2021 års match mellan en ny och en begagnad bil står mellan en familjebuss och en sjusitsig suv. Vill du ha den bussiga eller den bastanta familjefraktaren?

Vi svenskar verkar ha ett aldrig sinande behov av utrymme. Den som har flera barn och ofta agerar chaufför till träningar och aktiviteter där barnens vänner också gärna följer med behöver en rejäl bil. Men det är inte alltid lätt att veta vad man ska köpa för bil. Den ska vara rymlig, den får inte kosta för mycket, den ska helst inte gå sönder och den får gärna vara miljösmart.

Vi har plockat fram två alternativ som vi tycker är extra intressanta i det här årets duell mellan en begagnad och en ny bil. Att köpa en begagnad bil är miljösmart från början, även om den inte har någon miljöteknik i drivlinan. Men ska man köpa nytt är det bra om bilen har någon ny miljösmart teknik. Snart kommer de eldrivna familjebussarna. Men fram till dess guidar vi dig till bästa köpet av en rymlig och sjusitsig familjefraktare. 

BUSSIG FAMILJEVÄN – TEST BEGAGNAT VS. NYTT
2016 fick Pajero ett ansiktslyft och Apple Carplay. Funktionell inredning och snyggt med ljus läderklädsel.
2016 fick Pajero ett ansiktslyft och Apple Carplay. Funktionell inredning och snyggt med ljus läderklädsel.
Afrikatraktorn

MITSUBISHI PAJERO 3,2 Di-D

DET FINNS EN KLASSISK bil som de flesta bilkunniga skulle välja för en resa genom den afrikanska kontinenten. Toyota Land Cruiser. Men Land Cruisers höga status och attraktion gör den väldigt dyr på andrahandsmarknaden. Frågar man bilmänniskor i Sydafrika om ett andraval säger många Mitsubishi Pajero. Detta andraval är på många sätt likt Land Cruiser. Den är rejäl, rymlig, har otroliga terrängegenskaper och är nästintill lika odödlig.

Men den kostar runt hälften så mycket. Mitsubishi Pajero är alltså ett life hack för den som drömmer om en Land Cruiser men inte är sugen på att lägga de pengarna. Det bästa med Pajero är att den är rymlig. Man åker bekvämt fyra vuxna med massor av bagage, eller sju personer där två bör vara lite mindre. Lika bra är att den har hög driftsäkerhet och är relativt modern med pekskärm och Apple Carplay från uppdateringen som kom 2016. Bilens konstruktion i övrigt är gammal.

Pajero har slutat säljas och vi kommer troligtvis aldrig se den mer i Sverige. På andra marknader säljs Pajero Sport som baseras på pickupen L200.
Pajero har slutat säljas och vi kommer troligtvis aldrig se den mer i Sverige. På andra marknader säljs Pajero Sport som baseras på pickupen L200.

Det sämsta är att den är törstig. Den 3,2 liter stora fyrcylindriga dieselmotorn är en riktig arbetshäst. Den är stark och pålitlig, men den tunga bilen gör att förbrukningen ligger på en liter milen, trots att man kör med tvåhjulsdrivning. Via en spak bredvid växelväljaren kan man alltså välja mellan två- och fyrhjulsdrivning samt lågväxel. Man kan även låsa en differential för att jämnt fördela kraften mellan hjulen. Växellådan växlar överraskande mjukt och det är knappt man märker när den byter kugg.

En funktion vi saknar är att justera ratten i längdled. Långa förare måste sitta med stolen långt fram vilket inte är optimalt för benens position och vinkeln på knäna. Man vill inte sitta för långt från ratten för servostyrningen är inte den lättaste.

En hyfsat bra ljudanläggning, den ljusa läderklädseln och glastaket ger Pajero en ganska lyxig känsla. De modeller som finns ute till försäljning är i princip alla fullutrustade. Det känns som en betydligt dyrare bil än vad det är. För sett till inköpspris är detta otroligt mycket bil för pengarna. Sedan är ägarkostnaderna högre än för de flesta bilar. Den höga förbrukningen ger en dyr dieselnota, skatten är på över 8 000 kronor per år och den stora servicen som behövs vid 12 000 mil kostar runt 10 000 kronor. Men andrahandsvärdet på den här bilen kan mycket väl ligga stabilt. Särskilt eftersom Pajero inte säljs i Europa längre och tillverkningen av den ska läggas ner. 

Den tredje sätesraden fälls ner i golvet. Med den nere är bagageutrymmet enormt. Med den uppe är det minimalt.
Den tredje sätesraden fälls ner i golvet. Med den nere är bagageutrymmet enormt. Med den uppe är det minimalt.

TOYOTA PROACE VERSO 2,0 DIESEL

KAN EN FRANSK BIL ha japansk kvalitet? Ja, tydligen om man frågar Toyota. Enligt den japanska tillverkaren ska deras bilar som byggs i samarbete med andra biltillverkare ha samma driftsäkerhet och kvalitet som andra Toyota-bilar. Proace Verso finns även som Citroën Spacetourer och Peugeot Traveller. Även Opel, som ingår i PSA-koncernen, har sin version av den här bussen vid namn Zafira Life.

Vårt första journalistiskt granskande intryck av Toyota Proace är att den inte känns som en Toyota. Hela inredningen kommer från de franska bilarna med tillhörande reglage, instrumentering och varningsljud. Under testperioden varnade bilen för låg spolarvätskenivå trots att den var påfylld och parkeringssensorerna flippade ur och slutade fungera vid några tillfällen i trånga garage. Detta är ett beteende som vi inte känner igen från Toyotas bilar.

Man sitter väldigt högt och bekvämt. Många gillar suvar för att man sitter högt och har bra utsikt, men en buss av den här storleken bjuder på ännu bättre panoramavy över framförvarande trafiksituation. Vid långkörning saknar vi dock en bekväm plats att vila vänster armbåge på och det är extremt dåligt med mugghållare, avläggningsytor och fack på förarplatsen

Toyota Proace Verso byggs tillsammans med Citroëns, Peugeots och Opels motsvarande bilmodeller.
Toyota Proace Verso byggs tillsammans med Citroëns, Peugeots och Opels motsvarande bilmodeller.
Fransos i kimono

Hela bilen kommer i princip från PSA-koncernen. Det finns tre dieseldrivna motorversioner och vi har kört den starkaste på 180 hk tillsammans med automatlåda. Motorn är stark och har bra vridmoment redan på låga varv. Växellådan växlar för det mesta effektivt och mjukt men högg till några gånger vid nedväxlingar på ett ofint sätt. En mycket bra egenskap som kommer med den franska drivlinan är att man kan köra den här Toyotan på det helt förnybara bränslet HVO100.

Det kan vara krångligt att jämföra Proace Verso med Opels och de franska motsvarigheterna eftersom det skiljer en del i paket och utrustning, men Toyotan ligger lägre i pris. Det är fortfarande mycket pengar för en familjebil men om man slår ut det på antal kubikcentimeter blir kalkylen lättare att smälta. Barnen som var med under testdagen och fick välja sin favorit älskade Proace Verso.

Inredningen är i princip helt hämtad från de franska bilarna som Proace bygger på. Det är Toyota-märket i ratten som skiljer dem åt. Denna Executive Long-version är 6-sitsig, men Proace Verso finns även med åtta säten.
Inredningen är i princip helt hämtad från de franska bilarna som Proace bygger på. Det är Toyota-märket i ratten som skiljer dem åt. Denna Executive Long-version är 6-sitsig, men Proace Verso finns även med åtta säten.

Men de talade också lyriskt om den eldrivna Mercedes EQV som nu finns att köpa. Peugeot har också en helt eldriven version av sin Traveller som går att beställa i dag. Och för den som inte ska köra dagliga långturer, utan vill frakta stora familjer till träning och utflykter är dessa eldrivna familjebussar otroligt heta.

Denna Executive Long-version är 6-sitsig, men Proace Verso finns även med åtta säten.
Denna Executive Long-version är 6-sitsig, men Proace Verso finns även med åtta säten.

Man ska alltså vara beredd på att Proace Verso inte känns som en Toyota, men har man inget problem med detta, utan vill ha en rymlig, praktisk och bekväm familjebuss kommer Toyota Proace skänka hela familjen mycket glädje. 

Tidningen Motor testar  ny Toyota Proace Verso 2,0 Diesel och begagnad Mitsubishi Pajero 3,2 Di-D
Tidningen Motor testar ny Toyota Proace Verso 2,0 Diesel och begagnad Mitsubishi Pajero 3,2 Di-D

 

  Mitsubishi Toyota  
Inköpspris 255 000 364 900 kr
       
Ägarkostnad      
Värdeminskning  19 000

43 800

kr/år 2000 mil
(i tre år)
Bränsle  (testförbrukning) 32 320

23 360

kr 2 000 mil
(16 kr/l)
Skatt: 8 089

9 326
(4 064 efter 3 år)
kr/år

Försäkring: 13 956 (hel) 4 080 (halv) kr/år
Service: 8 000 3 500 kr/år
Totalt:  40,68 42,032 kr/mil

 

 

  Mitsubishi Toyota
Drivlina





Rak 4, diesel, turbo,
3 200 cm3,
190 hk vid
3 500 r/min,
441 Nm vid
2 000 r/min.
5-stegad
automatlåda.
Fyrhjulsdrift.

R4, diesel, turbo,
1 997 cm3,
177 hk vid
3 750 r/min,
400 Nm vid
2 000-2 500 r/min.
8-stegad
automatlåda.
Framhjulsdrift.

Kaross



Längd 4 900,
bredd 1 875,
höjd 1 890 mm.
Axelavstånd
2 780 mm.
Bagagevolym
1 038–1 790 liter.
Längd 5 309,
bredd 1 920,
höjd 1 899 mm.
Axelavstånd
3 275 mm.
Bagagevolym
980–2 787 liter.
Bränsleförbrukning (WLTP) Angiven
9,3 l/100 km
(NEDC),
test
10,1 l/100 km.
Angiven
6,3 l/100 km
(WLTP),
test
7,3 l/100 km.
CO2

Angivet 245 g/km,
test 266 g/km.
Angivet 166 g/km,
test 192 g/km.
Prestanda

0–100 km/h
angivet 11,1 s.
Toppfart 180 km/h.
0–100 km/h
angivet 8,8 s.
Toppfart 185 km/h.
Vikt

Tjänstevikt
2 375 kg,
maxlast 655 kg,
max dragvikt
3 500 kg.

Tjänstevikt
2 218 kg,
maxlast 582 kg,
max dragvikt
2 300 kg.
Tankvolym

88 liter.

69 liter.
Pris 255 000 kr 364 900 kr

 

 

  Mitsubishi Toyota

Ekonomi/
utrustning






Dyr att äga med hög förbrukning samt skatt och service, men har ett förmodat stabilt andrahandsvärde. Finns bara som fullutrustad
4

Nya bilar drabbas alltid av hög värdeminskning, men de andra kostnaderna är i schack för en så stor bil. Billigare än alternativen från PSA.
3
Motor/
växellåda





En rejäl fyrcylindrig motor på 3,2 liter. Den känns odödlig och har bra vrid för tunga arbeten, men är föga sofistikerad. Lådan växlar riktigt mjukt.
4
Proace Verso finns med två olika dieselmotorer. Detta är den starkaste och den har ett rejält vrid för oansträngd körning. Lådan kan hugga till ibland.
4
Körning/
komfort






Man sitter riktigt bra förutom att vi skulle vilja justera ratten i längdled. Fjädringen är ganska hård när bilen är olastad men bättre i högre fart.
3
Det här är en bil att trivas i på långresor. Fåtöljerna är skönare än i Pajero och fjädringen är bekvämare. Föraren saknar dock bra plats för vänster armbåge.
4
Utrymmen






Slösande stora utrymmen för fyra åkande. Är det sju personer som ska med blir det tajt, särskilt om de vill ha väskor med sig.
4
Det här är Proace Versos rond. Även om Pajeron är stor har den inget att komma med mot Proace. Bagageutrymme även med sju passagerare.
5
Säkerhet







Pajero är inte krocktestad av Euro NCAP och vi kan därför inte gissa och ge den höga betyg. Generöst med airbags men inget autobromssystem.
3
Krocktestades av Euro NCAP 2015 med fem stjärnor i betyg. Fick brons i betyg i Euro NCAP:s test av autobromsen 2021. Alltså bara godkänt.
4
Miljö






Visserligen Euro 6 så den får köra i stadskärnor men dieselförbrukningen är hög och bilen är inte godkänd för HVO100.
2
Hyfsat låg förbrukning med tanke på bilens kapacitet. Godkänd för att tankas med det helt förnybara bränslet HVO100 vilket är bra.
4
RESULTAT
(MAX 30)

20

24

  Vill man ha en stor och rymlig suv, som samtidigt är oslagbar i terrängen och har hög driftsäkerhet är Pajero ett bra köp. Men den drar mycket diesel. En familjebuss, eller mpv, är i princip alltid ett smartare köp än en suv. Men många köper snarare
bil med hjärtat än med hjärnan.