Vilken Skoda Octavia passar dig?
En bil, tre drivsystem. Tidningen Motor har samlat tre versioner av nya Skoda Octavia Combi för att reda ut vilken man bör lägga pengarna på.
Vi befinner oss i en utdragen övergångsperiod för att ställa om till fossiloberoende transporter. Och el är inte lösningen på allting. Än så länge i alla fall. Innan vi har en laddinfrastruktur och tillräckliga räckvidder på elbilar måste det finnas alternativ.
Och Skoda är duktiga på att erbjuda sådana. Nya Octavia är en riktig toppenbil. Den är rymlig, bekväm och har mycket modern teknik och hög säkerhet. På samma plattform har Skoda lyckats bygga flera olika versioner av Octavia. Vi kör den som laddhybrid, som gasdriven och med en snål dieselmotor för att reda ut vilken som är bäst för dig.
Den som bor i radhus med laddbox i Mjölby och jobbar i Linköping, har helt andra förutsättningar än den som bor i lägenhet i Luleå men jobbar i Arvidsjaur. Vi testar och utreder vilken Octavia som erbjuder den bästa lösningen för dig.
SKODA OCTAVIA COMBI TGI G-TEC
Skoda har gjort ett gediget arbete med att göra Octavia G-tec till en miljösmart bil. Man har byggt in tre stora gastankar, som totalt rymmer över 17 kg gas, och minskat bensintanken till en liten reservbalja på nio liter. Två av tankarna ligger placerade under bagagerumsgolvet.
Och detta är väl den enda nackdelen med Octavia G-Tec, att den har aningen mindre bagageutrymme än vanliga Octavia som å andra sidan har ett väldigt stort dito. En annan sak att tänka på är tillgången på gasmackar.
I södra halvan av Sverige är utbudet gott, och man behöver knappt planera sin körning. Men norra delarna av vårt land har inte samma utbud av gasmackar. Hugade spekulanter i denna landsdel bör kolla så att körmönstret passar in med tillgängliga fordonsgasstationer. Är detta inget problem är Octavia G-Tec ett mycket förnuftigt bilköp. Bilen är rymlig, bekväm, välbyggd och miljösmart. Fordonsgasen i Sverige består till över 95 procent av biogas enligt SCB 2020, och målet är att ha 100 procent biogas till 2023.
Men tyvärr missar beslutsfattarna detta och gasbilar har inte alls samma skatteförmåner som laddhybrider eller elbilar trots att de kan ha en lägre miljöpåverkan. Gasbilar får 10 000 kronor i bonus, jämfört med 60 000 kronor för en elbil. Skatten är densamma, 360 kronor.
Annan politik som ligger i fatet för gasbilar är att deras officiella siffror för koldioxidutsläpp baseras på en certifieringsgas, som till stor del består av naturgas. Koldioxidsiffrorna är därmed inte särskilt smickrande för gasbilar, men tankar man i Sverige är de faktiska utsläppen väldigt låga.
Särskilt för en bil som Octavia G-Tec som endast har en liten extratank för bensin, och alltså i princip bara går att köra på gas, till skillnad från laddhybrider eller HVO100-bilar där det är upp till föraren hur miljösmart körningen egentligen blir.
Den lilla, fyrcylindriga motorn upplevs som aningen tunn i den här trion, där laddhybriden är stark och dieselbilen har ett högt vridmoment. Vill man accelerera eller dra tungt med G-Tec får motorn jobba på lite högre varv helt enkelt. Den är inte långsam, men gången är inte lika avslappnad som i de två andra bilarna vid accelerationer. Den dubbelkopplade automatlådan beter sig som vi känner den vid det här laget, uppe i fart fungerar den väl, men vid start kan den tveka. Likaså vid rangering, när man exempelvis kör fram och tillbaka i ett garage.
Att tanka gas är inte svårare och tar inte längre tid än att tanka bensin eller diesel. Man spänner fast ett munstycke och trycker på en knapp för att starta. Gas är billigare än bensin och diesel och bränslekostnaderna blir definitivt lägre.
I det här testet har vi dragit ner förbrukningen på laddhybriden då vi förutsätter att Motors läsare är flitiga med att ladda sina laddhybrider. Men G-Tec är ändå den billigaste Octavian. Och den är alltid miljösmart vid körning på biogas.
SKODA OCTAVIA COMBI IV
Lagom eller sportig. Skodas linje för sportigare modeller, med tillägget RS, är nu laddbar. Octavia Combi finns därmed i två olika laddbara varianter, en sportigare TSI PHEV iV RS med 245 hk, och TSI PHEV iV. Det är den senare versionen vi kör här. Och som hybrid är även den snabb, med sin systemeffekt på 204 hk, men det är som elbil man vill köra den.
Räckvidden på el för rimligt prissatta laddhybrider för familjen har länge varit runt 50 km. Octavia iV går 64 km enligt WLTP-cykeln innan bensinmotorn behöver startas. Det är visserligen bara 16 km mer än normen, men det är en ökning med 28 procent. Och då har Octavia elektrisk värme, vilket betyder att om du laddar släpper den inte ut några avgaser alls under de kalla månaderna, vilket däremot bland annat Volvos och Kias laddhybrider gör.
Att köra Skoda Octavia Combi på el är, som för de flesta moderna laddhybrider, en mycket behaglig upplevelse. Den som inte laddar sin laddhybrid missar inte bara att spara pengar och utsläpp, den missar även en tyst och behaglig transport. Elmotorn sitter innan dubbelkopplingslådan, så även under elkörningen växlar bilen, men det sker snabbt och mjukt. Värmen kommer fort men det är viktigt att ställa in förklimatisering av bilen när den är inpluggad så att man får ut hela elräckvidden.
När elen tar slut och bilen går som hybrid är det fortfarande en behaglig bil att köra. När vi inte laddade batteriet utan körde bilen som hybrid under vår testslinga fick vi en testförbrukning på 5,9 liter per 100 km. Det är en låg förbrukning för en rymlig familjebil som har 204 hk. I testdatan och kostnadskalkylen har vi halverat denna förbrukning, för att få fram en medelförbrukning för den som laddar men även kör bilen som hybrid på längre sträckor.
Undersökningar visar att privatpersoner är bättre på att ladda sina laddhybridbilar än de som har dem som förmånsbilar. Och ju mer du kör en laddhybrid på el, desto mer pengar sparar du. Eller kör in på bilens högre inköpspris om man så vill. El är visserligen inte heller gratis, och både laddbox och nätavgifter tillkommer. Men jämfört med att köra på bensin är det i längden betydligt billigare.
Med vår halverade testförbrukning, alltså förutsatt att du laddar en hel del, blir Octavia Combi som laddhybrid billigare att äga än samma bil med 150 hästars dieselmotor. Detta trots sitt högre inköpspris. Laddhybriden har aningen billigare service, men Skoda erbjuder ett serviceavtal för 200 kronor i månaden.
Precis som de två andra Oactavia-bilarna i testet är laddhybriden en mycket rymlig och bekväm familjebil. Fjädringskomforten i standardchassit är mycket bra. Och det är gott om plats både i fram- och baksätet. Bagagerumsgolvet i denna laddhybrid är aningen högre än i de två andra bilarna, ändå finns där ett fack under golvet där laddsladdarna kan förvaras. Kan du ladda hemma, och hellre kör på el än på gas, är detta Octavian för dig.
SKODA OCTAVIA COMBI TDI 150 DSG
Dieseldrömmen för den som kör långt. Vår ekonomikalkyl beräknar kostnaderna för bilar som rullar 2 000 mil per år. Trots att det är en ganska lång sträcka, och att Octavia Combi TDI är en snål dieselbil sparar man inte in några pengar på att köpa den. Det är billigare att köra på gas eller delvis på el. Men gas och el finns inte tillgängligt överallt, så för den som fortfarande är ute efter de generösa utrymmena, den utomordentliga komforten eller den moderna tekniken och fina inredningen som nya Octavia Combi erbjuder är dieseln ett bra alternativ.
Det är dock synd att Skoda inte godkänner sina bilar för det förnybara bränslet HVO100 så att man kan välja ett miljösmartare bränsle om man så vill. Men vad många inte tänker på är att det faktiskt ingår en betydande del förnybar diesel i den vanliga dieseln som man tankar på macken redan i dag.
De största skillnaderna mellan dieseldrivna Octavia Combi och de två andra testbilarna är att den förstnämnda har ett fullstort bagageutrymme med dubbla lastgolv. Dieseln har även en något högre dragvikt på 1 600 kg (1 500 kg för iV och 1 400 kg för G-Tec).
Att köra TDI-Octavia är en avslappnande upplevelse. Det rejäla vridmomentet tillsammans med dubbelkopplingslådan gör att motorn jobbar på låga varv samtidigt som man känner att bilen alltid har tillräckligt med kraft. Tilläggas kan att elmotorn i laddhybriden kan tyckas svag sett till antalet hästkrafter, men ett vridmoment på 330 Nm (220 Nm i dieselmotorn) säger en hel del om hur stark elmotorn faktiskt är.
Testförbrukningen för vår Octavia Combi TDI 150 DSG landade på 4,3 liter per 100 km, aningen under den angivna WLTP-förbrukningen som är 4,5 l/100 km. Vår testslinga består av både stadskörning, landsväg och motorväg, och förbrukningen varierar naturligtvis beroende på körmönster och körsätt. Under testdagen var utomhustemperaturen 2 grader, och vi startade med bilarna i ett varmgarage.
Precis som vi har rapporterat tidigare om Volkswagenkoncernens bilar med DSG-låda fungerar den bra under körning, men kan tveka i starten. Om man exempelvis ska ut i en lucka i en rondell, kan det vara en fördröjning från det att man trycker på gasen till det att bilen börjar rulla. Även vid rangering, exempelvis i ett garage där man växlar mellan att köra framåt och backa kan lådan ta tid på sig och man trycker ner gasen onödigt långt för att få respons.
En dubbelkopplingslåda behöver inte vara så, och Audis bilar med dubbelkoppling fungerar bättre.I laddhybriden maskeras detta beteende eftersom elmotorn svarar direkt på gaspådraget, men i gasbilen och framför allt i dieselbilen är det märkbart.
Fjädringskomforten är, liksom i de två andra bilarna, mycket bra. Vi är glatt överraskade över att Skoda har valt en sådan mjuk dämpning på standardchassit. Det ger bilen en mycket bra gång uppe i fart. Den är komfortabel, utan att kränga. Med dieselversionen av Octavia kombi får du allt det fina denna Skoda har att erbjuda, men det finns miljösmartare och billigare val.
Premium
Design och materialval i nya Skoda Octavia är verkligen utsökta. Kanske är förväntningarna låga på varumärket, men känslan i bilen aspirerar på premium.
Diesel, gas eller laddhybrid.
Vad som är bästa valet för dig avgörs av dina behov och dina förutsättningar. Kan du ladda hemma och har förmånsbil? Välj en laddhybrid.
Ska du dra tungt och köra långt i norra Sverige? Köp dieseln. Vill du göra det ekonomiskt och miljömässigt smartaste valet? Välj gasbilen.
BÄST I TEST
En bil, tre drivlinor. Vilken är snällast mot miljön, vilken är bäst att köra och vilken är billigast för just dig?
Ekonomiberäkningar
TGI G-TEC | TSI iV PHEV | TDI 150 DSG | ||
Inköpspris |
308 000 (efter bonus) |
372 036 (efter bonus) |
324 000 |
kr |
Ägarkostnad | ||||
Värdeminskning | 38 800 |
46 600 |
40 400 |
kr/år 2000 mil (i tre år) |
Bränsle (testförbrukning) | 11 880 |
8 850 |
13 760 |
kr/ 2 000 mil (gas 18 kr/kg) |
Skatt: | 360 | 360 | 3 995 | kr/år |
Försäkring: (halv) |
4 116 |
4 404 |
4 920 |
kr/år |
Service: | 2 333 | 2 013 | 3 000 | kr/år |
Totalt: | 28,74 | 31,11 | 33,04 | kr/mil |
Fakta
TGI G-TEC | TSI IV PHEV | TDI 150 DSG | |
Drivlina |
Rak 4, gas/bensin, turbo, 1 498 cm3, 130 hk vid 5 000—6 000 r/min, 200 Nm vid 1 400—4 000 r/min. 7-växlad dubbelkopplingslåda. Framhjulsdrift |
Rak 4, bensin, turbo, 1 395 cm3, 150 hk vid 5 000—6 000 r/min, 250 Nm vid 1 550—3 500 r/min. Elmotor 116 hk, 330 Nm. Systemeffekt 204 hk. 6-växlad dubbelkopplingslåda. Framhjulsdrift. |
Rak 4, diesel, turbo, 1 968 cm3, 150 hk vid 3 000—4 200 r/min, 340 Nm vid 1 700—2 750 r/min. 7-växlad dubbelkopplingslåda. Framhjulsdrift. |
Kaross |
Längd 4 698, bredd 1 829, höjd 1 467 mm. Axelavstånd 2 686 mm. Bagagevolym 495–1 560 liter |
Längd 4 689, bredd 1 829, höjd 1 475 mm. Axelavstånd 2 680 mm. Bagagevolym 490–1 555 liter |
Längd 4 698, bredd 1 829, höjd 1 470 mm. Axelavstånd 2 686 mm. Bagagevolym 640–1 700 liter |
Bränsle-förbrukning (WLTP) |
Angiven 5,9 m3/100 km, test 3,3 kg/100 km. |
Angiven 1,1 l/100 km, test 3,0 l/100 km. |
Angiven |
CO2 |
106 g/km (certifieringsgas). | 24 g/km, test 65 g/km. |
117 g/km, test 112 g/km. |
Prestanda |
0–100 km/h angivet 9,6 s. Toppfart 212 km/h. |
0–100 km/h angivet 7,8 s. Toppfart 220 km/h. |
0–100 km/h angivet 8,8 s. Toppfart 222 km/h. |
Vikt |
Tjänstevikt |
Tjänstevikt 1 620 kg, maxlast 523 kg, max dragvikt 1 500 kg |
Tjänstevikt 1 473 kg, maxlast 592 kg, max dragvikt 1 600 kg |
Tankvolym |
9 l bensin, 17,33 kg gas. |
39,5 l, 13 kWh batteri. |
45 l. |
Pris | 308 000 kr | 372 036 kr | 324 000 kr |
Betyg
TGI G-TEC | TSI IV PHEV | TDI 150 DSG | |
Ekonomi/ utrustning |
Lägst inköpspris ger också lägst värde-minskning i reda pengar. Tillsammans med låg skatt och förbrukning är detta den billigaste Octavian |
Den dyraste Octavian i inköp och värde-minskning. Kör du nästan bara på el kan du spara in en del av denna kostnad. Förmånsbils-förarens val. 4 |
Näst billigast i inköp men dyraste Octavian att äga på grund av skatt, service och diesel-kostnaderna. Den enda av de tre som inte får bonus. 3 |
Motor/ växellåda |
Jämfört med de två andra testbilarna känns gasdrivna Octavia aningen klen. Motorn behöver varv och lådan kan tveka i starten. 3 |
Mycket bra att köra vid ren eldrift. Som hybrid är den mjuk och har bra respons. Elmotorn fyller i växellådans tveksamhet i starten. 4 |
En mycket trevlig bruks-motor som upplevs som stark med bra vridmoment. Accelererar oansträngt och tyst. Men lådan tvekar vid start. |
Körning/ komfort |
Standardchassit ger mycket god komfort, utan att bilen kränger. Motorn kan låta ansträngd och vi upplever att den brummar högre när man kör på gas. 4 |
Att köra på el är överlägset för smidighet och komfort. Tyst och snabb gasrespons. Som hybrid är Octavia också tyst och behaglig att köra. Bra chassi. |
Mycket bra komfort i standard-chassit. Köp inte sport-chassi som extra-utrustning till din Octavia. Bra vrid i motorn ger avslappnad körning. Tyst kupé. 4 |
Utrymmen |
Det enda som skiljer de tre modellerna åt är bagageutrymmet, och gastankarna stjäl viss plats under bagagegolvet. |
Batteripaketet ligger under bagagerums-golvet vilket gör att ladd-hybriden har minst bagageutrymme i liter räknat. Ändå finns ett fack till kablarna 4 |
Kupéutrymmena är exakt lika på de tre bilarna. Octavia är mycket rymlig. Dieseln har stort bagage med dubbla lastgolv. |
Säkerhet |
Krocktestad av Euro NCAP 2019 med högsta betyg, fem stjärnor. Gastankarna ska vara lika säkra som en vanlig bränsletank. 5 |
Krocktestad av Euro NCAP 2019 med högsta betyg, fem stjärnor. Den adderade tekniken med elmotor och batteri påverkar inte krocksäkerheten. 5 |
Krocktestad av Euro NCAP 2019 med högsta betyg, fem stjärnor. Extra beröm för det passiva skyddet på alla platser i bilen och för autobromsen. 5 |
Miljö |
Enligt SCB 2020 består den svenska fordonsgasen till 95 procent av biogas. En gasbil som är byggd för prioriterad gaskörning är mycket miljösmart. 4 |
Med en elräckvidd på 64 km och elektrisk värme kan Octavia iV vara mycket miljösmart så länge man laddar den. 4 |
Dieselversionen är visserligen snål, men Skoda har inte godkänt den för det förnybara bränslet HVO100 vilket är dåligt. 2 |
RESULTAT (MAX 30) |
25 |
26 |
23 |
Skoda Octavia med gasdrift är en underskattad och miljö-smart bil. Kan du tanka gas längs sträckan du kör är detta det bästa Octavia-köpet. | Skoda bygger en mycket kompetent och prisvärd laddhybrid med Octavia iV. Kan du ladda hemma, och har förmånsbil, är detta valet för dig. | Med dieseldrift är det framför allt enkelheten, räckvidden och drag-kapaciteten som tilltalar. Men osmart att den inte går att köra på HVO100. |