt sett.
Honda CR-V Hybrid 2.0 AWD CVT, Nissan Qashqai e-Power eller Toyota Corolla Cross Elhybrid 2,0 AWD-i.  

Ekonomiberäkningar

  Honda Nissan Toyota  
Inköpspris
411 400 376 100 364 100 kr
         
Ägarkostnad        
Värdeminskning

 
38 100

33 800

32 700

kr/år
2 000 mil/år
i tre år
Bränsle:
(testförbrukning)

28 160 24 200 23 320 kr/2 000 mil
(22 kr/l)
Skatt:
(tre första åren)
8 350 5 175 5 175 kr/år

Försäkring:

5 220
(halv)
4 632
(halv)
4 632
(halv)
kr/år

Service: 2 666 5 556 5 911 kr/år
2 000 mil/år i tre år
Totalt:  41,25 36,68 36,09 kr/mil
         

Kalkylen tar inte hänsyn till eventuella finansieringskostnader.

 

Fakta

  Honda Nissan Toyota
Drivlina









Rak 4, bensin
1 993 cm3

145 hk vid
6 200 r/min, 175 Nm
vid 4 000 r/min
Elmotor
184 hk och 315 Nm

Systemeffekt 184 hk
315 Nm

Steglös automatlåda
Fyrhjulsdrift

Rak 3, bensin
turbo
1 497 cm3

158 hk vid
4 600 r/min

250 Nm vid
2 400—4 400 r/min

Elmotor 190 hk
och 330 Nm

Systemeffekt 190 hk
330 Nm

Steglös automatlåda
Framhjulsdrift

Rak 4, bensin
1 987 cm3

152 hk vid
6 000 r/min

190 Nm vid
4 400–5 200 r/min

Elmotor fram
113 hk 206 Nm
bak 41 hk 84 Nm

Systemeffekt 199 hk

Steglös automatlåda Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd 4 600 mm
Bredd 1 855 mm
Höjd 1 689 mm

Axelavstånd
2 662 mm
Bagagevolym
497–1 692 liter

Längd 4 425 mm
Bredd 1 835 mm
Höjd 1 625 mm

Axelavstånd
2 665 mm
Bagagevolym
455–1 440 liter

Längd 4 460 mm 
Bredd 1 825 mm
Höjd 1 620 mm

Axelavstånd
2 640 mm
Bagagevolym
384–1 359 liter

Förbrukning (WLTP)
Test
Angiven
7,1 l/100 km
Test
6,4 l/100 km
Angiven
5,3 l/100 km
Test
5,5 l/100 km

Angiven
5,3 l/100 km
Test
5,3 l/100 km

CO2
(WLTP)

Test 

145 g/km
Test 131 g/km

120 g/km
Test 125 g/km

120 g/km
Test 120 g/km
Prestanda



0–100 km/h
Angivet 8,9 s
Toppfart 180 km/h

0–100 km/h
Angivet 7,9 s
Toppfart 170 km/h

0–100 km/h
Angivet 7,4 s
Toppfart 180 km/h

Vikt



Tjänstevikt
1 743 kg
Maxlast
532 kg
Max dragvikt
750 kg

Tjänstevikt
1 687 kg
Maxlast
493 kg
Max dragvikt
750 kg

Tjänstevikt
1 574 kg
Maxlast
441 kg
Max dragvikt
750 kg

Tankvolym

57 liter 55 liter 43 liter
Pris 411 400 kr 376 100 kr 364 100 kr 

 

Betyg

  Honda Nissan Toyota
Ekonomi/
utrustning

2

3 3



Med 4WD är Hondan dyrare än de två andra. Men med 2WD är den billigast av de tre. Lägst servicekostnader. Hög förbrukning ger också en hög skatt.

Attraktivt startpris men man bör gå upp en utrustningsnivå och landar då på 394 800 kr. Låg förbrukning gör kalkylen trevligare. Lägst inköpspris av de tre testbilarna, även om man lägger på extrautrustning. Låg förbrukning men aningen högre servicekostnader än Nissan.
Motor/
växellåda
4 5 5
  Drivs mestadels av elmotorn vilket ger mjuk och fin gång. Bra motorbroms-lägen via paddlar. Fyrhjulsdrivning med kardanaxel. Mjuk och fin drivlina med bra gasrespons och motorbroms. Drivs enbart av elmotorn. Enpedalsläge men inte till stopp. Bensinmotorn kan surra högt. Toyota har finslipat sin hybriddrivlina ytterligare och den är mycket effektiv. Mjuk och lättkörd. Snabbast, snålast och har AWD. Bara ett B-läge.
Körning/
komfort
5 4 4





Den starkaste grenen för HR-V. En mycket trevlig bil att köra. Riktigt bra stolar. Men vi skulle önska bättre ljudisolering i hjulhusen.

Nya Qashqai är både bekväm och under-hållande att köra, till skillnad från förra generationen. Aningen högt vägljud vid motorvägs-körning. Bekväm och lättkörd. Men det märks att Corolla Cross inte har lika lång hjulbas som de andra två, eftersom karossrörelserna är livligare. Bra stolar.
Utrymmen 5 4

4



Största bilen är också föga överraskande rymligast. Gott om plats både fram och bak och stort samt lättlastat bagageutrymme. Rymlig bil med mycket suvkänsla framtill. Baksätet har bra med plats men dynan är för låg för att ge en bekväm sitt-position. Bra bagageutrymme.

Fyra vuxna sitter bra i Corolla Cross. Bekvämare baksäte än Qashqai men inte lika stort bagageutrymme.


Säkerhet 5 5 5
  Testad av Euro NCAP år 2019 med fem stjärnor i betyg. Extra höga poäng för skydd av vuxna. Inte lika höga poäng för oskyddade trafikanter.

Testad av Euro NCAP år 2021 med fem stjärnor i betyg. Mycket höga betyg för skydd av vuxna samt barn, och även för förarstödssystem.

Testad av Euro NCAP år 2022 med fem stjärnor i betyg. Genomgående höga betyg för vuxna, barn, oskyddade och förarstöd.

Miljö/
energi-effektivitet
3 4 4


På testslingan med blandad körning – stad, landsväg och motorväg landar förbrukningen under WLTP-siffran. Högre vid motorvägs-körning. Nissans hybridsystem med en elmotor som driver bilen och en bensinmotor som genererar el visar sig vara ganska effektivt vid blandad körning. Toyota är obesegrad mästare på att bygga effektiva hybriddrivlinor. Corolla är så klart snålast, men också lättast.

RESULTAT
(MAX 30)

24

25

25

  Honda CR-V är en rymlig hybrid för familjen som inte behöver den senaste infotainmenttekniken. Men spara pengar genom att skippa 4WD. Nya Qashqai e-Power är en lyckad familjebil som erbjuder modern teknik och hög komfort tillsammans med en låg förbrukning. En bensindriven elbil. Toyota Corolla Cross är fullkomlig för de flesta familjer. Man behöver inte större bil än så här. Pålitlig, bekväm och låg förbrukning.