Privatleasa under 3 000 kr – Dacia Sandero, Hyundai i10 eller Toyota Aygo
Billiga bilar! Vi testar tre nya bilar som alla kostar under 3 000 kronor i månaden att privatleasa.
TUFFA TIDER kräver smarta beslut. Är du ute efter en ny bil för så lite pengar som möjligt bör du kika närmare på de här tre modellerna. Vi har valt ut tre bilar som finns att privatleasa för under 3 000 kronor i månaden. Det är en kompakt bil från Dacia och två minibilar från Toyota respektive Hyundai. I den förstnämnda får du mer utrymmen och mindre modern teknik. Det här är bilen för dig som ofta ska åka med passagerare och även behöver kunna dra släp. Men hur står det egentligen till med krocksäkerheten i Dacia Sandero?
Vi går igenom de tre kandidaterna och betygsätter dem i sex olika ronder
En bevisat krocksäker bil är annars minibilen Aygo X från Toyota. Här sitter du säkert, men trångt. Åtminstone i baksätet som är den svagaste punkten i Aygo X. Därför förvånar det oss att den ännu mindre bilen Hyundai i10 har ett användbart baksäte. Den har dessutom en hel del storbilsfunktioner i interiören.
Vilken är den bästa nya bilmodellen för dig som vill ha så mycket bil som möjligt för så lite pengar som möjligt? Vi går igenom de tre kandidaterna och betygsätter dem i sex olika ronder.
Dacia Sandero TCe 90
DACIA HAR POSITIONERAT sig som ett lågprismärke. Och med det kommer också låga förväntningar. Låga förväntningar på kvalitetskänsla, teknik och infotainment. Men hur mycket sämre är egentligen en Dacia än en bil från ett dyrare märke?
Vi börjar med ekonomin. En Sandero börjar på 179 900 kronor, eller privatleasing från 2 490 kronor i månaden. Det är få bilar som kan mäta sig med detta. Och att köpa en ny Sandero kan mycket väl vara billigare än ett vettigt begagnatköp. I basversionen, vilken vi har kört, är det ganska primitivt med moderna mått mätt.
Ska man köpa en Dacia är det för att spara pengar
Tygklädsel, mycket hårdplast, manuellt inställbara sidospeglar, ingen infotainmentskärm över huvud taget och manuell växellåda. Vill man ha automat och pekskärm måste man köpa den dyrare versionen som börjar på 204 900 kronor. Vår analys är att den inte är värd det utan att man då gör bättre i att köpa en annan bil. Ska man köpa en Dacia är det alltså för att spara pengar, även om Dacia har visat sig vara ganska populära hos sina ägare och har ett gott andrahandsvärde.
Det här är en bruksbil och för det ändamålet fungerar den bra. Motorn är relativt pigg och växellådan är lättanvänd. Kopplingen är mjuk och fin och bromsarna till belåtenhet. Det är inga moderna grejer, vilket gör att motorn är relativt törstig i förhållande till sin begränsade kraft och bilens låga vikt.
Ljudkvaliteten ur högtalarna är den sämsta vi hört på mycket länge
Man vänjer sig förvånansvärt snabbt vid att använda sin telefon för navigation och underhållning. Det finns en utmärkt hållare uppe på panelen och ett usb-uttag för laddning. Vill du lyssna på radio styr du denna med en knappsats på rattens baksida, och på en liten display för färddatorn mellan mätarna i instrumenteringen visas vald kanal. Dock är ljudkvaliteten ur högtalarna den sämsta vi hört på mycket länge.
Fjädringskomforten är godkänd, och ganska bekväm i motorvägsfart
Utrymme finns det också gott om i Sandero. Särskilt i baksätet och i bagaget jämfört med de två andra testbilarna. Stoppningen i stolarna är ganska mjuk men aningen svampig, vilket gör att den fungerar bra på kortare turer men vi skulle inte vilja tillbringa långa semesterdagar här. Fjädringskomforten är godkänd, och ganska bekväm uppe i motorvägsfart. Men om du köper den höjda och betydligt dyrare Stepway-versionen får du en hårdare stötdämpning och därmed sämre komfort.
Två stjärnor i Euro NCAP:s krocktest är uselt för en ny bil
Det sämsta med Dacia Sandero är krocksäkerheten. Två stjärnor i Euro NCAP:s krocktest är uselt för en ny bil. Eller, Sandero är en modernisering av en gammal modell, vilket förmodligen förklarar det dåliga krockbetyget. Det som Euro NCAP slår ner hårdast på i betygsättningen är att det saknas moderna system som autobroms för oskyddade trafikanter. Det finns en autobromsfunktion, men den är väldigt enkel om man jämför med andra moderna bilar. Karossens krocksäkerhet är godkänd, även om den inte heller får särskilt höga betyg.
Vi kan inte rekommendera Dacia Sandero som en vettig familjebil
På grund av detta kan vi inte rekommendera Dacia Sandero som en vettig familjebil. Men om du är ute efter ett billigt transportmedel och ditt alternativ är att köpa en äldre begagnad bil, som inte heller har modern krocksäkerhet, kan Sandero mycket väl vara ett vettigt alternativ.
Hyundai i10 1.0 T-GDi N Line
HYUNDAIS MINSTING i10 går att köpa för 164 900 kronor. Eller privatleasa för 2 735 kronor. Då får man en 67-hästkrafters manuellt växlad liten krabat. Eftersom pressbilen från Toyota till det här testet är automatväxlad, vilken kostar drygt 200 000 kronor, kunde vi kosta på oss att köra Hyundais toppversion av i10, nämligen N Line. Det innebär tuffare utseende och ett turboaggregat på den trecylindriga motorn som då ger 100 hästar jämnt. Priset stiger till 199 900 kronor, alternativt 3 435 kronor i månaden för privatleasing.
Vill du ha automatlåda är du hänvisad till den svagare motorn
Växlarna måste du fortfarande byta manuellt. Vill du ha automatlåda är du hänvisad till den svagare motorn och du får då en så kallad robotlåda. Det är en robotiserad manuell låda, vilket innebär att du bara har två pedaler och kör den som en automat. Men i stället för att växlarna avlöser varandra sömlöst måste du vänta på att roboten ska byta dem åt dig. Det innebär att växlingarna tar tid och körningen blir ryckig. Vill du ha automatlåda är därför Toyota Aygo X ett bättre val.
I det här sällskapet står den som tydlig segrare i körglädjeronden
Tycker du däremot om att köra aktivt, så utklassar i10 N Line de två andra testbilarna med råge. Det här är en riktigt rolig liten gynnare som både har bra gasrespons och distinkta manuella växellägen. Siffrorna i faktabladet kanske inte imponerar, men i det här sällskapet står den som tydlig segrare i körglädjeronden.
Lilla i10, som är den minsta bilen i det här testet – och faktiskt en av de minsta bilarna vi har kört – har faktiskt viss storbilskänsla. Framför allt när det kommer till utrustningen och funktionerna. Bilen känns påkostad och man har inte snålat med detaljarbetet.
Man kan gå på upptäcktsfärd både exteriört och interiört för att finna designdetaljer som Hyundai har kostat på den lilla bilen. På C-stolpen finner vi exempelvis i10-loggan i rött. Interiört finner vi ett läckert rutmönster som återkommer på dörrarnas insida, på instrumentpanelen och i sätesklädseln.
Med bra vändcirkel och backkamera är det en drömbil i stadstrafik
När det kommer till utrustning och funktioner känns i10 nästan lite lyxig i det här gänget. Man har inte bara sätesvärme utan även uppvärmd ratt är standardutrustning. Precis som i Toyotan finns en separat klimatanläggning och Apple Carplay samt Android Auto. Med bra vändcirkel och backkamera är detta en riktig drömbil att manövrera i stadstrafik och fickparkera med.
Baksätet är imponerande stort jämfört med Toyota Aygo X. Även bakdörrarna och insteget är mycket bättre på i10. Bakdörrarna har rutor som går att hissa ner, eldrivna till och med, till skillnad från Aygo X som bara har små ventilationsfönster som tiltas ut några centimeter. Det här är en minibil som man utan problem kan åka fler än två i.
i10 har fått föga imponerande tre stjärnor av Euro NCAP
När det kommer till säkerhet har i10 fått föga imponerande tre stjärnor av Euro NCAP. Bilen har en relativt krocksäker kaross, och den har även många moderna aktiva säkerhetssystem. Men framför allt gör Euro NCAP nedslag på autobromsen, som de bara tycker gör ett medelbra jobb.
Toyota Aygo X 1,0 VVT-i
AYGO ÄR SÅ LITEN ATT att den fick heta X. När de större Toyotamodellerna i tuffare versioner heter Cross, heter Aygo bara X, även om det också ska uttalas Cross. Nu finns det ingen Aygo utan X, utan denna lilla gynnare kommer med de svarta plastskärmarna runt hjulhusen från start. Priset börjar på 187 900 kronor. Privatleasing kostar 2 895 kronor i månaden.
Då får man en femväxlad manuell låda; vill man ha en automatlåda blir bilens pris 202 900 kronor. Det är ganska mycket pengar för en så liten bil, men som vi har berättat tidigare är det svårt för biltillverkare att göra just småbilar billiga.
Småbilar ska ha alla grejer som stora bilar har, men de får inte kosta lika mycket
För småbilar ska ha alla grejer som stora bilar har. Som motor, växellåda, infotainmentsystem, klimatanläggning, krocksäkerhet och komfort, men de får inte kosta lika mycket som en stor bil. Luft är ju fortfarande gratis och den mindre karossen är marginellt billigare att tillverka. Men trots att nya Aygo X är så liten är den större på alla ledder än tidigare Aygo.
Ett av de starkaste argumenten för Aygo X är att den har en vettig automatlåda
Automatlådan är en steglös CVT-historia och när den paras med den motorsvaga kraftkällan blir det oundvikligen mycket motorljud under accelerationerna. Den trecylindriga bensinmotorn saknar överladdning och man får lägga sig på högre varvtal för att orka skjuta på den lilla bilen. Det fungerar bra men surrar en hel del. Dock är Toyotas låda betydligt smidigare än den robotiserade automatlådan som sitter i Hyundai i10. Därför är ett av de starkaste argumenten för Aygo X, jämfört med Hyundai i10, att den har en vettig automatlåda och att den är väldigt smidig att köra i stadstrafik.
På infotainmentsidan har Toyota inte snålat
På infotainmentsidan har Toyota inte snålat. En pekskärm med Apple Carplay och Android Auto finns med från start. För den som köper tillvalspaket finns det både en större skärm på åtta tum samt en ljudanläggning från JBL med subwoofer i bagageutrymmet. Det senare är trevligt för den som uppskattar musik, men tänk på att det minimala bagageutrymmet blir ännu mindre när det placeras en bashögtalare där.
Framstolarna är gedigna och alla testförare sitter bra i Aygo X. Ratten går dock bara att ställa i höjdled och alltså inte i längdled, vilket är dåligt för lite längre förare. De två andra testbilarna har mittarmsstöd till förarstolen, så det är något vi saknar när vi kliver in i den lilla Toyotan.
Baksätet är knappt användbart för normallånga personer
Baksätet är också med marginal sämst. Det är knappt användbart för normallånga personer, både knä- och huvudutrymmet är ytterst begränsat. Och det finns inte ens någon femte sittplats i mitten. Toyotan är längre, bredare och högre än Hyundai i10, men i baksätet känns den betydligt mindre.
En av de bästa sakerna är den toppmoderna säkerheten
En av de bästa sakerna med Aygo X är den toppmoderna säkerheten. Både den passiva krocksäkerheten och de aktiva systemen är mycket bra enligt Euro NCAP jämfört med andra småbilar. Lill-Toyotan har även lyxiga assistanssystem som filhållning och adaptiv farthållare. Tillsammans med automatlådan och riktigt bra fjädring för bilstorleken är detta den bekvämaste bilen av de tre. För två vuxna kan tilläggas.
Visst saknar vi turbotrycket som finns i de andra testbilarna, men i gengäld har Aygo X riktigt låg förbrukning; man kör med lätthet på under halvlitern per mil.
Aygo X är ett bra köp för den som söker en liten bil
Med generösa garantier och en förmodat bra driftssäkerhet är Aygo X ett bra köp för den som söker en liten bil med små ägandekostnader.
Text: Motors testlag Foto: James Holm
Bäst i test
Tre bilar som du kan privatleasa för under 3 000 kronor i månaden. Vilken av dem är det bästa billigaste köpet enligt vår testmall?
Dacia Sandero TCe 90, Hyundai i10 1.0 T-GDi N Line och Toyota Aygo X 1,0 VVT-i
Biturbo. Två av bilarna är turboladdade och därmed piggare och törstigare. Toyota finns inte med turbo, Dacia finns inte utan turbo men till Hyundai får du välja om du vill ha turbo eller ej.
Ekonomiberäkningar
Dacia | Hyundai | Toyota | ||
Inköpspris |
179 900 | 199 900 | 202 900 | kr |
Ägarkostnad | ||||
Värdeminskning |
16 300 |
18 100 |
18 200 |
kr/år 2 000 mil (i tre år) |
Bränsle: (testförbrukning) |
23 320 | 24 640 | 20 680 | kr 2 000 mil |
Skatt: (tre första åren) |
5 175 | 5 496 | 4 426 | kr/år |
Försäkring: |
3 228 (halv) |
3 204 (halv) |
3 840 (halv) |
kr/år |
Service: | 1 393 | 3 183 | 3 166 | kr/år |
Totalt: | 24,71 | 27,31 | 25,16 | kr/mil |
Kalkylen tar inte hänsyn till eventuella finansieringskostnader. |
Fakta
Dacia | Hyundai | Toyota | |
Drivlina |
rak 3 5-växlad manuell Framhjulsdrift |
rak 3 |
rak 3 72 hk vid |
Kaross |
längd 4 088 mm |
längd 3 675 mm |
längd 3 700 mm |
Förbrukning (WLTP) Test |
angiven 5,3 l/100 km test 5,3 l/100 km |
angiven 5,4 l/100 km test 5,6 l/100 km |
angiven |
CO2 (WLTP) Test |
119 g/km |
123 g/km |
108 g/km test 106 g/km |
Prestanda |
0–100 km/h |
0–100 km/h |
0–100 km/h |
Vikt |
tjänstevikt |
tjänstevikt |
tjänstevikt |
Tankvolym |
50 liter | 36 liter | 35 liter |
Pris | 179 900 kr | 199 900 kr | 202 900 kr |
Betyg
Dacia | Hyundai | Toyota | |
Ekonomi/ utrustning |
5 |
4 | 4 |
Från 2 490 kronor i månaden att privat-leasa. Med automat-låda kostar den 300 kronor extra i månaden. |
Från 2 735 kronor i månaden att privat-leasa. Med automat-låda kostar den 200 kronor extra i månaden. Dyr service för den som inte privat-leasar. | Från 2 895 kronor i månaden att privat-leasa. Med automat-låda kostar den 150 kronor extra per månad. Dyr service för den som inte privat-leasar. | |
Motor/ växellåda |
3 | 4 | 3 |
Lättkörd med bra växel-låda och tillräcklig kraft i den tre-cylindriga turbomotorn. Motorn är dock alldeles för törstig med tanke på bilens låga vikt. | Väldigt trevlig motor och växellåda. Motorn är pigg och får bilen att kännas alert. Växel-lådan har distinkta lägen och bilen är lättkörd. | Svag motor gör att den måste jobba ansträngt på höga varv under acceleration. Men den är snål. Plus för smidig automatlåda. | |
Körning/ komfort |
2 | 3 | 3 |
Sämst stolar och högst bullernivå. Enkelt chassi men godkänd fjädrings-komfort. Bäst drag-vikt även om den fortfarande är låg. | Aningen stötigare än de andra två. Plus för bra körkänsla. Man behöver inte mer än 100 hästkrafter för att ha roligt bakom ratten. | Riktigt bra fram-stolar, men knappt användbart baksäte. Bäst fjädrings-komfort av de tre bilarna. Riktigt smidig i stadstrafik. | |
Utrymmen | 3 | 2 |
1 |
Dacia Sandero är betydligt större än de två mini-bilarna, och det märks framför allt i baksätet och bagage-utrymmet. Mest utrymme för pengarna. | Det är imponerande hur Hyundai kan trolla fram så mycket inner-utrymmen i lilla i10. Det är testets minsta bil, men baksäte och bagage är större än Toyotas. |
Aygo X är en minibil och att den har små inner-utrymmen är ingen överraskning. Tappar en stjärna mot Hyundai på grund av det mindre baksätet. |
|
Säkerhet | 2 | 3 | 4 |
Två stjärnor hos Euro NCAP. Framför allt saknas kompletta aktiva system med autobroms för oskyddade trafikanter. Okej krockskydd. |
Tre stjärnor är betyget hos Euro NCAP. Det som i10 får mest nedslag på i testet, är auto-bromssystemet som bara levererar på medelnivå. |
Fyra stjärnor i Euro NCAP:s test, vilket får anses som bra i mini-klassen. Bra krockskydd och mycket bra säkerhets-system. | |
Miljö | 2 | 2 | 3 |
Generellt sett är 90 häst-krafter och en vikt på 1 094 väldigt lite. Men förbrukningen imponerar inte särskilt. Svårt att komma under halvlitern. | Som N Line har motorn i i10 fått turbo, och fler häst-krafter drar alltid mer bränsle. Vill du ha låg förbrukning så titta på i10 utan turbo-motorn. | Även om Aygo X inte är en hybrid är den med marginal snålast i testet. Mycket beroende på att den inte är över-laddad. |
|
RESULTAT (MAX 30) |
17 |
18 |
18 |
Mest luft för under 3 000 kronor i månaden. Med Dacia Sandero får du bäst utrymme och högst dragvikt. I övrigt står den sig slätt mot minibilarna. | Mest storbilskänsla för under 3 000 kronor i månaden. Generöst med utrustning och bra framstolar gör att i10 känns större än vad den är. | Smidigaste stadsbilen för under 3 000 kronor. Aygo X med automat-låda är liten och lättkörd i staden. Svag motor ger lägst bränsle-kostnad. |